14 WEE
Meestal zit hij boven ons hoofd. Izak van Maldegem is luchtfotograaf, werkzaam
vanaf vliegveld Midden-Zeeland. „Het liefst vlieg ik boven Zeeland en de Wadden,
eilanden en weids water."
PORTRET IZAK VAN MALDEGEMA
Datgepiel inde
studio trok me. Ik
ontdekte dat een
Unoxworst
geduldiger is dan
een model met een
bontjas
Ik ben wel zoveel
Zeeuw dat ik thuis
ben in Kortgene
De buurman gaat zo de
motoren testen. Izak van
Maldegem gniffelt. Het
vliegtuigje taxiet precies
het uitzicht van zijn
kantoorraam binnen. Daar wordt de
motor even op volle toeren gedraaid.
We kunnen elkaar nog net verstaan.
De test is van korte duur.
Luchtfotograaf Van Maldegem
heeft al een ruime rondleiding in zijn
kantoorgebouw op het Vliegveld
Midden-Zeeland gegeven. Sky Pictu-
res, staat er op de gevel. Luchtfotogra
fie. Zijn bedrijf bestaat sinds 1993. Hij
runt het samen met zijn echtgenote
Erna. In die kwart eeuw maakte hij
de ontwikkeling mee naar digitale fo
tografie - de donkere kamer is ver
dwenen. „Eigenlijk zitten we wat
ruim in onze jas. We zijn in onder
handeling over de verhuur van een
deel van het pand aan een bedrijf, dat
hier een passagiersterminal wil ma
ken voor helikoptervluchten naar de
te bouwen windmolens in de Noord
zee."
Bij het kantoor hoort een grote hal,
waar de Cessna van het bedrijf staat
gestald. Voor de foto duwen we het
toestel naar buiten. Het is geen weer
om echt de lucht in te gaan. Het een-
motorige vliegtuig stamt uit 1984.
Standaard is het voorzien van een
brandstoftank van t45 liter, vol
doende om vier tot vijf uur te vliegen.
Om meer armslag te hebben zijn er
'tiptanks' aangebracht. Die zijn goed
voor 90 liter extra benzine. „Dat is
behaaglijk", zegt Van Maldegem.
„Zonder dat extraatje zit je op een re
tourvlucht naar Groningen met je
meters tegen het rood aan. Nu kan ik
probleemloos acht uur vol maken."
Wat hij doet heeft Van Maldegem de
afgelopen jaren in zes boeken laten
zien. Die uitgaven zijn eigenlijk een
nieuwe tak binnen zijn bedrijf. Er lig
gen stapels klaar voor verzending
naar bedrijven. De havens van Am
sterdam en IJmond vanuit de lucht,
de havens van Rotterdam en Antwer
pen, de Zeeuwse zeehavens. De uit
gave 'Zeeland in vogelvlucht' van de
Friese Pers in 1984, gefotografeerd
door het toen in Middelburg geves
tigde bedrijf Slagboom en Peeters,
geldt als basisboek. Van Maldegem
nam het stokje in 2011 over met zijn
inmiddels uitverkochte boek 'Zee
land vanuit de lucht'.
„Ik ben een boerenzoon. Mijn vader
boerde op de Westhoeve bij Kort-
gene. Drie kinderen, ik heb een ou
dere zus en een jongere broer. Die
broer zit op de boerderij, die tegen
woordig meer een boerderijwinkel is.
Een mooi voorbeeld van hoe de agra
rische sector is veranderd en nog
steeds verandert. Mijn vrouw Erna is
boerendochter. Ik heb drie zwagers
in de landbouw. De één heeft een bi
ologische boerderij, de ander een bio
logische geitenmelkerij en de derde is
geëmigreerd en boer in Canada ge
worden. Ik vind het heel apart dat je
binnen een en dezelfde generatie de
traditionele boerderij zo veel andere
gedaantes ziet krijgen."
„Na de mavo in Kortgene en de havo
in Goes ben ik naar de fotografie-
school in Den Haag gegaan. Het was
een vader van een vriend van mij, die
fotografeerde. In de vakantie ben ik
bij hem in de donkere kamer geweest
en heb in een ontwikkelbad een
beeld zien opkomen. Misschien is dat
de aanleiding geweest. Wat ook mee
speelde is het gevoel dat ik niet zo af
hankelijk wilde zijn van het weer. Ha
ha, ja, inderdaad, als er nu iemand af
hankelijk is van het weer dan ben ik
het wel, als luchtfotograaf. Mijn vader
had gemengde gevoelens bij mijn op
leiding. Na het eerste jaar in Den
Haag zei hij heel nadrukkelijk: 'Je
kunt nu nog wisselen'."
„Nee, maar ik moest nog wel mijn
weg zoeken. Ik liep tijdens mijn stu
die stage bij modefotograaf Ronnie
Hertz in Amsterdam. In de model-
lenwereld voelde ik me niet zo thuis.
We werkten voor weekblad Pano
rama en kledingmerken. Op repor
tage in Tunesië tijdens de Ramadan,
met Hertz en een model en een sta
pel bontjassen terwijl het stikheet
was. Mijn andere stage in de reclame-
PASPOORT
fotografie trok me meer. We fotogra
feerden voedsel: mayonaise voor
Calvé, soep voor Unox. Om de ballen
en de vermicelli mooi te kunnen
schikken deden we er eerst gelatine
in. Dat gepiel in de studio trok me. Ik
ontdekte dat een Unoxworst gedul
diger is dan een model met een
bontjas. De luchtfotografie kwam
pas in beeld toen ik in militaire
dienst ging. Eerst was ik de fotograaf
van beëdigingen en voor instructie
materiaal. Mijn eerste luchtfoto's
maakte ik vanuit een helikopter, tij
dens een oefening in Duitsland. De
kolonnes met jeeps en vrachtwagens
moesten mooi in beeld worden ge
bracht. In de lucht: dat was een heel
andere dimensie, je hebt opeens
overzicht van wat er op de grond ge
beurt."
„Ik heb in Den Haag gewoond, in
Dordrecht. De ruimte, het uitzicht,
dat miste ik wel. Een T-shirt met een
Zeeuwse knop erop zal ik niet aan
trekken. Maar ik ben wel zo veel
Zeeuw dat ik thuis ben in Kortgene.
Na mijn diensttijd vond ik werk bij
Deltaphot van de gebroeders Slag
boom aan de Nieuwe Kleverskerkse-
weg in Middelburg. Eerst in de don
kere kamer, waar de loodrechtopna
men werden onthoekt. Voor ge
meenten waren dat soort opnames
een aanvulling op hun topografische
kaarten. Van lieverlee ben ik zelf ook
gaan fotograferen. Ik heb mijn vlieg
brevet gehaald, dat was handig voor
het bedrijf als er een back-up nodig
was. Ik vind vliegen interessant,
maar ik ben beroepsvlieger, geen
hobbyvlieger."
„Je hebt de loodrechtfotografie voor
kartering. Dat gebeurt met een toe
stel dat op de bodem van het vlieg
tuig is bevestigd. Ik houd me bezig
met vogelvluchtfotografie. Dan
maak je foto's vanuit het zijraam.
Het seizoen loopt van eind april tot
half november, als de natuur het
fraaist is en de zonnestanden het
hoogst. Voor aannemers of project
organisaties volgen we grote bouw
projecten, zoals de Tractaatweg, de
N61 in Zeeuws-Vlaanderen, de
Sluiskiltunnel. Ik maak dan opna
men zoveel mogelijk vanuit dezelfde
standpunten, dezelfde vlieghoogte -
zo'n r.000 voet, 300 meter - dezelfde
opnamehoek. Voor de Tractaatweg
doe ik dat eens in de twee maanden.
Zo krijg je een goed beeld van de
vorderingen van alle werkzaamhe
den. Vorig jaar hadden we twee
strandingen bij Bath. Dan fotografe
ren we voor de bergers."
„Dat valt mee. Vanuit de lucht ge
zien is er nog gigantisch veel ruimte.
Natuurlijk zijn er groeisteden en -
wijken, zoals Nieuwegein en Ypen-
burg. Maar er is echt nog heel veel
groen. Op een tocht van Zeeland
naar Groningen zie je heel veel ver
schillen. Hier heb je de eilanden,
voorbij de Hoeksche Waard komt er
laagveengebied met rechte stukken
grasland en slootjes, bij Hilversum
zie je heide, Overijssel heeft veel
veeteelt, boven Twente is het moei
lijk navigeren omdat de bochtige
weggetjes en heggen op elkaar lij
ken, van Drenthe naar Groningen zie
je een scherpe overgang van klein
schalige landbouw naar grote heren
boerderijen. Het liefst vlieg ik boven
Zeeland en de Wadden, eilanden en
weids water, dat is het mooist. Er
zijn ook grappige verschillen. Foto
grafeer je een groot kantoor vanuit
de lucht, dan zie je een wagenpark
met alleen grijs en zwart. Bij een zie
kenhuis heb je veel meer kleur, in de
zorg werken deeltijders die vaak een
tweede auto hebben."
„Die heb ik een paar keer gelopen.
Een vriend van me liep de marathon
van Rotterdam. Op mijn 45ste ben ik
zelf gaan lopen. In die tijd was ik lid
geworden van de Rotary Club Goes
de Bevelanden. Een puntje was dat
ik daar al die buiken aan tafel zag zit
ten. Als voorzitter van de Rotary heb
ik in 2022 een team opgezet voor de
Roparun van Parijs naar Rotterdam,
in totaal iets van 500 kilometer met
maximaal acht lopers in estafette
vorm. Dit jaar organiseren we de
Peelandmars op Noord-Beveland,
ook voor een goed doel. Lopen kan
aanstekelijk werken. Vorig jaar heb
ik met mijn jongste dochter Roos de
marathon van Rotterdam gelopen.
Het was zeker geen toptijd, met iets
van 4 uur en 3 kwartier. Maar dit jaar
zal het wel beter gaan. Ik ben nu aan
het trainen. Als de wind in de goede
hoek zit loop ik van hier - het vlieg
veld - naar huis in Kortgene, 17,45 ki
lometer."
zaterdag 24 februari 2018
Vanuit de lucht gezien
is er nog heel veel ruimte
Jan van Damme
Zoals u er nu sportief bij staat op
uw rode schoenen is het net alsof u
altijd luchtfotograaf bent geweest.
Maar, vertellen welingelichte bron
nen, Izak van Maldegem leek ei
genlijk voorbestemd om met zijn
beide voeten in de Zeeuwse klei te
blijven staan.
Maar in geen van die veranderin
gen komt de naam Izak van Malde
gem voor.
Dat hebt u dus niet gedaan.
Izak van Malde
gem: Kortgene, 12
september 1960.
1972-1977 Mavo
Kortgene en Dor
drecht.
1977-1979 Havo
Goese lyceum.
1979-1983 School
voor fotografie en
fototonica Den
Haag.
1983-1984 Militaire
dienst.
1985-1992 Delta
Phot Luchtfotogra
fie, laborant/foto
graaf.
1993- heden Sky
Pictures Luchtfo
tografie.
Getrouwd met
Erna Klaassen.
Twee dochters:
Pien en Roos.
Hobby's: zeilen
(wedstrijd en re
creatief), hardlo
pen, racefietsen
(recreatief).
2018 medeorgani
sator Peelandmars
Noord-Beveland.
Lag het voor de hand terug te
keren naar Zeeland, na militaire
dienst?
Vergt luchtfotografie een speciale
manier van vliegen?
Ziet u vanuit de lucht het land he
lemaal volgebouwd worden?
Hier in de hal van uw kantoor
hangt een luchtfoto van de
Zeeuwse kustmarathon.