14 WEE Meestal zit hij boven ons hoofd. Izak van Maldegem is luchtfotograaf, werkzaam vanaf vliegveld Midden-Zeeland. „Het liefst vlieg ik boven Zeeland en de Wadden, eilanden en weids water." PORTRET IZAK VAN MALDEGEMA Datgepiel inde studio trok me. Ik ontdekte dat een Unoxworst geduldiger is dan een model met een bontjas Ik ben wel zoveel Zeeuw dat ik thuis ben in Kortgene De buurman gaat zo de motoren testen. Izak van Maldegem gniffelt. Het vliegtuigje taxiet precies het uitzicht van zijn kantoorraam binnen. Daar wordt de motor even op volle toeren gedraaid. We kunnen elkaar nog net verstaan. De test is van korte duur. Luchtfotograaf Van Maldegem heeft al een ruime rondleiding in zijn kantoorgebouw op het Vliegveld Midden-Zeeland gegeven. Sky Pictu- res, staat er op de gevel. Luchtfotogra fie. Zijn bedrijf bestaat sinds 1993. Hij runt het samen met zijn echtgenote Erna. In die kwart eeuw maakte hij de ontwikkeling mee naar digitale fo tografie - de donkere kamer is ver dwenen. „Eigenlijk zitten we wat ruim in onze jas. We zijn in onder handeling over de verhuur van een deel van het pand aan een bedrijf, dat hier een passagiersterminal wil ma ken voor helikoptervluchten naar de te bouwen windmolens in de Noord zee." Bij het kantoor hoort een grote hal, waar de Cessna van het bedrijf staat gestald. Voor de foto duwen we het toestel naar buiten. Het is geen weer om echt de lucht in te gaan. Het een- motorige vliegtuig stamt uit 1984. Standaard is het voorzien van een brandstoftank van t45 liter, vol doende om vier tot vijf uur te vliegen. Om meer armslag te hebben zijn er 'tiptanks' aangebracht. Die zijn goed voor 90 liter extra benzine. „Dat is behaaglijk", zegt Van Maldegem. „Zonder dat extraatje zit je op een re tourvlucht naar Groningen met je meters tegen het rood aan. Nu kan ik probleemloos acht uur vol maken." Wat hij doet heeft Van Maldegem de afgelopen jaren in zes boeken laten zien. Die uitgaven zijn eigenlijk een nieuwe tak binnen zijn bedrijf. Er lig gen stapels klaar voor verzending naar bedrijven. De havens van Am sterdam en IJmond vanuit de lucht, de havens van Rotterdam en Antwer pen, de Zeeuwse zeehavens. De uit gave 'Zeeland in vogelvlucht' van de Friese Pers in 1984, gefotografeerd door het toen in Middelburg geves tigde bedrijf Slagboom en Peeters, geldt als basisboek. Van Maldegem nam het stokje in 2011 over met zijn inmiddels uitverkochte boek 'Zee land vanuit de lucht'. „Ik ben een boerenzoon. Mijn vader boerde op de Westhoeve bij Kort- gene. Drie kinderen, ik heb een ou dere zus en een jongere broer. Die broer zit op de boerderij, die tegen woordig meer een boerderijwinkel is. Een mooi voorbeeld van hoe de agra rische sector is veranderd en nog steeds verandert. Mijn vrouw Erna is boerendochter. Ik heb drie zwagers in de landbouw. De één heeft een bi ologische boerderij, de ander een bio logische geitenmelkerij en de derde is geëmigreerd en boer in Canada ge worden. Ik vind het heel apart dat je binnen een en dezelfde generatie de traditionele boerderij zo veel andere gedaantes ziet krijgen." „Na de mavo in Kortgene en de havo in Goes ben ik naar de fotografie- school in Den Haag gegaan. Het was een vader van een vriend van mij, die fotografeerde. In de vakantie ben ik bij hem in de donkere kamer geweest en heb in een ontwikkelbad een beeld zien opkomen. Misschien is dat de aanleiding geweest. Wat ook mee speelde is het gevoel dat ik niet zo af hankelijk wilde zijn van het weer. Ha ha, ja, inderdaad, als er nu iemand af hankelijk is van het weer dan ben ik het wel, als luchtfotograaf. Mijn vader had gemengde gevoelens bij mijn op leiding. Na het eerste jaar in Den Haag zei hij heel nadrukkelijk: 'Je kunt nu nog wisselen'." „Nee, maar ik moest nog wel mijn weg zoeken. Ik liep tijdens mijn stu die stage bij modefotograaf Ronnie Hertz in Amsterdam. In de model- lenwereld voelde ik me niet zo thuis. We werkten voor weekblad Pano rama en kledingmerken. Op repor tage in Tunesië tijdens de Ramadan, met Hertz en een model en een sta pel bontjassen terwijl het stikheet was. Mijn andere stage in de reclame- PASPOORT fotografie trok me meer. We fotogra feerden voedsel: mayonaise voor Calvé, soep voor Unox. Om de ballen en de vermicelli mooi te kunnen schikken deden we er eerst gelatine in. Dat gepiel in de studio trok me. Ik ontdekte dat een Unoxworst gedul diger is dan een model met een bontjas. De luchtfotografie kwam pas in beeld toen ik in militaire dienst ging. Eerst was ik de fotograaf van beëdigingen en voor instructie materiaal. Mijn eerste luchtfoto's maakte ik vanuit een helikopter, tij dens een oefening in Duitsland. De kolonnes met jeeps en vrachtwagens moesten mooi in beeld worden ge bracht. In de lucht: dat was een heel andere dimensie, je hebt opeens overzicht van wat er op de grond ge beurt." „Ik heb in Den Haag gewoond, in Dordrecht. De ruimte, het uitzicht, dat miste ik wel. Een T-shirt met een Zeeuwse knop erop zal ik niet aan trekken. Maar ik ben wel zo veel Zeeuw dat ik thuis ben in Kortgene. Na mijn diensttijd vond ik werk bij Deltaphot van de gebroeders Slag boom aan de Nieuwe Kleverskerkse- weg in Middelburg. Eerst in de don kere kamer, waar de loodrechtopna men werden onthoekt. Voor ge meenten waren dat soort opnames een aanvulling op hun topografische kaarten. Van lieverlee ben ik zelf ook gaan fotograferen. Ik heb mijn vlieg brevet gehaald, dat was handig voor het bedrijf als er een back-up nodig was. Ik vind vliegen interessant, maar ik ben beroepsvlieger, geen hobbyvlieger." „Je hebt de loodrechtfotografie voor kartering. Dat gebeurt met een toe stel dat op de bodem van het vlieg tuig is bevestigd. Ik houd me bezig met vogelvluchtfotografie. Dan maak je foto's vanuit het zijraam. Het seizoen loopt van eind april tot half november, als de natuur het fraaist is en de zonnestanden het hoogst. Voor aannemers of project organisaties volgen we grote bouw projecten, zoals de Tractaatweg, de N61 in Zeeuws-Vlaanderen, de Sluiskiltunnel. Ik maak dan opna men zoveel mogelijk vanuit dezelfde standpunten, dezelfde vlieghoogte - zo'n r.000 voet, 300 meter - dezelfde opnamehoek. Voor de Tractaatweg doe ik dat eens in de twee maanden. Zo krijg je een goed beeld van de vorderingen van alle werkzaamhe den. Vorig jaar hadden we twee strandingen bij Bath. Dan fotografe ren we voor de bergers." „Dat valt mee. Vanuit de lucht ge zien is er nog gigantisch veel ruimte. Natuurlijk zijn er groeisteden en - wijken, zoals Nieuwegein en Ypen- burg. Maar er is echt nog heel veel groen. Op een tocht van Zeeland naar Groningen zie je heel veel ver schillen. Hier heb je de eilanden, voorbij de Hoeksche Waard komt er laagveengebied met rechte stukken grasland en slootjes, bij Hilversum zie je heide, Overijssel heeft veel veeteelt, boven Twente is het moei lijk navigeren omdat de bochtige weggetjes en heggen op elkaar lij ken, van Drenthe naar Groningen zie je een scherpe overgang van klein schalige landbouw naar grote heren boerderijen. Het liefst vlieg ik boven Zeeland en de Wadden, eilanden en weids water, dat is het mooist. Er zijn ook grappige verschillen. Foto grafeer je een groot kantoor vanuit de lucht, dan zie je een wagenpark met alleen grijs en zwart. Bij een zie kenhuis heb je veel meer kleur, in de zorg werken deeltijders die vaak een tweede auto hebben." „Die heb ik een paar keer gelopen. Een vriend van me liep de marathon van Rotterdam. Op mijn 45ste ben ik zelf gaan lopen. In die tijd was ik lid geworden van de Rotary Club Goes de Bevelanden. Een puntje was dat ik daar al die buiken aan tafel zag zit ten. Als voorzitter van de Rotary heb ik in 2022 een team opgezet voor de Roparun van Parijs naar Rotterdam, in totaal iets van 500 kilometer met maximaal acht lopers in estafette vorm. Dit jaar organiseren we de Peelandmars op Noord-Beveland, ook voor een goed doel. Lopen kan aanstekelijk werken. Vorig jaar heb ik met mijn jongste dochter Roos de marathon van Rotterdam gelopen. Het was zeker geen toptijd, met iets van 4 uur en 3 kwartier. Maar dit jaar zal het wel beter gaan. Ik ben nu aan het trainen. Als de wind in de goede hoek zit loop ik van hier - het vlieg veld - naar huis in Kortgene, 17,45 ki lometer." zaterdag 24 februari 2018 Vanuit de lucht gezien is er nog heel veel ruimte Jan van Damme Zoals u er nu sportief bij staat op uw rode schoenen is het net alsof u altijd luchtfotograaf bent geweest. Maar, vertellen welingelichte bron nen, Izak van Maldegem leek ei genlijk voorbestemd om met zijn beide voeten in de Zeeuwse klei te blijven staan. Maar in geen van die veranderin gen komt de naam Izak van Malde gem voor. Dat hebt u dus niet gedaan. Izak van Malde gem: Kortgene, 12 september 1960. 1972-1977 Mavo Kortgene en Dor drecht. 1977-1979 Havo Goese lyceum. 1979-1983 School voor fotografie en fototonica Den Haag. 1983-1984 Militaire dienst. 1985-1992 Delta Phot Luchtfotogra fie, laborant/foto graaf. 1993- heden Sky Pictures Luchtfo tografie. Getrouwd met Erna Klaassen. Twee dochters: Pien en Roos. Hobby's: zeilen (wedstrijd en re creatief), hardlo pen, racefietsen (recreatief). 2018 medeorgani sator Peelandmars Noord-Beveland. Lag het voor de hand terug te keren naar Zeeland, na militaire dienst? Vergt luchtfotografie een speciale manier van vliegen? Ziet u vanuit de lucht het land he lemaal volgebouwd worden? Hier in de hal van uw kantoor hangt een luchtfoto van de Zeeuwse kustmarathon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 50