II 8 Jorien Brugmans en Betsy de Jonge in Morres Hulst Een tentoonstelling in een woonwinkel. Het werk is een welkome pendant van de stroom aan negativiteit die zo vaak ons wereldbeeld bepaalt. BACH HERUITGAVE BI JE ooi! Boven de bank. Op tafel'. Jo rien Brugmans en Betsy de Jonge po sitioneren zich met de aankondiging van hun expositie ongegeneerd in het in terieur van potentiële kopers. Dat past bij hun aanwezigheid in Morres Wonen in Hulst. Ik was daar lang niet geweest en kwam tot mijn verrassing terecht op een plek van Bijenkorfachtige al lure, voorzien van een verzorgde expositieruimte met de omvang van een kleine galerie. Bizar dat er in de belendende ruimte op linnen gedrukte fotografische re producties van Vermeers 'Alle gorie op de schilderkunst' te koop zijn. Op ware grootte. Brugmans en De Jonge breken een lans voor het in huis halen van échte kunst. Met deze ten toonstelling lukt dat prima. Wie zich in de woonwinkel een eet- en zitkamerameublement aan schaft van pakweg achtduizend euro zou zich wellicht eenacht ste daarvan kunnen permitteren voor twee werken van Brugmans en De Jonge. Ze maken inderdaad mooi, smaakvol werk. Maar het is per soonlijk en zeker geen kitsch. Hoewel ik niet enthousiast ben over de 'Stukjes Zeeuws erfgoed' met klederdrachten van Betsy de Jonge. De oplossingen die ze voor het hoofd heeft gekozen en de manier waarop zij de handen weg heeft gelaten vind ik sto rend. Ik ben wel zeer te spreken over de grote koppen van perso nages die met Zeeland verbon den zijn. 'Jeugdherinneringen' bijvoorbeeld, is een goed uitge voerde kop met niet te veel de tails en een levendig oppervlak. De jonge vrouw draagt een hoed bedekt met vruchten en blade ren en een omslagdoek van wa- terblauw. Er zit een vogeltje op haar schouder. Een beeld van be lofte en verbondenheid met na- gevormd door een linosnede van Jorien Brugmans. Vijfluik Die maakt zowel grafiek als schilderijen en toont naast het vijfluik 'Stad aan water', geïnspi reerd op Terneuzen, vooral goua ches op papier. Zij is goed in het vereenvoudigen van landschap pen of stillevens tot een vormen spel met een persoonlijke balans van figuratie en abstractie. Zij brengt vormen terug tot heldere kleuren en patronen. Daarbin nen wisselt zij stukken die stof uitdrukking suggereren af met strakke vlakken. In haar werk lijkt het alsof de vormen bestaan uit gebroken licht. Het werk van Jorien Brugmans en Betsy de Jonge zou je kunnen karakteriseren als het verbeelden van het vieren van het leven. Een welkome pendant van de stroom aan negativiteit die zo vaak bepa lend is voor ons beeld van de we reld. Brugmans en De Jonge breken een lans voor het in huis halen van échte kunst tuur en leven. De Jonge is vorm vast en vindingrijk. Ze is creatief met glazuren en drukt regelma tig structuren in de zachte klei. Ze maakte enkele schalen waar van het reliëf op de bodem wordt zaterdag 24 februari 2018 Het vieren van het leven verbeeld Nico Out Werk van Betsy de Jonge en Jorien Brugmans bij Morres Wonen. Tweede van links op de voorgrond staat 'Jeugdherinneringen'. Tot en met 25 maart. Jorien Brug mans en Betsy de Jonge. Morres Wonen, Industrieweg 2, Hulst. Da gelijks van 10.00 tot 18.00 uur. MIDDELBURG In het oude stadhuis van Middelburg is gistermiddag een heruit gave van een bijzondere bijbel van componist Jo- hann Sebastian Bach ge presenteerd. Gert (r) en Ans (midden) Slings- Joosse mochten het eer ste exemplaar in ont vangst nemen van uitge ver Dingeman van Wijnen (I). De bijbel, die ook voorzien is van commentaar van Bach, is een replica van een bijbel die vorige eeuw werd teruggevonden in de VS. De heruitgave geeft een bijzonder inkijkje in de gedachtengang en leef wereld van Bach. De bijbel is met de reproductie toe gankelijk geworden voor een breed publiek. Albert Clement, hoogle raar bij University College Roosevelt in Middelburg, is eindredacteur van het wetenschappelijke com mentaar bij de bijbel. FOTO DIRK-JAN GJELTEMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44