II
8
Jorien Brugmans en Betsy de Jonge in Morres Hulst
Een tentoonstelling in een
woonwinkel. Het werk is een welkome
pendant van de stroom aan negativiteit
die zo vaak ons wereldbeeld bepaalt.
BACH
HERUITGAVE BI JE
ooi! Boven de
bank. Op tafel'. Jo
rien Brugmans en
Betsy de Jonge po
sitioneren zich
met de aankondiging van hun
expositie ongegeneerd in het in
terieur van potentiële kopers.
Dat past bij hun aanwezigheid in
Morres Wonen in Hulst. Ik was
daar lang niet geweest en kwam
tot mijn verrassing terecht op
een plek van Bijenkorfachtige al
lure, voorzien van een verzorgde
expositieruimte met de omvang
van een kleine galerie. Bizar dat
er in de belendende ruimte op
linnen gedrukte fotografische re
producties van Vermeers 'Alle
gorie op de schilderkunst' te
koop zijn. Op ware grootte.
Brugmans en De Jonge breken
een lans voor het in huis halen
van échte kunst. Met deze ten
toonstelling lukt dat prima. Wie
zich in de woonwinkel een eet-
en zitkamerameublement aan
schaft van pakweg achtduizend
euro zou zich wellicht eenacht
ste daarvan kunnen permitteren
voor twee werken van Brugmans
en De Jonge.
Ze maken inderdaad mooi,
smaakvol werk. Maar het is per
soonlijk en zeker geen kitsch.
Hoewel ik niet enthousiast ben
over de 'Stukjes Zeeuws erfgoed'
met klederdrachten van Betsy de
Jonge. De oplossingen die ze
voor het hoofd heeft gekozen en
de manier waarop zij de handen
weg heeft gelaten vind ik sto
rend. Ik ben wel zeer te spreken
over de grote koppen van perso
nages die met Zeeland verbon
den zijn. 'Jeugdherinneringen'
bijvoorbeeld, is een goed uitge
voerde kop met niet te veel de
tails en een levendig oppervlak.
De jonge vrouw draagt een hoed
bedekt met vruchten en blade
ren en een omslagdoek van wa-
terblauw. Er zit een vogeltje op
haar schouder. Een beeld van be
lofte en verbondenheid met na-
gevormd door een linosnede van
Jorien Brugmans.
Vijfluik
Die maakt zowel grafiek als
schilderijen en toont naast het
vijfluik 'Stad aan water', geïnspi
reerd op Terneuzen, vooral goua
ches op papier. Zij is goed in het
vereenvoudigen van landschap
pen of stillevens tot een vormen
spel met een persoonlijke balans
van figuratie en abstractie. Zij
brengt vormen terug tot heldere
kleuren en patronen. Daarbin
nen wisselt zij stukken die stof
uitdrukking suggereren af met
strakke vlakken. In haar werk
lijkt het alsof de vormen bestaan
uit gebroken licht.
Het werk van Jorien Brugmans
en Betsy de Jonge zou je kunnen
karakteriseren als het verbeelden
van het vieren van het leven. Een
welkome pendant van de stroom
aan negativiteit die zo vaak bepa
lend is voor ons beeld van de we
reld.
Brugmans en
De Jonge breken
een lans voor het
in huis halen van
échte kunst
tuur en leven. De Jonge is vorm
vast en vindingrijk. Ze is creatief
met glazuren en drukt regelma
tig structuren in de zachte klei.
Ze maakte enkele schalen waar
van het reliëf op de bodem wordt
zaterdag 24 februari 2018
Het vieren van het leven verbeeld
Nico Out
Werk van Betsy de Jonge en Jorien Brugmans bij Morres Wonen. Tweede van links op de voorgrond
staat 'Jeugdherinneringen'.
Tot en met 25 maart. Jorien Brug
mans en Betsy de Jonge. Morres
Wonen, Industrieweg 2, Hulst. Da
gelijks van 10.00 tot 18.00 uur.
MIDDELBURG In het oude
stadhuis van Middelburg is
gistermiddag een heruit
gave van een bijzondere
bijbel van componist Jo-
hann Sebastian Bach ge
presenteerd. Gert (r) en
Ans (midden) Slings-
Joosse mochten het eer
ste exemplaar in ont
vangst nemen van uitge
ver Dingeman van Wijnen
(I).
De bijbel, die ook voorzien
is van commentaar van
Bach, is een replica van
een bijbel die vorige eeuw
werd teruggevonden in de
VS. De heruitgave geeft
een bijzonder inkijkje in de
gedachtengang en leef
wereld van Bach. De bijbel
is met de reproductie toe
gankelijk geworden voor
een breed publiek.
Albert Clement, hoogle
raar bij University College
Roosevelt in Middelburg,
is eindredacteur van het
wetenschappelijke com
mentaar bij de bijbel.
FOTO DIRK-JAN GJELTEMA