n flySl BSH lil 3 mmmrsm 21 maart: stemmen! gemeenteraadsverkiezingen Borsele GEEN POESPAS dacht: laten we die posters maar achterwege laten." „Het hoort bij de cultuur van de verkiezingen", zegt Peter Ganse man, voorman van Gemeentebe lang Kapelle. „We hebben er deze keer juist extra aandacht aan be steed, omdat we denken dat het goed is voor de herkenbaarheid. So ciale media zijn mooi, maar daar bereik je nog niet de helft van alle kiezers mee. Je moet ook op straat aanwezig zijn." Het wordt steeds drukker op de posters. Ondanks de beperkte ruimte worden in toenemende mate meerdere kandidaten afge beeld, in plaats van alleen de lijst trekker. Bij de VVD in Veere zijn het er zelfs 14. „We willen laten zien dat we uit alle kernen van de gemeente mensen op de lijst heb ben", zegt Van Halderen. Andere partijen leven zich uit in veel tekst, soms zelfs een beknopt verkiezingsprogramma. Gemeen tebelang Kapelle vermeldt per kern vijf concrete punten op haar affi ches. „Die hangen we op plaatsen waar mensen de tijd hebben om ze te lezen", aldus Ganseman. Zeker voor de wat oudere kiezers blijven de posters voorlopig nodig, zegt Marcel Urgert van het Middel burgse marketing- en reclamebu reau La Dolce Vita. „Als partij wil je een zo breed mogelijk publiek aan spreken. Dan ontkom je er niet aan om zowel online als offline aanwe zig te zijn." Maar het heeft geen zin de pos ters vol te proppen met beeld en tekst. „Dat is echt zonde van het geld. Niemand gaat voor die posters staan om ze te lezen. Het gaat puur om de 'branding' van de partij. Dat betekent dat je het zo eenvoudig mogelijk moet houden. De partij- kleur moet duidelijk zijn, het logo Niemand gaat voor die posters staan om zetelezen moet er groot op staan en de slogan moet catchy zijn." Dat lukt niet altijd. 'Wij zetten onze krachten om in daden voor een beter Reimerswaal' (VVD) is niet echt pakkend. 'Geen poespas' (DTV in Veere) klinkt wel kordaat. Ook de slogan van PvdA Terneuzen ('Zeker zijn') is kort, maar roept vooral vraagtekens op. „We willen ervoor zorgen dat mensen zeker zijn van bijvoorbeeld goede zorg, on der wijs en verbin din gen", legt Cees Liefting uit. Met name GroenLinks, SoPlus, SP en D66 houden het sober: geen foto's, stevig logo, weinig tekst. 'Stem', is de heldere boodschap van D66. „Het is een strategie van de partij om goed herkenbaar te zijn", zegt Jeffrey van Doorenmalen, kandi daat op Schouwen-Duiveland. „Ik vind onze poster ook het duide lijkst. Wat je stemt maakt niet uit, als je maar gaat stemmen." Toch heeft de lokale afdeling zelf een tweede affiche gemaakt, met de slogan: 'Voor een leefbaar Schouwen-Duiveland'. Onmisken baar een hint naar de grootste par tij, Leefbaar Schouwen-Duiveland, zou je zeggen. Van Doorenmalen ziet echter geen bezwaar. „Wij staan voor de leefbaarheid van het eiland. Als dat de kernboodschap is van je partij, dan zetje die op je pos ter." v f rS A w!.VV" H KIES VOOR DOEN I M zaterdag 24 februari 2018 SGP Christenunie) GROEN LINKS Christen Unie horen erbij -Marcel Urgert, marketingadviseur m Staren naar de posters aan de haven in Zierikzee. foto dirk-jan gjeltema 'Xf® V iJMWM JBB 1 LNUJ f \V pAÖ V 0 ij IIf J 1 1 w 1 1 h ï'r LIJST 5 1 Veel fotootjes op de VVD-poster op dit plakbord in Biggekerke. foto ruben oreel Geen geplak, maar een spandoek met alle posters daarop in Borssele. foto mechteld jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39