Snelle wederopbouw was nodig. Perret maakte er een alomvattend stedenbouwkundig project van Le Havre Buiten is het middaglicht helder en hard. Fécamp ligt aan de Cóte d'Albatre, de 160 kilometer lange Normandische kust tussen Le Havre en Dieppe. De ruige Albasten Kust staat bekend om de lood rechte krijtwanden enfalaises, kliffen. Het marmerachtige kalkgesteente waar uit die kliffen bestaan heet albast. De Franse en de Engelse kust aan de over kant van Het Kanaal moeten ooit aan elkaar hebben vastgezeten; wie weet, als je ze naar elkaar schuift, dat ze dan naad loos in elkaar passen. De man met de wandelstok staat nog steeds op de Quai de la Vicomte, met de rug naar de kleine haven. De mooiste falaises1. Hij wijst naar de rotsen die het stadje flankeren. Ga naar het dorpje Yport bedoelt hij. „Of nee, verder, naar Étretat. Daar heb je L'Aiguille en La Porte d'Aval. Merveilleux." Kustdorp Étretat, 16 kilometer naar het westen, ligt bevallig aan een baai, aan weerszijden beschut door krijtwitte wanden. Het groene binnenland houdt abrupt op aan de rand van de witte afgronden. Aan de westkant prijkt de Porte d'Aval, een grillige boog, uitgesle ten door de zee. Ernaast, los in de bran ding, steekt al eeuwenlang 1'Aiguille (de Naald) omhoog. Op de boulevard scheren meeuwen zo groot als kippen vlak langs de hoofden van wandelaars. Een pad leidt langs de rand van het groen schuin naar boven, richting de top van de klif, met rechts de steeds diepere afgrond naar het zee water. Op het hoogste punt kijkt een pluk mensen plus de begeleidende troep meeuwen - die het gezelschap kennelijk gezellig vinden - uit op de baai, de boog, de naald en het dorp. Daar worden ze stil van. 'DE IDEALE STAD' Onvoorbereid de havenstad Le Havre binnenrijden, dat is schrikken. Wat is dit? Louter betonnen blokken, wijd uit elkaar, eenvormige gevels, identieke balkonnetjes. Op een centraal plein staat een soort kernreactor, een rond, wit gevaarte, in contrast met de strakke regelmaat rondom. Elders een toren die in dezelfde hoekige betonstijl is opgetrokken als de flats: la Tour de 1'Hotel de Ville. Bijnaam van Le Havre: Stalingrad aan Zee (mede omdat de communistische partij er van oudsher sterk was) - toch is dit stadsgezicht Unesco-Werelderfgoed. En je moet beter kijken voor je een oor deel velt. Dit is namelijk de avant- gardistische 'ideale stad' die architect Auguste Perret bouwde vanaf 1945. In 1944 hadden Amerikaanse vliegtuigen van 5 tot 12 september 5.000 ton bommen en 200.000 ton fosfor laten vallen op Le Havre. De historische binnenstad en di verse wijken werden weggevaagd, ruim drieduizend inwoners vonden de dood. De rest verbleef nog jaren in barakken. Snelle wederopbouw was nodig. Perret (toen al 71) maakte er een alomvattend stedenbouwkundig project van. Hij zette geprefabriceerde bouwelementen in en de man was dol op gewapend beton. Alle flats kregen hetzelfde basisontwerp, van binnen en van buiten. De mensen moes ten ruimte en licht hebben, vond hij, dus brede straten, hoge ramen, goed door dachte interieurs. Perret, die overleed in 1954, leidde een team van samenwer kende aannemers en designers. Le Havre leren waarderen? Neem een begeleider. Juliette schudt het hoofd als iemand oppert dat alles hier identiek is. „Zeker niet!" En ze wijst op de variaties: overal verschillen de tinten van het beton, van blauwig tot roze; zo ook de vormen van pilaren en balkons en het aantal verdiepingen van de flats. „Le Havre is als de Bolero van Ravel, als je goed kijkt zie je steeds meer details. De stad zwelt aan als een muziekstuk." De volgende ochtend is local Amanda, na een ontmoeting bij een vroege wande- 481 zaterdag 24 februari 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 129