Hoop. Zij brachten het absur disme in de theaters, maar ook de fabuleuze flauwheid, die een genadeloze parodie leek op het klassieke cabaret waar zij niets van moesten hebben. Freek: „Was het hoogmoed? We waren naïef, begonnen gewoon. Wij veranderden het idioom. Dingen die nu van zelfsprekend zijn, waren toen verrassend. We hadden met Neerlands Hoop de tijdgeest te pakken." Zoals de Oudejaarsconfe rence in de Rode Haan in 1977, waarin Freek tijdens de uit zending wordt gebeld door koningin Juliana en redeka velt over prins Bernhard. 'Goedemiddag.Nou, u stoort nogal. Wij zouden hier net beginnen, gaat de tele foon. Dat zult u wel geweest zijn, ja. Zegt u het eens, ma jesteit. Tja, zonder u was het nooit wat met hem geworden, natuurlijk. Dan had hij nou in Duitsland gezeten. Of in Breda, ja.' Of Bram en Freek als onver valste activisten die Oranje opriepen het WK in 1978 in Argentinië te boycotten van wege het wrede militaire regime. 'Hartelijk welkom vanuit een Olympisch Stadion in Berlijn. Op de eretribune zit Adolf Hitier, geflankeerd door prins Bernhard en Pieter van Vollenhoven. Op dit mo ment is het wachten op het elftal van de Israëli. Het is zo dat drie uur geleden hier een trein met Israëli is gearriveerd. Maar in tegenstel ling tot bij een normale sport wedstrijd zijn zij reeds voor aanvang onder de douche ge gaan en sindsdien nog niet teruggezien. Wel weten wij dat er op dit moment reserves uit heel Europa worden aan gevoerd en wij kunnen gaan tot ongeveer zes miljoen reserves'. Bram en Freek kwamen er altijd mee weg. Maar voor het zover was, zo gidst Freek ons door de box, was er de geboorte van Neer lands Hoop in Bange Dagen. „Hoe we daar op kwamen? Bram zei dat zijn moeder hem zo noemde. Het begrip was mij geheel vreemd." Bram en Freek repeteerden in een zaaltje van de toenma lige Amsterdamsche Vrouwe lijke Studentenvereeniging. Er is een filmpje van het tweetal uit die dagen. Ze zin gen. Geen geschoolde stem men (ook een rigoureuze breuk met het cabaret van hun tijd), maar rauwe, soms huilende vocalen als in een protestlied. Een jaar later, we noteren het roerige, door studenten demonstraties gedomineerde 1968, richtten Bram, Freek en Johan Gertenbach Trio Cabri olet op. De ongevaarlijke naam verraadt nog geen dwarsliggerij. „Johan was er al snel klaar mee. Die kon niet tegen onze ambities op." Neerlands Hoop in Bange Dagen deed zijn intrede in het vaderlandse amusement waar legendes als Toon Hermans, Wim Kan en Wim Sonneveld immer garant stonden voor een verzorgde avond uit. Wei nig onvertogen woorden, veel beschaafde lach met soms een pikant 'O lala'. Het Neder landse cabaret zou nooit meer hetzelfde zijn. Ze werden vijfde tijdens het Camerettenfestival - de jury onder voorzitterschap van, in derdaad, Wim lbo koos voor Don Quishocking. Maar de muzikaliteit van Bram Ver meulen en de clowneske per soonlijkheid van Freek de Jonge liepen al te zeer in het oog om na het Delftse caba retfestival te worden vergeten. Op het scherm in huize De Jonge vliegen de fragmenten heen en weer. Een avond in Carré met de zussen Paay en de Volendamse Cats - op Neerlands Hoop viel geen Aanvullend Neerlands Hoop is de optelsom van de muzikaliteit van Bram (onder) en de clowneske per soonlijkheid van Freek. PZ magazine 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 116