Hoop. Zij brachten het absur
disme in de theaters, maar
ook de fabuleuze flauwheid,
die een genadeloze parodie
leek op het klassieke cabaret
waar zij niets van moesten
hebben.
Freek: „Was het hoogmoed?
We waren naïef, begonnen
gewoon. Wij veranderden het
idioom. Dingen die nu van
zelfsprekend zijn, waren toen
verrassend. We hadden met
Neerlands Hoop de tijdgeest
te pakken."
Zoals de Oudejaarsconfe
rence in de Rode Haan in 1977,
waarin Freek tijdens de uit
zending wordt gebeld door
koningin Juliana en redeka
velt over prins Bernhard.
'Goedemiddag.Nou, u
stoort nogal. Wij zouden hier
net beginnen, gaat de tele
foon. Dat zult u wel geweest
zijn, ja. Zegt u het eens, ma
jesteit. Tja, zonder u was het
nooit wat met hem geworden,
natuurlijk. Dan had hij nou in
Duitsland gezeten. Of in
Breda, ja.'
Of Bram en Freek als onver
valste activisten die Oranje
opriepen het WK in 1978 in
Argentinië te boycotten van
wege het wrede militaire
regime. 'Hartelijk welkom
vanuit een Olympisch Stadion
in Berlijn. Op de eretribune zit
Adolf Hitier, geflankeerd door
prins Bernhard en Pieter van
Vollenhoven. Op dit mo
ment is het wachten op
het elftal van de Israëli. Het is
zo dat drie uur geleden
hier een trein met Israëli is
gearriveerd. Maar in tegenstel
ling tot bij een normale sport
wedstrijd zijn zij reeds voor
aanvang onder de douche ge
gaan en sindsdien nog niet
teruggezien. Wel weten wij
dat er op dit moment reserves
uit heel Europa worden aan
gevoerd en wij kunnen gaan
tot ongeveer zes miljoen
reserves'.
Bram en Freek kwamen er
altijd mee weg.
Maar voor het zover was, zo
gidst Freek ons door de box,
was er de geboorte van Neer
lands Hoop in Bange Dagen.
„Hoe we daar op kwamen?
Bram zei dat zijn moeder hem
zo noemde. Het begrip was
mij geheel vreemd."
Bram en Freek repeteerden
in een zaaltje van de toenma
lige Amsterdamsche Vrouwe
lijke Studentenvereeniging.
Er is een filmpje van het
tweetal uit die dagen. Ze zin
gen. Geen geschoolde stem
men (ook een rigoureuze
breuk met het cabaret van
hun tijd), maar rauwe, soms
huilende vocalen als in een
protestlied.
Een jaar later, we noteren
het roerige, door studenten
demonstraties gedomineerde
1968, richtten Bram, Freek en
Johan Gertenbach Trio Cabri
olet op. De ongevaarlijke
naam verraadt nog geen
dwarsliggerij. „Johan was er al
snel klaar mee. Die kon niet
tegen onze ambities op."
Neerlands Hoop in Bange
Dagen deed zijn intrede in het
vaderlandse amusement waar
legendes als Toon Hermans,
Wim Kan en Wim Sonneveld
immer garant stonden voor
een verzorgde avond uit. Wei
nig onvertogen woorden, veel
beschaafde lach met soms een
pikant 'O lala'. Het Neder
landse cabaret zou nooit meer
hetzelfde zijn.
Ze werden vijfde tijdens het
Camerettenfestival - de jury
onder voorzitterschap van, in
derdaad, Wim lbo koos voor
Don Quishocking. Maar de
muzikaliteit van Bram Ver
meulen en de clowneske per
soonlijkheid van Freek de
Jonge liepen al te zeer in het
oog om na het Delftse caba
retfestival te worden vergeten.
Op het scherm in huize De
Jonge vliegen de fragmenten
heen en weer. Een avond in
Carré met de zussen Paay en
de Volendamse Cats - op
Neerlands Hoop viel geen
Aanvullend
Neerlands Hoop is
de optelsom van de
muzikaliteit van
Bram (onder) en de
clowneske per
soonlijkheid van
Freek.
PZ magazine 35