GEEN HEILIG HUIS WAS VEILIG VOOR DE SLOOPKOGEL VAN DE TWEE H TOiïi nog steeds uit om materiaal te leveren." De rode draad - naar de op vatting van het establishment destijds een veel te rode draad - die loopt door het verza melde werk van Neerlands Hoop in Bange Dagen (anno 1968) is die van rebellie. Bram Vermeulen en Freek de Jonge, die elkaar kenden van het Amsterdamsch Studenten Corps, ontketenden in de gezapige Nederlandse klein kunst een ware revolutie. Kleinkunstgeschiedkundige Wim lbo had cabaret tot dan toe nogal nuffig gedefinieerd als 'professionele literair-mu- zikale theaterkleinkunst in een intieme omgeving voor een intelligent publiek'. Aan die zelfingenomenheid maakten Bram Vermeulen (Den Haag, 1946-2004) en Corpsknapen Bram Vermeulen en Freek de Jonge kenden elkaar van hetAmsterdamsch Studenten Corps. FOTO WILLEM DIEPRAAM THEATERCOLLECTIE UVA BRAPIV^,. Debuut Neerlands Hoop voor de Amster damse Schouw burg ten tijde van hun debuutvoor stelling. FOTO HOLLANDSE HOOGTE PZ magazine 33

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 114