GEEN HEILIG
HUIS WAS
VEILIG VOOR
DE SLOOPKOGEL
VAN DE TWEE
H
TOiïi
nog steeds uit om materiaal te
leveren."
De rode draad - naar de op
vatting van het establishment
destijds een veel te rode draad
- die loopt door het verza
melde werk van Neerlands
Hoop in Bange Dagen (anno
1968) is die van rebellie. Bram
Vermeulen en Freek de Jonge,
die elkaar kenden van het
Amsterdamsch Studenten
Corps, ontketenden in de
gezapige Nederlandse klein
kunst een ware revolutie.
Kleinkunstgeschiedkundige
Wim lbo had cabaret tot dan
toe nogal nuffig gedefinieerd
als 'professionele literair-mu-
zikale theaterkleinkunst in
een intieme omgeving voor
een intelligent publiek'.
Aan die zelfingenomenheid
maakten Bram Vermeulen
(Den Haag, 1946-2004) en
Corpsknapen
Bram Vermeulen
en Freek de Jonge
kenden elkaar van
hetAmsterdamsch
Studenten Corps.
FOTO WILLEM DIEPRAAM
THEATERCOLLECTIE UVA
BRAPIV^,.
Debuut
Neerlands Hoop
voor de Amster
damse Schouw
burg ten tijde van
hun debuutvoor
stelling.
FOTO HOLLANDSE
HOOGTE
PZ
magazine 33