Bergers: Onnodig lang in de file door procedures
5
Nederlander vat in 383 pagina's alle gebreken van Spanje samen
IT IS NOT
Hij noemt Spanje
een voor Europa
gevaarlijk 'tikkende
tijdbom' omdat
Spanjaarden on
westers slecht zijn in
bijnaailes. Zo willen ze
wel rijk worden, maar
voeren ze niet veel uit.
De uitspraken worden
de Nederlander
Vincent Werner niet in
dank afgenomen.
begrip gezorgd. Zoals de bewering
dat de Spanjaarden 'een comforta
bel leven van louter fiesta en si
ësta' zouden prefereren. 'Bijna elke
Spanjaard wil wel rijk worden,
maar bijna niet een wil hard wer
ken om dat te bereiken', schrijft de
43-jarige Amsterdammer, die zelf
sinds 2000 in Spanje woont. 'Ga
terug naar je land', is dan ook een
van de gebruikelijk reacties, vooral
op Twitter. „Maar ik hou van dit
land", zegt Werner, om zich te
verdedigen.
Slaven
Maar dat zien velen niet terug in
zijn teksten, waarvan hij een deel
ook eerder op zijn blog heeft gepu
bliceerd. Zoals: „In Europa zijn we
bezig met mensenrechten, vinden
we het belangrijk dat mensen een
huis, eten en hygiëne hebben. Dat
is in Spanje niet altijd zo." Ook
schrijft hij dat immigranten 'gru
welijk' worden behandeld, dat er
100.000 'als slaven' in de kassen
van Almeria wonen en werken. Hij
suggereert dat Spanjaarden meer
discrimineren, omdat ze andere
culturen minder goed kennen.
'In Spanje heerst niet de wes
terse ethiek', schrijft hij, refere
rend aan 'de landen boven de Py
reneeën'. Een pijnlijke observatie
in Spanje, waar in de tijd van
Franco, toen het land een achter
lijke dictatuur was, werd gezegd
dat 'Afrika onder de Pyreneeën be
gon'. En Werner denkt dat het
huidige probleem nog van Franco
komt: „Aan die periode hebben de
Spanjaarden hun vrees voor het
onbekende en hun gebrek aan ini-
WHAT IT IS
tiatief overgehouden. Ze durven
geen risico's te nemen."
Reactie
Sommige Spanjaarden zijn het
met hem eens, grappen dat 383 pa
gina's lang niet genoeg zijn om het
falen van Spanje te beschrijven.
Maar de meest gehoorde reactie is
de vraag waar een buitenlander
het lef vandaan haalt om zo uit te
halen naar het land waar hij
woont. 'Ik mag dan zelf vinden dat
mijn baby niet mooi is, de buur
vrouw mag dat natuurlijk nooit
zeggen' schrijft een Twitteraar.
Het is, antwoordt Werner, nóg
zo'n defect van de Spanjaarden:
„Ze kunnen helemaal niet tegen
kritiek. Je moet hier tegen je baas
of in een restaurant echt niet zeg
gen dat iets niet goed is."
De storm stak dinsdag onmiddel
lijk op, via de sociale media vooral,
maar ook in de traditionele media.
De komende dagen geeft hij veel
interviews over zijn zojuist ver
schenen e-book. El Confidencial,
een van de grootste nieuwssites
van Spanje, kwam deze week met
een pakkende kop: 'De Neder
landse bestuurder die in 383 pagi
na's alle gebreken van Spanje heeft
samengevat'.
„Ik wil de Spanjaarden een spie
gel voorhouden," zegt Werner in
een hotel in hartje Barcelona, waar
hij woont en een hostel runt, na
jaren financieel adviseur te zijn
geweest. „In elk land gaan dingen
fout, maar in Spanje staan alle pa
rameters in het rood, van corruptie
tot slecht financieel beleid, van ta
lenkennis tot werkloosheid, van
drugsgebruik tot de vriendjespoli
tiek." Hij heeft het trouwens in het
Engels opgeschreven, onder de ti
tel It is not what it is: the real (S)pain
of Europe. „Dit land bewijst keer op
keer dat het niet op EU-koers kan
blijven zonder interventie."
De fragmenten die op El Confi
dencial zijn gepubliceerd, hebben
voor meer verontwaardiging dan
Een van de grote ergernissen is het
veiligheidsvoorschrift dat een ber
ger bij een pechgeval of ongeluk pas
aan het werk mag als er een wegin-
specteur van bijvoorbeeld Rijkswa
terstaat is om de plek des onheils te
beveiligen. In veel gevallen komt er
geen inspecteur of is die te laat.
Dat zegt voorzitter Rob de Jong
van de Vereniging Bergings- en
Mobiliteitsspecialisten. „Het werkt
veel beter als wij direct met twee
voertuigen uitrukken en de ene
berger de andere beveiligt", is zijn
overtuiging. De Jong schat in dat
daarmee de weg gemiddeld vier tot
vijf minuten sneller vrij is dan nu.
Willem Wanrooij van Van Ame-
rongen Facilitair in Arnhem noemt
een voorbeeld op de Pleij route in
Arnhem, een van de drukste Gel
derse wegen. „Staat een berger daar
20 minuten te wachten om een
auto weg te halen, omdat een weg-
inspecteur van de provincie Gel
derland uit bijvoorbeeld Tiel moet
komen. En al die tijd stroopt het
verkeer op."
Voorzitter De Jong van de bran
chevereniging stelt dat in 2017 in
2.100 gevallen een berger een an
dere berger heeft beveiligd. „Ter
wijl dit bij circa 23.000 incidenten
had móeten gebeuren. Van die
23.000 betreft het zo'n 4.500 inci
denten op de rijstrook." Dat laatste
cijfer komt uit onderzoek van
Rijkswaterstaat, zegt De Jong. De
wegbeheerder wil die cijfers echter
niet bevestigen.
„Wij willen geen discussie via de
media. We zijn in gesprek met de
bergers", zegt een woordvoerder
van Rijkswaterstaat. Zij stelt dat er
al een afspraak ligt dat bergers el-
kaar kunnen beveiligen als een
weginspecteur niet binnen 15 mi
nuten aanwezig kan zijn. Dat zegt
ook de provincie Gelderland, die
met Rijkswaterstaat samenwerkt.
Voorzitter De Jong van de bran
chevereniging van bergers beves
tigt die afspraak. „Alleen houdt
Rijkswaterstaat zich daar in de
praktijk niet aan. Dat is juist ons
probleem." Het gevolg van die on
duidelijkheid of er wel of geen in
specteur onderweg is: een berger
staat zonder beveiliging bij een in
cident en gaat dan toch maar aan de
slag om zo snel mogelijk de gevaar
lijke situatie op te lossen. Met alle
risico's van dien.
donderdag 22 februari 2018
Vincent Werner in zijn woon
plaats Barcelona: „Maar ik hou
van dit land." foto edwin winkels
THE REAL(S)PAIN OF EUROPE
It is not
what it is:
the real
(S)pain of
Europe ver
scheen als
e-book.
GO
'Land van fiesta en siësta'
Edwin Winkels
Barcelona
Weggebruikers staan in Neder
land bij pechgevallen en onge
lukken op snelwegen onnodig
lang in de file als gevolg van pro
cedures en protocollen. Boven
dien leveren die gevaar op. Dat
stelt de Vereniging Bergings- en
Mobiliteitsspecialisten.
Marco Bouman
Arnhem
6
Bergers mogen elkaar be
veiligen als een inspecteur
er niet binnen 15 minuten
kan zijn. Alleen is niet altijd
bekend óf iemand komt.