Papa komt wat later 16 PSYCHOLOGELD HUDSON'S BAY NIEUWE WARENHUIZEN Er zijn geen problemen met Hudson's Bay in Nederland, bezweert de nieuwe directeur van de warenhuizen. We are here to stay" Transavia-piloten staken niet voor het geld, maar om hun huwelijk te red den. Zo pruilden ze deze week in deze krant. De piloten zijn boos omdat hun roos ter continu wordt aangepast. Ze willen niet meer naar huis hoeven bellen dat papa pas uren later thuis is. Maar ze vinden het geen enkel probleem als hun passagiers diezelfde boodschap aan hun familie moeten brengen. Dat ze precies in de vakantie staken, maakt pijnlijk duidelijk dat ze lak hebben aan de mensen die uiteindelijk hun salaris betalen. Staken lijkt vaak op een wedstrijdje zoveel mogelijk mensen dwarszitten. De piloten hadden op ieder ander moment hun onge noegen aan hun werkgever duidelijk kun nen maken, maar doen dat bewust op een maandagochtend in de vakantie. Want dan zijn er lekker veel gedupeerden. En niet al leen mannen in grijze pakken, maar ook ge zinnen met huilende kinderen die zo had den uitgekeken naar het weekje Spanje waar nu nog maar weinig van overblijft. Dat levert fijne media-aandacht op, Stakers die de werkgever weer hebben onderdruk zet. lak aan Natuurlijk mag je je la- mensendie ten horen als je door je anderen mee te duperen. Toch lijkt staken vooral populair onder de beperkte groep werknemers die direct veel mensen benadelen als ze hun werk neerleg gen, zoals buschaufeurs, leraren, machinis ten en piloten dus. Terwijl zij met een beetje creativiteit hun onvrede ook op een andere manier kunnen uiten. Ik denk aan een actie waarbij de piloten hun partner gewoon ie dere keer gratis mee op reis nemen, om el kaar toch nog te blijven zien. Stakingen zijn echter niet alleen een ge brek aan creativiteit. Staken is nog altijd heel effectief, zo blijkt onder meer uit onderzoek van vakbondshistoricus Sjaak van der Vel den. Zelfs alleen dreigen met staken is al ge noeg om een werkgever onder druk te zet ten en zo je zin te krijgen. Volgens hem is de tijd rijp voor een nieuwe golf van stakingen: 'De crisis is voorbij, economen roepen dat de lonen omhoog moeten en veel vakbondsle den zijn het polderen zat', stelt Van der Vel den. Staken levert namelijk niet alleen wat op voor de stakers, maar ook voor de vakbon den. Met netjes achter de schermen onder handelen, krijg je geen nieuwe leden. Een staking is daarentegen een prachtig visite kaartje. In de media kunnen de vakbondslei ders weer even hun tanden laten zien om zo nieuwe zieltjes te winnen. Zij vinden het vast niet erg om op zo'n moment vrouw en kinderen teleur te stellen. Papa eet vanavond niet mee, maar hij zit wél in het Achtuurjour naal. ASR Wolters Kluwer BAM Kendrion jJF. pgetogen ban jert Stefaan Le Clair door de bouwput die het voormalige V&D-pand in het Amers foortse winkelcentrum momen teel is. Bouwvakker boren, zagen, slepen stellingen naar binnen. Het ruikt naar verf en zaagsel. Le Clair wijst op de klassieke lichtkoepel, de art deco-ramen in het trappen huis, de vloer. „Veel winkels ge bruiken nepmarmer. Hier is alles echt. Daar komt La Place, met een prachtig dakterras. Dit warenhuis wordt een fantastische plek." Enkele weken voor de opening van drie nieuwe warenhuizen (in Amersfoort op 15 maart, Enschede op 8 maart en Haarlem op 5 april) heeft de directeur van Hudson's Bay in Nederland maar één bood schap: het gaat goed. Alles is onder controle. Niks aan de hand. De euforie rond de opening van Hudson's fonkelnieuwe winkels in tien Nederlandse steden werd afgelopen maanden overscha duwd door steeds verontrusten dere berichten. De verkopen zou den zwaar tegenvallen, mensen komen vooral 'kijken, kijken, niet kopen'. Er klonk kritiek: de win kels zijn te duur, niet verrassend, ze lijken te veel op de Bijenkorf. De aanhoudende slechtnieuws- show over het Canadese moeder bedrijf Hudson's Bay Company deed het beeld van de nieuwko mer in het winkellandschap ook weinig goed. In dat tumult werd Le Clair in november geruisloos benoemd tot general manager van de Nederlandse Hudson's Bay en de Belgische warenhuizen Galleria Inno. De Belg werkte eerder voor winkelketens, Esprit en Carpet- land en woonde als directeur van Miss Etam vier jaar in Den Haag. „Cijfers kan ik niet geven omdat we een beursgenoteerd bedrijf zijn. Maar de verkopen en reacties van consumenten vallen niet te gen. We zijn pas vijf maanden be zig. In die korte tijd hebben we met een compleet nieuw team een ongelooflijke prestatie neergezet. In de belangrijkste maand van het jaar, december, hebben we meer dan 3,5 miljoen bezoekers ontvan gen." „Ook dat kan ik niet zeggen. Maar ga er maar vanuit dat een groot deel van hen mooie kerstcadeaus heeft gekocht. We zijn een waren huis, de aankopen variëren. We hebben schoenen van 39 euro, maar ook van 500 euro." „We zijn niet vroeger begonnen dan de rest. Maar het klopt dat klanten om goede aanbiedingen vragen. Wij gaan daarin mee. We zijn een modern warenhuis, we luisteren goed naar de wensen van onze klanten. Daarom hebben we bijvoorbeeld extra grote pashokjes, met een plankje voor je bril. Maar we gaan ook werken met meer in spiratiezones. Niet alleen in de etalage; ook binnen willen we mensen meer ideeën geven wat ze kunnen kopen en hoe ze dat kun nen combineren. We investeren heel veel in visual merchandise. Er komt meer beleving. Zo hadden we met Valentijn pop-up shops baas slecht wordt be- hlin Salaris handeld. Het is alleen betalen nogal asociaal om daar Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag Het dividend van de verzeke raar wordt met bijna 28 procent verhoogd. M De informatie leverancier zette in 2017 goede resultaten in de boeken. Tegenvallende cijfers van het bouwbedrijf mede door tegenslag bij de zeesluis in IJmuiden. De toeleveran cier voor de auto-industrie draaide een zwak vierde kwartaal. o 'Er is nog een hoop werk aan de winkel' Amersfoort Stefaan Le Clair in de Amersfoortse vestiging. FOTO SASKIA BERDE NIS VAN BERLEKOM Annemieke van Dongen Het eerste seizoen van Hudson's Bay in Nederland zit erop. Hoe veel hebben jullie verkocht? Hoeveel daarvan hebben daad werkelijk iets gekocht? En wat gaven zij gemiddeld uit? Jullie uitverkoop begon al in no vember met heftige kortingen en loopt nog steeds door. Is dat nodig om af te komen van die schoenen en tassen die mensen te duur vinden? Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16