E-Mobility Park is oplossing voor
weinig Zeeuws openbaar vervoer
22 ZEELAND
Efficiënte inzet van auto's, scooters en fietsen
In augustus begint de
bouw van het eerste E-
Mobility Park, op de
Kenniswerf in Vlissingen.
Over vijf jaar heeft
Zeeland minimaal tien
van deze parken, zegt
Sjoerdde Jongh.
Vorig jaar begon het te
borrelen bij logistiek
specialist Sjoerd de
longh. „Overal hoor je:
het openbaar vervoer
in Zeeland voldoet niet. Tegelij
kertijd zie je in elke straat vijftig
auto's stilstaan." Hoe kun je de
vervoersmiddelen die er zijn, zo
efficiënt mogelijk inzetten? Dat
was het vraagstuk dat De Jongh
wilde oplossen. Een jaar later heeft
hij het antwoord: een mobiliteits
park met auto's, scooters en fiet
sen. Iedereen kan daar een ver
voersmiddel huren en dat op een
ander park achterlaten. De parken
komen op locaties waar je makke
lijk kunt overstappen op ander
vervoer, zoals het fiets-voetveer,
de bus, de trein, de zonnetrein of
de watertaxi. Het eerste park komt
op de hoek Voltaweg/Hertzweg in
Vlissingen.
Natuurlijk draaien de gemotori
seerde vervoersmiddelen op duur
zame, lokaal opgewekte energie.
De Jongh: „We gaan testen met
elektrische auto's, maar ook met
vervoer op waterstof."
Dertien partijen zijn van plan
dit park samen te ontwikkelen.
Studenten van Scalda helpen van
uit opleidingen als motorvoertui
gentechniek, ICT, elektrotechniek
en installatietechniek. HZ Univer-
sity of Applied Sciences doet dit
vanuit de opleidingen Data Sci
ence en Logistics Engineer.
Zeeuwind is bereid te investeren
in de zonnepanelen voor de laders
en onderzoek te doen naar het ge
bruik van waterstof. Ook Delta,
Enduris en het Zeeuws Klimaat
Fonds leveren een bijdrage. „Met
andere partijen zijn we de details
aan het uitwerken", aldus De
Jongh. Het project vindt plaats on
der de vlag van Impuls Zeeland en
We gaan testen met
elektrische auto's,
maar ook met vervoer
op waterstof
op het terrein van de Kenniswerf,
dat aangesloten bedrijven moti
veert mee te doen.
Voor Sjoerd de Jongh is vooral de
verschuiving van 'bezit' naar 'ge
bruik' van belang. Die heeft grote
voordelen voor het milieu en de
portemonnee. Als voertuigen ei
gendom blijven van de fabrikant,
prikkelt dat hen om auto's te pro
duceren die lang meegaan, makke
lijk te onderhouden zijn en aan
het eind van hun technische le
vensduur hergebruikt worden. Dat
is de circulaire economie, waarin
producten na gebruik geen afval
worden, maar grondstof voor een
nieuw product. En de financiële
prikkel, de eigen portemonnee?
De Jongh: „Wie al een tweede auto
voor de deur heeft staan, ervaart
de kosten vaak niet als probleem.
Als je alle kosten berekent, kom je
toch uit op 250 euro per maand,
maar ze zijn eraan gewend die
auto op elk moment te kunnen
pakken en willen dat niet opgeven.
De mensen die als eerste klant bij
onze wagenparken gaan worden,
zijn degenen die tegen de aanschaf
van een nieuwe auto aanhikken.
Degenen die net hun rijbewijs
hebben gehaald of voor de keus
staan: tweede auto? Of deelauto?
En zakelijke partners, zoals de HZ.
Die zijn niet emotioneel betrok
ken bij hun auto's, maar kijken
simpelweg: wat is voordelig én
goed voor het milieu."
BRIEVEN
U kunt uw brief (maximaal
150 woorden) richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
08801-30210
Westerscheldetunnel
Beste mijnheer Lonink, hartstikke
goed dat u de Westerscheldetun
nel tolvrij wilt maken en wel zo
snel mogelijk. Ik wil adviseren om
onder Zeeuws-Vlamingen een
petitie te organiseren om een en
ander te bespoedigen.
Als gewone burger van Zeeuws-
Vlaanderen ben ik bereid om mee
te helpen investeren zodat het be
sluit nu echt snel gaat vallen. Ik
betaal nu jaarlijks ongeveer 180
euro voor de tunnel. Ik ben bereid
om de komende 10 jaar wanneer
de tunnel echt vrij wordt 60 euro
per jaar te betalen. Als met mij
vele enthousiaste inwoners en be
drijven dit ook willen doen dan
ben ik ervan overtuigd dat dat de
sleutel van de oplossing is. Want
je moet je als burger ook in durven
zetten voor het algemeen belang.
Ik zou zeggen: kom burgemees
ters en alle inwoners, kom uut jul
lie schulpe en help Zeeuws-
Vlaanderen mee naar de top.
Guus de Block
Koninginnepage 1, Terneuzen
Zeeuws Planbureau
Vanuit organisatiekundig per
spectief is de discussie rondom
het bestaansrecht van het gesub
sidieerde Zeeuws Planbureau
(ZPB) een interessante. Mag het
ZPB (13 februari) eigenlijk wel on
afhankelijk zijn in de ogen van de
subsidieverstrekker? De vraag of
het ZPB er überhaupt (nog wel)
toe doet is dan ook een onjuiste en
oneerlijke vraag nu de provincie
twijfelt over de kwaliteit van ad
visering. Twee verschillende za
ken; bestaansrecht en kwaliteit.
De discussie die eerst gevoerd
moet worden is in hoeverre het
ZPB in staat is voldoende kwali
teit te leveren om de provincie van
juist, onafhankelijk advies te kun
nen (en mógen) voorzien, daar
naast het gesprek voeren hoe je de
kwaliteit van een organisatie con
tinu blijft verbeteren. De provin
cie moet zichzelf afVragen of zij in
staat is dit gesprek objectief te
voeren als adviezen die gevoelig
blijken te liggen, direct op kwali
tatief vlak ter discussie worden
gesteld. Een besluit over bestaans
recht volgt vanzelf.
Astrid Rutten
Hoogstraat 7, Middelburg
Hondenpoep
Waarom neemt de gemeente
geen extra mensen in dienst om te
controleren op het opruimen van
hondenpoep? Als ik alleen de ho
pen voor mijn deur zie en ik tel de
opbrengsten van de boetes bij el
kaar op, dan is het maandsalaris
van een controleur in een week
terugverdiend. Hier ligt dus ook
weer het geld op straat. Letterlijk
en figuurlijk. En de gewone man
of vrouw mag 't weer oplossen
want als ik er wat van zeg, word ik
uitgescholden. Ik heb twee hon
den maar ik kan zeggen dat ik het
altijd en overal opruim. Want ik
heb gekozen voor honden. Mijn
omgeving niet. Mijn omgeving
moet daarvan geen last hebben.
Toch hondenbezitters? Jullie la
ten ze toch ook niet voor je eigen
deur uit?
J. van Bol-Es-Oosenbrug, Van de
Spiegelstraat 47, Vlissingen
Toiletten
Meer toiletten (6 februari) nodig?
Het is een verhaal met twee kan
ten. Zelfredzaamheid speelt ook
een rol. Er is volgens mij veel in-
continentiemateriaal in omloop.
Wil je dat niet gebruiken, jammer
dan. Niet dat ik tegen openbare
toiletten ben, maar je kunt wel
iets zelf doen. Mannen die in de
auto plassen uit nood, dat is toch
wel anders op te lossen? Er zijn
ook nog flessen.
Het winkelpersoneel is geen
verzorgingsgroep. Een stomazak
knapt echt niet zomaar, en de risi
co's zijn bekend. Meer toiletten
zouden echter wel gewoon nodig
kunnen zijn om makkelijker lan
ger te kunnen winkelen. Er zijn
altijd mensen die een toilet nodig
hebben.
de Graaf, Adriaen Lauwereysz-
straat 63, Middelburg
PZC ONLINE
De
#Vestingcross in
#Hulst? Zosnel
mogelijk een EK
of WK
organiseren op
dat wondermooi
parcours.
#Bricocross
#Cyclocross
#VTM
maandag 19 februari 2018
Ondine van der Vleuten
Vlissingen
- Sjoerd de Jongh, initiatiefnemer
De keuze voor een deelauto wordt straks makkelijker.
HET GEMAK VAN DE APP
Voor het laatste nieuws
kunt u natuurlijk op elk uur
van de dag terecht bij de
PZC online. Op de desktop,
laptop, tablet of smart-
phone, altijd het actuele
nieuws tot uw beschikking;
24 uur per dag, 7 dagen
per week.
Wilt u het nog gemakkelij
ker, installeer dan de PZC-
nieuwsapp op uw telefoon.
Met slechts één klik opent
u de app en ziet u wat er
op dit moment speelt in uw
buurt, de rest van Zeeland
en de wereld. Ook in de
app heeft elke regio zijn
eigen pagina. Bovendien
kunt u via de knop 'Net bin
nen' altijd het laatste
nieuws op een rij zien.
TWITTER
Raf
@raftroch09
Duizenden bezoekers ge
noten gisteren van de Ves
tingcross in Hulst. Ze wer
den getrakteerd op mooie
wedstrijden.
ONLINE TOP-5
Meest geleden op pzc.nl
1. Ongeval met vier voertui
gen op A58 bij Kapelle
2. Joan krijgt krat met
boodschappen voor haar
voorraadkast
3. Tiental Hoek maakt er
vier op een rij van
4. Uitslagen en doelpun
tenmakers zaterdag 17
februari
5. Sluiskiltunnel afgesloten
wegens eenzijdig ongeval
Kijk op www.pzc.nl of
@pzcredactie
fjj facebook.com/depzc
1®) @pzcredactie