V
m
!EV
d^flln^|K>onoosMÏên^hisjuiiiescln!id^^^Bi
LU
in 1988 is het voor mij begonnen. Ik was 8 en zag
Dit verhaal begint,
zoals alles wat
geschreven is, met
een mislukking.
„Toen ik 8 jaar was, in 1988, zag ik per
ongeluk een film die ongeschikt was voor
mijn leeftijd, The Vanishing... Precies,
Spoorloos van de Nederlandse regisseur
George Sluizer (naar Het gouden ei van
Tim Krabbé, red.). Spannend en psycho
logisch sterk onderbouwd met een pas
sende gruwelijke ontknoping. Ik was
aangeslagen, doodsbang. Later kwam
er trouwens een slechte remake voor de
Amerikaanse markt met een flauw happy
end. In 1988 is het dus voor mij begon
nen. Jullie schuld, I blame the Dutch."
De vrouw in het raam is een psychologi
sche thriller in het spoor van de recente
megabestsellers Gone Girl van Gillian
Flynn en Het meisje in de trein van Paula
Hawkins. Hoofdpersoon Anna Fox heeft
agorafobie, pleinvrees, drinkt de hele dag
rode wijn en begluurt de levens van de
buren met een telelens. Op een dag ziet
ze hoe aan de overkant buurvrouw Jane
overhoop wordt gestoken.
Het verhaal zit vol verwijzingen naar
klassieke zwartwitfilms uit de jaren 40
en 50, van regisseurs als Alfred Hitch-
cock, George Cukor en John Huston.
Het is een eigentijdse boekversie van de
film noir, vol mysterie, vervreemding,
getob, schuldgevoelens en paranoia.
Maar ook met verrassende wendingen
en opvallend vlot verteld.
„Totaal niet. Tot die Eureka-flits was ik
niet bezig met schrijver worden. Wel
wist ik sinds Gone Girl verscheen, in 2012,
dat het lezerspubliek toe was aan dit
soort psychologische suspense. En die
lag mij beter dan de serial fe/l/er-thriller
die al decennialang domineert met au
teurs als Karen Slaughter. Ik had alleen
geen verhaal, maar toen die medicatie
veranderde dus opeens wel.
„Ik wist ook dat de hoofdpersoon een
vrouw moest zijn, niet een 'meisje', zoals
de titels van die twee andere boeken sug
gereren. Een volwassen vrouw met haar
eigen menselijke problematiek."
„Omdat denken en doen van de
ITliJ
XnBIV'
VOOR OF ACHTER
In de file (2+) is een
puzzelboek met zes
voertuigen die je uit
de pagina's kunt
drukken. (Oogappel,
€15)
ONTROEREND GOED
KUNSTKOPEN
De auteurs van
Ontroerend goed
leggen uit dat
kunst helemaal niet
mooi hoeft te zijn.
(Meulenhoff, €20)
OPTAALEXCURSIE
In Zuurstofconfetti
dicht Elma van Haren
over koude kleren,
holle bomen en
decibellenpijn.
(De Harmonie, €17,90)
EERSTE ZIN
We waren acht jaar aan de macht,
Ta-Nehisi Coates
Je schreef het verhaal, de uitgevers
vochten erom. De verwezenlijking
van een droom?
Waarom een vrouw?
magazine 17