V m !EV d^flln^|K>onoosMÏên^hisjuiiiescln!id^^^Bi LU in 1988 is het voor mij begonnen. Ik was 8 en zag Dit verhaal begint, zoals alles wat geschreven is, met een mislukking. „Toen ik 8 jaar was, in 1988, zag ik per ongeluk een film die ongeschikt was voor mijn leeftijd, The Vanishing... Precies, Spoorloos van de Nederlandse regisseur George Sluizer (naar Het gouden ei van Tim Krabbé, red.). Spannend en psycho logisch sterk onderbouwd met een pas sende gruwelijke ontknoping. Ik was aangeslagen, doodsbang. Later kwam er trouwens een slechte remake voor de Amerikaanse markt met een flauw happy end. In 1988 is het dus voor mij begon nen. Jullie schuld, I blame the Dutch." De vrouw in het raam is een psychologi sche thriller in het spoor van de recente megabestsellers Gone Girl van Gillian Flynn en Het meisje in de trein van Paula Hawkins. Hoofdpersoon Anna Fox heeft agorafobie, pleinvrees, drinkt de hele dag rode wijn en begluurt de levens van de buren met een telelens. Op een dag ziet ze hoe aan de overkant buurvrouw Jane overhoop wordt gestoken. Het verhaal zit vol verwijzingen naar klassieke zwartwitfilms uit de jaren 40 en 50, van regisseurs als Alfred Hitch- cock, George Cukor en John Huston. Het is een eigentijdse boekversie van de film noir, vol mysterie, vervreemding, getob, schuldgevoelens en paranoia. Maar ook met verrassende wendingen en opvallend vlot verteld. „Totaal niet. Tot die Eureka-flits was ik niet bezig met schrijver worden. Wel wist ik sinds Gone Girl verscheen, in 2012, dat het lezerspubliek toe was aan dit soort psychologische suspense. En die lag mij beter dan de serial fe/l/er-thriller die al decennialang domineert met au teurs als Karen Slaughter. Ik had alleen geen verhaal, maar toen die medicatie veranderde dus opeens wel. „Ik wist ook dat de hoofdpersoon een vrouw moest zijn, niet een 'meisje', zoals de titels van die twee andere boeken sug gereren. Een volwassen vrouw met haar eigen menselijke problematiek." „Omdat denken en doen van de ITliJ XnBIV' VOOR OF ACHTER In de file (2+) is een puzzelboek met zes voertuigen die je uit de pagina's kunt drukken. (Oogappel, €15) ONTROEREND GOED KUNSTKOPEN De auteurs van Ontroerend goed leggen uit dat kunst helemaal niet mooi hoeft te zijn. (Meulenhoff, €20) OPTAALEXCURSIE In Zuurstofconfetti dicht Elma van Haren over koude kleren, holle bomen en decibellenpijn. (De Harmonie, €17,90) EERSTE ZIN We waren acht jaar aan de macht, Ta-Nehisi Coates Je schreef het verhaal, de uitgevers vochten erom. De verwezenlijking van een droom? Waarom een vrouw? magazine 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 81