Memoires van de Rijksbouwmeester Jemenitische koffie Lees mee met de boekenredactie l OP HET NACHTKASTJE recensies Tot op de dag van vandaag verbaast het historici dat Albert Speer tijdens het Proces van Neurenberg aan de galg ontsnapte. De Rijksbouwmeester en vertrouweling van Hitier was in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog een ordinaire slavendrij ver, verantwoordelijk voor de dood van duizenden. Zij werden tewerkgesteld om voor de Duitsers te redden wat er te redden viel. Door zijn schuld bekentenis (hij was nage noeg het enige nazi kopstuk dat zijn rechters het Ich habe es nichtge- wusst bespaarde) kreeg hij 20 jaar gevangenisstraf. In de Berlijnse gevangenis Spandau schreef hij zijn memoires, die in 1975 voor het eerst werden gepubli ceerd en opnieuw zijn uit gebracht. In Speer in Spandau (Meulenhoff, €34,99) betoont hij zich berouwvol en schetst hij, vaak subjectief, soms ade quaat, een beeld van de periode 1933-1945. Ook zijn jaren van detentie komen aan de orde. In die zin is het boek een be klemmend verslag van een gitzwarte periode. Maar wel vanuit Speers perceptie. Arno Gelder Mokhtar Alkhansali is een wat ongefocuste jongeman die opgroeit in een achterstandswijk in San Francisco. Na jaren van niet afgemaakte stu dies en verschillende banen, ontdekt hij bij toe val dat de oorsprong van koffie in zijn moederland Jemen ligt. Hij wil er alles van weten en de politieke chaos in het land weer houdt hem er niet van af te reizen. Alkhansali is vastbesloten de teelt in Jemen te doen herleven. Dat lijkt te lukken, totdat een burgeroorlog uit breekt. Voor De monnik van Mokka (Lebowski, €22,50) sprak Dave Eggers, auteur van onder meer Wat is de wat en De cirkel, honderden uren met Alkhansali om zijn waar gebeurde verhaal te kun nen vertellen. Een verhaal dat begint met de geschie denis over de koffiecul tuur (waarvan zelfs een niet-koffiedrinker zin krijgt in het brouwsel) en eindigt als een bloedstol lende thriller, omdat Alkhansali vastberaden is zijn onderneming te laten slagen, desnoods met ge vaar voor eigen leven. Annemarie Kleywegt In de VS kwam De vrouw in het raam binnen op 1 in de bestsellerlijst van The New York Times BookReview. Debuterend auteur A.J. Finn gooit bijna zijn theekopje om bij de vraag of hij een droom verwezenlijkt ziet. Totaal niet'. n de chique club in de Londense wijk Soho is het i9de-eeuwse meubilair niet opgewassen tegen de motoriek van Daniël Mallory, de man achter het pseudoniem A.J. Finn. Hij spreekt met ruime gebaren en plant meermalen de ellebogen heftig op het wankele tafelblad, om vervolgens het kantelende thee servies op te vangen. 'Wat overkomt mij?' is de retorische vraag die soms in Mallory's woorden doorklinkt. Zijn boek is de derde debuut roman in de VS die ooit als nummer 1 binnenkwam. De 38-jarige staat aan het begin van een wereldwijde promotietoer die tot oktober zal duren. Vijf weken ge leden, kort na het verschijnen in de VS, zegde Mallory zijn bescheiden baan als redacteur bij uitgeverij William Morrow op. En dat terwijl zijn miljoenencontract al een jaar binnen was. „Ik moest eerst zien of het boek zou aanslaan. Zelfs al was dat contract er, 37 buitenlandse uit gevers hadden de rechten gekocht en er was er een deal met filmstudio Fox. Nu de kritieken goed zijn, is het zover." „Al vijftien jaar leed ik aan depressies. Therapie en medicatie hielpen niet. In de zomer 2015 hoorde ik de diagnose 'bipolaire stoornis'. In een proces van zes weken wisselde ik daarom van medicatie. Het werkte, na al die jaren! In die periode zag ik op een dag Rear Window, de film van mijn favoriet Alfred Hitchcock uit 1954. Een fotograaf die door een blessure aan zijn stoel is gebonden, bespiedt de buren met een telelens. In mijn brein was van alles gaande door de bevrijdende medicatie, en tegelijk zag ik aan de over kant van de straat een vrouw die het licht ontstak in haar huiskamer: in New York doet niemand de jaloezieën of de gordij nen dicht. Ik begon haar te volgen zoals de fotograaf in die zestig jaar oude film. En zo, daar, ontstond in een flits van creativiteit het idee voor de plot." I lezen 1 Ruud Roodhorst: Lucebert van Wim Hazeu - Lucebert nazisympathieën? What the f*uck! Ellen den Hollander: Hoor nu mijn stem van Franca Treur - Altijd intrigerend als schrijvers hun ervaringen in het gereformeerde milieu in een roman verwerken. Speer in Spandau W02 De monnik van Mokka Literatuur Tekst EGBERT JAN RIETHOF Illustratie ERIK VAREKAMP 'Suspense moet diepgang hebben Van redacteur tot schrijver. Hoe kwam dat zo? De fascinatie voor de misdaadfilm en -literatuur was er al eerder. Waar is die begonnen? 161 zaterdag 17 februari 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 80