'Zonder het uit te spreken zette hij een op de deur van zijn atelier' Die van mij DE KNAPSTE MAN VAN DE BETUWE VOND MIJ LEUK! Voor beiden moest er blijkbaar eerst een huwelijk met een ander aan voorafgaan voordat Monique (55) en Herman (59) elkaar in de armen sloten. I I erman was de knapste man van de Betuwe. Een superstuk. Maar bij onze eerste ontmoe ting kregen we vreselijke ruzie. Ik vond hem een ver velende betweter, hij mij een stadse trut. En dat was ik misschien ook wel. Ik was 18 en door de scheiding van mijn ouders tegen wil en dank van Utrecht naar Buurmalsen verhuisd. Een kutdorp in niemandsland vond ik, met in de wijde omtrek één discotheek die om 12 uur al dichtging. Ik wilde er niet zijn, tussen de boeren, en dat straalde ik kennelijk uit. Later, in het dorpshuis, hebben we het uitgepraat. Herman en ik werden vrien den. In de tien jaar die verstreken, rondde hij de kunstacademie af, trouwden we allebei met iemand anders, liepen onze huwelijken stuk - en zaten wij opeens te zoenen. De man achter wie de halve vrouwelijke Betuwe aan zat! Die vond mij leuk! Dat kan niet waar zijn, dacht ik, en dus hield ik hem op afstand. Mijn ex had me net gedumpt en ik wilde niet nog eens worden gekwetst. Maar Herman liet het er niet bij zitten. Op een avond dronk ik een biertje in café 't Luifeltje, en zat hij opeens naast me. We keken elkaar aan, en hoe cliché: de vonk sloeg over. Die ochtend hebben we samen de zon boven Geldermalsen zien opkomen. Er was geen houden meer aan, we gingen door roeien en ruiten om bij elkaar te zijn. In mijn huwelijk had mijn zelfvertrou wen een flinke knauw gekregen; ik bracht mijn tijd voornamelijk door met wachten op mijn ex. Zou hij dat weekend nog thuiskomen of ging hij toch met zijn vrienden naar rockfestival Torhout- Werchter? We deden nooit iets samen. Als ik zei dat ik naar de dierentuin wilde, antwoordde hij: 'Dan ga je toch?' Met Herman veranderde alles. We gin gen samen wandelen, zwemmen in de zandafgraving, schuilen voor het onweer - gewone dingen, maar ik genoot er met volle teugen van. 'Hij legt zijn jas over mijn schouders als ik het koud heb,' vertelde ik verrukt aan mijn moeder. Waarop zij zei: 'Dat is heel normaal, Mo'. Maar ik was die aandacht niet gewend. Het mooiste aan Her man vind ik zijn ononder broken creativiteit. Hij schrijft, maakt prachtige tekeningen en lijkt altijd inspiratie te hebben. Hij is bij ons thuis degene met smaak, die voor sfeer zorgt, het huis inricht, een open haard bouwt en kaarsjes op tafel zet. Hij nam me in het begin van onze relatie zelfs mee naar de stad om me leuk aan te kleden. Het is een romantische man die mij graag verrast met lieve cadeautjes of een mooi kunstwerkje. En omdat ik fulltime werk, hoefik van hem nooit te koken. Alleen als hij midden in een manu script of tekening zit, ben ik hem kwijt. Dan kan ik net zo goed tegen de tafel praten. Dat was wennen. Toen we net samenwoonden, denderde ik na mijn werk altijd zijn atelier binnen om over mijn dag te vertellen. Terwijl hij net ge concentreerd naar zijn werk zat te kijken en geen tijd had voor mijn geklets. In plaats van dat uit te spreken, zette hij een slotje op zijn deur, waardoor ik me natuurlijk buitengesloten voelde. Letter lijk. Inmiddels weet ik: ik moet hem in zijn werk de ruimte geven, zoals hij dat ook altijd bij mij heeft gedaan. Door hem ben ik tot bloei gekomen, zo voelt het. En al zijn we na 26 jaar niet meer verliefd, onze liefde wordt almaar dieper." magazine 15 slotje Tekst PAM VAN DER VEEN ES Ook geïnterviewd worden over die van jou? magazine@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 79