De Zeeuwse taele verwatert, jongeren trekken weg en butendiekers strijken hier neer. De provincie verandert, maar tegelijkertijd lijkt het Zeeuwse sentiment sterker dan ooit. Vandaag deel 12 en tevens het laatste deel van de serie '100% Zeeuw': hoe Zeeuws of hoe Vlaams is Zeeuws-Vlaanderen? 12 WEE 100% ZEEUW ZEEUWS-VLAANDEREN nadeel heft het voordeel op De buule slaot de butse - Het gië gevoegd moeten worden. De Belgen zijn anders, ze praten in omwegen. Hier gaan mensen recht op hun doel af. Ik heb vroeger in een sleutelbar in Hulst gewerkt. Daar had ik het gevoel dat de Bel gen op me neerkeken." Van Hulst Hulst, het is donderdag, dus vers markt. Met groente en fruit, kaas en vis en een poelier voor het stad huis. Op het terras van restaurant Het Bonte Hert lijkt het voorjaar al in aantocht. Binnen neemt eige naar Laurent Huisman achter de toog de bestellingen in ontvangst. Een wit wijntje, thee, cappuccino. Hij kan praten tussen het bedie nen van het koffieapparaat en het openschroeven van de flessen door. Huisman is geboren en geto gen 'op' Perkpolder. Sinds 2006 mag hij zich eigenaar noemen van het restaurant in Hulst. „Zeker de helft van de klanten bestaat uit Vlamingen", weet hij zeker. „Maar dat is geen reden voor een annexa- huidige huizenprijzen, komen ze. Ik heb daar zelf op school ge zeten. Dat zal straks voor ieder een hier gelden. De middelbare school in Oostburg zal het niet volhouden. Van hier kun nen we makkelijk naar Malde- gem." De deur van de winkel gaat op slot voor de middag pauze. We rijden nog even over de Scheidingstraat, die de grens over loopt. De scheiding is duide lijk: aan de Nederlandse kant de typische, beetje schrale naoorlogse bouw die je wel meer ziet in West- Zeeuws-Vlaanderen, aan de Belgi sche kant grote, nieuwe villa's op krap ogende percelen. Tot Hontenisse We naderen Kloosterzande - on derdeel van de opgeheven ge meente Hontenisse - via de oude weg door Terhole en Kuitaart. Net alsof hier nog elk half uur vanuit Perkpolder een volle veerbootla ding auto's doorheen dendert. Voor brood- en banketbakkerij Goossen aan de Groenendijk in Kloosterzande is een aangename parkeergelegenheid. Vlakbij de Martinuskerk. Het is middag. Er zijn nog klanten, voor een halfje bruin en drie gebakjes. Natasja Bracke werkt al 25 jaar in de win kel. Ze is geboren in Hulst. Het klinkt heel stellig, als ze zegt: „Nee, ik heb nooit overwogen om naar België te verhuizen. Als je er zo naar vraagt, dan voel ik me een nuchtere Zeeuwse: geen poespas, lekker gewoon." Drie jaar geleden verhuisde ze naar Vlissingen, voor een nieuwe relatie en voor de kin deren, die aan de 'overkant' mak kelijker op school konden. Haar werk bij de bakker in Klooster zande hield ze aan. Over Zeeuws- Vlaanderen zegt ze: „Het is hier wel een vergeten gebiedje. Maar het is ook dorps, knus: ons kent ons. Voor mij zou het niet bij Bel- Voorafgaand aan de tournee in Zeeuws-Vlaande ren hadden we al wat kabaal ge maakt in de krant en op de website. Dat leverde onder meer een reactie op van Giel de Pooter uit Axel. Hij voorzag een heilloze missie. „Want", zo mailde hij, „maak con tact met de bewoners van Koe wacht, Hoek, Kloosterzande, Ter- neuzen, Biervliet, Eede, Axel-stad of Axel-buiten, Cadzand of Sluis, Boerenhol of Boerengat, Slikplaat of De Kwakkel, Hulterse Sassing (Luntershoek) of Axelse Sassing, Sinte Pier of de Drie Gezusters- dijk, Westdorpe of de Kouter (Nieuwnamen), Emmadorp of de Zwarte Polder, Turkeye of Poonha ven, en je zal tot de conclusie ko men dat de culturele, religieuze en politieke verschillen zodanig groot zijn dat je zoektocht naar een grootse gemene deler een bij voor baat onbegonnen zaak is. Je hebt een bevolking die is samengesteld uit Hugenoten, Salzburgers, Wal- cherse boeren, Vlaamse vluchte lingen. Vandaar dat de Zeeuws- Vlaamse afscheidingsbeweging nooit van de grond is gekomen." We lieten ons niet uit het veld slaan en gingen toch op pad. Naar d'Ee en Hontenisse, naar Hulst en Cadzand-dorp, om dan toch in elk U geval het Zeeuws- Vlaamse volkslied te kunnen zingen. Van d'Ee Drogisterij De Schaar is gesitueerd op de hoek van de Brieversstraat en de Nieuwstraat in Eede. Dat is centraal in het dorp, de kerk ligt om de hoek. We stappen de win kel binnen tegen het middaguur. De drogisterijartikelen zijn ach terin te vinden. Voorin tref je on der andere onderbroeken, tijd schriften, nachtponnen, elastiek en Belgisch brood. De drogisterij is de enig overgebleven winkel in Eede. Achter de toog is de eigena resse in de weer. Ze is geblesseerd, ze loopt op krukken. De tongval is zwaar Vlaams. „Nee, ik zeg mijn naam niet", zegt ze, „de mensen hier kennen me wel." Of ze zich Zeeuws voelt? „Nee, zeker niet. En de mensen hier in het dorp ook niet. Zo'n 75 procent komt nu al uit Vlaanderen. Zeker nu, met de zaterdag 17 februari 2018 GO Die grens, die bestaat nog echt Jan van Damme Mario Leurgans, bakker in Cadzand, ziet samenvoe ging met België niet zitten. In de enige winkel van Eede staat een Vlaamse. H De tevredenheid van Zeeu wen over hun dorp of wijk als woonplaats is de afgelo pen jaren sterk toegenomen, blijkt uit de Staat van Zee land, die ZB Planbureau on langs publiceerde. Dat geldt het sterkst voor de ge meente Kapelle, waar ruim 89 procent content is. On deraan staat de gemeente Terneuzen, maar ook daar is nog altijd 79 procent van de inwoners tevreden. Deze krant onderzoekt in de serie '100% Zeeuw' het Zeeland- gevoel, dat volop leeft en breed wordt uitgedragen. Vandaag de laatste aflevering: 'Hoe Zeeuws of hoe Vlaams is Zeeuws-Vlaan deren?'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 48