Paeremessenmiddag in muZEEum Expositie toont sporen van VOC-handel met Ceylon 8 Duo-expositie in Galerie Gerritse in Middelburg In de vernieuwde Galerie Gerritse in Middelburg exposeren Regi van Driel en Marianne de Jong. Hun werk is heel verschillend maar gaat goed samen. se Regi van Driel (1942) maakt tekeningen en Marianne de Jong (2952) objecten van ge bruikte materialen. Die kunnen van natuurlijke her komst zijn zoals wol en donsveer tjes, maar ook oude fietsbanden of tijdschriften bieden inspiratie. Ze noemt zich materiekunstenaar, het materiaal is haar uitgangspunt. Zij snijdt bijvoorbeeld rechthoek jes uit oude fietsbanden en maakt er een vlechtwerk van. Elk stukje dat aan de oppervlakte komt is een venstertje op wat er onder ligt. De Jong snijdt de vormpjes met de hand waardoor ze niet precies ge lijk zijn. Juist het contrast van de structuur van het vlechtwerk met de diversiteit van de venstertjes maakt dat ik geboeid blijf. Een goed visueel spel op zich is vol doende bestaansrecht voor een kunstwerk. Maar het is fijn als er nog wat meer bij komt kijken. Dat is wat mij betreft het geval. Elke band heeft zijn eigen geschiede nis. De venstertjes geven er als het ware een blik op, zonder dat ze het verhaal prijs kunnen geven. Ik vind het wel een mooi idee: iets zien wat je niet kunt vatten. Ten slotte is zo'n reliëf ook een etale ren van creativiteit. Die aspecten zijn zichtbaar in al het werk van Marianne de Jong. Zij maakt ook vazen van vilt, gekrulde wol en donsveertjes, reliëfs van gevou wen en aan elkaar geniette strook jes papier afkomstig van tijdschrif ten en objecten van afgedankte pi- anotoetsen. De expressieve tekeningen van Regi van Driel ontstaan vanuit het krassen, het tasten, het vegen met inkt of krijt. Handeling en vorm komen samen in twee soorten composities. In de ene ontstaan mensfiguren. Ze ogen kwetsbaar. Alsof de lijnen zich voor een enkel moment zodanig configureren dat er iets van leven ontstaat. Concen traties van lijnen en vlekken roe pen emoties op. Soms verdwijnt een gezicht achter een waas van zwarte lijnen, dat als een beklem ming terugkomt op de plek van het hart. Deze tekeningen vertel len over het zoeken naar een plaats in het leven in tijd en ruimte. En over de worsteling die dat met zich mee kan brengen. In mijn ogen verbeeldt Van Driel de energie tussen mensen Er is ook een meer abstracte kant in het werk van Regi van Driel. Dan zweven cirkels of ova len in de ruimte. Soms zijn ze deel van een grotere cirkel. Ik zie ze als verbeelding van de materie waar uit alles bestaat. Er zijn ook teke ningen met vormen die verwijzen naar energie. In het veld tussen twee donkere volumes lijken lij nen de krachten van de vormen zichtbaar te maken. In mijn ogen verbeeldt Van Driel hier de ener gie tussen mensen. Het werk heeft iets volstrekt ongekunstelds. Regi van Driel voldoet niet aan overge leverde schoonheidsidealen. Juist dat is de kracht van haar tekenin gen. Vanwege de voorjaarsvakantie houdt het Zeeuws maritiem mu ZEEum in Vlissingen woensdag 21 februari een middag rond paere- messen. Deze is voor jong en oud. Janneke Jacobs, een van de wei nige mensen die de messen nog maken, vertelt over het vak. Zij laat ook de gereedschappen en het hout zien waarmee ze werkt. Uit de collectie van het muZEEum worden enkele bijzondere mes heften uit het VOC-schip De Rooswijk getoond. Kinderen kunnen bovendien afbeeldingen van mesheften kleu ren of er zelf een ontwerpen. Dit is een wedstrijd die de hele voor jaarsvakantie duurt. Ontwerp- en kleurplaten zijn af te halen en - tot en met 25 februari - in te leveren bij het museum. De paeremessenmiddag is woensdag tussen 13.00 en 17.00 uur in de Pakhuizen van het mu ZEEum. De expositie van de mes heften is de hele voorjaarsvakan tie te zien. Paeremessen zijn de zakmessen die boeren en boerenknechten vroeger droegen. De heften van de messen bestaan uit houtsnijwerk. De naam is ontstaan doordat in de afbeeldingen vaak paarden waren verwerkt. Jan Koeman, freelancefotograaf uit Kloetinge, was benieuwd welke sporen van het Nederlandse kolo niale verleden nog op Sri Lanka zijn te vinden. Samen met zijn partner, Annet Blauwhof, legde hij op de fiets 3.000 kilometer op het eiland af. Zij bezochten vrijwel alle forten, kerken en overige gebouwen uit het tijdperk van de Verenigde Oostin- dische Compagnie. Koeman volgde de historische route die VOC- koopman Joris van Spilbergen in 1602 aflegde van Batticaloa naar de koningsstad Kandy. Van Spilbergen was naar het eiland gestuurd om de mogelijkheden voor handel in eer ste kwaliteit kaneel en nootmus kaat te onderzoeken. Hij was de eerste Nederlander op Ceylon. Vanaf 1640, nadat de Nederlan ders ervoor hadden gezorgd dat de Fotograaf Jan Koeman bezocht Sri Lanka Portugezen werden verdreven, ves tigde de VOC verschillende han delsposten op Ceylon. Die periode van de Nederlandse overheersing, die 150 jaar zou duren, wordt in het huidige Sri Lanka aangeduid als de 'Dutch Period'. De kolonie werd bestuurd door een gouverneur. Een van hen was Stephanus Versluijs (1694-1736) uit Middelburg, die van 1729 tot 1732 aan het bewind was. De foto-expositie 'VOC-handel met Ceylon' is tot eind dit jaar te zien in het archiefcafé van het Zeeuws Archief. Dat is geopend van maandag tot en met vrijdag - en elke eerste zaterdag van de maand - van 9.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis. zaterdag 17 februari 2018 Zoeken naar vorm en betekenis Nico Out T/m 24/2. Galerie Gerritse, Lon- densekaai 19, Middelburg. Vr. en za. 13.00-17.00 uur. Tekeningen van Reliëf van Marianne de Jong. Overzicht van de expositie in Galerie Gerritse. Rolf Bosboom Vlissingen In het Zeeuws Archief in Middel burg is tot eind dit jaar een foto expositie te zien over de VOC- handel met Ceylon, het huidige Sri Lanka. Rolf Bosboom Middelburg Regi van Driel. foto's nico out

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44