Paeremessenmiddag
in muZEEum
Expositie toont sporen van
VOC-handel met Ceylon
8
Duo-expositie in Galerie Gerritse in Middelburg
In de vernieuwde Galerie Gerritse in
Middelburg exposeren Regi van Driel en
Marianne de Jong. Hun werk is heel
verschillend maar gaat goed samen.
se
Regi van Driel (1942)
maakt tekeningen en
Marianne de Jong
(2952) objecten van ge
bruikte materialen.
Die kunnen van natuurlijke her
komst zijn zoals wol en donsveer
tjes, maar ook oude fietsbanden of
tijdschriften bieden inspiratie. Ze
noemt zich materiekunstenaar,
het materiaal is haar uitgangspunt.
Zij snijdt bijvoorbeeld rechthoek
jes uit oude fietsbanden en maakt
er een vlechtwerk van. Elk stukje
dat aan de oppervlakte komt is een
venstertje op wat er onder ligt. De
Jong snijdt de vormpjes met de
hand waardoor ze niet precies ge
lijk zijn. Juist het contrast van de
structuur van het vlechtwerk met
de diversiteit van de venstertjes
maakt dat ik geboeid blijf. Een
goed visueel spel op zich is vol
doende bestaansrecht voor een
kunstwerk. Maar het is fijn als er
nog wat meer bij komt kijken. Dat
is wat mij betreft het geval. Elke
band heeft zijn eigen geschiede
nis. De venstertjes geven er als het
ware een blik op, zonder dat ze het
verhaal prijs kunnen geven. Ik
vind het wel een mooi idee: iets
zien wat je niet kunt vatten. Ten
slotte is zo'n reliëf ook een etale
ren van creativiteit. Die aspecten
zijn zichtbaar in al het werk van
Marianne de Jong. Zij maakt ook
vazen van vilt, gekrulde wol en
donsveertjes, reliëfs van gevou
wen en aan elkaar geniette strook
jes papier afkomstig van tijdschrif
ten en objecten van afgedankte pi-
anotoetsen.
De expressieve tekeningen van
Regi van Driel ontstaan vanuit het
krassen, het tasten, het vegen met
inkt of krijt. Handeling en vorm
komen samen in twee soorten
composities. In de ene ontstaan
mensfiguren. Ze ogen kwetsbaar.
Alsof de lijnen zich voor een enkel
moment zodanig configureren dat
er iets van leven ontstaat. Concen
traties van lijnen en vlekken roe
pen emoties op. Soms verdwijnt
een gezicht achter een waas van
zwarte lijnen, dat als een beklem
ming terugkomt op de plek van
het hart. Deze tekeningen vertel
len over het zoeken naar een plaats
in het leven in tijd en ruimte. En
over de worsteling die dat met zich
mee kan brengen.
In mijn ogen
verbeeldt Van Driel
de energie tussen
mensen
Er is ook een meer abstracte
kant in het werk van Regi van
Driel. Dan zweven cirkels of ova
len in de ruimte. Soms zijn ze deel
van een grotere cirkel. Ik zie ze als
verbeelding van de materie waar
uit alles bestaat. Er zijn ook teke
ningen met vormen die verwijzen
naar energie. In het veld tussen
twee donkere volumes lijken lij
nen de krachten van de vormen
zichtbaar te maken. In mijn ogen
verbeeldt Van Driel hier de ener
gie tussen mensen. Het werk heeft
iets volstrekt ongekunstelds. Regi
van Driel voldoet niet aan overge
leverde schoonheidsidealen. Juist
dat is de kracht van haar tekenin
gen.
Vanwege de voorjaarsvakantie
houdt het Zeeuws maritiem mu
ZEEum in Vlissingen woensdag 21
februari een middag rond paere-
messen. Deze is voor jong en oud.
Janneke Jacobs, een van de wei
nige mensen die de messen nog
maken, vertelt over het vak. Zij
laat ook de gereedschappen en het
hout zien waarmee ze werkt. Uit
de collectie van het muZEEum
worden enkele bijzondere mes
heften uit het VOC-schip De
Rooswijk getoond.
Kinderen kunnen bovendien
afbeeldingen van mesheften kleu
ren of er zelf een ontwerpen. Dit
is een wedstrijd die de hele voor
jaarsvakantie duurt. Ontwerp- en
kleurplaten zijn af te halen en - tot
en met 25 februari - in te leveren
bij het museum.
De paeremessenmiddag is
woensdag tussen 13.00 en 17.00
uur in de Pakhuizen van het mu
ZEEum. De expositie van de mes
heften is de hele voorjaarsvakan
tie te zien.
Paeremessen zijn de zakmessen
die boeren en boerenknechten
vroeger droegen. De heften van de
messen bestaan uit houtsnijwerk.
De naam is ontstaan doordat in de
afbeeldingen vaak paarden waren
verwerkt.
Jan Koeman, freelancefotograaf uit
Kloetinge, was benieuwd welke
sporen van het Nederlandse kolo
niale verleden nog op Sri Lanka zijn
te vinden. Samen met zijn partner,
Annet Blauwhof, legde hij op de
fiets 3.000 kilometer op het eiland
af. Zij bezochten vrijwel alle forten,
kerken en overige gebouwen uit het
tijdperk van de Verenigde Oostin-
dische Compagnie. Koeman volgde
de historische route die VOC-
koopman Joris van Spilbergen in
1602 aflegde van Batticaloa naar de
koningsstad Kandy. Van Spilbergen
was naar het eiland gestuurd om de
mogelijkheden voor handel in eer
ste kwaliteit kaneel en nootmus
kaat te onderzoeken. Hij was de
eerste Nederlander op Ceylon.
Vanaf 1640, nadat de Nederlan
ders ervoor hadden gezorgd dat de
Fotograaf Jan
Koeman bezocht
Sri Lanka
Portugezen werden verdreven, ves
tigde de VOC verschillende han
delsposten op Ceylon. Die periode
van de Nederlandse overheersing,
die 150 jaar zou duren, wordt in het
huidige Sri Lanka aangeduid als de
'Dutch Period'. De kolonie werd
bestuurd door een gouverneur. Een
van hen was Stephanus Versluijs
(1694-1736) uit Middelburg, die van
1729 tot 1732 aan het bewind was.
De foto-expositie 'VOC-handel
met Ceylon' is tot eind dit jaar te
zien in het archiefcafé van het
Zeeuws Archief. Dat is geopend van
maandag tot en met vrijdag - en
elke eerste zaterdag van de maand -
van 9.00 tot 17.00 uur. De toegang is
gratis.
zaterdag 17 februari 2018
Zoeken naar vorm en betekenis
Nico Out
T/m 24/2. Galerie Gerritse, Lon-
densekaai 19, Middelburg. Vr. en
za. 13.00-17.00 uur.
Tekeningen van
Reliëf van
Marianne de
Jong.
Overzicht van de expositie in Galerie Gerritse.
Rolf Bosboom
Vlissingen
In het Zeeuws Archief in Middel
burg is tot eind dit jaar een foto
expositie te zien over de VOC-
handel met Ceylon, het huidige
Sri Lanka.
Rolf Bosboom
Middelburg
Regi van Driel. foto's nico out