II SLZ zoekt hulp voor wandelnetwerk Tholen Principebesluit uitbreiding Klooster wekt geen valse verwachtingen Bewoners sturen brandbrief naar raad en college Goes 7 Bewoners van de Buys Ballotstraat in Goes vinden dat ze stelselmatig worden genegeerd door de gemeente. De maat is vol. Dat schrijven acht bewo ners van de Buys Bal lotstraat in Goes in een brandbrief aan het college en de gemeenteraad. Ze willen dat maatregelen worden genomen om de veiligheid in hun straat te vergroten en de drukte te verminderen. Volgens de briefschrijvers is het alleen maar drukker geworden sinds de nieuwe afslag van de A58 open is. Ze zeggen dat de straat onveilig is voor fietsers en dat er door veel automobilisten te hard wordt gereden op de spaarzame momenten dat het rustig is. Op de drukke momenten zorgt stil staand verkeer voor geluids- en stankoverlast. Verder zouden er veel te weinig parkeerplaatsen zijn in de straat, waardoor bewoners soms genoodzaakt zijn hun auto op de stoep te zetten of zelfs dub bel te parkeren als ze moeten la den of lossen. De acht bewoners zeggen er geen vertrouwen in te hebben dat de komende reconstructie van de kruising Buys Ballottraat/Patijn- weg soelaas zal bieden. 'Dit plan voorziet alleen maar in de door stroming van het verkeer, maar er wordt geen verkeer geweerd', schrijven ze. Al met al voelen ze zich niet gehoord en gesteund door de gemeente. „We worden stelselmatig genegeerd", zijn de harde woorden van André Alting, de initiatiefnemer van de brief. „Er wordt gewoon niet naar ons ge luisterd. We zijn er in alles op ach- teruit gegaan. De leefbaarheid en veiligheid zijn slechter geworden en we hebben minder parkeer plaatsen. Alleen de hoeveelheid verkeer is gegroeid." De briefschrijvers vragen de ge meenteraad om in te grijpen door het invoeren van een aantal vol gens hen eenvoudige maatregelen. Zo zou er een verbod op vracht verkeer in de straat moeten ko men. Verder worden snelheids controles bepleit en zou de ge meente automobilisten moeten stimuleren om andere routes te nemen. Tenslotte vragen de bewo ners om meer parkeerplaatsen. Alting zegt alleen zijn directe buren bij het versturen van de brief te hebben betrokken, maar binnenkort wil hij een brede peti- We zijn er in de afgelopen jaren in alles op achteruit gegaan tie opzetten. Daarbij wil hij ook bewoners van aangrenzende stra ten en de wijk Riethoek betrek ken. Alting zegt realist genoeg te zijn om te begrijpen dat de Buys Ballotstraat nooit rustig zal wor den. Maar met wat maatregelen is de situatie volgens hem wel te ver beteren. Met name het weren van vrachtverkeer is een grote wens. „Dat dendert maar door en het zit nu nog dichter op de woningen dan vroeger." Wethouder Loes Meeuwisse laat desgevraagd weten de zorgen van de bewoners te begrijpen. Ze wil hen binnenkort uitnodigen voor een gesprek. Ze denkt dat de aan pak van de kruising de doorstro ming zal verbeteren. „Al ligt daar wel een spanningsveld. Als we het licht in de Buys Ballotstraat wat langer op groen zetten, kan dit de route juist aantrekkelijker maken." De straat wordt volgens haar ook veiliger voor fietsers, omdat die eerder van het autoverkeer wor den gescheiden. Echt minder ver keer komt er volgens Meeuwisse pas als de spooronderdoorgang aan de Van Hertumweg klaar is. „Maar dan zijn we twee jaar ver der." Een verbod op vrachtwagens zal volgens de wethouder nieuwe knelpunten creëren, zoals in de M.A. de Ruyterlaan. SLZ wil in samenwerking met de gemeente Tholen op heel Tholen een gebiedsdekkend wandelnet werk realiseren. In 2015 zijn Sint- Philipsland, Anna Jacobapolder en het noorden van Tholen bewegwij- zerd. Het zuidelijke deel is nu aan de beurt. Sint-Maartensdijk, Scher- penisse, Poortvliet en Tholen wor den eveneens van wandelroutes voorzien en deze worden aangeslo ten op het bestaande netwerk. De provincie stelt 133.000 euro be schikbaar voor de aanleg van het tweede deel van het wandelnet werk Tholen. Donderdag 1 maart (19.00-21.00 uur) is er een startbijeenkomst in het gemeentehuis in Tholen. Dan wordt het project toegelicht. Geïn teresseerden kunnen zich voor die avond aanmelden via e-mail: info@landschapsbeheerzeeland.nl. Raadslid Nico van der Hoest schreef dat het college te hard van stapel liep door al te spreken over een besluit, terwijl de gemeente raad het laatste woord heeft. Van der Hoest vreesde daarom valse verwachtingen bij De Jager Detachering en voorzag schade claims. Ten onrechte, schrijven Burge meester en Wethouders. „Het principebesluit heeft geen rechts gevolgen. Dit is ook medegedeeld aan de initiatiefnemer. Er kan dus geen sprake zijn van onduidelijk heid of valse verwachtingen." Gevoelens Van der Hoest vond verder dat het college onvoldoende rekening hield met de gevoelens van de ge meenteraad. „Maar beoordeling en besluitvorming ten aanzien van principeverzoeken is een bevoegd heid van het college", schrijven B en W. De raad is overigens wel geïnfor meerd over het plan. Dat gebeurde in het najaar toen in een besloten bijeenkomst wethouder Jaap Sinke (SGP) het plan van De Jager Detachering toelichtte: het Kloos ter uitbreiden van 200 naar 400 ar beidsmigranten. Omdat college en raad zorgen uitten over 'de sociale draagkracht van de Rillandse gemeenschap', is in het principebesluit de voor waarde gesteld dat er maximaal 300 arbeidsmigranten gehuisvest worden in het Klooster. vrijdag 16 februari 2018 BE Maat is vol in de Buys Ballotstraat Rob Paardekam In de Buys Ballotstraat is het met name tijdens de spitsuren een drukte van jewelste, fotomarcelledavidse - André Alting, bewoner Voor het aan te leggen wandel netwerk op Tholen is Stichting Landschapsbeheer Zeeland (SLZ) op zoek naar mensen die mee willen denken over de rou tes. Ook zoekt de stichting geïnteresseerden die willen hel pen met de aanleg en onder houd van het netwerk. Michiel Bouwman Tholen Het principebesluit om het Klooster van Rilland uit te brei den van 200 naar 300 arbeids- migrante zorgt niet voor ondui delijkheid of valse verwachtin gen. Dat antwoordt het college van B en W op de brandbrief die de fractie van Leefbaar Rei- merswaal stuurde. Michiel Bouwman Kruiningen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 62