II
SLZ zoekt hulp voor
wandelnetwerk Tholen
Principebesluit uitbreiding Klooster
wekt geen valse verwachtingen
Bewoners sturen brandbrief naar raad en college Goes
7
Bewoners van de
Buys Ballotstraat in
Goes vinden dat ze
stelselmatig
worden
genegeerd door
de gemeente.
De maat is vol. Dat
schrijven acht bewo
ners van de Buys Bal
lotstraat in Goes in
een brandbrief aan
het college en de gemeenteraad.
Ze willen dat maatregelen worden
genomen om de veiligheid in hun
straat te vergroten en de drukte te
verminderen.
Volgens de briefschrijvers is het
alleen maar drukker geworden
sinds de nieuwe afslag van de A58
open is. Ze zeggen dat de straat
onveilig is voor fietsers en dat er
door veel automobilisten te hard
wordt gereden op de spaarzame
momenten dat het rustig is. Op de
drukke momenten zorgt stil
staand verkeer voor geluids- en
stankoverlast. Verder zouden er
veel te weinig parkeerplaatsen zijn
in de straat, waardoor bewoners
soms genoodzaakt zijn hun auto
op de stoep te zetten of zelfs dub
bel te parkeren als ze moeten la
den of lossen.
De acht bewoners zeggen er
geen vertrouwen in te hebben dat
de komende reconstructie van de
kruising Buys Ballottraat/Patijn-
weg soelaas zal bieden. 'Dit plan
voorziet alleen maar in de door
stroming van het verkeer, maar er
wordt geen verkeer geweerd',
schrijven ze. Al met al voelen ze
zich niet gehoord en gesteund
door de gemeente. „We worden
stelselmatig genegeerd", zijn de
harde woorden van André Alting,
de initiatiefnemer van de brief. „Er
wordt gewoon niet naar ons ge
luisterd. We zijn er in alles op ach-
teruit gegaan. De leefbaarheid en
veiligheid zijn slechter geworden
en we hebben minder parkeer
plaatsen. Alleen de hoeveelheid
verkeer is gegroeid."
De briefschrijvers vragen de ge
meenteraad om in te grijpen door
het invoeren van een aantal vol
gens hen eenvoudige maatregelen.
Zo zou er een verbod op vracht
verkeer in de straat moeten ko
men. Verder worden snelheids
controles bepleit en zou de ge
meente automobilisten moeten
stimuleren om andere routes te
nemen. Tenslotte vragen de bewo
ners om meer parkeerplaatsen.
Alting zegt alleen zijn directe
buren bij het versturen van de
brief te hebben betrokken, maar
binnenkort wil hij een brede peti-
We zijn er in de
afgelopen jaren in
alles op achteruit
gegaan
tie opzetten. Daarbij wil hij ook
bewoners van aangrenzende stra
ten en de wijk Riethoek betrek
ken. Alting zegt realist genoeg te
zijn om te begrijpen dat de Buys
Ballotstraat nooit rustig zal wor
den. Maar met wat maatregelen is
de situatie volgens hem wel te ver
beteren. Met name het weren van
vrachtverkeer is een grote wens.
„Dat dendert maar door en het zit
nu nog dichter op de woningen
dan vroeger."
Wethouder Loes Meeuwisse laat
desgevraagd weten de zorgen van
de bewoners te begrijpen. Ze wil
hen binnenkort uitnodigen voor
een gesprek. Ze denkt dat de aan
pak van de kruising de doorstro
ming zal verbeteren. „Al ligt daar
wel een spanningsveld. Als we het
licht in de Buys Ballotstraat wat
langer op groen zetten, kan dit de
route juist aantrekkelijker maken."
De straat wordt volgens haar ook
veiliger voor fietsers, omdat die
eerder van het autoverkeer wor
den gescheiden. Echt minder ver
keer komt er volgens Meeuwisse
pas als de spooronderdoorgang
aan de Van Hertumweg klaar is.
„Maar dan zijn we twee jaar ver
der." Een verbod op vrachtwagens
zal volgens de wethouder nieuwe
knelpunten creëren, zoals in de
M.A. de Ruyterlaan.
SLZ wil in samenwerking met de
gemeente Tholen op heel Tholen
een gebiedsdekkend wandelnet
werk realiseren. In 2015 zijn Sint-
Philipsland, Anna Jacobapolder en
het noorden van Tholen bewegwij-
zerd. Het zuidelijke deel is nu aan
de beurt. Sint-Maartensdijk, Scher-
penisse, Poortvliet en Tholen wor
den eveneens van wandelroutes
voorzien en deze worden aangeslo
ten op het bestaande netwerk. De
provincie stelt 133.000 euro be
schikbaar voor de aanleg van het
tweede deel van het wandelnet
werk Tholen.
Donderdag 1 maart (19.00-21.00
uur) is er een startbijeenkomst in
het gemeentehuis in Tholen. Dan
wordt het project toegelicht. Geïn
teresseerden kunnen zich voor die
avond aanmelden via e-mail:
info@landschapsbeheerzeeland.nl.
Raadslid Nico van der Hoest
schreef dat het college te hard van
stapel liep door al te spreken over
een besluit, terwijl de gemeente
raad het laatste woord heeft.
Van der Hoest vreesde daarom
valse verwachtingen bij De Jager
Detachering en voorzag schade
claims.
Ten onrechte, schrijven Burge
meester en Wethouders. „Het
principebesluit heeft geen rechts
gevolgen. Dit is ook medegedeeld
aan de initiatiefnemer. Er kan dus
geen sprake zijn van onduidelijk
heid of valse verwachtingen."
Gevoelens
Van der Hoest vond verder dat het
college onvoldoende rekening
hield met de gevoelens van de ge
meenteraad. „Maar beoordeling en
besluitvorming ten aanzien van
principeverzoeken is een bevoegd
heid van het college", schrijven B
en W.
De raad is overigens wel geïnfor
meerd over het plan. Dat gebeurde
in het najaar toen in een besloten
bijeenkomst wethouder Jaap
Sinke (SGP) het plan van De Jager
Detachering toelichtte: het Kloos
ter uitbreiden van 200 naar 400 ar
beidsmigranten.
Omdat college en raad zorgen
uitten over 'de sociale draagkracht
van de Rillandse gemeenschap', is
in het principebesluit de voor
waarde gesteld dat er maximaal
300 arbeidsmigranten gehuisvest
worden in het Klooster.
vrijdag 16 februari 2018
BE
Maat is vol in de Buys Ballotstraat
Rob Paardekam
In de Buys Ballotstraat is het met name tijdens de spitsuren een drukte van jewelste, fotomarcelledavidse
- André Alting, bewoner
Voor het aan te leggen wandel
netwerk op Tholen is Stichting
Landschapsbeheer Zeeland
(SLZ) op zoek naar mensen die
mee willen denken over de rou
tes. Ook zoekt de stichting
geïnteresseerden die willen hel
pen met de aanleg en onder
houd van het netwerk.
Michiel Bouwman
Tholen
Het principebesluit om het
Klooster van Rilland uit te brei
den van 200 naar 300 arbeids-
migrante zorgt niet voor ondui
delijkheid of valse verwachtin
gen. Dat antwoordt het college
van B en W op de brandbrief
die de fractie van Leefbaar Rei-
merswaal stuurde.
Michiel Bouwman
Kruiningen