Belang nieuwe school 7 MODERN ONDERWIJS NIEUW SCHOOLGEBOUW In 2020 opent de nieuwe school op het Hatfieldpark in Zierikzee. Met Pieter Zeeman, de Meieen de Beatrixschool aan boord. En met modern onderwijs samen met de basisscholen op het eiland Met de nieuwbouw van Pontes Pieter Zeeman wordt niet alleen een gloedje- nieuw gebouw neergezet, maar gaat ook het volle dige onderwijssysteem op Schou- wen-Duiveland op de schop. Daar voor werkt de school intensief sa men met de koepels voor basison derwijs Radar en Obase en de Beatrixschool (Stichting De Korre). In september 2020 opent de nieuwe school de deuren. De scholen stappen over van taak gericht onderwijs naar doelgericht onderwijs. Via persoonlijke leerar rangementen wordt ingestoken op het zo optimaal mogelijk ontwik kelen van de talenten van elke in dividuele leerling. Die werkwijze wordt al op de basisschool ingezet en is ook afgestemd op het ver volgonderwijs. Pieter Zeeman stapt af van het les rooster zoals we dat nu kennen. Straks heeft elke schooldag het zelfde stramien, waarbij leerlingen 's ochtends met hun 'kerngroep' samen komen voor een coaching- moment met hun mentor/coach. De rest van de dag krijgen ze di verse instructiemomenten van steeds een half uur, met daar tus sendoor tijd om aan hun leerdoe len te werken. Die leerdoelen wor den elke week opnieuw vastge legd. Daarbij is het mogelijk dat leerlingen voor verschillende vak ken op verschillende onderwijsni veaus aan de slag zijn. Al is het ha len van een gedifferentieerd di ploma op dit moment wettelijk nog niet mogelijk. Ja, zeggen de betrokkenen. Een grote groep docenten heeft zich er uitgebreid in verdiept en is ook te rade gegaan bij verschillende scholen in Nederland waar deze werkwijze al is ingevoerd. „De kracht van dit concept is dat je niet verder mag als je je doel niet reali seert. Dan is het even leuk om SAMEN De nieuwe onderwijsaanpak wordt geleidelijk aan van onderaf ingevoerd en moet zo langzaam onderdeel uit gaan maken van de school. Bij de opening in 2020 ver wacht de directie al een eindje op weg te zijn. Omdat de basisscho len dezelfde werkwijze hanteren, weten leerlingen straks niet beter. Absoluut. Er is een praktijkdeel en een theorievleugel. De laatste be staat uit een centrale open ruimte met daar omheen lokalen van ver schillende afmetingen, werkruim tes voor docenten en stilteruimte voor leerlingen. Die indeling wordt flexibel van opzet: door ver schuifbare wanden kan er elk mo ment optimaal op de ruimtebe hoefte worden ingespeeld. Wat de leerlingen van de Meie en de Be atrixschool (voortgezet speciaal onderwijs) betreft wordt voor zo ver mogelijk samen opgetrokken, zowel onderwijsinhoudelijk als in ruimtegebruik. Maar deze leerlin gen krijgen wel hun eigen stukje school waar ze zich veilig kunnen voelen. Inclusief een eigen ingang in het gebouw. Dat is nog niet bekend. Er ligt nu een vlekkenplan waarin staat wat er precies in de school moet ko men en wat de onderlinge connec ties tussen al die elementen zijn. Zo wordt bijvoorbeeld onderzocht of het slim is het schoolrestaurant van Pieter Zeeman in de buurt van de bibliotheek te bouwen omdat beide ruimtes een openbare niets te doen, maar daarna gaan leerlingen toch schakelen. Ze wil len mee met hun groep", zegt rec tor Peter van der Gaag van Pieter Zeeman. Nee, zeker niet. Leerlingen wor den opgevoed tot 'eigenaarschap' van hun eigen leren. Pakken ze dat goed op dan kunnen ze zelfstandig te werk. Doen ze dat niet, dan worden ze strak bij de hand geno men door hun coach. De docenten krijgen speciale trainingen om dat coachwerk uit te kunnen voeren. Het is een grote omdenkoperatie, maar een grote meerderheid (85 procent) van de docenten heeft aangegeven voorstander van deze nieuwe werkwijze te zijn. Niet alleen kwalificeren (kennis en vaardigheden opdoen) maar ook subjectiveren en socialiseren gaan deel uitmaken van het onder wijs en worden opgenomen in het curriculum. Die laatste twee be grippen (afkomstig uit de koker van onderwijspedagoog Gert Bie- sta) hebben te maken met zaken als persoonsvorming en omgang met anderen. Je kwalificeren op het hoogste niveau blijft core busi ness van alle meewerkende scho len. Maakt niet uit of die kwalifi catie nu naar dagbesteding of naar een studie aan de universiteit leidt. Rector Van der Gaag: „Maar ik word blij als we ook een bij drage kunnen leveren aan de per soonlijke ontwikkeling van leer lingen. Zodat dit een springplank is om een waardevolle burger in de samenleving te zijn." Uiteindelijk is dat waar het on derwij s, ook voor basisscholen en voor het speciaal onderwijs, om draait - zeggen ook Ewald de Keij- zer (directeur Obase) en Peter Hofstede (bestuursvoorzitter van De Korre). functie - na schooltijd - hebben. In april komt de architect met een voorlopig ontwerp, dat ergens voor de zomer moet uitmonden in een definitief ontwerp. Na de zo mer kan dan de aanbesteding plaatsvinden. In januari 2019 be gint de bouw van de nieuwe school. Draait alles gewoon door. Er hoeft niets van het oude gebouw te wor den afgebroken voor het nieuwe pand is neergezet. vrijdag 16 februari 2018 SD Onderwij s gaat op de schop Esme Soesman Wat verandert er? Hoe ziet dat er in de dagelijkse praktijk uit? Komt dat wel goed, dat werken aan je eigen leerdoelen? Wanneer staat dit allemaal te gebeuren? Is het nieuwe onderwijssysteem in de nieuwbouw terug te zien? Hoe ziet het nieuwe gebouw er eigenlijk uit? Klas 1a metaalbewerking krijgt les van leraar Bolijn (rechts). Op de foto (vlnr) Jenson Johansisse, Luna Smalheer, Yulin Slootmaaker, Jayda Bouwens en achterin Venna de Groot, foto marieke mandemaker Maar vrijheid blijheid dus? Nog meer veranderingen? Een nieuwe school betekent veel voor de vitaliteit van Schouwen-Duiveland. Onder wijswethouder Jacqueline van Burg (LSD) is dan ook blij met de nieuwbouw van Pieter Zee man. Temeer omdat nu einde lijk ook de Meie en de Beatrix school goede huisvesting krij gen. Maar dat nieuwe gebouw is één kant van het verhaal. Want in een nieuwe school past geen verouderd onder wijs. Dus gaf voorzitter Klaas Terlage van de Pontes Scho- lengroep opdracht ook daar een grote slag te slaan. Dat gebeurde schouder-aan- schouder met de basisschool koepels Radar en Obase en De Korre (Beatrixschool), die al veel langer bezig zijn met onderwijsvernieuwing. Voor de leerlingen van die laatste school is onderlinge samen werking heel belangrijk. Peter Hofstede: „Die jongeren blij ven op het eiland. Dan moet je op het eiland ook goed voor ze zorgen." En tot die tijd? Jacqueline van Burg (wethouder), Peter Hofstede (bestuursvoorzitter De Korre), Ewald de Keijzer (di recteur Obase), Klaas Terlage (bestuursvoorzitter Pontes Scholengroep) en Peter van der Gaag (rector Pieter Zeeman) (vlnr).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 59