Belang
nieuwe
school
7
MODERN ONDERWIJS NIEUW SCHOOLGEBOUW
In 2020 opent de
nieuwe school op
het Hatfieldpark in
Zierikzee. Met Pieter
Zeeman, de Meieen
de Beatrixschool
aan boord. En
met modern
onderwijs
samen met de
basisscholen
op het eiland
Met de nieuwbouw
van Pontes Pieter
Zeeman wordt niet
alleen een gloedje-
nieuw gebouw
neergezet, maar gaat ook het volle
dige onderwijssysteem op Schou-
wen-Duiveland op de schop. Daar
voor werkt de school intensief sa
men met de koepels voor basison
derwijs Radar en Obase en de
Beatrixschool (Stichting De
Korre). In september 2020 opent
de nieuwe school de deuren.
De scholen stappen over van taak
gericht onderwijs naar doelgericht
onderwijs. Via persoonlijke leerar
rangementen wordt ingestoken op
het zo optimaal mogelijk ontwik
kelen van de talenten van elke in
dividuele leerling. Die werkwijze
wordt al op de basisschool ingezet
en is ook afgestemd op het ver
volgonderwijs.
Pieter Zeeman stapt af van het les
rooster zoals we dat nu kennen.
Straks heeft elke schooldag het
zelfde stramien, waarbij leerlingen
's ochtends met hun 'kerngroep'
samen komen voor een coaching-
moment met hun mentor/coach.
De rest van de dag krijgen ze di
verse instructiemomenten van
steeds een half uur, met daar tus
sendoor tijd om aan hun leerdoe
len te werken. Die leerdoelen wor
den elke week opnieuw vastge
legd. Daarbij is het mogelijk dat
leerlingen voor verschillende vak
ken op verschillende onderwijsni
veaus aan de slag zijn. Al is het ha
len van een gedifferentieerd di
ploma op dit moment wettelijk
nog niet mogelijk.
Ja, zeggen de betrokkenen. Een
grote groep docenten heeft zich er
uitgebreid in verdiept en is ook te
rade gegaan bij verschillende
scholen in Nederland waar deze
werkwijze al is ingevoerd. „De
kracht van dit concept is dat je niet
verder mag als je je doel niet reali
seert. Dan is het even leuk om
SAMEN
De nieuwe onderwijsaanpak
wordt geleidelijk aan van onderaf
ingevoerd en moet zo langzaam
onderdeel uit gaan maken van de
school. Bij de opening in 2020 ver
wacht de directie al een eindje op
weg te zijn. Omdat de basisscho
len dezelfde werkwijze hanteren,
weten leerlingen straks niet beter.
Absoluut. Er is een praktijkdeel en
een theorievleugel. De laatste be
staat uit een centrale open ruimte
met daar omheen lokalen van ver
schillende afmetingen, werkruim
tes voor docenten en stilteruimte
voor leerlingen. Die indeling
wordt flexibel van opzet: door ver
schuifbare wanden kan er elk mo
ment optimaal op de ruimtebe
hoefte worden ingespeeld. Wat de
leerlingen van de Meie en de Be
atrixschool (voortgezet speciaal
onderwijs) betreft wordt voor zo
ver mogelijk samen opgetrokken,
zowel onderwijsinhoudelijk als in
ruimtegebruik. Maar deze leerlin
gen krijgen wel hun eigen stukje
school waar ze zich veilig kunnen
voelen. Inclusief een eigen ingang
in het gebouw.
Dat is nog niet bekend. Er ligt nu
een vlekkenplan waarin staat wat
er precies in de school moet ko
men en wat de onderlinge connec
ties tussen al die elementen zijn.
Zo wordt bijvoorbeeld onderzocht
of het slim is het schoolrestaurant
van Pieter Zeeman in de buurt van
de bibliotheek te bouwen omdat
beide ruimtes een openbare
niets te doen, maar daarna gaan
leerlingen toch schakelen. Ze wil
len mee met hun groep", zegt rec
tor Peter van der Gaag van Pieter
Zeeman.
Nee, zeker niet. Leerlingen wor
den opgevoed tot 'eigenaarschap'
van hun eigen leren. Pakken ze dat
goed op dan kunnen ze zelfstandig
te werk. Doen ze dat niet, dan
worden ze strak bij de hand geno
men door hun coach. De docenten
krijgen speciale trainingen om dat
coachwerk uit te kunnen voeren.
Het is een grote omdenkoperatie,
maar een grote meerderheid (85
procent) van de docenten heeft
aangegeven voorstander van deze
nieuwe werkwijze te zijn.
Niet alleen kwalificeren (kennis
en vaardigheden opdoen) maar
ook subjectiveren en socialiseren
gaan deel uitmaken van het onder
wijs en worden opgenomen in het
curriculum. Die laatste twee be
grippen (afkomstig uit de koker
van onderwijspedagoog Gert Bie-
sta) hebben te maken met zaken
als persoonsvorming en omgang
met anderen. Je kwalificeren op
het hoogste niveau blijft core busi
ness van alle meewerkende scho
len. Maakt niet uit of die kwalifi
catie nu naar dagbesteding of naar
een studie aan de universiteit
leidt. Rector Van der Gaag: „Maar
ik word blij als we ook een bij
drage kunnen leveren aan de per
soonlijke ontwikkeling van leer
lingen. Zodat dit een springplank
is om een waardevolle burger in de
samenleving te zijn."
Uiteindelijk is dat waar het on
derwij s, ook voor basisscholen en
voor het speciaal onderwijs, om
draait - zeggen ook Ewald de Keij-
zer (directeur Obase) en Peter
Hofstede (bestuursvoorzitter van
De Korre).
functie - na schooltijd - hebben. In
april komt de architect met een
voorlopig ontwerp, dat ergens
voor de zomer moet uitmonden in
een definitief ontwerp. Na de zo
mer kan dan de aanbesteding
plaatsvinden. In januari 2019 be
gint de bouw van de nieuwe
school.
Draait alles gewoon door. Er hoeft
niets van het oude gebouw te wor
den afgebroken voor het nieuwe
pand is neergezet.
vrijdag 16 februari 2018
SD
Onderwij s gaat op de schop
Esme Soesman
Wat verandert er?
Hoe ziet dat er in de dagelijkse
praktijk uit?
Komt dat wel goed, dat werken
aan je eigen leerdoelen?
Wanneer staat dit allemaal te
gebeuren?
Is het nieuwe onderwijssysteem
in de nieuwbouw terug te zien?
Hoe ziet het nieuwe gebouw er
eigenlijk uit?
Klas 1a metaalbewerking krijgt les van leraar Bolijn (rechts). Op de foto (vlnr) Jenson Johansisse,
Luna Smalheer, Yulin Slootmaaker, Jayda Bouwens en achterin Venna de Groot, foto marieke mandemaker
Maar vrijheid blijheid dus?
Nog meer veranderingen?
Een nieuwe school betekent
veel voor de vitaliteit van
Schouwen-Duiveland. Onder
wijswethouder Jacqueline van
Burg (LSD) is dan ook blij met
de nieuwbouw van Pieter Zee
man. Temeer omdat nu einde
lijk ook de Meie en de Beatrix
school goede huisvesting krij
gen. Maar dat nieuwe gebouw
is één kant van het verhaal.
Want in een nieuwe school
past geen verouderd onder
wijs. Dus gaf voorzitter Klaas
Terlage van de Pontes Scho-
lengroep opdracht ook daar
een grote slag te slaan. Dat
gebeurde schouder-aan-
schouder met de basisschool
koepels Radar en Obase en
De Korre (Beatrixschool), die
al veel langer bezig zijn met
onderwijsvernieuwing. Voor
de leerlingen van die laatste
school is onderlinge samen
werking heel belangrijk. Peter
Hofstede: „Die jongeren blij
ven op het eiland. Dan moet je
op het eiland ook goed voor
ze zorgen."
En tot die tijd?
Jacqueline van Burg (wethouder), Peter Hofstede (bestuursvoorzitter De Korre), Ewald de Keijzer (di
recteur Obase), Klaas Terlage (bestuursvoorzitter Pontes Scholengroep) en Peter van der Gaag (rector
Pieter Zeeman) (vlnr).