WIM HOFMAN Via Appia In Rotterdam-Zuid kün je in groep 8 al zeker zijn van een baan 11 KANSEN BEGINNEN HIER. BB EUROPESE UNIE Appius Claudius, die in 312 voor onze jaartelling aan de Via Appia zijn naam leende, kon niet voorzien dat wij in februari van 2018 toch maar mooi over een stuk van zijn lange straatweg zouden fietsen. De oude Romeinen wisten wel van wegen bouw en zagen het belang van goede verbindingen in. Dat de weg recht is en lang kun je wel zien als je daar fietst, en stevig is hij op be paalde stukken nog steeds: de ba sis bestaat uit enorme blokken zwart bazalt die de Romeinen uit de Albaanse heuvels lieten halen. De weg is nu, na al die eeuwen, nogal hobbelig en dat is gunstig. Het zorgt ervoor dat je zorgvuldig fietst, maar het stimuleert ook het hersenwerk. We vonden het een schitterende weg, dwars door de Campagna, met in de groene bermen omge vallen zuilen, resten van grafmo numenten en mausoleums, stuk ken beeld zonder hoofd of soms zonder iets of half overgroeid door acanthus planten, munt en venkel. De lage winterzon scheen op de zwarte cypressen en zware pijnbo men en zorgde voor lange schadu wen. In de verte nog meer ruïnes en in de groene velden gedeelten van het beroemde aquaduct dat ooit grote hoeveelheden vers wa ter naar de stad Rome bracht. In feite, zo dacht ik al fietsend, is de Via Appia een langgerekte kilome terslange ruïne. Waarom bezoek je zoiets? Van waar die voorkeur voor het bekij ken van resten uit verdwenen tij den? Veel van die kapotte dingen onthullen wel iets over vroeger, maar ze verbergen nog veel meer. De weg zorgt voor nostalgie en een bepaald soort treurigheid. Je wordt herinnerd aan een verloren grootsheid en je beseft over de Via Appia wandelend of fietsend, maar al te goed dat uiteindelijk al les, maar dan ook alles slijt, ver dwijnt en voorbij gaat. advertentie Een opleiding kiezen is al moeilijk, weten wat je later wilt worden helemaal. En dan maar hopen dat je een goede baan vindt. Veel jongeren kiezen tegenwoordig voor een financiële studie of een admi nistratieve opleiding. Maar het zijn juist bedrijven in de zorg, de havens en de techniek, die heel veel werk hebben voor jongeren. Daarom wor den kinderen in Rotterdam-Zuid al vroeg geholpen een studiekeuze te maken, waarmee ze later een goede baan kunnen vinden. www.europa.eu/investeu #investEU Jasje-dasje Lessen in techniek Goed voorbeeld vrijdag 16 februari 2018 WA De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator 'ZONDER GELD VAN DE EUROPESE UNIE WAREN WE NOOIT ZOVER GEKOMEN' 'Jongeren uit Rotterdam-Zuid tijdens bliksemstage in de techniek sector'. Met geld van de Europese Unie (EU) heeft het Nationaal Programma Rotterdam- Zuid (NPRZ) een loopbaanoriëntatiepro gramma opgezet om de mismatch tussen de vraag van bedrijven en de keuze voor een opleiding aan te pakken. Onder de naam BRIDGE (letterlijk de brug van school naar werk) worden kinderen hier vanaf de basisschool tot het laatste jaar van hun be roepsopleiding begeleid bij hun beroeps keuze. Sterker nog: als ze kiezen voor een mbo-opleiding in de techniek, zorg- of havensector hebben ze daarna ook nog gegarandeerd een baan. Driehonderd leerlingen in Rotterdam-Zuid zijn al be zig met een opleiding, waarmee ze straks gegarandeerd werk hebben. „Rotterdam-Zuid is een groot gebied met veel achterstandswijken, vertelt Frank Schutte, projectcoördinator van het BRIDGE-programma bij de gemeente Rotterdam. Het zijn volgens hem wijken met veel werklozen. „Daar willen we iets aan doen. Aan werkloosheid in het alge meen, maar in het bijzonder aan werk loosheid onder jongeren. Want de be roepskeuze van jongeren sluit niet goed aan bij de vraag op de arbeidsmarkt. Jongeren kiezen graag voor een beroep in de financiële sector, administratieve en juridische opleidingen. 'Jasje-dasje' is het doel/techniek is vies', zo wordt er ge dacht. Wij willen kinderen laten zien dat die beelden niet kloppen." En dus is een loopbaanoriëntatie programma opgezet. Schutte:„Het is heel fijn dat de EU subsidie geeft. Daar mee kunnen we allerlei activiteiten doen om scholieren al vroeg kennis te laten maken met techniek en de zorg." Anders dan vroeger krijgen kinderen op de basisschool nu dus bijvoorbeeld het vak wetenschap techniek. Leraren worden daarvoor speciaal getraind en krijgen materiaal om in de klas lessen in techniek te geven. Leerlingen gaan tijdens hun schoolperiode ook geregeld bij bedrij ven op bezoek en worden bijvoorbeeld rondgeleid in de Rotterdamse havens. Zo kunnen ze zien wat een beroep echt inhoudt en hoe leuk bijvoorbeeld een baan in de zorg kan zijn. Leraren worden trouwens ook opgeleid om hun leerlingen beter te kunnen be geleiden bij hun studiekeuze, maar ook om de ouders van hun leerlingen meer bij de studiekeuze van hun kinderen te kunnen betrekken. Volgens Schutte is niet alleen het geld belangrijk. „De EU geeft meteen ook een boost aan ons zelfvertrouwen. Kennelijk hebben we hier in Rotterdam-Zuid een probleem te pakken dat in veel meer Nederlandse regio's en in andere Europe se landen speelt. En hebben we boven dien met BRIDGE een oplossing bedacht, die elders ook goed kan werken. Ook dat is een heel belangrijke bijdrage van de EU." De EU wil met het verstrekken van de subsidie onder meer'hardnekkige stede lijke problemen' in Europese landen op lossen. Daarmee dient BRIDGE meteen als goed voorbeeld voor andere regio's in Nederland en andere EU-landen. De 4,9 miljoen euro aan subsidie dekt maar liefst 80 procent van de kosten van het project. De overige 20 procent komt van de gemeente en andere partijen. Volgens Frank Schutte zou BRIDGE zonder geld van de EU nooit op deze manier en zo snel kunnen zijn opgezet. „Ook bij werkgevers wekt het vertrouwen dat de EU achter dit project staat. Zonder de EU waren we dan ook zeker niet zo ver gekomen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39