WIM HOFMAN
Via Appia
In Rotterdam-Zuid kün je in groep 8
al zeker zijn van een baan
11
KANSEN BEGINNEN HIER.
BB EUROPESE UNIE
Appius Claudius, die in 312
voor onze jaartelling aan de
Via Appia zijn naam
leende, kon niet voorzien dat wij
in februari van 2018 toch maar
mooi over een stuk van zijn lange
straatweg zouden fietsen. De oude
Romeinen wisten wel van wegen
bouw en zagen het belang van
goede verbindingen in. Dat de weg
recht is en lang kun je wel zien als
je daar fietst, en stevig is hij op be
paalde stukken nog steeds: de ba
sis bestaat uit enorme blokken
zwart bazalt die de Romeinen uit
de Albaanse heuvels lieten halen.
De weg is nu, na al die eeuwen,
nogal hobbelig en dat is gunstig.
Het zorgt ervoor dat je zorgvuldig
fietst, maar het stimuleert ook het
hersenwerk.
We vonden het een schitterende
weg, dwars door de Campagna,
met in de groene bermen omge
vallen zuilen, resten van grafmo
numenten en mausoleums, stuk
ken beeld zonder hoofd of soms
zonder iets of half overgroeid door
acanthus planten, munt en venkel.
De lage winterzon scheen op de
zwarte cypressen en zware pijnbo
men en zorgde voor lange schadu
wen. In de verte nog meer ruïnes
en in de groene velden gedeelten
van het beroemde aquaduct dat
ooit grote hoeveelheden vers wa
ter naar de stad Rome bracht. In
feite, zo dacht ik al fietsend, is de
Via Appia een langgerekte kilome
terslange ruïne.
Waarom bezoek je zoiets? Van
waar die voorkeur voor het bekij
ken van resten uit verdwenen tij
den? Veel van die kapotte dingen
onthullen wel iets over vroeger,
maar ze verbergen nog veel meer.
De weg zorgt voor nostalgie en
een bepaald soort treurigheid. Je
wordt herinnerd aan een verloren
grootsheid en je beseft over de Via
Appia wandelend of fietsend,
maar al te goed dat uiteindelijk al
les, maar dan ook alles slijt, ver
dwijnt en voorbij gaat.
advertentie
Een opleiding kiezen is al moeilijk, weten wat je later wilt worden
helemaal. En dan maar hopen dat je een goede baan vindt. Veel
jongeren kiezen tegenwoordig voor een financiële studie of een admi
nistratieve opleiding. Maar het zijn juist bedrijven in de zorg, de havens
en de techniek, die heel veel werk hebben voor jongeren. Daarom wor
den kinderen in Rotterdam-Zuid al vroeg geholpen een studiekeuze te
maken, waarmee ze later een goede baan kunnen vinden.
www.europa.eu/investeu #investEU
Jasje-dasje
Lessen in techniek
Goed voorbeeld
vrijdag 16 februari 2018
WA
De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator
'ZONDER GELD VAN DE EUROPESE UNIE WAREN WE NOOIT ZOVER GEKOMEN'
'Jongeren uit Rotterdam-Zuid tijdens bliksemstage in de techniek sector'.
Met geld van de Europese Unie (EU) heeft
het Nationaal Programma Rotterdam-
Zuid (NPRZ) een loopbaanoriëntatiepro
gramma opgezet om de mismatch tussen
de vraag van bedrijven en de keuze voor
een opleiding aan te pakken. Onder de
naam BRIDGE (letterlijk de brug van school
naar werk) worden kinderen hier vanaf de
basisschool tot het laatste jaar van hun be
roepsopleiding begeleid bij hun beroeps
keuze. Sterker nog: als ze kiezen voor een
mbo-opleiding in de techniek, zorg- of
havensector hebben ze daarna ook nog
gegarandeerd een baan. Driehonderd
leerlingen in Rotterdam-Zuid zijn al be
zig met een opleiding, waarmee ze straks
gegarandeerd werk hebben.
„Rotterdam-Zuid is een groot gebied
met veel achterstandswijken, vertelt
Frank Schutte, projectcoördinator van
het BRIDGE-programma bij de gemeente
Rotterdam. Het zijn volgens hem wijken
met veel werklozen. „Daar willen we iets
aan doen. Aan werkloosheid in het alge
meen, maar in het bijzonder aan werk
loosheid onder jongeren. Want de be
roepskeuze van jongeren sluit niet goed
aan bij de vraag op de arbeidsmarkt.
Jongeren kiezen graag voor een beroep
in de financiële sector, administratieve
en juridische opleidingen. 'Jasje-dasje' is
het doel/techniek is vies', zo wordt er ge
dacht. Wij willen kinderen laten zien dat
die beelden niet kloppen."
En dus is een loopbaanoriëntatie
programma opgezet. Schutte:„Het is
heel fijn dat de EU subsidie geeft. Daar
mee kunnen we allerlei activiteiten doen
om scholieren al vroeg kennis te laten
maken met techniek en de zorg." Anders
dan vroeger krijgen kinderen op de
basisschool nu dus bijvoorbeeld het vak
wetenschap techniek. Leraren worden
daarvoor speciaal getraind en krijgen
materiaal om in de klas lessen in techniek
te geven. Leerlingen gaan tijdens hun
schoolperiode ook geregeld bij bedrij
ven op bezoek en worden bijvoorbeeld
rondgeleid in de Rotterdamse havens.
Zo kunnen ze zien wat een beroep echt
inhoudt en hoe leuk bijvoorbeeld een
baan in de zorg kan zijn.
Leraren worden trouwens ook opgeleid
om hun leerlingen beter te kunnen be
geleiden bij hun studiekeuze, maar ook
om de ouders van hun leerlingen meer
bij de studiekeuze van hun kinderen te
kunnen betrekken.
Volgens Schutte is niet alleen het geld
belangrijk. „De EU geeft meteen ook een
boost aan ons zelfvertrouwen. Kennelijk
hebben we hier in Rotterdam-Zuid een
probleem te pakken dat in veel meer
Nederlandse regio's en in andere Europe
se landen speelt. En hebben we boven
dien met BRIDGE een oplossing bedacht,
die elders ook goed kan werken. Ook dat
is een heel belangrijke bijdrage van de EU."
De EU wil met het verstrekken van de
subsidie onder meer'hardnekkige stede
lijke problemen' in Europese landen op
lossen. Daarmee dient BRIDGE meteen
als goed voorbeeld voor andere regio's in
Nederland en andere EU-landen.
De 4,9 miljoen euro aan subsidie dekt
maar liefst 80 procent van de kosten van
het project. De overige 20 procent komt
van de gemeente en andere partijen.
Volgens Frank Schutte zou BRIDGE zonder
geld van de EU nooit op deze manier en
zo snel kunnen zijn opgezet. „Ook bij
werkgevers wekt het vertrouwen dat de
EU achter dit project staat. Zonder de
EU waren we dan ook zeker niet zo ver
gekomen."