II Zeeuwen luisteren vaker naar hit 'Zoutelande' Kroegeigenaren kunnen rookhok weer afbreken na uitspraak hof 5 De horeca is zich rotgeschrokken nu het gerechts hof in Den Haag heeft bepaald dat rookruimtes moeten verdwijnen. Sommigen echter zagen de bui al hangen. „Let maar op, roken op het terras wordt ook verboden." Kroegbazen die een rook ruimte in de zaak bouw den mogen deze mis schien weer afbreken. Anti-rookorganisatie Clean Air Now (CAN) kreeg maandag van het gerechtshof in Den Haag ge lijk: rookruimtes in de horeca moeten weg. Voorzitter van Koninklijke Ho reca Nederland Robèr Willemsen verwacht dat de uitspraak een klap is voor ondernemers die soms tienduizenden euro's hebben geïnvesteerd in aparte rookruim tes. „Het is niet alleen een hard ge lag dat die investering volledig te niet wordt gedaan, maar het zal ook impact hebben op het aantal gasten en de omzet. Daarnaast zal het zorgen voor meer overlast op terrassen of op straat", verwacht de horecavoorman. Michel Kloeg, voorzitter van de Zeeuwse afdeling is wat minder stellig. „Er zullen best bedrijven zijn die fors geïnvesteerd hebben in rookruimte maar die hebben daar de afgelopen jaren dan ook profijt van gehad. We zitten als Horeca Nederland in een spagaat. Enerzijds willen we gastvrij zijn maar anderzijds willen ons ge woon aan de wet houden." Wie hier veel geld aan uitgegeven heeft, was dom. Dit zag je gewoon aankomen Ronny Verberkmoes van Café De Vriendschap in Terneuzen oogt niet erg aangeslagen door de uitspraak. „Het is nog niet defini tief hè? Er kan nog in beroep ge gaan worden en dan is het nog de vraag wat de staatssecretaris be slist. En als het zo is, tja, dan pak ken we de schroevendraaier er maar weer bij." In de hoek van zijn klassiek bruine café is een rookruimte in gericht. Houten wanden, passend bij het interieur. Binnen een tafel tje met een asbak, een plek om te zitten, een zoemende ventilator en een collectie scheepsknopen in een lijstje. Hoewel best gezellig van binnen heeft hij niet veel geld gestoken in het rookhok. Expres niet. Verberk moes wist al lang waar het op uit zou draaien. Hij haalt er een oud krantenartikel bij van toen tien jaar geleden de asbakken van tafel gingen. Sindsdien is het alleen maar strenger geworden. „Iemand van het personeel die rookt mag bijvoorbeeld wel onder werktijd in dat hok roken maar die mag weer niet werken en dus niet glazen meenemen of de asbak legen." Dom Verberkmoes haalt zijn schouders op. Hij dacht altijd al dat de rook ruimte in zijn café van tijdelijke aard zou zijn. Niet omdat roken weer toegestaan zou worden maar omdat de regels nog verder aange scherpt zouden worden. „Het is vlugger gegaan dan ik dacht. Ik heb deze ruimte nu tweeënhalf jaar. Ik dacht dat ik er wel een jaar of vijf mee zou kunnen doen. Wie hier veel geld aan uitgegeven heeft, was dom. Dit zag je gewoon aankomen." Een Vlaamse gast mengt zich in het gesprek. „Ha, dit zou helemaal niet mogen in België, een ingang naar de rookruimte via het café. Daar moet je buitenom lopen. Bij ons mag je soms niet eens op de terrassen roken." Verberkmoes lacht minzaam. „Ja, dat krijgen we nu natuurlijk. Dat we ook buiten op de terrassen niet meer mogen roken." Dat blijkt uit onderzoek van Sony Music en Agents After All, het ma nagement van de band. Zij hebben een analyse gemaakt van het luis tergedrag op streamingdienst Spo- tify, in een poging het succes van het nummer 'Zoutelande' te ontra felen. Daarbij is ook specifiek gekeken naar Zeeland. De analyse wijst uit dat in de provincie Zeeland gemid deld 6o procent meer naar 'Zoute lande' wordt geluisterd dan in de rest van het land. Zeeuwen ontdek ten het nummer bovendien bedui dend eerder dan de rest van Neder land. Ook is gekeken naar de zoekop- Met het nummer 'Zoutelande' bereikt de band meer jongeren dan anders drachten op Google. Er worden momenteel vaker op 'Zoutelande' gezocht dan ooit: 40 procent meer dan in het toeristisch hoogseizoen van 2017 en zelfs 83 procent meer dan in de winter van 2017. De hit is populair bij alle leef tijdsgroepen, maar vooral het aan deel jongeren (tot en met 24 jaar) ligt hoger dan bij andere nummers van Blof. 'Zoutelande' heeft geleid tot een 'verbreding' van het publiek van de band, luidt de conclusie. Tweede leven 'Zoutelande' staat op het albur 'Aan', dat vorig jaar mei verscheen.' Degenen die het nummer destijds meteen op Spotify luisterden (de 'early-adopters' genoemd), bleven het ook in de weken erna opvallend vaak afspelen. Daarna daalde de po pulariteit. De afgelopen weken, sinds het nummer hoog in de hit lijsten lijst, draaien zij het weer veelvuldig en lijkt het bij hen een 'tweede leven' te hebben gekregen. Een andere groep bij wie 'Zoute lande' bovengemiddeld populair is, zijn de mensen die het pas de afgelo pen weken op Spotify heb ben gevonden. De single staat op nummer 1 in zowel de Top 40 als de Mega Top 50. donderdag 15 februari 2018 PC Dit zag je gewoon aankomen Guido van der Heijden Terneuzen Ronny Verberkmoes (met dienblad) dacht dat hij wel een paar jaar langer met de rookruimte in De Vriendschap zou doen. foto peter nicolai - Ronny Verberkmoes Café De Vriendschap Dankzij de jongste hit van Blof wordt er momenteel zelfs vaker op 'Zoutelande' gegoogeld dan in het toeristenseizoen. Rolf Bosboom Zoutelande Zou ande

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 33