M Boobytrap bij spoor 'volslagen idioot' 10 Om de emancipatie van moslima's te zien, moetje verder kijken dan het wel of niet dragen van een hoofddoekje. In alle stilte eisen moslimvrouwen hun eigen plek op, ontdekte onderzoekster Sahar Noor. Om te zien wat er werkelijk gaande is onder moslimvrouwen, moeten we 'onze Westerse bril af zetten'. „We kijken naar hun emancipatie om te zien of het gaat zoals wij willen dat het gaat. We focussen op: kunnen we het zien in het straatbeeld? Dragen vrou wen wel of geen hoofddoek?", zegt onderzoekster Sahar Noor. „We willen graag ons eigen verlich tingsideaal terugzien, maar de dis cussie beperken tot een lapje stof is dom. De islam bestaat nu een maal uit veel verschillende inter pretaties en meningen." Noor doet sinds 2009 onderzoek naar de 'vrome activiteiten' van moslimvrouwen in Nederland en Vlaanderen. De religieweten schapper sprak met 55 vrouwen over hun geloof en de manier waarop ze dat willen belijden. Noor promoveert vandaag aan de Radboud Universiteit Nijmegen op haar onderzoek. De vrouwen die ze sprak nemen deel aan zustergroepen: bijeen komsten georganiseerd voor en door moslimvrouwen. Noor ziet het als studiekringen, waarin vrouwen elkaar les geven over de Koran, de Arabische taal en de rechten en plichten van moslim vrouwen. De onderzoekster woonde ruim zestig van dergelijke bijeenkomsten bij. „In die groepen zoeken vrouwen naar een manier om vroom te zijn en tegelijkertijd onderdeel te zijn van de Europese samenleving. Hoe wortel je je religie in een se- De discussie beperken tot het wel of niet dragen van een hoofddoek is dom culiere maatschappij? Hoe vind je een baan, met of juist zonder een hoofddoek? Tegelijkertijd doen ze meer religieuze kennis op, waar door ze hun eigen ruimte in de moslimgemeenschap kunnen vinden. Ze hebben vaker weer woord tegen huwelijksdwang of de ongelijke verdeling van taken in het huishouden. Een Vlaamse „In 'Europese' islam zitten alle stromingen: van modern tot salafistisch. Alle vrouwen die ik sprak willen graag een ge meenschap van gelovigen die geaccepteerd wordt en die niet meer met terrorisme wordt geassocieerd." „Bij de zustergroepen die ik heb gesproken, lijkt er geen sprake van radicalisering. Die groepen zijn er, maar in aantal zijn ze summier." „Ze vinden het belangrijk dat er goed geleefd wordt, ze willen hun kinderen opvoeden tot stabiele islamitische burgers. Veel moe ders zitten daar bovenop. Een 'goede' islam in Europa hangt volgens mij sterk samen met de ontwikkeling van deze vrouwengroepen." vrouw die ik sprak heeft zelfs haar ei gen moskee opge richt." „Er zijn vrou welijke predi kers die zeg gen dat man nen er moeite mee hebben dat zij een pre- dikersrol hebben. De moskee is toch vooral een mannen wereld en sommige mannen zien deze vrou wen als bedreiging. Een vrouw vertelde me dat haar man haar soms als een 'dolle mina' ziet. Maar zo zien die vrouwen zichzelf zeker niet. Ze laten zich zelf ook niet voorstaan op hun reli gieuze kennis. Ik zie eerder een vergelijking met christelijke vrouwen die zich de afgelopen de cennia emancipeerden, ook zij de den dat terwijl ze hun eigen gods dienstige waarden wilden behou den." De levensgevaarlijke actie slaagde niet omdat de koperdraad direct is doorgebrand. Daardoor werd de gene die de deurknop aanraakte niet blootgesteld aan 1.500 volt. „De intentie van deze persoon is na tuurlijk volslagen idioot", zegt een woordvoerder van Prorail. „Je neemt het risico dat er iets vrese lijks gebeurt met een volslagen vreemde. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?" Het is de eerste keer dat Prorail deze levensgevaarlijke val op het spoor aantrof. „Zo'n actie slaagt ge lukkig niet, omdat het draadje di rect doorbrandt of de persoon zelf een flinke optater krijgt, maar me dewerkers maken zich hier grote zorgen om. Monteurs die erdoor moeten, moeten hun werk wel vei lig kunnen doen." W 'Wie anderen zoiets ergs aan wil doen, is rijp voor het gesticht' De woordvoerder van Prorail roept de maker van de constructie op zich te melden bij de spoorbeheerder 'voor een goed gesprek'. „We willen weten wat zo iemand bezielt. Wie anderen zoiets ergs aan wil doen, is volgens mij rijp voor het gesticht." De spoorbeheerder treft regelma tig fietsen, stenen of andere projec tielen op het spoor aan. „Dat ge beurt wel een tot twee keer per dag. Vaak kunnen de treinen daar wel tegen, maar het levert af en toe schade op", zegt de woordvoerder. „Mensen bedenken de meest rare dingen om schade aan te richten op en om het spoor." Spooraannemer Strukton, die werk uitvoert voor Prorail, heeft een veiligheidswaarschuwing ge stuurd naar alle spooraannemers in Nederland over de levensgevaar lijke deurknop. Strukton heeft inmiddels aan gifte gedaan. donderdag 15 februari 2018 GO *ME«I CAN Moslima's emanciperen in stilte Onderzoek ster Sahar Noor. FOTO BERT BEELEN Cyril Rosman Nijmegen U stelt dat vrouwen via die zus tergroepen hun eigen ruimte creëren in de islam en de sa menleving. Hoe? -Sahar Noor, onderzoekster Welke vorm van Euro pese islam zal dit opleve ren? Toch is dat een voornaam beeld dat de afgelopen jaren is blijven hangen: jonge, jihadistische mos lima's die elkaar zuster noemen en naar Syrië zijn gegaan. Hoe willen de moslima's die u sprak die negatieve associa tie doorbreken? Het levert hen wel de nodige weerstand van mannelijke mos lims op, zo schrijft u. Een scherm- deur zat vast aan de boven leiding. FOTO HH Spoorbeheerder Prorail is woest over een levensgevaarlijke boobytrap die zij gisteren aan trof op het spoor tussen Rotter dam en Dordrecht. Een vandaal heeft geprobeerd om de deur in een geluidsscherm onder stroom te zetten door een ko perdraadje te spannen tussen klink en bovenleiding. Marjolein Kooyman Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10