©NDERNEMEP Zo word je fit en stressvrij 'Er is nog veel mogelijk in mijn huidige afzetgebied' ZO BOEKT TONY'S CHOCOLONELY OMZETGROEI O LUNCH Jarenlang hadden banken geen belangstelling voor start-ups. Ondernemer Berry van de Ven (54) was dan ook verrast toen hij recentelijk door een bankier werd uitgenodigd om eens te komen praten over de financiering van het werkkapitaal van zijn bedrijf LandLunch. Door René Bogaarts Onlangs vroeg de bankier van een van de grote Nederlandse banken of Berry van de Ven geen problemen had met zijn liquiditeit nu zijn bedrijf zo hard groeide. „Ik was verbaasd, want de afgelopen jaren hoefde ik bij geen van de banken aan te kloppen", vertelt Van de Ven. „Nu zei deze bankier opeens dat ik maar eens langs moest komen." Omzet verdubbeld Van de Ven, die ook een communicatie bureau heeft, is eigenaar van LandLunch, een bedrijf dat in de regio's Amsterdam, Utrecht en het Gooi biologische, ambach telijk bereide lunchboxen levert aan bedrijven. Vier jaar geleden werd hij door twee ondernemers gevraagd de communicatie voor hun start-up LandLunch voor zijn rekening te nemen. Toen een van de twee afhaakte, nam Van de Ven diens plaats in. Vorig jaar heeft Van de Ven de overgebleven part ner uitgekocht. Sindsdien is de omzet ongeveer verdubbeld. Tegenwoordig levert LandLunch op abonnementen basis wekelijks zo'n 4.500 lunches aan 50 bedrijven. Als dat ongewijzigd doorgaat, haalt het bedrijf dit jaar een omzet van zo'n zes ton, maar Van de Ven mikt op een miljoen. Bij LandLunch werken inmiddels vijf mensen in deeltijd. Liquide blijven „Vrij snel nadat we met LandLunch begonnen, heeft een particuliere inves teerder geld in het bedrijf gestoken. Dat was iemand uit mijn eigen netwerk, die zich aanbood toen hij van mijn plannen hoorde", aldus Van de Ven. „Op dit ogenblik heb ik geen extra investeringen nodig, maar nu we zo groeien is het lastig om liquide te blijven. Er zit namelijk flink wat tijd tussen het afleveren van de lunchboxen en de betaling. Dat is lastig te managen. Het vervelende was dat banken de afgelopen jaren geen belangstelling hadden voor de financiering van jonge bedrijven." Van de Ven heeft inmiddels lichte hoop dat die afwerende houding verdwijnt en is optimistisch over de toekomst. „Op den duur wil ik uitbreiden naar andere regio's, maar voorlopig is er nog veel mogelijk in mijn huidige afzet gebied", zegt hij. Onlangs is hij begonnen het hele proces verder te automatiseren. Dat heeft onder meer betrekking op wijzigingen van de af te nemen pakket ten, het logistieke proces en patronen in de consumptie. „Ik wil zien welke producten bij wie aanslaan, want ik wil mijn klanten positief blijven verrassen." Tips: - Extra investeringen nodig? De bank lijkt weer belangstelling te hebben voor het financieren van start-ups. - Om groei te realiseren kan enige hulp nodig zij om liquide te blijven. Marktleider Steeds internationaler We leven niet meer in de dienstverlenings economie, maar in de belevingseconomie. Waar je als onder nemer vroeger het onderscheid maakte met hard werken en een goede dienst of goed product, doe je dat nu met echte aandacht voor de klant én met creativiteit. Om daarin uit te blinken moet je fit en stressvrij zijn. Fitheid is het nieuwe bezit. Ondernemers worden elke dag overvoerd met prikkels. Je staat een uur in de file, hebt gelijk drie afspraken op kantoor en werkt tussendoor de mail weg en beantwoordt berichten in de Whatsapp- groep van de familie. Veel ondernemers denken dat ze al die prikkels kunnen wegwerken door wereld kampioen te worden in efficiënt zelf-management, maar beseffen niet dat ze er gaandeweg door worden leeggezogen. Vier tips om fit en stress vrij te worden en te blijven, zodat je zo lang mogelijk gezond kunt ondernemen: 1. Integreer beweging Ga daar in je dagelijkse leefpatroon speels mee om: haal je kinderen niet met de auto van de crèche, maar installeer een kinder zitje en pak de fiets. Stuur geen interne mail, maar loop even langs bij je collega. Denk met sporten niet meteen aan grote inspanningen. Die kunnen in sommige gevallen juist voor de aanmaak van meer stresshormonen zorgen. Met regelmaat en rustig sporten is belangrijker dan intensief sporten. 2. Durf te kiezen Streep niet-relevante energie- en tijdslurpers weg in je agenda, om te concentreren op je hoofd doel. Dat is geen egoïsme, maar helpt juist om echte aandacht voor de ander te hebben. 3. Let op je voeding Je hoeft niet als een health freak alleen maar zaadjes te eten en groene thee te drinken, maar het loont wel om bewust om te gaan met je voeding. Het gebakje bij de koffie en de borrel nootjes zijn op korte termijn misschien niet verkeerd, maar een voedingspatroon met te veel ongezonde pieken, put je op gegeven moment uit. 4. Lummelen loont We zijn vergeten dat af en toe niks doen van belang is. Uitstijgen boven de dagelijkse beslommeringen en denken: hoe maak ik echt het verschil? Lumme len voedt echte aandacht en creativiteit. Plan lum- meltijd en voel je daar niet schuldig over. Dan kom je tot het gouden onder nemersidee voor jou en je omgeving relevant wordt. thema: groei deondernemer.nl Bank toont weer interesse in financiering start-up Henk Jan Beltman is chief chocolate officeriCCO) van Tony's Chocolonely. Zijn chocoladebedrijf groeit ongekend. Ligt de groei beneden de 50 procent, dan heeft hij gefaald. Beltmans ambitie is groots en meeslepend: „De mondiale chocoladehandel voor 100 procent slaafvrij maken." „Mijn doel is om de nationale en internationale chocoladebranche te veranderen, zodat chocola volledig slaafvrij wordt. Het is een lastig en lang traject, maar ik blijf er al mijn ziel en zaligheid in leggen. In Nederland zijn we marktleider, maar wereldwijd zijn we maar een kleine speler als je ons vergelijkt met een gigant als Mars. „De omzet groeit jaarlijks met zo'n 50 procent, 49 procent halen, voelt als falen. Ons gebroken boekjaar 2016/2017 bereikte een omzet van 44,9 miljoen euro, een groei van 51 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarnaast zijn we elk jaar winstgevend: 2,7 miljoen euro over het laatste boekjaar. Je moet dan wel een bank hebben die je bij kan houden. Ik zal niet ontkennen dat ik voor de accountmanager soms een nagel aan zijn doodkist ben, vooral als ik ineens te krap in mijn liquide middelen zit. Het knettert dan, maar we komen er altijd uit. Maar ik heb wel het gevoel dat we samen ondernemen en wel intensief." „Groei blijft noodzakelijk om onze missie steeds verder uit te dragen. We zullen steeds internatio naler gaan en ons begeven op de thuismarkten van de grote cacao-bedrijven. De omzet komt nu overigens nog voor meer dan 90 procent uit Nederland. Na de VS is de volgende stap Enge land. Daarnaast liggen we via een distributeur in België en Zweden in de schappen en gaan we beginnen in Duitsland. Mijn droom is om een chocoladefabriek te bouwen en ik heb mijn kinde ren beloofd dat er een achtbaan doorheen gaat." Lees het hele interview met Henk Jan Beltman op deondernemer.nl. Dirk van Raalte is boardroom consultant, leiderschaps- coach en fanatiek wielrenner, cursus Koersverleggend Leiderschap met fietsen en masterclasses op Gran Canaria, waar hij een deel van het jaar woont. DIRK VAN RAALTE OVER VITALITEIT Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13