10 INFRASTRUCTUUR ONDERHOUD VS KOST BILJOENEN President Trump kondigt een biljoenen investering in infrastructuur aan. Hard nodig. In bruggenstad Pittsburgh blijven ze maar staal oplappen en gaten dichten. Wie met Linda Kaplan door Pittsburgh rijdt, zou zo maar een beetje nerveus kunnen worden. Kaplan is ingenieur, schreef een boek over de iconische bruggen in haar stad, en weet precies hoe de constructies die we passeren eraan toe zijn. Zie je dat bordje? Trucks die zwaarder zijn dan 30 ton mogen deze brug niet op, legt ze uit. De melding verschijnt geregeld, steeds bij een brug die niet sterk ge noeg is om zwaar verkeer te dragen. Het is veilig voor ons hoor, echt, be nadrukt ze. Maar toch. Vorige maand moest een 114 jaar oude brug compleet wor den afgesloten. Truckers hebben ge wichtsrestricties genegeerd, volgens de burgemeester, dus is het nu niet verantwoord meer om de West Ohio Street-brug over te steken. De Li berty Bridge, symbool van de stad, kon een tijdje geen voertuigen van meer dan 9 ton aan - een schoolbus zou te zwaar zijn. Anderhalfjaar ge leden stortte hij tijdens werkzaam heden bijna in, door een brand die een steunbalk zwaar beschadigde. Nieuwe verflaag De brug is er nu weer bijna bovenop, wijst Kaplan vanaf de oever van de ri vier de Monongahela waar de werk lieden op een ijskoude dag omhoog klimmen om de nieuwe, bescher mende verflaag aan te brengen. Een speciale constructie die vóór de reno vatie stukken vallend wegdek op ving, zodat verkeer onder de oprit naar de brug niet verpletterd zou worden, is niet meer nodig. Ze zijn er trots op in Pittsburgh: ze hebben er meer bruggen dan Vene tië, meer zelfs dan elke andere stad op aarde, volgens een lokale professor die alle constructies met pilaren telde. Maar liefst 446 stuks, veelal ge bouwd met staal uit lokale fabrieken, vormen de levensaderen van de stad. Daardoor is een landelijk probleem in Pittsburgh nog een stukje nijpen der: het verval van de VS als geheel laat zich hier het duidelijkst zien. Amerikaanse infrastructuur is in een belabberde staat. Je kunt er rap porten van ingenieursvereniging ASCE op na slaan, die al jaren slechts krappe voldoendes uitdeelt en met name in Pennsylvania, waar Pitts burgh ligt, een lange lijst van gebrek kige bruggen opstelde. Je kunt ook simpelweg om je heen kijken. Je ziet kraters in de wegen - of voelt ze als je auto zich eroverheen worstelt. Je be klaagt je over vervallen metrostations en vertraagde, overvolle wagons in wereldhoofdstad New York. Je hoort over ontspoorde treinen. Met lood vergiftigde drinkwaterpijpen in Flint, Michigan. Een dam in Califor- nië die het dreigde te begeven en 200.000 mensen hun huis uit joeg. Volgens experts van ASCE is 2 bil joen dollar (ruim 1,6 biljoen euro) ex tra nodig om de infrastructuur weer up-to-date te krijgen. Donald Trump belooft al sinds zijn campagne gigan tische investeringen in bruggen, we gen en vliegvelden. Dat het nodig is, is een van de weinige onderwerpen waar Republikeinen en Democraten het over eens zijn. Gisteren presen teerde de president een plan om 1,7 biljoen dollar in infrastructuur te ste ken. Waar het geld vandaan moet ko men, is de grote vraag. De Ameri kaanse overheid zit al diep in de schulden. Trump wil zo'n 200 mil joen uittrekken, waarna de rest van staten en private partners moet ko men. „Dat zou wel eens erg veel kun nen zijn", reageert een sceptische Brian Pallasch van ASCE. Pennsylvania zit met smart te wachten op extra fondsen. Van de kleine bruggen in de staat, beheerd door gemeentebesturen, is bijna een derde afgeschreven. En de Liberty Bridge mag dan weer even mee kun nen - hij had eigenlijk beter vervan gen kunnen worden, denkt ingenieur Linda Kaplan. De brug ligt al sinds Einde levensduur Veel wegen, watersystemen en an dere, grote infrastructuur in de VS werd aangelegd in een bouwhausse na de Tweede Wereldoorlog. „We zitten simpelweg aan het einde van de levensduur", verklaart Brian Pal lasch het feit dat zoveel constructies afbrokkelen. Bovendien is sinds de bouwwoede van destijds niet meer zoveel geïnvesteerd in infrastructuur - een hele generatie heeft vrijaf geno men van infrastructureel onderhoud, 1928 tussen downtown Pittsburgh en het zuiden van de stad, en werd des tijds aangelegd met het idee dat de constructie een levensduur van zo'n 50 jaar zou hebben, met een beetje geluk 75. We zijn 90 jaar verder. En zo ligt nog een rijtje bruggen uit de jaren twintig en dertig van de vo rige eeuw in het hart van Pittsburgh. Als er niet snel iets gebeurt, zijn het de volgende 'structureel ontoerei kende' bruggen die gedeeltelijk of zelfs geheel gesloten moeten worden, legt Cheryl Moons-Sirianni uit. Zij is de baas van de transportautoriteiten in de regio en stuurt dagelijks een le gertje bruginspecteurs en - repara teurs op pad. Hier een lik verf, daar een stukje nieuw asfalt. Als het veel vriest, sneeuwt en ijzelt, zoals deze winter, houdt ze haar hart vast: kou en strooizout beschadigen wegdek ken en brugpijlers nog verder. Na de winter worden de bruggen gewas sen, om te voorkomen dat het zout staal wegvreet. „We zijn creatief." dinsdag 13 februari 2018 GO Wie heeft er geld voor het herstel? Karlijn van Houwelingen In 2007 stortte in Minneapolis een brug in, waarbij twaalf mensen om het leven kwamen, fotoap De Liberty Bridge, symbool van de stad, stortte bijna in toen een steunbalk bij werkzaamheden in brand vloog. FOTOPENNDOT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10