10
INFRASTRUCTUUR ONDERHOUD VS KOST BILJOENEN
President Trump kondigt een biljoenen
investering in infrastructuur aan. Hard nodig.
In bruggenstad Pittsburgh blijven ze maar
staal oplappen en gaten dichten.
Wie met Linda
Kaplan door
Pittsburgh
rijdt, zou zo
maar een
beetje nerveus
kunnen worden. Kaplan is ingenieur,
schreef een boek over de iconische
bruggen in haar stad, en weet precies
hoe de constructies die we passeren
eraan toe zijn. Zie je dat bordje?
Trucks die zwaarder zijn dan 30 ton
mogen deze brug niet op, legt ze uit.
De melding verschijnt geregeld,
steeds bij een brug die niet sterk ge
noeg is om zwaar verkeer te dragen.
Het is veilig voor ons hoor, echt, be
nadrukt ze.
Maar toch. Vorige maand moest
een 114 jaar oude brug compleet wor
den afgesloten. Truckers hebben ge
wichtsrestricties genegeerd, volgens
de burgemeester, dus is het nu niet
verantwoord meer om de West Ohio
Street-brug over te steken. De Li
berty Bridge, symbool van de stad,
kon een tijdje geen voertuigen van
meer dan 9 ton aan - een schoolbus
zou te zwaar zijn. Anderhalfjaar ge
leden stortte hij tijdens werkzaam
heden bijna in, door een brand die
een steunbalk zwaar beschadigde.
Nieuwe verflaag
De brug is er nu weer bijna bovenop,
wijst Kaplan vanaf de oever van de ri
vier de Monongahela waar de werk
lieden op een ijskoude dag omhoog
klimmen om de nieuwe, bescher
mende verflaag aan te brengen. Een
speciale constructie die vóór de reno
vatie stukken vallend wegdek op
ving, zodat verkeer onder de oprit
naar de brug niet verpletterd zou
worden, is niet meer nodig.
Ze zijn er trots op in Pittsburgh: ze
hebben er meer bruggen dan Vene
tië, meer zelfs dan elke andere stad
op aarde, volgens een lokale professor
die alle constructies met pilaren
telde. Maar liefst 446 stuks, veelal ge
bouwd met staal uit lokale fabrieken,
vormen de levensaderen van de stad.
Daardoor is een landelijk probleem
in Pittsburgh nog een stukje nijpen
der: het verval van de VS als geheel
laat zich hier het duidelijkst zien.
Amerikaanse infrastructuur is in
een belabberde staat. Je kunt er rap
porten van ingenieursvereniging
ASCE op na slaan, die al jaren slechts
krappe voldoendes uitdeelt en met
name in Pennsylvania, waar Pitts
burgh ligt, een lange lijst van gebrek
kige bruggen opstelde. Je kunt ook
simpelweg om je heen kijken. Je ziet
kraters in de wegen - of voelt ze als je
auto zich eroverheen worstelt. Je be
klaagt je over vervallen metrostations
en vertraagde, overvolle wagons in
wereldhoofdstad New York. Je hoort
over ontspoorde treinen. Met lood
vergiftigde drinkwaterpijpen in
Flint, Michigan. Een dam in Califor-
nië die het dreigde te begeven en
200.000 mensen hun huis uit joeg.
Volgens experts van ASCE is 2 bil
joen dollar (ruim 1,6 biljoen euro) ex
tra nodig om de infrastructuur weer
up-to-date te krijgen. Donald Trump
belooft al sinds zijn campagne gigan
tische investeringen in bruggen, we
gen en vliegvelden. Dat het nodig is,
is een van de weinige onderwerpen
waar Republikeinen en Democraten
het over eens zijn. Gisteren presen
teerde de president een plan om 1,7
biljoen dollar in infrastructuur te ste
ken. Waar het geld vandaan moet ko
men, is de grote vraag. De Ameri
kaanse overheid zit al diep in de
schulden. Trump wil zo'n 200 mil
joen uittrekken, waarna de rest van
staten en private partners moet ko
men. „Dat zou wel eens erg veel kun
nen zijn", reageert een sceptische
Brian Pallasch van ASCE.
Pennsylvania zit met smart te
wachten op extra fondsen. Van de
kleine bruggen in de staat, beheerd
door gemeentebesturen, is bijna een
derde afgeschreven. En de Liberty
Bridge mag dan weer even mee kun
nen - hij had eigenlijk beter vervan
gen kunnen worden, denkt ingenieur
Linda Kaplan. De brug ligt al sinds
Einde levensduur
Veel wegen, watersystemen en an
dere, grote infrastructuur in de VS
werd aangelegd in een bouwhausse
na de Tweede Wereldoorlog. „We
zitten simpelweg aan het einde van
de levensduur", verklaart Brian Pal
lasch het feit dat zoveel constructies
afbrokkelen. Bovendien is sinds de
bouwwoede van destijds niet meer
zoveel geïnvesteerd in infrastructuur
- een hele generatie heeft vrijaf geno
men van infrastructureel onderhoud,
1928 tussen downtown Pittsburgh en
het zuiden van de stad, en werd des
tijds aangelegd met het idee dat de
constructie een levensduur van zo'n
50 jaar zou hebben, met een beetje
geluk 75. We zijn 90 jaar verder.
En zo ligt nog een rijtje bruggen uit
de jaren twintig en dertig van de vo
rige eeuw in het hart van Pittsburgh.
Als er niet snel iets gebeurt, zijn het
de volgende 'structureel ontoerei
kende' bruggen die gedeeltelijk of
zelfs geheel gesloten moeten worden,
legt Cheryl Moons-Sirianni uit. Zij is
de baas van de transportautoriteiten
in de regio en stuurt dagelijks een le
gertje bruginspecteurs en - repara
teurs op pad. Hier een lik verf, daar
een stukje nieuw asfalt. Als het veel
vriest, sneeuwt en ijzelt, zoals deze
winter, houdt ze haar hart vast: kou
en strooizout beschadigen wegdek
ken en brugpijlers nog verder. Na de
winter worden de bruggen gewas
sen, om te voorkomen dat het zout
staal wegvreet. „We zijn creatief."
dinsdag 13 februari 2018
GO
Wie heeft
er geld
voor het
herstel?
Karlijn van Houwelingen
In 2007 stortte in Minneapolis een brug in, waarbij twaalf
mensen om het leven kwamen, fotoap
De Liberty Bridge, symbool van de stad, stortte bijna in
toen een steunbalk bij werkzaamheden in brand vloog.
FOTOPENNDOT