100 kilometer fietsen op één tankje waterstof 5 Sinds deze maand kan de overheid fikse boetes uitdelen aan truckchauffeurs die op parkeer plaatsen slapen in hun cabine. Hoe ervaren zij zelf hun karige leven aan de rand van de snelweg? Schiphol heeft last van wind GO et is koud en winderig op ver zorgingsplaats Vrijenban, pal naast de A13 tussen Den Haag en Rot terdam. Op de parkeerplaats staan bijna alleen maar Poolse, Bul gaarse en Roemeense trucks. De meeste gordijntjes in de los gekoppelde vrachtwagens zijn gesloten, de chauffeurs zijn door Europese regelgeving verplicht het hele weekend te rusten. Dat rusten doen ze in Neder land, waar tot voor kort niet werd gecontroleerd op illegaal slapen. De moderne nomaden hebben naar eigen zeggen geen keus. Hun bed thuis zien ze zelden, omdat er nauwelijks vracht gaat naar hun geboortegrond. Ze zwerven we ken, soms maanden door Europa. De 50-jarige Roemeen Costica, een geblokte reus met kortgeknipt haar, staat met collega's tussen een halflege vracht van stalen balken in een oplegger. Of hij bang is voor de boete van 1.500 euro voor slapen in zijn cabine? „Ik slaap, woon en kook in mijn cabine. Wat moet ik dan? Een restaurant kost zo 25 euro per dag. Een hotel kan ik ook niet betalen. Die boete gaat volgens de regels naar de baas, maar die kan best zeggen dat ik een deel moet betalen. Maar ik ben niet bang voor een boete, laat mij maar lekker in mijn cabine slapen." Wie je het ook vraagt, geld is het grootste struikelblok. Een Roemeense chauffeur mag blij zijn als hij 1.800 euro per maand krijgt. Een groot deel daarvan gaat naar de veelal straatarme familie in Roemenië. „Als slapen in mijn cabine verboden is, dan moet de baas een plek regelen waar ik wel kan slapen", bast Costica. „Zie je mij al met die grote combinatie naar een stad rijden voor een ho tel? Of moet ik mijn truck hier achterlaten en over de snelweg naar een hotel lopen?" De 48-jarige Fane, ook uit Roe menië, vertelt mistroostig over het bestaan aan de rand van de snel weg. Wij leven hier en dat valt niet mee. Het is nu koud en pro beer maar eens aan water te ko men om je kleren te wassen. Die vrouw van het tankstation wil het mij niet geven, ik moet het maar van haar kopen. In Nederland sla pen mensen op water, maar voor ons is het verboden." Zie je mij al met die grote combinatie naar een stad rijden vooreen hotel? Aan de overkant, op verzorgings plaats Ruyven, is de sfeer iets beter. Eugen (44) en Cristian (48), allebei uit Roemenië, staan met vier collega's in een tot keuken omgebouwde oplegger. Op drie gasstelletjes pruttelt het eten. Houten klapstoeltjes en tafeltjes maken er bijna een gezellig pop- uprestaurantje van. De Roemenen zijn gul en vriendelijk. Een witte pan vol warme gebraden kippen pootjes gaat rond. Koelwagen Eugen is al twee maanden van huis. „Ik rij in een koelwagen die altijd aan staat. Wat moet ik met die luidruchtige wagen naast een hotel? Moet ik koken op een gas stelletje naast het hotel? En wat als iemand midden in de nacht de koeling uitzet vanwege het lawaai? Of probeert in te breken? Dan heb ik een groot probleem." Volgens Eugen is de oplossing simpel: „Een hotel naast een grote beveiligde parkeerplaats. Dan kunnen wij in de buurt van onze opleggers blijven en ons eigen betaalbare potje koken." Cristian slaapt wel af en toe in een hotel. „Vorige week hadden we een kamer voor 54 euro met twee personen. Op kosten van de baas. Je kunt douchen en hebt een heerlijk bed. Het enige probleem is dat de baas geen vergoeding geeft voor het eten. Maar veel chauffeurs vinden het eten in een hotel toch ook niet lekker." De Roemeense chauffeurs zijn eensgezind als het over hun werk gaat. Ze zijn te lang van huis, willen het liefst loon en arbeids voorwaarden op Nederlands niveau en zijn dol op hun eigen potje. En het moet gezegd: de gebraden kippenpootjes uit de oplegger smaken voortreffelijk. In theorie kun je op de sportieve stadsfiets 100 kilometer rijden, voordat de waterstoftank weer moet worden gevuld. Gewone elektrische fietsen komen vaak niet verder dan 50 kilometer. Bijkomend voordeel is dat de waterstoffiets ook goed presteert bij lagere temperaturen. E-bikes willen nog wel eens problemen hebben als de temperatuur tot rond het vriespunt daalt. Het vol- tanken van de fiets duurt hooguit twee minuten en dat is veel sneller dan de urenlange laadtijd van een gewone e-bike. Pragma Industries richt zich met de fiets allereerst op grootverbrui kers: op ondernemingen die fiet sen verhuren of deelfietsen uitle nen. Tanken kan alleen bij een spe ciaal tankstation, waar van water en elektriciteit automatisch water stof wordt gemaakt. Een groot nadeel is dat zulke sta tions nog zeer dun gezaaid zijn. Een tankstation kost 30.000 euro, een fiets 7.500 euro. Te duur voor veel mensen, de fietsen zijn tot nu toe verkocht aan enkele Franse ge meenten. Over twee jaar moet de Alpha bike in de winkel verkrijg baar zijn voor zo'n 5.000 euro. SCHIPHOL Door harde windstoten liepen aanko mende en vertrekkende vliegtuigen gisteren op Schiphol vertraging op. Er waren door de westenwind twee banen beschikbaar om te landen en op te stijgen in plaats van drie. Binnenko mende vliegtuigen moesten rondjes vliegen voordat ze de landing konden inzetten. Volgens een woordvoerder van Schiphol liep ruim de helft van de binnenkomende en vertrekkende vliegtuigen een half uur tot een uur ver traging op. maandag 12 februari 2018 'Niet slapen in de cabine? We hebben geen keus' - Chauffeur Costica Chris Klomp Delft Een Frans bedrijf presenteert de eerste elektrische fiets die op waterstof rijdt. De Alpha 2.0 moet over twee jaar in de win kel staan. Erik Kouwenhoven Biarritz De Alpha waterstoffiets is nog wel behoorlijk aan de prijs. De Roemeense chauffeurs koken hun potje in hun truck. FOTO M ARCO DE SWART

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 5