Nieuwe Visscher is onbetaalbaar geestig 23 NPO zouden we ons minder moe ten aantrekken van die cijfers. Onderzoek eens hoe mensen een uitzending waar deren; daar hoor je nauwelijks iets over." Kwaliteit zou, zeker bij de publieken, vol gens Schuurman een grotere rol moeten spelen. „Als het daarom gaat, maak ik me geen zorgen. Dit pro gramma is mooi gemaakt." En als morgen de kijkcijfers goed zijn? Schuurman begint te lachen. „Dan ben ik de eerste die roept dat het een topsysteem is." Zelf zou Schuurman nooit mee doen aan Memories. Ze heeft geen oude vakantieliefde die ze graag zou terugzien. „Nee, dat heb ik echt niet en daar draait het hele programma om. Daar was ik als nieuwkomer het meest benieuwd naar; hoe zouden mensen die elkaar veertig jaar niet hebben gezien, reageren op een weerzien? Ze praten vooraf over de ander als het mooiste meisje dat ze ooit zagen, of de knapste jongen van de hele stad. Nu zijn ze veel ouder, grijzer, vaak dikker. En dan opeens sta je oog in oog. En echt, bij de meeste ontmoetingen hoorde ik het: ze vonden dat de ander niets veran derd was. Terwijl dat feitelijk natuur lijk absoluut niet klopt. Maar blijk baar - als er liefde in het spel is - werkt dat zo." En ja, op die momenten greep de presentatrice weer naar de tissues. „Maar ik niet als enige, hoor. Ook de geluidsman stond soms te snikken. En we hebben twee regisseurs van wie de een eerder volschiet dan de ander. Stond hij daar achter zijn monitortje: boehoehoe. Maar los van die tranen, ik kan na alle opnames zeggen dat ik er heel blij mee ben." CABARET De titel van zijn nieuwe one- manshow, Hij wordt vanzelf moe, druipt natuurlijk van de ironie, want als Bert Visscher van één ding geen last heeft, is het ver moeidheid. In zijn voorstellingen worden stiltes en rustpunten door de ko miek als onaangename onderbre kingen ervaren. Visscher is, zijn 57 jaar ten spijt, nog altijd één bonk ongetemde energie. En hij lijkt, getuige zijn dertiende solo, niet tot rust te willen ko men. Na shows die onder meer op het station, het vliegveld en de ijs baan waren gesitueerd, duikt Visscher nu in de romantiek van het zigeunerleven. Hij is wellicht de enige entertainer in ons land die een applaus voor het decor Het is triest als je je bek vol muesli hebt en niest krijgt als het doek opent. Een blijk van bewondering die zich na de pauze herhaalt. Visscher stoft op geheel eigen wijze de onvergankelijke clichés van het nomadische leven af. Om een paar personages te noemen: een berentemmer, Rosita de Flamenco koningin (een verruk kelijke travestiet), een naïef zi geunermeisje en een ambachte lijke rietvlechter. Uiteraard gebruikt hij de kleur rijke setting als vehikel om in hoog tempo zijwegen in te slaan. Dat resulteert in onbetaalbaar geestige vertellingen over zijn er varingen als duiker, een venijnige dialoog met de servicedesk van KPN en de herinnering aan de tijd dat het gezin Visscher op va kantie ging met de Kip-caravan. Bij zijn ode aan de Dixie, de mo biele plaskast, danst hij als Fred Astaire om niet veel later in een gewaagde sm-outfit ten tonele te verschijnen. Die laatste scène mag nu al een van de amusantste scènes van 2018 heten. Visscher buit zijn komische ta lent - het prethoofd, zijn onbe schaamde verkleedpartijen, de woede wanneer dingen wéér niet lukken - ten volle uit, waarbij hij, de sukkelaar met de beste intenties, een chaos creëert die de zaal doet golven van het lachen. Zijn tempo is onnavolgbaar, zijn arsenaal aan grappen en grollen onuitputtelijk ('Het is triest als je je bek vol muesli hebt en niest. waarbij hij zelfspot tot kunst verheft. Vrolijk is het zigeunerleven? Hi larisch is het zigeunerleven! —Arno Gelder maandag 12 februari 2018 GO Boven: met Martine. Onder: met Els. FOTO'S KRO-NCRV Memories, 22.10 uur, NPO 1 Bert Visscher, Hij wordt vanzelf moe Gezien: 9/2, Schouwburg Amphion, Doetinchem —Bert Visscher

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23