A Aangenaam verpozen in Bohemen 20 ZE 'Spoorloos' omgekeerd: geadopteerde Frederique werd teruggevonden lti ltijd had de in Brazilië geboren en door adoptie in Zeeland terechtgeko- en Frederique Voer mans-Vroome (43) uit Breda het gevoel dat er meer was. Dat haar biologische moeder, Dona Cirlene, nooit helemaal eerlijk tegen haar was. Maar ze kreeg de vinger er maar niet achter. Tot ze vorig jaar september 's avonds in bed een berichtje kreeg op Messenger. 'Ben jij familie van Dona Cirlene?' las ze. 'Je bent toch de dochter?' Voermans checkte de Facebook- site van degene die het bericht stuurde. Ze schrok. „Ik zag foto's die ik zelf op Facebook had gezet. Van mij, mijn man en mijn kinde ren. Te bizar. Dus ik schrijf: wat doe ik op jouw Facebook? Ik eis dat je die foto's onmiddellijk verwij dert." Toen kwam de aap uit de mouw: 'Ik ben je broer. Ik ben ook geadopteerd.' Gek genoeg twijfelde Voermans niet lang aan zijn verhaal. „Ik stelde hem een aantal vragen en hij wist de antwoorden. En toen ik ook nog zijn foto zag, ja, toen was er geen twijfel meer mogelijk." Ze scrollt door de foto's op haar tele foon en laat een foto zien van haar broer. Marcos heet hij. Met de zelfde grote, donkere ogen als Voermans kijkt hij in de lens. „We zijn als twee druppels water. Zijn jeugdfoto's lijken ook sprekend op die van mijn zoontje." „We hebben tot 3 uur 's nachts zitten messengen met elkaar. Ei genlijk wist ik vanaf het begin dat het klopte. Ik heb altijd het gevoel gehad dat er meer was. Als ik vra gen stelde aan mijn biologische moeder, was ze heel afwijzend. Ze zei dat mijn vader dood was en dat ik de enige was. Ik kreeg ook ie dere keer andere verhalen te ho ren. Een vriendin van mijn moe der liet twee jaar geleden ook een paar keer doorschemeren dat Cir lene niet helemaal de waarheid spreekt." Ze leerde haar biologische moe der kennen toen ze rond haar 28e haar verhaal naar de krant in haar geboorteplaats Juiz de Fora stuurde. Een journalist ging ermee aan de slag en tot haar eigen verba zing werd Dona Cirlene, zoals Voermans haar vaak noemt, bin nen een paar dagen gevonden. „Ik had mijn ouders nog niet eens geïnformeerd, dacht dat het jaren zou duren." Intussen heeft ze haar biologische moeder al verschil lende malen bezocht. „Mijn moe der was en is heel erg blij dat ik naar haar terugkwam. Het is wel een beetje raar. Je weet dat iemand je biologische moeder is en je ziet elkaar een keer in de drie jaar een paar dagen. Maar of ik haar echt goed heb leren kennen? Hmmm, niet echt. Raar hè? Ik denk wel dat ze uit grote familie komt. Ze heeft ook een heel zwaar leven gehad, Als ik vragen stelde aan mijn biologische moeder, was ze heel afwijzend denk ik. Emotioneel is ze niet echt ontwikkeld, sociaal ook niet." De afgelopen jaren stelde ze haar vaak vragen over haar verleden. „Ik kwam er niet doorheen. Maar wat kan je doen? Ik had wel altijd zoiets van: de waarheid komt nog wel een keer boven tafel. Ik wist gewoon dat het boek nog niet dicht was." En dat bleek, want van haar broer Marcos (41) hoorde ze dat ze dezelfde vader hebben. Dat die ook nog leeft. En dat niet alleen. „Het schijnt dat mijn vader nog veel andere kinderen heeft bij ver schillende vrouwen. Joh, dat is normaal daar", lacht ze. „M'n broer heeft contact met zeven broers en zussen. Maar misschien zijner nog meer." Waarmee een diep gekoesterde wens van haar en haar adoptieou ders in vervulling gaat. „Ik wilde altijd zo graag een broertje of zusje. Mijn ouders hadden ook zo graag meer kinderen gehad. Maar dat ging allemaal niet door leeftijd en zo. Ik heb de volgende ochtend ook meteen mijn vader gebeld. Hij moest zó huilen. En ik ook. Van blijdschap, maar ook van verdriet. Want het is zo wrang. Als ze dit hadden geweten, dan hadden ze mijn broer misschien ook kunnen adopteren. Ik probeer niet boos te zijn op Dona Cirlene. Want ik vind het erg onrechtvaardig van haar dat ze besloten heeft dat ik geen contact mag hebben met m'n biologische familie." In juli gaat ze met haar man en twee zoontjes (11 en 10) naar Brazi lië, een reis die al gepland stond. Ze zullen Marcos, zijn vrouw en zijn zoon, voor de eerste keer ontmoe ten. „Het voelt nu al zó sterk als fa milie. We laten elkaar nooit meer gaan. Dat hebben we ook uitgespro ken. Als je aan Bohemen denkt, denk je aan Tsjechië en na tuurlijk Praag. Muzikaal komen de nostalgie en ritmische volksmelodieën bovendrijven. Een toepasselijk beeld, want de vijf blazers: Tim Wintersohl (fluit), Marije Clemens (hobo), Hanka Clout (klarinet), Stefan Danifeld (hoorn) en Marijke Zijlstra (fagot) van het Amsterdam Wind Quintet begonnen met De Moldau van Smetana in een arrangement dat hoboïst Arthur Klaassens, in op dracht van het kwintet, schreef. Het symfonische gedicht is bij het groot publiek vooral bekend in een bezetting met strijkers, blazers en slagwerk. Deze kleuren mis je dus als op het moment dat er slechts vijf blazers aantreden. Toch kwam de essentie van het werk goed over, op enkele ongelijkheden en intonatie problemen na. De rimpelingen in het rivierwater en het geborrel van kleine bronnen werden knap ge speeld en de prachtige Moldau-me- lodie werd bezielend door de hobo gebracht. De hoorn nam de hele jachtpartij voor zijn rekening, de bruiloft-dansen klonken ietwat mager. Het thema keerde regelma tig terug (met stroomversnellin gen) in de andere partijen en het slot was wellicht niet jubelend, maar bevatte wel de feestelijke sfeer. Ik miste wel een beetje het door trekken van de melodielijnen en de muziek ademde te weinig. Zelenka schreef zijn tweede Sonate in g voor fluit, hobo en fagot oorspronkelijk voor 2 hobo's, de hoge hobopartij werd gespeeld door de fluit en dit De rimpelingen in het rivierwater en het geborrel van kleine bronnen werden knap gespeeld voegde een extra kleur toe. Een prachtige, vrij moeilijke sonate waarvan jammer genoeg alleen de eerste twee delen werden vertolkt. Het openingsdeel met een lang zaam tempo en een gepunt ritme contrasteerde goed met het snelle deel waarin de fluit en hobo knap fugatisch opereerden. In de tijd van Carl Stamitz werden de partijen voor de strijkers met groot gemak door blazers ingevuld. De rol van de klarinet kwam duidelijk over. In het Rondo kwam in het refrein de nostalgie van de Bohemen en in de tussenthema's hoorde men vrolijke nationale melodietjes. Rusalka Het lied aan de Maan van Dvorak (arrangement Adam Lesnick) is een smartelijke aria uit de opera Ru salka. De hobo bracht deze aria in een juiste trieste sfeer. De drie lie deren van Mahler (arrangement Trevor Cramer) uit Des Knaben Wunderhorn werden verrassend spits vertolkt. Arrangementen voor blazers van muziek voor orkest en zang moeten de humor van de tekst laten overkomen en daarin slaagde het kwintet, vooral in het lied Lob des hohen Verstandes waarin de dierengeluiden goed uitkwamen. In het Kwintet in D opus 91/3 van Reicha toonden de vijf musici dat ze uit het goede hout gesneden wa ren. Er werd mooi samengespeeld en de kleine soli kwamen goed uit de verf. maandag 12 februari 2018 'Ik ben je broer uit Brazilië' Frederique Voermans-Vroome werd geboren in Brazilië en ge adopteerd door een Zeeuws echtpaar. Als twintiger vond ze haar biologische moeder. Als veertiger werd ze zelf gevonden. Door haar volle broer. Ine Cup Breda -Frederique Voermans Jeanette Vergouwen RECENSIE Open Haard Concert Werken van Smetana, Dvorak, Reicha e.a. Door het Amsterdam Wind Quin tet. Gehoord zondag 11 februari in Cultuurpodium Porgy en Bess in Terneuzen. Frederique Voermans-Vroome kwam er niet alleen achter dat ze een volle broer heeft, maar ook dat haar vader nog leeft én dat ze zeker zeven halfbroers en -zussen heeft, foto jan stads/pix4profs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20