Overmoed Miljoenen betaalkaarten rollen van de band in streng beveiligd gebouw 13 Idemia personaliseert 24/7 bankpassen OP DE WERKVLOER Bc Wie gelooft dat hij beter is, staat net even een treetje hoger op de sociale ladder I ovengemiddeld zijn, daar beginnen we ^al jong mee. Van een miljoen scholieren "in de VS zag zeker 70 procent de eigen leiderschapskwaliteiten als bovengemiddeld, lees ik in een Amerikaanse studie. Slechts 2 procent zag zichzelf als onder het gemiddelde. En managers denken dat juist hün bedrijf meer kans op succes heeft dan het gemiddelde be drijf in de branche. Dan is er nog deze klassieker: maar liefst 94 procent van de Amerikaanse professoren zag de eigen prestaties als bovengemiddeld. Alsof bijna alle artiesten denken dat ze in de Top 10 staan. Zo veel bovengemiddelde mensen, dat krijgen we niet bij el kaar gerekend. Zo veel mensen met een tikje overmoed, dat komt al meer in de buurt. Trouwens, we vinden steevast dat we onszelf passend en onbevoor oordeeld kunnen in schatten. Zelfs beter dan de anderen in onze omgeving, zo meldt een studie fijn tjes. Overmoed is het gat tussen onze prestaties en wat we denken te presteren. Overmoed is een fors risico - en een slechte indicator voor prestaties. Zo blijkt uit studie dat onervaren beleggers steeds op de zelfde manier het schip in gaan. Waarom laten we de overmoedigste col- lega"s dan hun gang gaan? Een groep weten schappers denkt na zes studies een antwoord te hebben. Wie gelooft dat hij beter is, staat net even een treetje hoger op de sociale ladder. Deze supermensjes praten veel en vol vertrou wen, geven meer antwoorden en blijven kalm. Ze zijn zelfs overtuigender dan zeer compe tente teamgenoten. Collega's zien je niet als overmoedig, maar vinden je - in ieder geval een tijdje - gewoon geweldig. Verkeerde inschattingen, onrealistische ver wachtingen en ronduit risicovolle beslissingen zijn op de werkvloer het gevolg. De oplossing? Niet sturen op applaus voor supermensjes, maar op inzicht. Functies vul je niet enkel in met gesprekken en een psychologisch testje, maar ook met uitgeplozen inzicht in bewezen prestaties. Met data en doelen houd je voortdu rend de productie van teams tegen het licht. Dat vergt meer werk, bescheiden zelfinzicht, faire en harde gesprekken, ook met overmoe dige medewerkers. Voor grip op overmoed is bovengemiddeld veel moed nodig. Tesco in de slag met Aldi en Lidl Olieprijzen gaan sterk omlaag Philips niet verder in Cleveland Mevrouw of de heer Van der Marei weet het zelf nog niet, maar hij of zij behoort tot de eerste duizen den Nederlanders bij wie eerdaags een totaal vernieuwde ING-be- taalpas in de brievenbus valt. Bij Idemia in Sittard ligt het fel oranje stukje plastic netjes op een stapel tje. Even verderop ligt de Rabo- wereldpas van dhr of mevrouw Houtsma. Een Vlaming met ach ternaam Smans (bank Belfius) krijgt binnenkort eveneens post. De beveiliging van het complex - van de buitenkant een onopval lend gebouwtje op een doodge woon bedrijventerrein - is formi dabel. De muren zijn versterkt, de ramen kunnen niet open en het gedeelte waar de passen worden bedrukt is alleen via een speciale sluis toegankelijk, waarin iedere medewerker met beeld wordt ge ïdentificeerd. Camera's registeren overal in het gebouw iedere beweging. De computers binnen draaien los van het internet, zodat de bankgege vens van Nederlanders en Belgen niet zijn te hacken. Data arriveert versleuteld en wordt dan overge bracht naar het van het internet afgekoppelde deel. Handen uit de zakken De veiligheidsmaatregelen betref fen ook uw verslaggever zelf. Het bezoek wordt continu gemonitord. Op elke drie gasten moet er een begeleider zijn. „Handen uit de broekzak, ze dienen zichtbaar te zijn", roept een medewerker. Smartphones en andere commu nicatiemiddelen liggen in de kof fiekamer buiten de beveiligde zone. Zelfs een kladblokje en pen zijn uit den boze. Hier in Sittard en op Idemia's andere Nederlandse locatie in We tellen exact hoeveel passen er naar binnen en naar buiten gaan IDEMIA Onbekende speler van formaat Haarlem rollen alle betaalpassen van ING, ABN AMRO, Rabobank, SNS/De Volksbank plus Belgische banken van de lopende band. Uit Haarlem komen ook paspoorten. De Limburgse fabriek is 24/7 in bedrijf, werknemers draaien in drie shifts. Jaarlijks gaat het om 13 miljoen passen en creditcards. „Die maken we voor in totaal 60 verschillende klanten", vertelt Michael Utermann, Idemia's vice- president Benelux. In Sittard wor den betaal- en kredietkaarten ove rigens niet gefabriceerd. De kaar ten arriveren leeg en worden in een kluis gestopt. Momenteel lig gen er 7 miljoen lege passen klaar. De kluisdeur is een meter dik. Eenmaal geopend, scheiden tra lies de binnen- en de buitenkant. „We tellen exact hoeveel passen er naar binnen en naar buiten gaan", legt Rafal Karkuciuski, operatio neel manager, uit. Raakt een pas zoek dan mag geen medewerker het pand uit totdat de kaart op duikt. De passen gaan vervolgens door enkele machines heen. Ze worden van stof ontdaan, daarna graveert een laserstraal naam en rekeningnummer in het plastic. Op de chip en de magneetstrip worden de klantgegevens overge zet. Elke machine kan tot 3.000 pasjes per uur 'personaliseren'. Als de kaarten gepersonaliseerd zijn, print Idemia de brieven uit en gaat de pas na een check de en velop in. Restafval wordt vernie tigd. Zelf blijft de fabrikant liever onbekend. Zowel de passen als de bijbehorende brieven verstuurt het bedrijf onder naam van de banken. „Wij opereren in de luwte", zegt Utermann. Noviteiten De nieuwe ING-passen kennen een nieuw, oranje uiterlijk, maar bevatten verder geen spannende innovaties. Die noviteiten bezit de specialist in betaaltechnologie wel degelijk. Utermann toont een pin pas met een vingerdrukscanner. „Je kunt dan geld pinnen zonder een code te hoeven intoetsen." Origineler is een creditcard met een mini e-inkt scherm op de ach terkant. Daarop staat de driecijfe- rige code, die elk uur wijzigt. „Als computerhackers uw banknum mer buitmaken hebben ze daar al snel niets meer aan." In onder an dere Frankrijk kost deze extra vei lige creditcard 1 euro per maand meer dan een gewoon exemplaar. maandag 12 februari 2018 GO - Bart van Eldert LONDEN De Britse su permarktketen Tesco wil goed kopere concur renten Aldi en Lidl dwarszitten met een eigen 'discount' win kelketen. NEW YORK De olieprijzen hebben vorige week een forse duikeling ge maakt, in navol ging van de aandelenkoer sen. De prijzen staan vooral onder druk door de sterk stij gende oliepro ductie in de VS. OHIO Philips stopt dit najaar met de productie van medische scan ners in het Amerikaanse Cleveland. De productie wordt verplaatst naar China en Israël. o De kaarten arriveren leeg in Sittard, waar momenteel 7 miljoen kaarten in de kluis liggen, fotosing ING vervangt al zijn tien miljoen pinpassen en creditcards. Maar waar komen die passen van daan? Deze krant kreeg exclu sief toegang tot de zwaar bevei ligde fabriek van Idemia in Sittard, dat voor alle banken de betaalkaarten personaliseert. David Bremmer Sittard Rafal Karkuciuski, operationeel manager Passenmaker Idemia ontstond medio 2017 door een fusie tussen de Franse bedrijven Oberthur Technology en Mor- pho. Het bedrijf is gespeciali seerd in identiteits- en betaal- technologieën en werkt voor onder andere overheden (paspoorten, rijbewijzen) ban ken (betaalpassen), mobiele telefoniebedrijven (SIM-kaar- ten). Ook kan het op vliegvel den passagiers laten boarden met camera-herkenning. In totaal is Idemia met 14.000 medewerkers in 180 landen actief. De omzet bedraagt drie miljard euro per jaar. Wereld wijd telt Idemia 37 complexen zoals in Sittard. De naam Ide mia werd na de fusie bedacht en bevat de woorden ID, idea (idee) en het Latijnse 'idem'. Zeg eens eerlijk, ben jij bovengemiddeld beter bezig dan je collega's?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13