9 We leiden hier de helft van de jeugd op, en toch wordt er op neergekeken van wie de ouders de jaarlijkse ou derbijdrage nog niet betaald hebben, niet mogen komen. „Maar als ik zie hoeveel dat er zijn, vraag ik me af waarom we nog een feest organise ren", zegt teamleider Corinne IJpe- laar (52). „Moeten we die kinderen hier nou voor laten boeten? Ze moch ten ook al niet naar Walibi." In een kantoortje achterin het schoolgebouw vergadert locatiedi recteur Korneel van den Bulck (45) met vijf teamleiders. Samen vormen ze het managementteam. Het gaat over roosters, budgetten en de nade rende open dag, maar het schoolfeest zorgt voor de meeste discussie. De ouderbijdrage - jaarlijks honderd euro - is een halfjaar na de deadline door tientallen ouders niet overge maakt, zegt Van den Bulck. „Terwijl er allerlei regelingen voor zijn." Toch besluit hij dat de kinderen er niet voor mogen worden gestraft. Ieder een mag naar het schoolfeest komen. De betrokkenheid van ouders is soms wel erg beperkt, zeggen de lera ren. „Er zijn ouders die we na de in schrijving nooit meer hebben ge zien", vertelt biologiedocent Peter- Anne Wissema (51). Hij denkt dat sommige leerlingen meer met hem praten dan met hun ouders. Dat vindt hij 'hartstikke triest'. „Maar te gelijk maakt dat het werk mooi. Ik heb een paar jaar op een havo en vwo lesgegeven: daar ben je toch vooral een doorgeefluik van kennis. Hier zitten zo veel kinderen met proble men. Van ons krijgen ze het gevoel dat ze iets waard zijn. Als ik zie hoe de kinderen het hier redden terwijl ze van huis heel weinig meekrijgen, dan denk ik: ja, hier ben ik voor." DONDERDAG als ze naar jongens keek, dacht ze: zo wil ik ook zijn. „Maar ik begreep niet wat er aan de hand was." Deborah is nu 15, en heet inmid dels al een tijdje Danny. En daar doet op school eigenlijk niemand moeilijk over. Gymdocent Floris Holsvoogd (52) was de eerste volwassene die het doorhad. „Ik hoorde dat één van die meiden haar Danny noemde. Toen dacht ik: volgens mij moeten wij pra ten." Dat gesprek ging goed, zegt Danny - een stuk beter dan met zijn eigen ouders. „Die begrepen het niet. Ze waren boos." Maar het spannendste moment moest nog komen: Deborah moest haar klas vertellen dat ze voortaan Danny zou heten. Holsvoogd, ook mentor van Danny en zijn klasgeno ten, vond het óók spannend. „Er zit ten kinderen in de klas van wie de moeder mij geen hand geeft, omdat ik een man ben. Hoe gaan kinderen met zo'n achtergrond om met een transgender in de klas?" Danny besloot een spreekbeurt te houden, waarin hij zijn coming-out zou beleven. „Ik vertelde over trans- genders. En aan het eind zei ik: zo ben ik ook. Ik was bang voor haat, of voor grappen. Maar er gebeurde niks. Een paar jongens vroegen iets, en toen was het: oké, prima. Heel chili. We hebben taart gegeten." VRIJDAG Ze is 60, en geeft al 38 jaar lang kook les. Ze heeft de school zien verande ren. „Ik weet nog dat de eerste don kere jongen op school kwam. Dat was wat. Of een leerling die nog nooit met mes en vork had gegeten. Dat geldt nu voor de helft." Ze kijkt naar haar leerlingen, die vandaag appelflappen maken. Een Antilliaanse puber met een strak truitje staat naast een gesluierd klas genootje. „Vroeger had iedereen de zelfde normen en waarden. Nu heb ben ze allemaal verschillende bagage. En daardoor is het lastiger om afspra ken te maken met de kinderen, over petjes bijvoorbeeld, of oordopjes." Maar schrijf dat nou alsjeblieft niet te zwaar op, zegt ze. „Want ik geniet verschrikkelijk van al die kinderen. Nog steeds net zo veel als vroeger." Kom bij deze docenten niet aan met verhalen over de jeugd van te genwoordig. „Pubers zijn nog steeds gewoon pubers", zegt ook geschiede nisdocent Peter (57). Als het over de Jodenvervolging gaat, zegt hij, begin nen islamitische jongeren soms over Palestina. „Maar daar hebben we dan gewoon een gesprek over. Kwetsende dingen heb ik nog nooit gehoord. Ik vind het juist hartstikke boeiend, al die verschillende achtergronden." Toch is het niet altijd zo simpel, zegt docent llyas (36). „Veel ouders sturen hun kinderen liever naar een grotendeels blanke school", zegt de economieleraar, van Turkse afkomst. „Ik snap het: ik zat zelf op een blanke school, dat was goed voor mijn inte gratie. Maar het mes snijdt aan twee kanten: er zijn ook ouders die beter moeten integreren in de multicultu rele samenleving. Ik verwijt het die ouders niet dat ze door onwetend heid schrikken van een multicultu rele school. Maar hier gebeuren zulke mooie dingen, joh. Dat moeten we laten zien. Dan komen ouders wel." ZATERDAG „Leuke school, pap!" Vader Pim kijkt hoe zijn zoon door de gymzaal rent. Samen zijn op de open dag, op zoek naar een goede school. Het vmbo-advies van de basisschool was 'best even slikken', geeft Pim toe. „Havo was beter geweest. Maar als hij gelukkig is, ben ik het ook." Het is druk. Dat is goed nieuws. Want Veurs is financieel gezond, maar kan best tien procent meer leer lingen gebruiken. De school staat niet alleen: vmbo-scholen zien het aantal leerlingen al jaren op rij dalen. Havo is de norm, een vmbo-advies is vooral voor hogeropgeleide ouders vaak een teleurstelling. Schooldirec teur Remco Hulsbergen: „Als ik zie hoe die kinderen zich hier ontwikke len, dan begrijp ik daar niks van." Hulsbergen heeft het 'vmbo-dna'. Wat dat is? „Dat ik me hier als een vis in het water voel. Dat ik het een eer vind om deze kinderen bij de hand te nemen, en te zien hoe de meesten opgroeien tot respectvolle, fatsoen lijke jongens en meiden. Vol tegen alle vooroordelen in. Daar word ik gelukkig van." zaterdag 10 februari 2018 GO Toen Deborah 11 was, werd ze voor het eerst verliefd op een meisje. En Op het Veurs in Voorburg kennen de leerlingen het imago van het vmbo wel. „Als ik mensen vertel dat ik vmbo doe, rea geren ze soms teleur gesteld", vertelt Retek (op de eerste foto links, tweede van rechts). Docent llyas (derde foto van links): „Als we laten zien wat voor mooie dingen hier gebeuren, dan komen de ouders wel." FOTO'S SANNE DONDERS -Ton van Lieshout, docent „Noem mij maar de geschiedenis van de school", zegt docent Petie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9