The Post
The Post steelt de harten
van het publiek
23
De instorting van het medium televisie
door online-platforms als Netflix is een
verzinsel van de grachtengordel, stelt
Omroep MAX-baas Jan Slagter.
Een uiterst naïeve en gevaarlijke uitspraak,
vinden andere media-experts. Het
onderwerp is een splijtzwam in tv-land.
mijn erfgoed wordt nu door misma
nagement naar de Filistijnen gehol
pen. Alle zenders zijn al jaren te laat.
Ja, ze hebben allemaal een digitale
tak, maar er wordt in de top nog vol
ledig lineair en analoog gedacht. Tv
zal echt niet zomaar verdwijnen,
maar om die reclame-euro's weer te
rug te krijgen? Als dat wél gebeurt,
mag je me daar op afrekenen."
Wankel
Stephan Warnik - oud KRO-baas en
voormalig kijkcijferanalyticus van
RTL - vergelijkt de 'ogenschijnlijk
fraaie cijfers' voor het lineair kijken
met Venetië. „Dat is een prachtige
stad tot je die wankele palen ziet
waar alles op gebouwd is. Zenders
bloeden langzaam leeg. Mensen zap
pen ook nog eens om de reclame
blokken heen en zijn meer en meer
bereid te betalen om programma's,
films en series snel tot ze te krijgen
op online videoplatforms. RTL heeft
die slag gemist, ook al hebben ze
Videoland (de Nederlandse evenknie
van Netflix, red.). Het aanbod is daar
veel te weinig onderscheidend om
een verschil te maken."
Om giganten als Netflix en You-
Tube het hoofd te kunnen bieden,
moeten zenders volgens Ruud de
Langen van Mindshare de krachten
bundelen en de focus leggen op de
streamingdienst NLZIET. Wie daar
een (betaald) abonnement heeft, ziet
alle programma's van zowel de NPO,
RTL en SBS in topkwaliteit en zonder
reclame.
„Misschien is de tijd aangebroken
om van je grootste vijand je grootste
vriend te maken", stelt NLZIET-
Over één ding zijn ze het
in Hilversum wel eens:
bewegend beeld is niet
dood. „Sterker, dat is al
leen maar toegenomen.
Maar niet meer op dat ding daar in de
hoek van de huiskamer", zegt Ruud
de Langen van mediabureau Mind
share dat zendtijd inkoopt voor ad
verteerders. „De traditionele kijkcij
fers zijn ook best in orde. Maar de
complete NPO is Omroep MAX aan
het worden. De kijktijd onder jonge
ren (commercieel gezien de belang
rijkste groep) is schrikbarend afgeno
men. Die gaan massaal naar Face-
book, YouTube en Netflix. En adver
teerders bewegen zich ook die kant
op. Op jaarbasis gaat zo'n 850 miljoen
euro naar tv en 2 miljard naar online.
Dus de NPO en ook RTL en SBS heb
ben wel degelijk te vrezen."
Traditioneel lineair - of live - tv
kijken is dood. Het is al jarenlang een
veelgehoorde kreet. Kijk maar naar
de cijfers, klinkt het. Een paar van die
recente getallen van de Stichting
Kijkonderzoek (SKO): In 2017 be
steedden we gemiddeld 2 uur en 58
minuten aan lineaire televisie, dat is 3
procent minder dan in 2016. Dat ver
lies is steviger in het jongerenseg
ment. In drie jaar tijd (20t5 t/m 2017)
daalde het tv kijken met liefst 29 pro
cent in de doelgroep 10 tot 20 jaar.
Luizenmoeder
Maar hoe zit dat dan met de bijna 3,5
miljoen kijkers voor De Luizenmoeder
vorige week? Met Wie is de Mol?, elke
weekend goed voor minstens 2 mil
joen kijkers? „Dus hoezo is lineair
kijken dood?, zegt Omroep MAX-
baas Jan Slagter die onlangs in een
column op de site van zijn omroep
stelde dat die doodverklaring een
'verzinsel van de grachtengordel is'.
Het probleem volgens Ruud de
Langen is dat de NPO, RTL en SBS
'eerst bijna moeten verzuipen voor ze
in beweging komen'. Neem het te-
rugkijkplatform RTL XL. „Dat heeft
qua gebruikersvriendelijkheid wel
wat stappen te maken. Als je een
fragment van The Voice of Holland
wilt terugzien, vind je het sneller op
YouTube. Ik heb CEO Sven Sauvé van
RTL van harte aanbevolen daar nu
eens vol gas op te geven."
Ook mediakenner Ruud Hendriks,
die RTL in 1989 in Nederland lan
ceerde, schudt zijn hoofd bij de
woorden van Jan Slagter. „Ik heb
grote bewondering voor die man,
maar het is natuurlijk volkomen flau
wekul. Er is vergrijzing en het is
overduidelijk dat reclamegeld weg
vloeit naar online en dat raakt uitein
delijk toch televisie en de kwaliteit
van programma's. Dat is echt geen
hogere wiskunde. Je kan ook roepen
dat je commerciële website twee mil
joen unieke bezoekers per dag scoort
en dus succesvol is, terwijl die twee
miljoen vervolgens niets kopen."
Hendriks zegt
vooral pijn te
voelen bij
RTL. „Ik heb
dat met per
soonlijk risico
mede opge
bouwd en dat
stukje van
directeur
Niels Baas vanzelf
sprekend. „Het is
goedkoper en voor de
consument makkelijker.
Die maakt het niets uit van
welke omroep en zender De Lui
zenmoeder is. De onderlinge con
currentie zit al ingebakken in
NLZIET: wij houden precies bij hoe
veel kijktijd naar welke partij gaat en
op basis daarvan krijgen ze geld. Bo
vendien, je profiteert van eikaars be
reik. Ook kunnen wij naar een model
met goedkopere abonnementen die
wél reclame bevatten..."
Alle argumenten maken weinig in
druk op Jan Slagter. „Ik ontken niet
dat er een verschuivinkje plaatsvindt.
Maar we bereiken met de NPO mo
menteel 80 procent van alle Neder
landers en onze STER-blokken zaten
ook afgelopen januari nog helemaal
vol. Wij moeten nu wel beter ons
best doen om onze programma's zo
urgent te maken dat je die ook live
wilt zien om het er de volgende dag
over te kunnen hebben bij de koffie-
automaat. En de buitenlandse series
laten we dan meer over aan platforms
als Netflix."
Hij krijgt bijval van directeur Mi-
chel van der Voort, directeur van
Screenforce, marketingadviseur voor
tv-zenders. „Het heeft altijd zin te in
vesteren in lineaire televisie. Acht
van de tien adverteerders richt zich
niet eens op jongeren. En het aantal
ouderen neemt meer toe dan het
aantal jongeren dus je kan met live tv
zo nog 20 jaar vooruit. Tv leeft."
Wij moeten nu
beter ons best
doen om onze
programma's
zo urgent te
maken dat je
die ook live
wilt zien
Meryl Streep Tom Hanks
'Spielberg: Meesterlijk en Meeslepend' AbZagt
Nu in de bioscoop
zaterdag 10 februari 2018
PC
Gudo Tienhooven
44
—Jan Slagter
lominatie
The Post vertelt het meeslepende verhaal over de samenwerking tussen
de eerste vrouwelijke uitgever van een grote Amerikaanse krant,
Katherine Graham (Streep) en hoofdredacteur Ben Bradlee (Hanks) van
The Washington Post. Ze zijn genoodzaakt alles op alles te zetten in
hun strijd tegen de concurrent The New York Times om als eerste
geheime overheidsdocumenten te onthuLlen die drie decennia en
vier Amerikaanse presidenten overspande.