The Post The Post steelt de harten van het publiek 23 De instorting van het medium televisie door online-platforms als Netflix is een verzinsel van de grachtengordel, stelt Omroep MAX-baas Jan Slagter. Een uiterst naïeve en gevaarlijke uitspraak, vinden andere media-experts. Het onderwerp is een splijtzwam in tv-land. mijn erfgoed wordt nu door misma nagement naar de Filistijnen gehol pen. Alle zenders zijn al jaren te laat. Ja, ze hebben allemaal een digitale tak, maar er wordt in de top nog vol ledig lineair en analoog gedacht. Tv zal echt niet zomaar verdwijnen, maar om die reclame-euro's weer te rug te krijgen? Als dat wél gebeurt, mag je me daar op afrekenen." Wankel Stephan Warnik - oud KRO-baas en voormalig kijkcijferanalyticus van RTL - vergelijkt de 'ogenschijnlijk fraaie cijfers' voor het lineair kijken met Venetië. „Dat is een prachtige stad tot je die wankele palen ziet waar alles op gebouwd is. Zenders bloeden langzaam leeg. Mensen zap pen ook nog eens om de reclame blokken heen en zijn meer en meer bereid te betalen om programma's, films en series snel tot ze te krijgen op online videoplatforms. RTL heeft die slag gemist, ook al hebben ze Videoland (de Nederlandse evenknie van Netflix, red.). Het aanbod is daar veel te weinig onderscheidend om een verschil te maken." Om giganten als Netflix en You- Tube het hoofd te kunnen bieden, moeten zenders volgens Ruud de Langen van Mindshare de krachten bundelen en de focus leggen op de streamingdienst NLZIET. Wie daar een (betaald) abonnement heeft, ziet alle programma's van zowel de NPO, RTL en SBS in topkwaliteit en zonder reclame. „Misschien is de tijd aangebroken om van je grootste vijand je grootste vriend te maken", stelt NLZIET- Over één ding zijn ze het in Hilversum wel eens: bewegend beeld is niet dood. „Sterker, dat is al leen maar toegenomen. Maar niet meer op dat ding daar in de hoek van de huiskamer", zegt Ruud de Langen van mediabureau Mind share dat zendtijd inkoopt voor ad verteerders. „De traditionele kijkcij fers zijn ook best in orde. Maar de complete NPO is Omroep MAX aan het worden. De kijktijd onder jonge ren (commercieel gezien de belang rijkste groep) is schrikbarend afgeno men. Die gaan massaal naar Face- book, YouTube en Netflix. En adver teerders bewegen zich ook die kant op. Op jaarbasis gaat zo'n 850 miljoen euro naar tv en 2 miljard naar online. Dus de NPO en ook RTL en SBS heb ben wel degelijk te vrezen." Traditioneel lineair - of live - tv kijken is dood. Het is al jarenlang een veelgehoorde kreet. Kijk maar naar de cijfers, klinkt het. Een paar van die recente getallen van de Stichting Kijkonderzoek (SKO): In 2017 be steedden we gemiddeld 2 uur en 58 minuten aan lineaire televisie, dat is 3 procent minder dan in 2016. Dat ver lies is steviger in het jongerenseg ment. In drie jaar tijd (20t5 t/m 2017) daalde het tv kijken met liefst 29 pro cent in de doelgroep 10 tot 20 jaar. Luizenmoeder Maar hoe zit dat dan met de bijna 3,5 miljoen kijkers voor De Luizenmoeder vorige week? Met Wie is de Mol?, elke weekend goed voor minstens 2 mil joen kijkers? „Dus hoezo is lineair kijken dood?, zegt Omroep MAX- baas Jan Slagter die onlangs in een column op de site van zijn omroep stelde dat die doodverklaring een 'verzinsel van de grachtengordel is'. Het probleem volgens Ruud de Langen is dat de NPO, RTL en SBS 'eerst bijna moeten verzuipen voor ze in beweging komen'. Neem het te- rugkijkplatform RTL XL. „Dat heeft qua gebruikersvriendelijkheid wel wat stappen te maken. Als je een fragment van The Voice of Holland wilt terugzien, vind je het sneller op YouTube. Ik heb CEO Sven Sauvé van RTL van harte aanbevolen daar nu eens vol gas op te geven." Ook mediakenner Ruud Hendriks, die RTL in 1989 in Nederland lan ceerde, schudt zijn hoofd bij de woorden van Jan Slagter. „Ik heb grote bewondering voor die man, maar het is natuurlijk volkomen flau wekul. Er is vergrijzing en het is overduidelijk dat reclamegeld weg vloeit naar online en dat raakt uitein delijk toch televisie en de kwaliteit van programma's. Dat is echt geen hogere wiskunde. Je kan ook roepen dat je commerciële website twee mil joen unieke bezoekers per dag scoort en dus succesvol is, terwijl die twee miljoen vervolgens niets kopen." Hendriks zegt vooral pijn te voelen bij RTL. „Ik heb dat met per soonlijk risico mede opge bouwd en dat stukje van directeur Niels Baas vanzelf sprekend. „Het is goedkoper en voor de consument makkelijker. Die maakt het niets uit van welke omroep en zender De Lui zenmoeder is. De onderlinge con currentie zit al ingebakken in NLZIET: wij houden precies bij hoe veel kijktijd naar welke partij gaat en op basis daarvan krijgen ze geld. Bo vendien, je profiteert van eikaars be reik. Ook kunnen wij naar een model met goedkopere abonnementen die wél reclame bevatten..." Alle argumenten maken weinig in druk op Jan Slagter. „Ik ontken niet dat er een verschuivinkje plaatsvindt. Maar we bereiken met de NPO mo menteel 80 procent van alle Neder landers en onze STER-blokken zaten ook afgelopen januari nog helemaal vol. Wij moeten nu wel beter ons best doen om onze programma's zo urgent te maken dat je die ook live wilt zien om het er de volgende dag over te kunnen hebben bij de koffie- automaat. En de buitenlandse series laten we dan meer over aan platforms als Netflix." Hij krijgt bijval van directeur Mi- chel van der Voort, directeur van Screenforce, marketingadviseur voor tv-zenders. „Het heeft altijd zin te in vesteren in lineaire televisie. Acht van de tien adverteerders richt zich niet eens op jongeren. En het aantal ouderen neemt meer toe dan het aantal jongeren dus je kan met live tv zo nog 20 jaar vooruit. Tv leeft." Wij moeten nu beter ons best doen om onze programma's zo urgent te maken dat je die ook live wilt zien Meryl Streep Tom Hanks 'Spielberg: Meesterlijk en Meeslepend' AbZagt Nu in de bioscoop zaterdag 10 februari 2018 PC Gudo Tienhooven 44 —Jan Slagter lominatie The Post vertelt het meeslepende verhaal over de samenwerking tussen de eerste vrouwelijke uitgever van een grote Amerikaanse krant, Katherine Graham (Streep) en hoofdredacteur Ben Bradlee (Hanks) van The Washington Post. Ze zijn genoodzaakt alles op alles te zetten in hun strijd tegen de concurrent The New York Times om als eerste geheime overheidsdocumenten te onthuLlen die drie decennia en vier Amerikaanse presidenten overspande.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23