II Karin's^^^ 15 Fridus Steijlen eerste hoogleraar Molukse geschiedenis Tijdelijkheid kan samengaan met deelnemen aan de samenleving In het integratiedebat worden weinig lessen meegenomen uit de Molukse kwestie. Dat stelt Fridus Steijlen, die gisteren werd geïnstalleerd als hoogleraar Molukse migratie en cultuur. i—oen de laatste nog levende Molukse oud- KNIL-militairen enkele maanden geleden van Defensie eerherstel kregen, was Fridus Steijlen (6i) sceptisch. De ceremonie op een chic landgoed, waar een handvol oud-militairen een medaille en de veteranenstatus ontvingen, had in zijn ogen veel weg van een publiciteitsstunt. De inspecteur- generaal der krijgsmacht ging voorbij aan het feit dat Defensie zelf de Molukkers altijd heeft 'vergeten'. En dat Defensie er niet bij was toen Molukse ouderen in 1986 'als waardering voor hun inzet' een penning kregen en een jaarlijkse uitkering van 900 euro, het bedrag van een retourtje Molukken. „De opheffing van het KNIL wordt elk jaar herdacht, maar pas sinds 2016 worden daar voor ook Molukkers uitgenodigd." De VU in Amsterdam krijgt een leerstoel Molukse migratie en cul tuur in comparatief perspectief. Fridus Steijlen, antropoloog, wordt er vandaag als hoogleraar geïnstalleerd, bijna 67 jaar na de komst van 12.500 Molukse KNIL- militairen en hun gezinsleden. Zijn onderzoek richt zich op drie thema's: de rol van etnische sol daten, de relatie tussen Molukkers in Nederland en op de Molukken en de positie van Molukse organi saties. „Het Molukse verhaal is belangrijk, omdat het bijzonder is geweest voor de geschiedenis van multicultureel Nederland. Dat zit in de manier waarop de Molukkers hier zijn gekomen en hoe de over heid haar minderhedenbeleid vormgaf." Collectief trauma De Molukkers, die in Nederlands- Indië aan de kant van de Nederlanders vochten, kwamen na de onafhankelijkheid van Indo nesië en opheffing van het KNIL in een lastig parket. Ze mochten van Indonesië niet naar huis van wege de proclamatie van de Repu bliek der Zuid-Molukken (RMS) en werden in afwachting van een oplossing naar Nederland ge bracht, waar ze werden geïsoleerd in kampen. „Er zat een enorme druk op de tijdelijkheidsgedachte, ook vanuit de Molukse gemeen schap zelf." Het ontslag uit het KNIL, direct na aankomst in Nederland, is de basis van een collectief trauma en een diepgeworteld wantrouwen naar de Nederlandse overheid, dat van generatie op generatie over gaat. De frustraties over het uit blijven van een terugkeer naar de RMS leidde in de jaren 70 tot gewelddadige gijzelingsacties door Molukse jongeren. Steijlen vindt het een goede zaak dat nabestaanden van de trein kaping bij De Punt (1977) bij de rechter openheid van zaken pro beren te krijgen over de geweld dadige beëindiging. „Maar de rechtszaak verengt de discussie tot een casus van daders en slacht offers. Dat ontneemt het zicht op de bredere context." Uit het Molukse verhaal zijn veel lessen te trekken voor het huidige integratiebeleid, vindt hij. Het idee van tijdelijkheid speelt een belangrijke rol bij de huidige asiel zoekers. „Daar wordt nergens aan gerefereerd. Sociale en geografi sche isolatie is een belemmering geweest voor de integratie van Molukkers. Ze werden opgesloten in een wachtkamer. Het is geen keuze tussen zwart of wit, tussen participeren of weggaan. Tijdelijk heid kan samengaan met deel nemen aan de samenleving." De Molukse gijzelingsacties waren een eyeopener voor de overheid. De Molukkers kregen meer inspraak en er werden projecten opgezet tegen drugs verslaving en om jongeren aan een baan te helpen. „De overheid en de Molukse gemeenschap waren zo gefixeerd op die tijdelijke politieke agenda dat men het probleem van de toenemende drugs en werk loosheid niet zag." Het bijzondere beleid voor Molukkers is inmiddels verdwe nen. Met de komst van Turkse en Marokkaanse gastarbeiders verschoof de aandacht naar de pro blemen van - vooral Marokkaanse - jongeren. „Dat is begrijpelijk", zegt Steijlen. „De migratiegeschie denis van Turken en Marokkanen is anders. De samenleving is nu complexer als het gaat om loyali teit en identiteit. Marokkanen hebben te maken met discrimina tie op de arbeidsmarkt, criminali teit en jihadisme. Als je in het kiel zog daarvan sociaal-economisch buiten de boot valt, is de kans groter dat jongeren afglijden. Er worden weinig lessen getrokken uit het Molukse verhaal." Lloydpier De Molukse gemeenschap in Nederland telt inmiddels bijna vijf generaties en 50.000 mensen. Nog steeds bestaan in gemeenten Molukse wijken. Dat zijn volgens Steijlen lieux de mémoire, belang rijke plekken van herinnering. „Ik weet niet of ze ooit zullen ver dwijnen. De Molukse wijk is nog levend zolang de mensen die er wonen, het belangrijk vinden om ze in stand te houden." Er wordt gewerkt aan een natio naal monument voor de Moluk kers op de Lloydpier in Rotterdam, waar de meeste Molukkers in 1951 per schip aankwamen. „Nu de tijdelijkheidsgedachte weg is, is niet het moment van vertrek uit Indonesië belangrijk, maar het moment van aankomst op die pier. Daar begon hun verhaal hier. Een monument is de erkenning dat Molukkers onderdeel zijn van de Nederlandse geschiedenis." Altijd inclusief: vlucht K verblijf huurauto weg van de massa www.karinschoice.nl 020-M99U70 f iBÊi Wil jij tijdens je vakantie weg van de massa op ontdekking gaan en zelf je tempo bepalen? Zoek je rust, ruimte en vooral geen gedoe? Kijk dan op www.karinschoice.nl zaterdag 10 februari 2018 - Fridus Steijlen, hoogleraar GO 'We kunnen leren van de Molukkers' Tonny van der Mee Amsterdam Hoogleraar Fridus Steijlen. fotomarcookhuizen Portugal - Algarve - Albufeira Appartementen Vila do Castelo Griekenland - Corfu - Roda Corfu Sea Palm Residence Villa's met privé zwembad Boutique hotels Originele appartementen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15