Groene Ster tikt de honderd aan Onderzoek naar drankgebruik oudere jeugd, senioren en armere gezinnen Terneuzen verliest veel koop kracht bij afschaffing tol' Dweilorkest Windkracht 9 blaast een partijtje mee in Zwitserland De Zeeuwse alcoholpreventiecampagne 'Laat ze niet (ver)zuipen!', tot nu toe vooral gericht op de jeugd, wordt uitgebreid. ZEELAND 11 ZEELAND8 vrijdag 9 februari 2018 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl ZEELAND12 TERNEUZEN Stratenmakers zijn volop aan het werk op de Markt in hartje Terneuzen. Kleine basalt keien die er al lagen, komen er schoongewassen terug. „Ze liggen gelukkig makkelijk in de hand", zegt één van de mannen. IJs en weder dienende moet de Markt 30 maart helemaal klaar zijn, als de nieuwe huiskamer van Terneuzen. Dat is iets later dan gepland, door het weer, maar ook omdat er is gekozen voor een leukere fontein, vertelt projectleider Steven De Froy. „In allerlei kleuren en met stralen op verschillende hoogtes." fotocamileschelstraete Ernst Jan Rozendaal en Ondine van der Vleuten Zierikzee Drankgebruik onder jongeren is de afgelopen jaren afgenomen en de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken, gestegen. Ook streeft nu bijna de helft van de commerciële horeca de regels voor verkoop van alcohol na - in 2014 was dat nog 36 procent. Het zijn op stekers voor de Zeeuwse aanpak van drankgebruik onder jongeren, waarvan gisteren de cijfers bekend zijn gemaakt over 20t7. Enkele van die cijfers: in 20t7 kwamen onder invloed van alcohol 133 jongeren die gedronken hadden in aanraking met de politie. Daarvan de meeste in Goes (36), maar 17 van hen waren niet in Goes woonachtig. Dertig jongeren kwamen uit Middelburg, in 17 gevallen betrof het incidenten in hun eigen woonplaats. Vooral jongens (70 procent, 94 jongeren) kwamen onder invloed van alcohol in de problemen. De jongste overtreder was een 13-jarig meisje in de gemeente Schouwen- Duiveland. Verreweg de meeste jongeren waren 16 jaar. De campagne 'Laat ze niet (ver)zuipen!' is in 2010 begonnen. Vorig jaar besloten de Zeeuwse ge meenten de campagne te verlengen tot 2022. De focus komt vanaf dit jaar ook op andere groepen te lig gen. De aandacht gaat naar gezin nen met een lage economische sta tus, die vaak kampen met een com binatie van schulden, werkloos heid, relatieproblemen en gezond heidsklachten. Ook wordt ingezet op daling van alcoholgebruik bij de groep 18- tot 24-jarigen, omdat uit recente cijfers gebleken is dat 41 procent van de 21- tot 23-jarigen in Zeeland excessief drinkt (binge- drinken, meer dan vijf glazen bij één gelegenheid) en tien procent zelfs zwaar (minimaal 25 glazen per maand of vijf keer per maand bin- gedrinken). „Dat is een zorgelijke ontwikkeling", zegt burgemeester Gerard Rabelink van Schouwen- Duiveland, tevens voorzitter van de We gaan kijken of we andere groepen ook in 'Laat ze niet (ver)zuipen!' moeten opnemen - Gerard Rabelink, stuurgroep stuurgroep 'Laat ze niet (ver)zui- pen!'. Hij noemt de dalende trend on der jongeren positief, maar vindt een percentage van 83 procent van de jongeren van 16 en 17 die wel eens alcohol hebben gedronken (was 96 procent in 2013) 'nog steeds best veel'. „Voorlopig concentreren we ons in de campagne nog op de aanpak van de jongeren die eraan komen. Voor de komende jaren gaan we kijken of de problematiek bij andere groepen dermate groot is dat we die ook in 'Laat ze niet (ver)zuipen!' moeten opnemen." Het gaat dan ook om 65-plussers. Cijfers uit de gezondheidsmonitor GGD Zeeland 2016 geven aan dat onder ouderen alcoholgebruik pro blematisch is. Zes procent van de 65-plussers drinkt zwaar (minstens eens per week zes of meer glazen per dag voor mannen, voor vrou wen vier glazen). Acht procent van de 65-plussers drinkt overmatig (mannen meer dan 21 glazen per week, vrouwen 14). ZEELAND8 Alcoholcampagne uitgebreid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 63