WIM HOFMAN Klompendans Terneuzen is gebaat bij behoud toltunnel HOE ZEEUWS BEN JIJ? Analyse 11 DOE DE TEST OP PZC.NL/ECHTEZEEUW vrijdag 9 februari 2018 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator In vroeger dagen werd in Zeeland veel meer gedanst dan nu. Ik heb het over de klompen- of boeren dans. In de vorige eeuw waren er in Zeeland nog maar een paar klom pendansen bekend, maar er moet een tijd geweest zijn dat men op ge zette tijden bij elkaar kwam om met klompen aan de voeten sterk ritmi sche dansen uit te voeren waarbij het houten schoeisel voor duidelijke accenten zorgde. Men noemt het wel folkloristi sche dansen, maar in feite zijn het, volgens deskundigen, volksdansen die tijdens de harde en strenge winters die men vroeger kende als vanzelf ontstonden, waarschijnlijk omdat men warme voeten wilde krijgen. In de volksmond noemde men het wel: loltrappen. Bij voor keur danste men, vooral hier in Zee land, op het ijs van een bevroren vaart of vijver of weel. Het geluid van de klompen klonk dan luider en was op grote afstand te horen. Dat zorgde voor sociale verbondenheid. Op den duur werd door grote groepen vrouwen en mannen op bevroren plassen en vaarten dusda nig veel en fanatiek en uitbundig gedanst, dat het ijs brak en de dan sers jammerlijk verdronken. Van hogerhand en vanzelfsprekend ook van de preekstoel, is toen ingegre pen en werd het klompendansen in zijn algemeenheid aangepakt en niet alleen met carnaval. Er zijn mensen die zeggen dat de klom pendans voorchristelijke wortels heeft en dat ze te maken heeft met oogst en vruchtbaarheid. Men ziet wel meeuwen trappelen op de bo dem om zo wormen naar boven te brengen. Zo zouden de dansers door met hun voeten op de bodem te rof felen de groei van de oogst bevor derd hebben. Mij lijkt dat grote on zin, maar ik kan niet nalaten deze uitleg toch te vermelden. Mensen die mij kennen zullen dit begrijpen. Terneuzen strijdt voor het eerder tolvrij maken van de Westerschelde- tunnel, maar als er één gemeente is die daar geen baat bij zal hebben, is het Terneuzen. Harmen van der Werf Op elke tolvrije zaterdag is het al te merken. Zeeuws-Vlamin gen en dan met name Terneu- zenaren trekken naar Goes en Middel burg. Vooral winkelcentrum De Mor- tiere, met onder meer de Mediamarkt, aan de zuidkant van Middelburg is in trek. Veel minder kooplustigen uit Midden-Zeeland trekken naar Zeeuws-Vlaanderen. Het beeld dat te zien is op tolvrije zaterdagen, is deze week bevestigd in het onderzoek naar de gevolgen van het voortzetten of afschaffen van de tolheffing voor de Westerscheldetun- nel. De gemeente Terneuzen liet dit uitvoeren door de Technische Univer siteit in Delft en ZP Planbureau in Middelburg. De algemene conclusie luidt dat tol heffing de welvaartsontwikkeling in Zeeland afremt en voor een tweede ling in de provincie zorgt. Dat pleit voor afschaffing, ook omdat tolheffing 'onrechtvaardig' zou zijn. Want waarom moet er wel voor een tunnel onder de Westerschelde worden be taald en niet voor bijvoorbeeld de Be- neluxtunnel bij Rotterdam. Het klinkt heel aannemelijk en is voor de gemeente Terneuzen aanlei ding - met wie dat wil in Zeeland - de strijd aan te gaan in Den Haag voor het eerder tolvrij maken van de Wes- terscheldetunnel. Terwijl uit het on derzoek blijkt dat vooral Terneuzen bij een tolvrije Westerscheldetunnel te verliezen heeft. De onderzoekers stellen ronduit: 'Inwoners van Terneuzen zijn veel sterker georiënteerd geraakt op Mid den-Zeeland, in veel sterkere mate dan andersom. Per saldo stroomt er dus meer koopkracht weg uit Terneu zen'. De detailhandel staat sinds de opening van de Westerscheldetunnel in 2003 al veel meer onder druk in Zeeuws-Vlaanderen dan in Midden- Zeeland, geven de onderzoekers ver der aan. 'Het aantal verkooppunten is in heel Nederland afgenomen als ge volg van de economische recessie en opkomst van het online winkelen, maar in Zeeuws-Vlaanderen (-7 pro cent tussen 2010 en 2015) sneller dan in Midden-Zeeland (-4.4 procent), terwijl het verkoopvloeroppervlak er daalde met 1,6 procent en in Midden- Zeeland steeg met 5,9 procent.' De verwachting is dat bij het tolvrij maken van de tunnel met name het verkeer voor motieven als werk, win kelen, het onderhouden van sociale contacten, leisure en het gebruik van voorzieningen zal toenemen; toeris tisch verkeer en zakelijk verkeer zijn veel minder gevoelig voor beprijzing, staat in het onderzoek. Kortom, Terneuzen heeft voorlopig meer te verliezen bij afschaffing van de tol dan te winnen. De gemeente is volop bezig de binnenstad aantrekke lijker te maken. De Markt wordt ver nieuwd. Miljoenen euro's worden ge stoken in de oude Veerhaven en om geving. Een nieuw winkelcentrum aan de Kennedylaan is in aanbouw. Om daar de vruchten van te plukken, kan het Terneuzen wel eens niet zo slecht uitkomen als de Wester scheldetunnel zoals gepland tot 2033 een toltunnel blijft. Zeeuwen zijn groös op hun provincie. Hoezeer de wereld ook verandert, het Zeeuws sentiment blijft. En lijkt alleen maar sterker te worden. Vanwaar die trots? Wat onderscheidt ons van de rest? En vooral: wat maakt iemand tot een 'echte' Zeeuw? Onder de noemer '100% Zeeuw' onderzoekt de PZC het Zeelandgevoel. Mis niets en lees de volgende editie in de PZC van zaterdag!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39