f 0 Cello en piano Feestmuziek met af en toe een traan B! 5 'Verbeelding hebben we heel hard nodig' Lous geeft zich bloot Sonates in de kerk Klezmer MARGREET DE HAAN Kleinkunst k ij een optreden van de Am sterdam Klezmer Band "(AKB) gaat het helemaal los. Natuurlijk werkt de energie en in zet van de bandleden op het po dium aanstekelijk, maar vergeet het muziekgenre niet. Klezmer is van oorsprong al feestmuziek bij uitstek. Stilstaan is geen optie. Joodse bruiloftfeesten en de daar bij behorende klezmer gaan al eeu wen samen. De verspreiding van die muziektraditie over Rusland en Oost-Europa zorgde voor tal van nieuwe invloeden en dat gaf de van oorsprong Jiddische volks muziek de basis die we nu ken nen. In veel varianten overigens. Want behalve vrolijkheid is ook melancholie en weemoed onder deel van de muziek. Wat is een goed feest zonder tranen? De Am sterdam Klezmer Band weet al die Het blijft klezmer, dansen hoort er dus altijd bij aspecten met vuur over te brengen. En dat niet alleen. Geheel in de klezmertraditie is het een band die deze muziektraditie met nieuwe invloeden weet te verrijken. Voor oprichter en saxofonist Job Chajes was klezmer tot halver wege de jaren negentig nog onbe kend terrein. Zijn interesse lag bij Engelstalige rap en jazz. Chajes was net 20 jaar toen hij voor het eerst een klezmerband hoorde. „Het was muziek die me direct boeide. Het muzikale vuur, de uit bundigheid en bravoure maakten diepe indruk. Ik was zelf van Joodse huize en hoewel niet prak tiserend, zal dat de interesse wel versterkt hebben. Zoiets als het herkennen van je eigen roots." Chajes ging zich in de muziek en tradities verdiepen. Dat deed hij eerst solo, maar al snel met andere muzikanten. De een had veel lied jes en muziek op papier, een ander kwam met een hele verzameling klezmer op cassetes. Dat was Alec Kopyt, vanaf het begin de zanger. Chajes: „Hij kende de muziek van bruiloften en familiefeesten uit zijn geboortestreek." Bezieling Zo ontstond al snel een groep mu zikanten die bereid was zich met bezieling op de klezmer te storten: het begin van de Amsterdam Klezmer Band. „Die bezieling is gebleven en de zeven geschoolde muzikanten vormen ook daardoor nog steeds een hechte club. De juiste mensen op de juiste plek. Dat samen zoeken naar en bewer ken van bestaande melodieën en later het zelf schrijven van nieuwe muziek sluit bovendien mooi aan op de aard van de klezmer. Invloe den van andere muziekstijlen een kans geven, hoort er nu eenmaal bij. Het houdt de muziek en het musiceren ook interessant en le vend. Blijven experimenteren zon der de traditie geweld aan te doen houdt je scherp." Het gevolg is dat band op de tot nu toe verschenen 14 albums steeds weet te verrassen. Het met regelmaat uitnodigen van gastmu zikanten of gebruikmaken van producers uit een andere muzikale hoek werkt. In hun muziek ontdek je met gemak invloeden van rock, jazz, gipsy en zelfs latin, ska, reg gae en hiphop. En dan is er nog de afwisseling tussen de vrolijkheid en melancholie. Chajes: „We zijn steeds meer in staat daar een goede balans in te vinden. Maar het blijft klezmer, dansen hoort er dus altijd bij. Bij de drie clubshows in Ne derland sluit percussionist Jasper Goedman zich bij ons aan. Dat geeft weer extra vuur. 't Beest in Goes zal dat merken." donderdag 8 februari 2018 PZ J4 Het is haar eerste echte podiumoptre den, vertelt Mar- greet de Haan (49). De boekhandelaar uit Vlissingen ver zorgt een gastoptre den tijdens de thea tershow van De An dersons. Ze zei met een ja toen ze ge vraagd werd, maar ze vindt het best spannend. Ze weet wel dat de voorstel ling over verwonde ring gaat. Zelf haalt ze haar ver wondering vaak uit lite ratuur en poëzie, maar ook de natuur, ,,'s Morgens nog, toen ik met mijn hond de boulevard op liep, zag ik in een keer, bam, een ontzettend mooie grote heldere maan", vertelt de boekenverkoopster van het jaar. „Het boe kenvak is een gewel dige rijk dom. Je kunt ervan uitgaan dat een schrijver zonder belang iets schept. Hij doet het vanuit de urgentie om iets te verbeel den. En verbeelding hebben we heel hard nodig. Zonder ver beelding wordt de wereld hard, zakelijk en technocratisch." Het liefst leest Mar- greet boeken die haar aan het denken zetten en vervolgens vertelt ze daar weer enthousiast over. Of ze straks vaker op het podium te vinden is? „Ik heb het daar voor veel te druk met mijn eigen zaak. Niet dat ik dat verve lend vind, want ik ge niet van mijn werk." Toen kunst een be grip met gouden randje werd, telde ambachtelijkheid niet echt meer. Toege past werd het nog minder gewaardeerd. Misschien is het daarom dat Daniëlle Lous niet zo bekend is. Want zij gebruikt haar talent als zan geres en actrice ook als stemcoach en therapeut. Maar zij kan ook een heel mooi liedjespro gramma brengen, in lied en verbindende tekst. Naakt is de titel, en verwijst naar hoe kwetsbaar zij zich durft opstellen. Zon 11 feb, De Mythe Goes, 20.00 uur Ze staan al meer dan 20 jaar ga rant voor feest op alle denkbare festivals, in clubs en zalen. Maar ambities zijn er nog volop. De Amsterdam Klezmer Band ver staat de kunst zichzelf steeds te vernieuwen. René de Dreu Job Chajes, AKB Amsterdam Klezmer Band met gastoptreden van percussionist Jasper Goedman, 't Beest Goes, vrijdag 9 februari, aanvang 21.00 uur De Amsterdam Klezmer Band wisselt vrolijkheid af met melancho lie. FOTO FRED VAN DEM De winnaar van het Koningin Elisa- beth Concours 2017, de Franse cellist Victor Julien-Laferrière, treedt samen met pianist Jonas Vitaud op in Vlissin gen. Vitaud en Julien-Laferrière bren gen in de reeks van MuziekPodium Zeeland een interessant programma: Sonates voor cello en piano van Beethoven en Rachmaninov en de Variaties op een thema van Rossini van Martinu. Morgen, Sint Jacobskerk Vlis singen, 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 49