f
0 Cello en piano
Feestmuziek met
af en toe een traan
B!
5
'Verbeelding hebben we heel hard nodig'
Lous geeft zich bloot
Sonates in de kerk
Klezmer
MARGREET DE HAAN
Kleinkunst
k ij een optreden van de Am
sterdam Klezmer Band
"(AKB) gaat het helemaal los.
Natuurlijk werkt de energie en in
zet van de bandleden op het po
dium aanstekelijk, maar vergeet
het muziekgenre niet. Klezmer is
van oorsprong al feestmuziek bij
uitstek. Stilstaan is geen optie.
Joodse bruiloftfeesten en de daar
bij behorende klezmer gaan al eeu
wen samen. De verspreiding van
die muziektraditie over Rusland
en Oost-Europa zorgde voor tal
van nieuwe invloeden en dat gaf
de van oorsprong Jiddische volks
muziek de basis die we nu ken
nen. In veel varianten overigens.
Want behalve vrolijkheid is ook
melancholie en weemoed onder
deel van de muziek. Wat is een
goed feest zonder tranen? De Am
sterdam Klezmer Band weet al die
Het blijft klezmer,
dansen hoort er dus
altijd bij
aspecten met vuur over te brengen.
En dat niet alleen. Geheel in de
klezmertraditie is het een band die
deze muziektraditie met nieuwe
invloeden weet te verrijken.
Voor oprichter en saxofonist Job
Chajes was klezmer tot halver
wege de jaren negentig nog onbe
kend terrein. Zijn interesse lag bij
Engelstalige rap en jazz. Chajes
was net 20 jaar toen hij voor het
eerst een klezmerband hoorde.
„Het was muziek die me direct
boeide. Het muzikale vuur, de uit
bundigheid en bravoure maakten
diepe indruk. Ik was zelf van
Joodse huize en hoewel niet prak
tiserend, zal dat de interesse wel
versterkt hebben. Zoiets als het
herkennen van je eigen roots."
Chajes ging zich in de muziek
en tradities verdiepen. Dat deed hij
eerst solo, maar al snel met andere
muzikanten. De een had veel lied
jes en muziek op papier, een ander
kwam met een hele verzameling
klezmer op cassetes. Dat was Alec
Kopyt, vanaf het begin de zanger.
Chajes: „Hij kende de muziek van
bruiloften en familiefeesten uit
zijn geboortestreek."
Bezieling
Zo ontstond al snel een groep mu
zikanten die bereid was zich met
bezieling op de klezmer te storten:
het begin van de Amsterdam
Klezmer Band. „Die bezieling is
gebleven en de zeven geschoolde
muzikanten vormen ook daardoor
nog steeds een hechte club. De
juiste mensen op de juiste plek.
Dat samen zoeken naar en bewer
ken van bestaande melodieën en
later het zelf schrijven van nieuwe
muziek sluit bovendien mooi aan
op de aard van de klezmer. Invloe
den van andere muziekstijlen een
kans geven, hoort er nu eenmaal
bij. Het houdt de muziek en het
musiceren ook interessant en le
vend. Blijven experimenteren zon
der de traditie geweld aan te doen
houdt je scherp."
Het gevolg is dat band op de tot
nu toe verschenen 14 albums
steeds weet te verrassen. Het met
regelmaat uitnodigen van gastmu
zikanten of gebruikmaken van
producers uit een andere muzikale
hoek werkt. In hun muziek ontdek
je met gemak invloeden van rock,
jazz, gipsy en zelfs latin, ska, reg
gae en hiphop. En dan is er nog de
afwisseling tussen de vrolijkheid
en melancholie. Chajes: „We zijn
steeds meer in staat daar een goede
balans in te vinden. Maar het blijft
klezmer, dansen hoort er dus altijd
bij. Bij de drie clubshows in Ne
derland sluit percussionist Jasper
Goedman zich bij ons aan. Dat
geeft weer extra vuur. 't Beest in
Goes zal dat merken."
donderdag 8 februari 2018
PZ
J4
Het is haar eerste
echte podiumoptre
den, vertelt Mar-
greet de Haan (49).
De boekhandelaar
uit Vlissingen ver
zorgt een gastoptre
den tijdens de thea
tershow van De An
dersons. Ze zei met
een ja toen ze ge
vraagd werd, maar
ze vindt het best
spannend. Ze weet
wel dat de voorstel
ling over verwonde
ring gaat. Zelf
haalt ze
haar ver
wondering
vaak uit lite
ratuur en
poëzie, maar
ook de natuur, ,,'s
Morgens nog, toen
ik met mijn hond de
boulevard op liep,
zag ik in een keer,
bam, een ontzettend
mooie grote heldere
maan", vertelt de
boekenverkoopster
van het jaar.
„Het boe
kenvak is
een gewel
dige rijk
dom. Je kunt
ervan uitgaan
dat een schrijver
zonder belang iets
schept. Hij doet het
vanuit de urgentie
om iets te verbeel
den. En verbeelding
hebben we heel hard
nodig. Zonder ver
beelding wordt de
wereld hard, zakelijk
en technocratisch."
Het liefst leest Mar-
greet boeken die
haar aan het denken
zetten en vervolgens
vertelt ze daar weer
enthousiast over. Of
ze straks vaker op
het podium te vinden
is? „Ik heb het daar
voor veel te druk
met mijn eigen zaak.
Niet dat ik dat verve
lend vind, want ik ge
niet van mijn werk."
Toen kunst een be
grip met gouden
randje werd, telde
ambachtelijkheid niet
echt meer. Toege
past werd het nog
minder gewaardeerd.
Misschien is het
daarom dat Daniëlle
Lous niet zo bekend
is. Want zij gebruikt
haar talent als zan
geres en actrice ook
als stemcoach en
therapeut. Maar zij
kan ook een heel
mooi liedjespro
gramma brengen, in
lied en verbindende
tekst. Naakt is de
titel, en verwijst naar
hoe kwetsbaar zij
zich durft opstellen.
Zon 11 feb, De
Mythe Goes, 20.00
uur
Ze staan al meer dan 20 jaar ga
rant voor feest op alle denkbare
festivals, in clubs en zalen. Maar
ambities zijn er nog volop. De
Amsterdam Klezmer Band ver
staat de kunst zichzelf steeds te
vernieuwen.
René de Dreu
Job Chajes, AKB
Amsterdam Klezmer Band met
gastoptreden van percussionist
Jasper Goedman, 't Beest Goes,
vrijdag 9 februari, aanvang 21.00
uur
De Amsterdam Klezmer Band wisselt vrolijkheid af met melancho
lie. FOTO FRED VAN DEM
De winnaar van het Koningin Elisa-
beth Concours 2017, de Franse cellist
Victor Julien-Laferrière, treedt samen
met pianist Jonas Vitaud op in Vlissin
gen. Vitaud en Julien-Laferrière bren
gen in de reeks van MuziekPodium
Zeeland een interessant programma:
Sonates voor
cello en piano
van Beethoven en
Rachmaninov en
de Variaties op
een thema van
Rossini van
Martinu.
Morgen, Sint
Jacobskerk Vlis
singen, 20.00 uur