Alleen wondertje kan Zeeuwse Lagune nog redden Üüüüren knutselen 5 Eensgezindheid over de tunnel maar niet over het tempo Analyse De tolheffing voor de Wes- terscheldetunnel is on rechtvaardig en zet een rem op de Zeeuwse wel vaart. Met die conclusies van de TU Delft en ZB Planbureau in de hand probeert de Terneuzense burgemees ter Jan Lonink een brede coalitie te smeden die Den Haag gaat vragen de tol zo snel mogelijk af te schaffen. Want dat is ook een aanbeveling van de onderzoekers: trek als Zeeland eensgezind op. Als het over de tunnel ging, was dat tot dusver bepaald niet het geval. Ter- neuzen verzette zich vorig jaar nog tegen het uitgeven van tolgeld aan verbetering van de boven de Wester- schelde gelegen toegangsweg naar de tunnel. Dat de Sluiskiltunnel alleen maar dankzij tolgeld kon worden aangelegd, was kennelijk niet verge lijkbaar. En het irriteerde het provin ciebestuur dat de gemeente op eigen houtje in Den Haag ging pleiten voor een tolvrije tunnel. Dinsdagavond, direct na de presen tatie van de studie van de TU Delft en ZB Planbureau, leken de kemphanen elkaar te vinden. Lonink sprak met gedeputeerde Harry van der Maas af dat ze samen gaan optrekken. „Een tolvrije tunnel", zei de gedeputeerde, „daar kan toch niemand tegen zijn?" Nee. Maar over de vraag wannéér de Westerscheldetunnel tolvrij moet worden, kun je heel goed van mening verschillen. Voor Terneuzen heeft het de hoogste prioriteit, voor de provin cie niet. Daarbij speelt ook de vraag hoe je het voor elkaar krijgt. De onderzoekers van TU en ZB wijzen op de 950 miljoen euro die het kabinet opzij heeft gezet voor knel punten in de regio. Als iets onder die definitie valt, is het toch wel een 'vol strekt onrechtvaardige' tolheffing in Zeeland. En laat het kabinet Zeeland nou expliciet noemen in verband met dit budget. Maar de provincie is al volop met het kabinet in gesprek over 90 miljoen euro uit dat potje. Al leen dan voor innovatie, leefbaarheid en voorzieningen voor bedrijven, niet voor de tunnel. Verder lobbyt Zeeland in Den Haag voor de (goede ren) spoorlijnen Terneuzen-Gent en Vlissingen-Oost. En dan is er nog de onopgeloste kwestie van de kwakke lende kerncentrale, waarvoor Zee- t Van der Maas houdt Lonink liever in de Zeeuwse kruiwagen, in plaats van dat hij hem voor de troepen uit naar Den Haag ziet lopen land een oplossing van het Rijk wil. Gevraagd naar de prioriteiten van de provincie zei Lonink dinsdag avond dat je 'niet te benauwd moet zijn om op te komen voor wat je rechtvaardig vindt', maar Van der Maas liet blijken niet op vier paarden tegelijk te willen wedden. Het pro vinciebestuur lijkt bevreesd door de dynamiek die het rapport van de TU en de ZB kan geven aan de toldiscus- sie, want nauwelijks een uur na de presentatie verscheen op de website zeeland.nl een document waarin nog eens omstandig wordt uitgelegd waar de tol voor is en waarom met Den Haag over andere onderwerpen wordt gesproken. Van der Maas stapt dus niet in de sneltrein van Lonink. Hij houdt de burgemeester liever in de Zeeuwse kruiwagen, in plaats van dat hij hem voor de troepen uit naar Den Haag ziet lopen. Overigens zei zowel Lo nink als Van der Maas dat de beste kans om de tol af te schaffen ligt in de invoering van rekeningrijden in Ne derland. Volgens het regeerakkoord wil het kabinet daar de komende vier jaar nog niet aan. Dus het blijft voor lopig een wandeltempo. Met acht stemmen tegen en vijf stemmen voor werd in oktober het lot bezegeld van de Zeeuwse Lagune, een plan voor vier kleine vakantie-eilanden in het Veerse Meer, bij de Veerse Dam, waar aan vijftien jaar is gewerkt. Ini tiatiefnemer Marco Doeleman kreeg nog wel zes weken de tijd om protest aan te tekenen. In november kwam Doeleman met een verweerschrift van ruim vijftig pagina's en 36 bijlagen. Dat was zo omvangrijk dat een be handeling werd uitgesteld tot ja nuari. Dat ging niet door. Vorige week bleek dat de gemeente raadsleden het er ook vanavond niet over gaan hebben. Maar zolang het Omgevingsplan er niet is, gelden nog de oude regels Dat is opmerkelijk, omdat vo rig jaar juist haast moest worden gemaakt. De provincie werkt na melijk aan een nieuw Omge vingsplan. De Zeeuwse Kustvi- sie, die ook door Noord-Beveland is ondertekend, maakt daar deel van uit. Die maakt de realisatie van de Zeeuwse Lagune bij de Veerse Dam onmogelijk. Maar zolang het Omgevingsplan er niet is, gelden nog de oude regels. Volgens de planning van de pro- Ook het ontwerp- Omgevingsplan heeft vertraging opgelopen, tot ten minste april vincie zou er in februari een ont- werp-Omgevingsplan moeten liggen en vanaf dat moment gel den nieuwe regels. Elk debat over de Zeeuwse Lagune zou dan een wassen neus worden, omdat goedkeuring door Middelburg vanaf dat moment kansloos is. Doeleman mag nu toch nog hopen op een wondertje. De Zeeuwse Lagune staat vanavond weliswaar niet op de agenda, maar wel tijdens de besluitvor mende raad van 22 februari. Dat betekent dat de huidige raad nog een definitieve klap kan geven op dit dossier. In het onwaarschijn lijke geval dat de raad zich na le zing van Doelemans verweer schrift en uit angst voor zijn schadeclaim bedenkt, kan in theorie nog een bestemmings planwijziging ter goedkeuring aan de provincie worden voorge legd. Want ook het ontwerp- Omgevingsplan heeft inmiddels vertraging opgelopen, tot ten minste april. dan niet kan, is er op zondag in Paere- hat ('s-Heeren- hoek) een her- kansing. Die optochten hè, die gigantische wagens. Het etaleren van al die pracht en praal, dat is waar carnaval voor mij om draait. Al die muziek, vrolijkheid en confetti. Ik heb dan wel niets met car naval, maar met dit aspect heb ik wél gevoel. Ik ben namelijk een knutselaar. Geef mij maar een hamer in mijn hand en ik timmer er lustig op los. Uüüüüüren knutselen, fantastisch gewoon! Het moet dan toch geweldig zijn om zo'n grote wagen te bedenken en te bouwen? De wagenbouwers van De Puut'n in Kwaden- damme heten mij van harte welkom om eens een vleugje van die sfeer op te snuiven. Ik bezoek ze vijf dagen voor hun hoogtepunt van het jaar: de optocht in 'hun' Pikpot. In een ijskoude landbouwschuur werken zeven mannen en vrouwen aan hun wagen. De kou is te snijden en de verfdamp slaat je op de adem, maar daar hoor je niemand over. Het doel hei ligt alle middelen. Al achttien jaar bouwen ze elk jaar weer samen aan een wagen. En de volgende generatie komt er al weer aan. Als mij deze avond iets duidelijk wordt, is dat een bouwgroep geen ad hoe gezelschap is. Wagens bouwen word je met de paplepel ingego ten. Het zit in de genen. Zodra je op je eigen beentjes kan staan, slepen vader en moeder je mee naar de bouwplaats. En als je groot genoeg bent om een ha mer of verfkwast vast te houden doe je mee. Het zijn meestal hechte vrienden- of familieclubs die eens per jaar hun passie etaleren. Natuurlijk zijn er wel verschillen. De ene groep is de andere niet en ook per streek lopen de gebruiken nogal uit een. Ik ben nu drie dagen onderweg met mijn stoomcursus carnaval vieren. Ik blijf me verbazen en verwonderen. Als bouwgroep of vereniging werk je maandenlang aan een wagen. Er gaat een hele periode van tradities en rituelen vooraf aan dat ene moment in het carnavals weekend. Als leek, die op zondag op het laatste mo ment bedenkt dat een optocht een leuke invulling van de middag is, sta je daar geen moment bij stil. Hoe die wagen van De Puut'n er nu uitziet? Ik weet het. Maar ik ga het lekker niet verklappen. Flauw? Misschien een beetje. Maar vooraf vertellen hoe een wagen er uitziet doe je niet. Ook al zo'n ongeschreven wet. Ga zaterdag maar lekker kij ken in Pikpot. En voor wie donderdag 8 februari 2018 PC Tolvrij graag, maar wanneer? Terneuzen wil in sneltreinvaart de tol in de Wester- scheldetunnel af schaffen en nodigt de provincie uit aan boord. Maar de Middelburgse abdij opteert voor een kruiwagen en hoopt dat de Zeeuws-Vlaamse kikkers er niet uit springen. Ernst Jan Rozendaal Middelburg Nog voor de gemeenteraads verkiezingen neemt Noord- Beveland een definitief besluit over de Zeeuwse Lagune. Het omstreden recreatieproject werd in oktober door de ge meenteraad getorpedeerd, maar de beslissing over de definitieve weigering van de bouwvergunning is keer op keer uitgesteld. Ernst Jan Rozendaal Wissenkerke Verslaggeefster Melita Lanting heeft helemaal niets met carnaval. Als Gronings meisje was het feest een ver-van-haar-bed-show. Nu doet ze verslag van het wel en wee in Zeeuwse plaatsen waar carnaval in de genen zit. Daarom is het in de aanloop naar het leutfeest de hoogste tijd om de kneepjes van het carna val te leren. Vandaag aflevering 3: de wagenbouwers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 33