Alleen wondertje
kan Zeeuwse
Lagune nog redden
Üüüüren knutselen
5
Eensgezindheid over de tunnel maar niet over het tempo
Analyse
De tolheffing voor de Wes-
terscheldetunnel is on
rechtvaardig en zet een
rem op de Zeeuwse wel
vaart. Met die conclusies van de TU
Delft en ZB Planbureau in de hand
probeert de Terneuzense burgemees
ter Jan Lonink een brede coalitie te
smeden die Den Haag gaat vragen de
tol zo snel mogelijk af te schaffen.
Want dat is ook een aanbeveling van
de onderzoekers: trek als Zeeland
eensgezind op.
Als het over de tunnel ging, was dat
tot dusver bepaald niet het geval. Ter-
neuzen verzette zich vorig jaar nog
tegen het uitgeven van tolgeld aan
verbetering van de boven de Wester-
schelde gelegen toegangsweg naar de
tunnel. Dat de Sluiskiltunnel alleen
maar dankzij tolgeld kon worden
aangelegd, was kennelijk niet verge
lijkbaar. En het irriteerde het provin
ciebestuur dat de gemeente op eigen
houtje in Den Haag ging pleiten voor
een tolvrije tunnel.
Dinsdagavond, direct na de presen
tatie van de studie van de TU Delft en
ZB Planbureau, leken de kemphanen
elkaar te vinden. Lonink sprak met
gedeputeerde Harry van der Maas af
dat ze samen gaan optrekken. „Een
tolvrije tunnel", zei de gedeputeerde,
„daar kan toch niemand tegen zijn?"
Nee. Maar over de vraag wannéér de
Westerscheldetunnel tolvrij moet
worden, kun je heel goed van mening
verschillen. Voor Terneuzen heeft het
de hoogste prioriteit, voor de provin
cie niet. Daarbij speelt ook de vraag
hoe je het voor elkaar krijgt.
De onderzoekers van TU en ZB
wijzen op de 950 miljoen euro die het
kabinet opzij heeft gezet voor knel
punten in de regio. Als iets onder die
definitie valt, is het toch wel een 'vol
strekt onrechtvaardige' tolheffing in
Zeeland. En laat het kabinet Zeeland
nou expliciet noemen in verband
met dit budget. Maar de provincie is
al volop met het kabinet in gesprek
over 90 miljoen euro uit dat potje. Al
leen dan voor innovatie, leefbaarheid
en voorzieningen voor bedrijven,
niet voor de tunnel. Verder lobbyt
Zeeland in Den Haag voor de (goede
ren) spoorlijnen Terneuzen-Gent en
Vlissingen-Oost. En dan is er nog de
onopgeloste kwestie van de kwakke
lende kerncentrale, waarvoor Zee-
t Van der Maas houdt
Lonink liever in de
Zeeuwse kruiwagen, in
plaats van dat hij hem
voor de troepen uit naar
Den Haag ziet lopen
land een oplossing van het Rijk wil.
Gevraagd naar de prioriteiten van
de provincie zei Lonink dinsdag
avond dat je 'niet te benauwd moet
zijn om op te komen voor wat je
rechtvaardig vindt', maar Van der
Maas liet blijken niet op vier paarden
tegelijk te willen wedden. Het pro
vinciebestuur lijkt bevreesd door de
dynamiek die het rapport van de TU
en de ZB kan geven aan de toldiscus-
sie, want nauwelijks een uur na de
presentatie verscheen op de website
zeeland.nl een document waarin nog
eens omstandig wordt uitgelegd waar
de tol voor is en waarom met Den
Haag over andere onderwerpen
wordt gesproken.
Van der Maas stapt dus niet in de
sneltrein van Lonink. Hij houdt de
burgemeester liever in de Zeeuwse
kruiwagen, in plaats van dat hij hem
voor de troepen uit naar Den Haag
ziet lopen. Overigens zei zowel Lo
nink als Van der Maas dat de beste
kans om de tol af te schaffen ligt in de
invoering van rekeningrijden in Ne
derland. Volgens het regeerakkoord
wil het kabinet daar de komende vier
jaar nog niet aan. Dus het blijft voor
lopig een wandeltempo.
Met acht stemmen tegen en vijf
stemmen voor werd in oktober
het lot bezegeld van de Zeeuwse
Lagune, een plan voor vier kleine
vakantie-eilanden in het Veerse
Meer, bij de Veerse Dam, waar
aan vijftien jaar is gewerkt. Ini
tiatiefnemer Marco Doeleman
kreeg nog wel zes weken de tijd
om protest aan te tekenen.
In november kwam Doeleman
met een verweerschrift van ruim
vijftig pagina's en 36 bijlagen. Dat
was zo omvangrijk dat een be
handeling werd uitgesteld tot ja
nuari. Dat ging niet door. Vorige
week bleek dat de gemeente
raadsleden het er ook vanavond
niet over gaan hebben.
Maar zolang het
Omgevingsplan er
niet is, gelden nog
de oude regels
Dat is opmerkelijk, omdat vo
rig jaar juist haast moest worden
gemaakt. De provincie werkt na
melijk aan een nieuw Omge
vingsplan. De Zeeuwse Kustvi-
sie, die ook door Noord-Beveland
is ondertekend, maakt daar deel
van uit. Die maakt de realisatie
van de Zeeuwse Lagune bij de
Veerse Dam onmogelijk. Maar
zolang het Omgevingsplan er
niet is, gelden nog de oude regels.
Volgens de planning van de pro-
Ook het ontwerp-
Omgevingsplan
heeft vertraging
opgelopen, tot
ten minste april
vincie zou er in februari een ont-
werp-Omgevingsplan moeten
liggen en vanaf dat moment gel
den nieuwe regels. Elk debat over
de Zeeuwse Lagune zou dan een
wassen neus worden, omdat
goedkeuring door Middelburg
vanaf dat moment kansloos is.
Doeleman mag nu toch nog
hopen op een wondertje. De
Zeeuwse Lagune staat vanavond
weliswaar niet op de agenda,
maar wel tijdens de besluitvor
mende raad van 22 februari. Dat
betekent dat de huidige raad nog
een definitieve klap kan geven op
dit dossier. In het onwaarschijn
lijke geval dat de raad zich na le
zing van Doelemans verweer
schrift en uit angst voor zijn
schadeclaim bedenkt, kan in
theorie nog een bestemmings
planwijziging ter goedkeuring
aan de provincie worden voorge
legd. Want ook het ontwerp-
Omgevingsplan heeft inmiddels
vertraging opgelopen, tot ten
minste april.
dan niet kan, is er op
zondag in Paere-
hat ('s-Heeren-
hoek) een her-
kansing.
Die optochten hè, die gigantische wagens. Het
etaleren van al die pracht en praal, dat is waar
carnaval voor mij om draait. Al die muziek,
vrolijkheid en confetti. Ik heb dan wel niets met car
naval, maar met dit aspect heb ik wél gevoel. Ik ben
namelijk een knutselaar. Geef mij maar een hamer in
mijn hand en ik timmer er lustig op los. Uüüüüüren
knutselen, fantastisch gewoon! Het moet dan toch
geweldig zijn om zo'n grote wagen te bedenken en te
bouwen?
De wagenbouwers van De Puut'n in Kwaden-
damme heten mij van harte welkom om eens een
vleugje van die sfeer op te snuiven. Ik bezoek ze vijf
dagen voor hun hoogtepunt van het jaar: de optocht
in 'hun' Pikpot. In een ijskoude landbouwschuur
werken zeven mannen en vrouwen aan hun wagen.
De kou is te snijden en de verfdamp slaat je op de
adem, maar daar hoor je niemand over. Het doel hei
ligt alle middelen. Al achttien jaar bouwen ze elk jaar
weer samen aan een wagen. En de volgende generatie
komt er al weer aan. Als mij deze avond iets duidelijk
wordt, is dat een bouwgroep geen ad hoe gezelschap
is. Wagens bouwen word je met de paplepel ingego
ten. Het zit in de genen. Zodra je op je eigen beentjes
kan staan, slepen vader en moeder je mee naar de
bouwplaats. En als je groot genoeg bent om een ha
mer of verfkwast vast te houden doe je mee. Het zijn
meestal hechte vrienden- of familieclubs die eens per
jaar hun passie etaleren.
Natuurlijk zijn er wel
verschillen. De ene
groep is de andere niet
en ook per streek lopen
de gebruiken nogal uit
een.
Ik ben nu drie dagen
onderweg met mijn
stoomcursus carnaval
vieren. Ik blijf me verbazen en verwonderen. Als
bouwgroep of vereniging werk je maandenlang aan
een wagen. Er gaat een hele periode van tradities en
rituelen vooraf aan dat ene moment in het carnavals
weekend. Als leek, die op zondag op het laatste mo
ment bedenkt dat een optocht een leuke invulling
van de middag is, sta je daar geen moment bij stil.
Hoe die wagen van De Puut'n er nu uitziet? Ik weet
het. Maar ik ga het lekker niet verklappen. Flauw?
Misschien een beetje. Maar vooraf vertellen hoe een
wagen er uitziet doe je niet. Ook al zo'n ongeschreven
wet. Ga zaterdag maar lekker kij
ken in Pikpot. En voor wie
donderdag 8 februari 2018
PC
Tolvrij graag, maar wanneer?
Terneuzen wil in
sneltreinvaart de
tol in de Wester-
scheldetunnel af
schaffen en nodigt
de provincie uit
aan boord. Maar
de Middelburgse
abdij opteert voor
een kruiwagen en
hoopt dat de
Zeeuws-Vlaamse
kikkers er niet uit
springen.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
Nog voor de gemeenteraads
verkiezingen neemt Noord-
Beveland een definitief besluit
over de Zeeuwse Lagune. Het
omstreden recreatieproject
werd in oktober door de ge
meenteraad getorpedeerd,
maar de beslissing over de
definitieve weigering van de
bouwvergunning is keer op
keer uitgesteld.
Ernst Jan Rozendaal
Wissenkerke
Verslaggeefster Melita Lanting heeft helemaal
niets met carnaval. Als Gronings meisje was
het feest een ver-van-haar-bed-show. Nu doet
ze verslag van het wel en wee in Zeeuwse
plaatsen waar carnaval in de genen zit.
Daarom is het in de aanloop naar het leutfeest
de hoogste tijd om de kneepjes van het carna
val te leren.
Vandaag aflevering 3: de wagenbouwers