'Ik heet Irene!' I ING-pas wordt nog meer oranje 16 PSYCHOLOGELD BEURS DIPJE Een dramatische dag op Wall Street en weg was het prille geloof in de aandelenbeurs. Tenminste, zo verging het correspondent Karlijn van Houwelingen afgelopen week. rene!', in een rumoerige Starbucks pro- Ibeer ik duidelijk te maken dat ik geen Marleen heet. In de Amerikaanse kof- fieketen is het gebruikelijk dat de medewer ker je naam op de beker schrijft. Maar dat gaat nogal eens fout. 'Nee, met een i', pro beer ik nogmaals als ik een M op de beker zie verschijnen. Als ik mijn Chocolate Hazelnut Frappuccino afreken, zie ik dat er in zwarte letters Marlien op staat. Hmm, dat drinkt toch minder lekker. Alsof ik stiekem iemand anders zijn ijskoffie opslurp. Het komt allemaal door het 'Maak het persoonlijk'-mantra uit de marketingwe- reld. Bedrijven noemen hun klanten steeds vaker bij de naam. Ze hopen daarmee een positief gevoel bij ze achter te laten. Mensen vinden het fijn om hun naam te horen, dat geeft een gevoel van bevestiging. Uit Ameri kaans onderzoek blijkt zelfs dat we een pro duct sneller kopen als de letters van onze naam erin voorkomen. Aan die persoonlijke benadering kleeft echter ook een risico. Een spelfoutje is zo ge maakt en heeft grote ge volgen. Uit recent onder zoek blijkt dat het ver- Een keerd spellen van een - naam ertoe kan leiden bpeuuuije dat een klant wegloopt. IS ZO Volgens de onderzoekers gemaakt en voelen klanten die ver keerd worden aange- heef t g rote sproken zich weinig ge- en respecteerd. De kans be staat zelfs dat ze een be drijf gaan mijden, om zo hun identiteit te beschermen. een brief krijg waar mevrouw Van der Berg of Van de Bergh boven staat. Nog erger: me neer van den Berg. Ik ben niet de enige die zo'n geslachtsverwisseling niet kan waarde ren. Het verwarren van meneer en mevrouw heeft ook grote impact op onze houding ten opzichte van een bedrijf, zo blijkt uit het zelfde onderzoek. Zo bezien is het wellicht slim dat de NS 'Dames en heren' heeft vervangen door 'Be ste reizigers.' De enkeling die zich noch man noch vrouw voelt, loopt dan niet weg als klant. Als is het wel weer onhandig dat de NS het met zoveel bombarie heeft aange kondigd. Nu ineens zijn we ons ervan be wust dat we niet meer als mevrouw of als meneer worden aangesproken, maar met een onpersoonlijke term als 'reiziger'. Terug naar de Starbucks: het verhaal gaat dat medewerkers expres verkeerde namen op de bekers zetten, zodat klanten ze op so- cial media plaatsen en de koffieketen weer aandacht krijgt. Hoe grappiger de variant, des te meer likes. Dus Semen in plaats van Simon en Vagina in plaats van Virginia. Daarom een waarschuwing: als er ooit een grapjas 'Urine' op mijn beker durft te schrij ven, wordt dat mijn laatste bezoekje aan de Starbucks. Galapagos Vop ak Boskalis ABNAMRO Ik was slapend rijk aan het worden. Zo leek het al thans. Bijna dagelijks spuwde Twitter de afgelopen maanden jubelberichten van president Trump. De beurs is wéér hoger gesloten! On gelofelijke winsten! Make America Great Again! Zelfs in zijn officiële State of the Union, vorige week, benadrukt Trump dat de financi ële markten 'record na record bre ken' sinds zijn aantreden. Het suc ces is te danken aan zijn beleid van deregulering en belastingverla ging, is de boodschap. Hij vertelt er niet bij dat de markten al veel langer bloeien, dat hij de onderliggende economische voorspoed voor een deel van voor ganger Obama heeft geërfd, en dat de meeste Amerikanen helemaal geen aandelen bezitten en dus niet meeprofiteren. Bovendien zijn de eerste tekenen van een probleem zichtbaar op de dag van zijn toe spraak in het Congres: de Dow Jo- nes keldert plots. Tot dat moment stikt het van de optimisten in beursland, onder wie ikzelf. Als het volgens de pre sident dan zo geweldig gaat met de Amerikaanse beurzen, redeneerde ik eind vorig jaar, wil ik wel eens zien wat er met mijn geld gebeurt als ik het naar Wall Street stuur. Sommige analisten verwachten De wereldeconomie is nog altijd sterk, dit kan een kans zijn om goedkoop te kopen dat met name aandeelhouders zul len profiteren van Trumps belas tingverlaging. Dus maak ik van mezelf een aandeelhouder - een kleintje. Ik boek uit nieuwsgierig heid 50 dollar (zo'n 40 euro) over naar online vermogensbeheerder Betterment.com. Je kunt er com putergestuurd beleggen, zonder veel kaas gegeten te hebben van fondsen en obligaties. Een algo ritme doet het werk. En goed: bijna dagelijks zie ik mijn vermogentje groeien, soms haast een procent per dag. (Uw spaarrekening levert bij de grote Nederlandse banken momenteel zo'n 0,05 procent per jaar op.) Ik investeer nog eens 50 dollar. Eind januari, slechts een maand na mijn eerste inleg, constateer ik verlek kerd dat ik al op bijna 5 procent winst sta. Tot nu. Afgelopen maandag ver dampt alles. Van mijn 100 dollars zijn er aan het einde van een zwarte dag op de beurs nog krap 97 over. De Dow Jones keldert op dinsdag direct verder, om zich ge durende een uiterst grillige dag weer wat te herstellen. Dat voelt de hele wereld: de Amerikaanse financiële markten zijn de allergrootste en de ganse planeet gebruikt de dollar. Werk gelegenheidscijfers die op vrijdag openbaar werden, vormden de trigger. Er is goed nieuws. In ja nuari kwamen er 200.000 banen bij in de VS. En na langdurige stag natie beginnen lonen eindelijk te stijgen - iets wat Trump in zijn campagne beloofde. Maar op Wall Street worden zulke berichten anders ontvangen. Als bedrijven meer moeten uit trekken voor lonen, drukt dat de winsten van aandeelhouders. De De 15 miljoen nieuwe pasjes worden meer oranje en bevatten niet langer een handtekeningen strip. Met de megaoperatie wil ING zijn passen en creditcards herkenbaarder maken. „In het huidige digitale tijdperk is de be- taalpas de enige tastbare connec tie die de meeste mensen nog hebben met hun bank", aldus Erik Tigges, manager Cards bij ING. Nu zien de 15 miljoen pin- en kredietkaarten er in alle veertien landen waar ING actiefis ver schillend uit. In totaal circuleren er 88 verschillende typen pasjes, daar blijven straks slechts acht ontwerpen van over. Het ontwerp wordt eenvoudi ger, er staan min der logo's op en tekst wordt beter leesbaar. Morgen krijgen de eerste pashou ders hun nieuwe pas. De hele ope ratie vergt zo'n vier tot vijfjaar. Ik vind het ook altijd reuze irritant als ik Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 8 februari 2018 De biotechno- loog stond fier aan kop van de AEX. Het olieopslag- bedrijf deed goede zaken op het Damrak. De baggeraar scoorde een klein minnetje. De grootste daler in de Amster damse hoofdin dex. o M 'Niet meer dan een kleine paniekaanval' Karlijn van Houwelingen New York Ed Yardeni (beursgoeroe) ING vervangt de komende jaren al zijn betaalpassen en creditcards. David Bremmer Amsterdam A van Di k NL38 INGB 0001 2345 67 Geldig t/m valid thru 1 A11 tn-zu zó Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16