'Natuurclubs
verkopen
ziel voor
zilverlingen'
ww.watisdit.tv
TU Delft en ZB Planbureau presenteren conclusies
Christiana
Figueres Olsen
Four Freedoms
Award gaat naar
voorvechtster
klimaatakkoord
De tolheffing in de Westerscheldetunnel
is onrechtvaardig en zet een rem op de
welvaart in Zeeland, zeggen TU Delft en
ZB Planbureau Als de tol verdwijnt, zal
het aantal passages met zo'n 2 miljoen
per jaar toenemen.
Walcheren
Bezwaarmakers
380kV-lijn lichten
Isezwaren toe voor
Raad van State
'Tolweg of tol weg?', heet de studie
die de wetenschappelijke instituten
hebben uitgevoerd in opdracht van
de gemeente Terneuzen. Ze hebben
twee scenario's uitgewerkt. Het
handhaven van de tol noemen de
onderzoekers het Belgische scena
rio. Zeeuws-Vlaanderen zal zich
dan nog meer gaan richten op
Vlaanderen. Daar tegenover staat
de directe afschaffing van de tol.
Die zal Zeeland van een 'splijt
zwam' bevrijden en juist de een
wording bevorderen.
De tol is een 'serieuze barrière'
voor de ontwikkeling van Zeeland
en met name Zeeuws-Vlaanderen,
aldus TU en ZB. Mensen voelen
zich opgesloten en hebben weinig
ontplooiingsmogelijkheden. De af
stand tot banen is nergens zo groot
als in Zeeland en in het bijzonder
Zeeuws-Vlaanderen. Verder willen
veel mensen eigenlijk vaker naar
'de overkant', bijvoorbeeld om te
winkelen, familie en vrienden te
bezoeken, of als vrijetijdsbesteding.
Zonder tol zou het verkeer door de
tunnel met 25 tot 30 procent toene
men, hebben de onderzoekers be
rekend.
Werk wordt dan makkelijker be
reikbaar en de woningmarkt wordt
één geheel. Voor mensen uit Mid
den-Zeeland worden de goedko
pere huizen in Zeeuws-Vlaanderen
aantrekkelijker en wordt het ook
makkelijker om in Vlaanderen te
werken. Heel Zeeland zal meer in
trek komen als vestigingsgebied,
iets wat hard nodig is want volgens
de onderzoekers staan 'de seinen op
rood' voor de economie in de pro
vincie.
Als Zeeuws-Vlaanderen niet lan
ger een 'landje apart' is, worden
voorzieningen bereikbaarder. Ze
Als Zeeuws-
Vlaanderen niet
langer een 'landje
apart' is, worden
voorzieningen
bereikbaarder
zijn eenvoudiger te centraliseren,
bijvoorbeeld in Middelburg. An
derzijds heeft Terneuzen al een A-
theater dat makkelijker kan worden
bezocht. De voorspelling is wel dat
een deel van de Zeeuws-Vlaamse
detailhandel zich naar boven de
Westerschelde zal verplaatsen.
Volgens de geldende bestuurlijke
normen is de tol onrechtvaardig, al
dus de TU en ZB, met name omdat
tunnelgebruikers in Zeeland geen
alternatief hebben. De politiek zou
bij zichzelf te rade moeten gaan of
het nog wel een goed idee is. Bij
vergelijkbare trajecten in het bui
tenland is ook eerder van tolheffing
afgestapt, vaak na 10 of 15 jaar. In de
Westerscheldetunnel wordt in
middels 15 jaar tol geheven en het
tolvrij maken staat pas gepland in
2033. De onderzoekers raden aan
een maatschappelijke kosten-baten
analyse te laten uitvoeren. Scha-
duwtol - waarbij de exploitant per
passage een vergoeding krijgt uit de
schatkist van het Rijk - zou een
eenvoudig alternatief zijn.
Nieuwsmedia
ZEELAND4
ZEELAND 5
Tol belemmert de welvaart
Ernst Jan Rozendaal
Terneuzen
ZEELAND 2
woensdag 7 februari 2018
3°C
Kalme en
zonnige
winterdag
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 260
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,20
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530