'Natuurclubs verkopen ziel voor zilverlingen' ww.watisdit.tv TU Delft en ZB Planbureau presenteren conclusies Christiana Figueres Olsen Four Freedoms Award gaat naar voorvechtster klimaatakkoord De tolheffing in de Westerscheldetunnel is onrechtvaardig en zet een rem op de welvaart in Zeeland, zeggen TU Delft en ZB Planbureau Als de tol verdwijnt, zal het aantal passages met zo'n 2 miljoen per jaar toenemen. Walcheren Bezwaarmakers 380kV-lijn lichten Isezwaren toe voor Raad van State 'Tolweg of tol weg?', heet de studie die de wetenschappelijke instituten hebben uitgevoerd in opdracht van de gemeente Terneuzen. Ze hebben twee scenario's uitgewerkt. Het handhaven van de tol noemen de onderzoekers het Belgische scena rio. Zeeuws-Vlaanderen zal zich dan nog meer gaan richten op Vlaanderen. Daar tegenover staat de directe afschaffing van de tol. Die zal Zeeland van een 'splijt zwam' bevrijden en juist de een wording bevorderen. De tol is een 'serieuze barrière' voor de ontwikkeling van Zeeland en met name Zeeuws-Vlaanderen, aldus TU en ZB. Mensen voelen zich opgesloten en hebben weinig ontplooiingsmogelijkheden. De af stand tot banen is nergens zo groot als in Zeeland en in het bijzonder Zeeuws-Vlaanderen. Verder willen veel mensen eigenlijk vaker naar 'de overkant', bijvoorbeeld om te winkelen, familie en vrienden te bezoeken, of als vrijetijdsbesteding. Zonder tol zou het verkeer door de tunnel met 25 tot 30 procent toene men, hebben de onderzoekers be rekend. Werk wordt dan makkelijker be reikbaar en de woningmarkt wordt één geheel. Voor mensen uit Mid den-Zeeland worden de goedko pere huizen in Zeeuws-Vlaanderen aantrekkelijker en wordt het ook makkelijker om in Vlaanderen te werken. Heel Zeeland zal meer in trek komen als vestigingsgebied, iets wat hard nodig is want volgens de onderzoekers staan 'de seinen op rood' voor de economie in de pro vincie. Als Zeeuws-Vlaanderen niet lan ger een 'landje apart' is, worden voorzieningen bereikbaarder. Ze Als Zeeuws- Vlaanderen niet langer een 'landje apart' is, worden voorzieningen bereikbaarder zijn eenvoudiger te centraliseren, bijvoorbeeld in Middelburg. An derzijds heeft Terneuzen al een A- theater dat makkelijker kan worden bezocht. De voorspelling is wel dat een deel van de Zeeuws-Vlaamse detailhandel zich naar boven de Westerschelde zal verplaatsen. Volgens de geldende bestuurlijke normen is de tol onrechtvaardig, al dus de TU en ZB, met name omdat tunnelgebruikers in Zeeland geen alternatief hebben. De politiek zou bij zichzelf te rade moeten gaan of het nog wel een goed idee is. Bij vergelijkbare trajecten in het bui tenland is ook eerder van tolheffing afgestapt, vaak na 10 of 15 jaar. In de Westerscheldetunnel wordt in middels 15 jaar tol geheven en het tolvrij maken staat pas gepland in 2033. De onderzoekers raden aan een maatschappelijke kosten-baten analyse te laten uitvoeren. Scha- duwtol - waarbij de exploitant per passage een vergoeding krijgt uit de schatkist van het Rijk - zou een eenvoudig alternatief zijn. Nieuwsmedia ZEELAND4 ZEELAND 5 Tol belemmert de welvaart Ernst Jan Rozendaal Terneuzen ZEELAND 2 woensdag 7 februari 2018 3°C Kalme en zonnige winterdag pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 260 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,20 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 1