Brussel zet EU-deur op een kier voor West-Balkan
13
Met een auto naar de ruimte?
Elon Musk zou Elon Musk niet
zijn als hij de raket zonder ken
merkende handtekening de
lucht in zou sturen. In dit geval
wordt die handtekening ge
vormd door een kersrode Tesla
Roadster, als lading in het topje
van de Falcon Heavy-raket.
Het is zijn eigen Roadster. In
clusief een pop achter het stuur,
gekleed in een door SpaceX ont
wikkeld ruimtepak. De Tesla
wordt in een ovaalvormige
baan om de zon gebracht,
tussen de baan van de
aarde en Mars in. Nie
mand die hem dat verbiedt.
Al maanden keek de ruimte
vaartwereld uit naar gisteravond,
het moment waarop de eerste Fal
con Heavy-raket van Musks bedrijf
SpaceX de lucht in zou gaan. En het
lukte. Even voor tien uur gister
avond vond de succesvolle lance
ring plaats, begeleid door de klan
ken van David Bowies Space Od-
dity. Een groot succes voor een van
de meest kleur- en invloedrijke on
dernemers van deze tijd.
Achter de stunt van onderne
mer-dromer Musk gaat een mega
project schuil: de Falcon Heavy is
met de Saturnus-V, het werkpaard
dat ooit de Apollo's van NASA de
ruimte in bracht, de zwaarste raket
ooit. Zij is 70 meter hoog (22 verdie
pingen) en 1,4 miljoen kilo zwaar
en is een gedurfde variant op
de Falcon 9-raket waar-
Het wordt
of een
opwindend
succes of een
opwindende
mislukking
mee SpaceX vorig jaar bijna twintig
geslaagde vluchten voor klanten
heeft uitgevoerd.
De Falcon Heavy bestaat uit drie
Falcon 9's. Aan de grootste booster
zijn twee kleinere bevestigd voor
extra stuwkracht. Samen beschik
ken zij over liefst 27 motoren.
Musks nieuwe paradepaardje kan
63.800 kilo aan voorraad in een
baan om de aarde te bren
gen. Zo'n lancering kost
90 miljoen dollar. Als
het doel verder ligt kan er volgens
berekeningen bijvoorbeeld
r6.8oo kilo naar Mars worden
gebracht, of 3.500 kilo naar
Pluto.
Met de Falcon Heavy wil
Musk mensen op Mars zetten. Dit
jaar al zou de raket twee ruimtetoe
risten naar de maan moeten bren
gen. Na een baan om de maan keert
de Falcon Heavy terug naar de
aarde. Dat de raketten van SpaceX
kunnen terugkeren, maakt hen bij
zonder en de expedities minder
kostbaar, want zij worden herge
bruikt.
Drie jaar geleden lukte het voor
het eerst om een eerste trap van een
raket een zachte landing - rechtop
- te laten maken. Vorig jaar waren
alle veertien landingen succesvol.
Met het hergebruik van vijf raket
ten bespaarde SpaceX miljoenen.
Onwaarschijnlijk
Ook de Falcon Heavy moet terug
keren naar de aarde. In drie delen.
Het zou een onwaarschijnlijke
prestatie zijn als dat lukt - en Musk
wist van tevoren dat het geen ze-
kerheidje was. Vooraf zei hij nog:
„De kans bestaat dat de eerste
vlucht niet volgens het boekje gaat.
De raket kan exploderen. Het is hoe
dan ook reuzespannend. Het wordt
of een opwindend succes of een op
windende mislukking."
Deel één van de operatie be
hoorde gisteravond tot de eerste ca
tegorie.
Dat zegt Brussel in een stuk waar
over het in juni een besluit van de
lidstaten verwacht. Eén maand
eerder houden EU- en zes Balkan
leiders een speciale Balkantop in
het Bulgaarse Sofia. Een stevig
welkomstsignaal, aldus de Com
missie, moet de nieuwkomers hel
pen hun onderlinge geschillen te
begraven en het pad naar welvaart
in te slaan.
Dat is ook Europees eigenbe
lang, zo schetste Commissievoor
zitter Juncker vorig najaar in zijn
jaarlijkse 'troonrede': „Als we
meer stabiliteit willen in onze
omgeving, dan moeten we een ge
loofwaardig toetredingsperspec
tief bieden aan de West-Balkan.
Het is duidelijk dat er deze Com
missie- en Parlementsperiode
(beide lopen afin 2019) geen ver
dere uitbreiding is. Niemand is
klaar. Maar daarna zal de Unie
meer dan 27 leden gaan tellen."
Juncker reist later deze maand
het hele gebied af, buitenlandchef
Mogherini steunt hem: „Ik wil
over 20 jaar niet op mijn nagels
moeten bijten omdat we een regio
in problemen elk perspectief op
verbetering hebben ontnomen."
Montenegro en Servië zouden
volgens haar al in 2025 kunnen
toetreden, Albanië, Macedonië
(Fyrom), Bosnië-Herzegovina en
Kosovo later. Samen zouden ze de
EU 18 miljoen inwoners groter
maken.
Opjagen
De geopolitieke belangen zijn ook
duidelijk - Russische invloed te
gengaan- maar daardoor wil
Brussel zich deze keer niet laten
opjagen. Eerder, in 2004, liet Eu
ropa wel overhaast tien nieuwe
landen toe. Met de gevolgen daar
van - opstandige Midden- en
Oost-Europese landen- heeft
Brussel nog dagelijks last. Op
nieuw landen binnenhalen met
een lopend grensgeschil - zoals
het nog altijd gedeelde Cyprus, of
het binnen de EU ruziënde Kroa
tië en Slovenië - kan al helemaal
niet aan de orde zijn.
Maar, stelt de door ervaring ge
louterde Commissie vast, we zul
len er organisatorisch en finan
cieel zelf ook klaar voor moeten
zijn. De Commissie weet ook dat
toetreding anders zelfs onmogelijk
is: elke lidstaat kan met één simpel
veto elke uitbreiding van de Euro
pese Unie tegenhouden.
woensdag 7 februari 2018
GO
Musk flikt het: de Falcon
Heavy-raket schiet weg
Het is hem gelukt. De eerste
Falcon Heavy-raket van Elon
Musk is gisteravond de lucht
ingegaan. Het succes is ook
een enorme opsteker voor
Musks missie naar Mars.
Hans van Zon
Rotterdam/Cape Canaveral
- Elon Musk, eigenaar SpaceX
Na een toetredingsstop van vijf
jaar voelt Europa zich weer
klaar voor nieuwe lidstaten.
Servië en Montenegro zouden
tegen 2025 de eersten kunnen
zijn.
Frans Boogaard
Brussel
Commissievoorzitter Junc-
ker wil de West-Balkan per
spectief bieden, fotoafp