Brussel zet EU-deur op een kier voor West-Balkan 13 Met een auto naar de ruimte? Elon Musk zou Elon Musk niet zijn als hij de raket zonder ken merkende handtekening de lucht in zou sturen. In dit geval wordt die handtekening ge vormd door een kersrode Tesla Roadster, als lading in het topje van de Falcon Heavy-raket. Het is zijn eigen Roadster. In clusief een pop achter het stuur, gekleed in een door SpaceX ont wikkeld ruimtepak. De Tesla wordt in een ovaalvormige baan om de zon gebracht, tussen de baan van de aarde en Mars in. Nie mand die hem dat verbiedt. Al maanden keek de ruimte vaartwereld uit naar gisteravond, het moment waarop de eerste Fal con Heavy-raket van Musks bedrijf SpaceX de lucht in zou gaan. En het lukte. Even voor tien uur gister avond vond de succesvolle lance ring plaats, begeleid door de klan ken van David Bowies Space Od- dity. Een groot succes voor een van de meest kleur- en invloedrijke on dernemers van deze tijd. Achter de stunt van onderne mer-dromer Musk gaat een mega project schuil: de Falcon Heavy is met de Saturnus-V, het werkpaard dat ooit de Apollo's van NASA de ruimte in bracht, de zwaarste raket ooit. Zij is 70 meter hoog (22 verdie pingen) en 1,4 miljoen kilo zwaar en is een gedurfde variant op de Falcon 9-raket waar- Het wordt of een opwindend succes of een opwindende mislukking mee SpaceX vorig jaar bijna twintig geslaagde vluchten voor klanten heeft uitgevoerd. De Falcon Heavy bestaat uit drie Falcon 9's. Aan de grootste booster zijn twee kleinere bevestigd voor extra stuwkracht. Samen beschik ken zij over liefst 27 motoren. Musks nieuwe paradepaardje kan 63.800 kilo aan voorraad in een baan om de aarde te bren gen. Zo'n lancering kost 90 miljoen dollar. Als het doel verder ligt kan er volgens berekeningen bijvoorbeeld r6.8oo kilo naar Mars worden gebracht, of 3.500 kilo naar Pluto. Met de Falcon Heavy wil Musk mensen op Mars zetten. Dit jaar al zou de raket twee ruimtetoe risten naar de maan moeten bren gen. Na een baan om de maan keert de Falcon Heavy terug naar de aarde. Dat de raketten van SpaceX kunnen terugkeren, maakt hen bij zonder en de expedities minder kostbaar, want zij worden herge bruikt. Drie jaar geleden lukte het voor het eerst om een eerste trap van een raket een zachte landing - rechtop - te laten maken. Vorig jaar waren alle veertien landingen succesvol. Met het hergebruik van vijf raket ten bespaarde SpaceX miljoenen. Onwaarschijnlijk Ook de Falcon Heavy moet terug keren naar de aarde. In drie delen. Het zou een onwaarschijnlijke prestatie zijn als dat lukt - en Musk wist van tevoren dat het geen ze- kerheidje was. Vooraf zei hij nog: „De kans bestaat dat de eerste vlucht niet volgens het boekje gaat. De raket kan exploderen. Het is hoe dan ook reuzespannend. Het wordt of een opwindend succes of een op windende mislukking." Deel één van de operatie be hoorde gisteravond tot de eerste ca tegorie. Dat zegt Brussel in een stuk waar over het in juni een besluit van de lidstaten verwacht. Eén maand eerder houden EU- en zes Balkan leiders een speciale Balkantop in het Bulgaarse Sofia. Een stevig welkomstsignaal, aldus de Com missie, moet de nieuwkomers hel pen hun onderlinge geschillen te begraven en het pad naar welvaart in te slaan. Dat is ook Europees eigenbe lang, zo schetste Commissievoor zitter Juncker vorig najaar in zijn jaarlijkse 'troonrede': „Als we meer stabiliteit willen in onze omgeving, dan moeten we een ge loofwaardig toetredingsperspec tief bieden aan de West-Balkan. Het is duidelijk dat er deze Com missie- en Parlementsperiode (beide lopen afin 2019) geen ver dere uitbreiding is. Niemand is klaar. Maar daarna zal de Unie meer dan 27 leden gaan tellen." Juncker reist later deze maand het hele gebied af, buitenlandchef Mogherini steunt hem: „Ik wil over 20 jaar niet op mijn nagels moeten bijten omdat we een regio in problemen elk perspectief op verbetering hebben ontnomen." Montenegro en Servië zouden volgens haar al in 2025 kunnen toetreden, Albanië, Macedonië (Fyrom), Bosnië-Herzegovina en Kosovo later. Samen zouden ze de EU 18 miljoen inwoners groter maken. Opjagen De geopolitieke belangen zijn ook duidelijk - Russische invloed te gengaan- maar daardoor wil Brussel zich deze keer niet laten opjagen. Eerder, in 2004, liet Eu ropa wel overhaast tien nieuwe landen toe. Met de gevolgen daar van - opstandige Midden- en Oost-Europese landen- heeft Brussel nog dagelijks last. Op nieuw landen binnenhalen met een lopend grensgeschil - zoals het nog altijd gedeelde Cyprus, of het binnen de EU ruziënde Kroa tië en Slovenië - kan al helemaal niet aan de orde zijn. Maar, stelt de door ervaring ge louterde Commissie vast, we zul len er organisatorisch en finan cieel zelf ook klaar voor moeten zijn. De Commissie weet ook dat toetreding anders zelfs onmogelijk is: elke lidstaat kan met één simpel veto elke uitbreiding van de Euro pese Unie tegenhouden. woensdag 7 februari 2018 GO Musk flikt het: de Falcon Heavy-raket schiet weg Het is hem gelukt. De eerste Falcon Heavy-raket van Elon Musk is gisteravond de lucht ingegaan. Het succes is ook een enorme opsteker voor Musks missie naar Mars. Hans van Zon Rotterdam/Cape Canaveral - Elon Musk, eigenaar SpaceX Na een toetredingsstop van vijf jaar voelt Europa zich weer klaar voor nieuwe lidstaten. Servië en Montenegro zouden tegen 2025 de eersten kunnen zijn. Frans Boogaard Brussel Commissievoorzitter Junc- ker wil de West-Balkan per spectief bieden, fotoafp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13