Volkswagen haalt diesels
terug wegens brandgevaar
10
Noord-Koreanen werkten ook aan Nederlandse schepen
Vleermuis
krijgt toch
de ruimte in
Dordrecht
De grote bedrijven laten hun sche
pen bouwen in Polen, waar Noord-
Koreaanse lassers worden ingezet
die onder schrijnende omstandig
heden moeten werken. De bedrij
ven hebben ontsteld gereageerd op
de berichtgeving.
De misstanden vinden volgens
het rapport onder andere plaats op
de Partner Shipyard in Szczecin,
Polen. Dat bedrijf bouwt zo'n acht
schepen per jaar, waarvan het
grootste deel bestemd is voor de
Nederlandse markt.
De ceo van Boskalis, Peter Ber-
dowski, heeft naar aanleiding van
de bevindingen van de Leidse on
derzoekers verklaard geen weet te
hebben van de inzet van Noord-
Koreanen. Dit terwijl zij de bouw
van de eerste van de vier door hen
bestelde scheepsrompen intensief
hebben begeleid. Als Boskalis op
de hoogte was geweest van de in
zet van de Noord-Koreaanse arbei
ders, had het bedrijf de samenwer
king met het scheepswerf gestopt,
aldus de bestuurder.
Betreuren
Ook scheepsbouwer Damen Ship-
yards zegt niets te hebben gemerkt
van Noord-Koreaanse slavenar
beid bij Crist, een andere Poolse
scheepswerf waar volgens het
Leidse onderzoek slaven wer
ken „Wij betreuren dit en staan
hier niet achter", benadrukt een
woordvoerder van Damen.
Het Rotterdamse Van Oord zou
volgens het rapport ook één schip
in gebruik hebben dat geprodu-
Agnes
Jongerius, Euro
parlementariër,
wil sancties voor
de betrokken
bedrijven
ceerd is door Partner Shipyard.
Woordvoerder Irene den Braven
ontkent dit stellig. „Het betref
fende schip, de Acta Orion, zit niet
in onze vloot. We werken niet sa
men met Partner Shipyard en be
treuren ten zeerste dat onze naam
ten onrechte genoemd wordt."
400 Noord-Koreanen
De Noord-Koraanse lassers zijn
slaven te noemen volgens hoogle
raar Koreastudies Remco Breuker,
omdat ze niet weg kunnen of nee
kunnen zeggen tegen het werk.
„Ze krijgen nauwelijks tot niet be
taald en werken vaak onder slechte
omstandigheden." Breuker leidde
het onderzoek. Het zou in totaal
gaan om 400 Noord-Koreanen die
in Polen aan het werk zijn gezet op
de scheepswerven.
De Verenigde Naties hebben in de
cember 20t7 afgesproken dat er
binnen twee jaar een einde moet
komen aan het tewerkstellen van
Noord-Koreaanse arbeiders in de
EU.
Dat is niet genoeg, vindt Euro
parlementariër Agnes Jongerius
(PvdA). Zij wil dat de werkvergun
ningen per direct worden inge
trokken. Jongerius gaat samen met
haar collega Kati Piri een debat
aanvragen om de Europese Com
missie daarin mee te krijgen.
Ook pleit Jongerius voor sancties
voor alle betrokken bedrijven. „Dat
zal niet gemakkelijk zijn, maar ju
ridisch zeker niet onmogelijk. We
hebben ervaring in de kledingin
dustrie, waar bedrijven die zaken
deden met foute fabrieken bestraft
zijn."
DORDRECHT In de nieuwe
Dordtse woonwijk Valkhorst
wonen straks meer vleermui
zen dan mensen. Projectont
wikkelaar Heijmans moet
voor r.800 vleermuizen speci
ale kasten in de zijmuren van
woningen maken.
Dat zijn er zes keer zoveel
als het aantal van 300 vleer
muizen dat geteld is in een
oude school op het bouwter
rein, waar de beschermde
dieren wonen. Die school
mag volgens de Natuurbe
schermingswet pas gesloopt
worden als er vervangende
woonruimte is gevonden.
Daardoor is de bouw van
wijk al jaren vertraagd. Heij
mans weigerde tot nu toe
voorzieningen in de woon
huizen te plaatsen, want dat
zou kopers afschrikken. Nu is
de bouwer overstag.
Op de kopgevels van 9 van
de 41 woningen in de wijk
komen vleermuiskasten, die
elk plaats bieden aan zo'n 200
vleermuizen. Het zijn een
soort verticale brievenbus
sen, waardoor vleermuizen
tussen de buitenmuur en de
spouwmuur kunnen komen.
„We moeten van de wet
voor minstens vier keer zo
veel dieren voorzieningen
treffen", legt Tessa Dekkers
van Heijmans uit. „Gelukkig
zijn de kopers meegaand en
hebben ze al toestemming
gegeven."
Bij de getroffen auto's kan een re
lais van de startmotor blijven han
gen na het starten, waardoor de
startmotor blijft draaien. Deze kan
uiteindelijk oververhit raken en in
brand vliegen.
Het gevaar bestaat bij ongeveer
58.000 voertuigen. Om ze te iden
tificeren, moeten wereldwijd on
geveer 125.000 auto's worden te
ruggeroepen, die voor het meren
deel in Europa zijn verkocht.
De werkplaats verwisselt in on
geveer anderhalf uur de magneti
sche schakelaar in de getroffen
voertuigen. Of andere merken van
de Volkswagen Groep ook zijn ge
troffen, is nog niet bekend.
De terugroepactie is de zoveel
ste tegenslag voor Volkswagen,
nadat het merk eerder moest be
kennen dat er gesjoemeld is met
software om diesels schoner te
doen lijken. Onlangs kwam het
merk in het nieuws vanwege ex
perimenten met apen en mensen,
die het uitlaatgas van een diesel
motor moesten inademen.
Volkswagen heeft de laatste tijd
meermalen aangekondigd grote
investeringen te willen doen in
elektrisch rijden, wat kan meehel
pen om de dieseldrama's zo snel
mogelijk achter zich te laten.
PRESENTEERT
ST UZ)IO
woensdag 7 februari 2018
PC
Leiden
Een man rookt een siga
ret bij de Partner Shipyard
in Polen. Het bedrijf zou
werken met slaven uit
Noord-Korea. fotoandrew
FOTO DREAMSTIME
Volkswagen haalt alle auto's
met dieselmotor terug die zijn
gebouwd in de periode maart
tot juni 2011. Het gaat uitslui
tend om auto's met een 1.6- of
2.0-liter dieselmotor.
Erik Kouwenhoven
Wolfsburg
Zo'n 58.000 auto's
kunnen oververhit raken
en in brand vliegen
Bedrijven: We wisten niets
van slavernij bij scheepsbouw
Grote Nederlandse bedrijven
als Boskalis en Koninklijke Bo-
dewes hebben schepen in ge
bruik die gebouwd zijn door
Noord-Koreaanse slaven.
Dat stellen onderzoekers van
de Universiteit van Leiden in
een rapport dat gisteren ver
scheen.
Hanneke Marcelis
GIANNIROMME HIDDE VAN WARMERDAM
TESSA VELDHUIS MATTIE VALK
THIJS ZONNEVELD