Volkswagen haalt diesels terug wegens brandgevaar 10 Noord-Koreanen werkten ook aan Nederlandse schepen Vleermuis krijgt toch de ruimte in Dordrecht De grote bedrijven laten hun sche pen bouwen in Polen, waar Noord- Koreaanse lassers worden ingezet die onder schrijnende omstandig heden moeten werken. De bedrij ven hebben ontsteld gereageerd op de berichtgeving. De misstanden vinden volgens het rapport onder andere plaats op de Partner Shipyard in Szczecin, Polen. Dat bedrijf bouwt zo'n acht schepen per jaar, waarvan het grootste deel bestemd is voor de Nederlandse markt. De ceo van Boskalis, Peter Ber- dowski, heeft naar aanleiding van de bevindingen van de Leidse on derzoekers verklaard geen weet te hebben van de inzet van Noord- Koreanen. Dit terwijl zij de bouw van de eerste van de vier door hen bestelde scheepsrompen intensief hebben begeleid. Als Boskalis op de hoogte was geweest van de in zet van de Noord-Koreaanse arbei ders, had het bedrijf de samenwer king met het scheepswerf gestopt, aldus de bestuurder. Betreuren Ook scheepsbouwer Damen Ship- yards zegt niets te hebben gemerkt van Noord-Koreaanse slavenar beid bij Crist, een andere Poolse scheepswerf waar volgens het Leidse onderzoek slaven wer ken „Wij betreuren dit en staan hier niet achter", benadrukt een woordvoerder van Damen. Het Rotterdamse Van Oord zou volgens het rapport ook één schip in gebruik hebben dat geprodu- Agnes Jongerius, Euro parlementariër, wil sancties voor de betrokken bedrijven ceerd is door Partner Shipyard. Woordvoerder Irene den Braven ontkent dit stellig. „Het betref fende schip, de Acta Orion, zit niet in onze vloot. We werken niet sa men met Partner Shipyard en be treuren ten zeerste dat onze naam ten onrechte genoemd wordt." 400 Noord-Koreanen De Noord-Koraanse lassers zijn slaven te noemen volgens hoogle raar Koreastudies Remco Breuker, omdat ze niet weg kunnen of nee kunnen zeggen tegen het werk. „Ze krijgen nauwelijks tot niet be taald en werken vaak onder slechte omstandigheden." Breuker leidde het onderzoek. Het zou in totaal gaan om 400 Noord-Koreanen die in Polen aan het werk zijn gezet op de scheepswerven. De Verenigde Naties hebben in de cember 20t7 afgesproken dat er binnen twee jaar een einde moet komen aan het tewerkstellen van Noord-Koreaanse arbeiders in de EU. Dat is niet genoeg, vindt Euro parlementariër Agnes Jongerius (PvdA). Zij wil dat de werkvergun ningen per direct worden inge trokken. Jongerius gaat samen met haar collega Kati Piri een debat aanvragen om de Europese Com missie daarin mee te krijgen. Ook pleit Jongerius voor sancties voor alle betrokken bedrijven. „Dat zal niet gemakkelijk zijn, maar ju ridisch zeker niet onmogelijk. We hebben ervaring in de kledingin dustrie, waar bedrijven die zaken deden met foute fabrieken bestraft zijn." DORDRECHT In de nieuwe Dordtse woonwijk Valkhorst wonen straks meer vleermui zen dan mensen. Projectont wikkelaar Heijmans moet voor r.800 vleermuizen speci ale kasten in de zijmuren van woningen maken. Dat zijn er zes keer zoveel als het aantal van 300 vleer muizen dat geteld is in een oude school op het bouwter rein, waar de beschermde dieren wonen. Die school mag volgens de Natuurbe schermingswet pas gesloopt worden als er vervangende woonruimte is gevonden. Daardoor is de bouw van wijk al jaren vertraagd. Heij mans weigerde tot nu toe voorzieningen in de woon huizen te plaatsen, want dat zou kopers afschrikken. Nu is de bouwer overstag. Op de kopgevels van 9 van de 41 woningen in de wijk komen vleermuiskasten, die elk plaats bieden aan zo'n 200 vleermuizen. Het zijn een soort verticale brievenbus sen, waardoor vleermuizen tussen de buitenmuur en de spouwmuur kunnen komen. „We moeten van de wet voor minstens vier keer zo veel dieren voorzieningen treffen", legt Tessa Dekkers van Heijmans uit. „Gelukkig zijn de kopers meegaand en hebben ze al toestemming gegeven." Bij de getroffen auto's kan een re lais van de startmotor blijven han gen na het starten, waardoor de startmotor blijft draaien. Deze kan uiteindelijk oververhit raken en in brand vliegen. Het gevaar bestaat bij ongeveer 58.000 voertuigen. Om ze te iden tificeren, moeten wereldwijd on geveer 125.000 auto's worden te ruggeroepen, die voor het meren deel in Europa zijn verkocht. De werkplaats verwisselt in on geveer anderhalf uur de magneti sche schakelaar in de getroffen voertuigen. Of andere merken van de Volkswagen Groep ook zijn ge troffen, is nog niet bekend. De terugroepactie is de zoveel ste tegenslag voor Volkswagen, nadat het merk eerder moest be kennen dat er gesjoemeld is met software om diesels schoner te doen lijken. Onlangs kwam het merk in het nieuws vanwege ex perimenten met apen en mensen, die het uitlaatgas van een diesel motor moesten inademen. Volkswagen heeft de laatste tijd meermalen aangekondigd grote investeringen te willen doen in elektrisch rijden, wat kan meehel pen om de dieseldrama's zo snel mogelijk achter zich te laten. PRESENTEERT ST UZ)IO woensdag 7 februari 2018 PC Leiden Een man rookt een siga ret bij de Partner Shipyard in Polen. Het bedrijf zou werken met slaven uit Noord-Korea. fotoandrew FOTO DREAMSTIME Volkswagen haalt alle auto's met dieselmotor terug die zijn gebouwd in de periode maart tot juni 2011. Het gaat uitslui tend om auto's met een 1.6- of 2.0-liter dieselmotor. Erik Kouwenhoven Wolfsburg Zo'n 58.000 auto's kunnen oververhit raken en in brand vliegen Bedrijven: We wisten niets van slavernij bij scheepsbouw Grote Nederlandse bedrijven als Boskalis en Koninklijke Bo- dewes hebben schepen in ge bruik die gebouwd zijn door Noord-Koreaanse slaven. Dat stellen onderzoekers van de Universiteit van Leiden in een rapport dat gisteren ver scheen. Hanneke Marcelis GIANNIROMME HIDDE VAN WARMERDAM TESSA VELDHUIS MATTIE VALK THIJS ZONNEVELD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10