©NDERNEMER 'We moesten professionaliseren om te groeien' Financiering SRPRS.ME: VAN GEINTJE NAAR SCALE-UP MET 9 MILJOEN OMZET Geen marktonderzoek Groei In tweeënhalf jaar wisten Ronald Kouvelt en zijn partner William Viveen hun bedrijf StuComm zonder externe financiering tot bloei te brengen. Pas toen ze de grens over wilden, hebben ze een investeerder aangetrokken. „Prijzen, subsidies en investeringen hebben wij nooit beschouwd als goed businessmodel." Door René Bogaarts Ruim een half miljoen studen ten gebruiken inmiddels de app van StuComm, onder meer om zich in te schrijven voor een tentamen, te weten waar en wanneer het precies wordt gehouden, en om te zien welk cijfer ze behaald hebben. En ze hoeven er zelf geen cent aan uit te geven, want het zijn de onderwijsinstellingen die betalen. Bootstrapping De eerste tweeënhalf jaar heeft StuComm overleefd zonder externe financiering. „Toen we in 2014 begonnen, hebben William Viveen en ik beiden vijftien- a twintigduizend euro in het bedrijf geïn vesteerd", vertelt ceo Ronald Kouvelt. „In het begin hebben we enorm op de kosten gelet. We deden zoveel mogelijk zelf, zoals het ontwikkelen van de app, het bouwen van de website en het werven van nieuwe klanten. De eerste anderhalfjaar hebben we onszelf ook geen salaris uitbetaald. Wij hadden het geluk dat de onderwijsinstellingen die in ons geloofden, ons vooruit wilden betalen. Daardoor konden we, elke keer als we een paar nieuwe klanten hadden, weer iemand aannemen." Businessmodel Kouvelt beseft dat hij geld had kunnen binnenhalen met ondernemersprijzen en subsidies. „We hebben wat subsidie gekregen uit de WBSO-regeling, maar dat was vrij summier. Wij hebben ons echt op het bedrijf gefocust. Het ophalen van geld, of het nu om prijzen, subsidies of investeringen ging, hebben wij nooit beschouwd als goed businessmodel", zegt Kouvelt. Banken waren destijds niet bereid om zaken te doen met een start-up als StuComm. „Ik heb de indruk dat banken nu sneller belang stelling hebben voor start-ups." Een jaar geleden is StuComm dan eindelijk met een externe investeerder in zee gegaan, een ondernemer uit de technologiebranche. Kouvelt en Viveen hebben nog steeds de meerderheid van de aandelen. „We wilden sneller groeien omdat we naar het buitenland wilden. Mede daarvoor moest de organisatie worden geprofessionaliseerd." Sinds kort lopen er enkele pilotprojecten in Groot-Brittannië. Volgens Kouvelt is er ook belangstelling vanuit Duitsland en Spanje. Het personeelsbestand is in korte tijd opgelopen tot vijfentwintig medewerkers. Tips: - Met het oog op de kosten, kan het verstandig zijn om in de beginfase van je bedrijf zoveel mogelijk zelf te doen. - Een externe investeerder kan je helpen om te groeien, bijvoorbeeld op het gebied van professionalisering. Groeien zonder externe financiers. Hoe doe je dat? Soms verliezen beginnende ondernemers, die in een vroeg stadium met externe financiers in zee zijn gegaan, hun motivatie. Omdat ze een groot pakket aandelen hebben ingeleverd, gaat een groot deel van de winst naar de investeerders. Bootstrap ping is een van de weinige manieren om daaraan te ontkomen: geen lening aangaan, maar zakelijke en persoonlijke uitgaven beperken om zo financiële ruimte voor je bedrijf te creëren. Eigen middelen Dat begint met het inzet ten van eigen middelen. Dat betekent niet alleen spaargeld in je bedrijf steken, maar ook gewoon je eigen laptop, mobiele telefoon en werkkamer gebruiken. Je kunt even tueel ook een extra hypo theek op je huis nemen, als je je maar wel goed realiseert dat je dat geld uiteindelijk wel moet terugbetalen. Familieleden en vrienden zijn soms ook bereid om je een zoge noemde zachte lening te geven, maar realiseer je wat er kan gebeuren als je niet in staat bent hen terug te betalen. Bijklussen en je sociale kring De meeste ondernemers zouden af en toe een consultancyklus kunnen aannemen of spreken op een symposium. Nadeel daarvan is alleen wel dat het je aandacht voor het bedrijf afleidt. Maar, het genereert wel geld. Probeer daarnaast om de mensen om je heen voor je bedrijf in te zetten. Familieleden, vrienden, vrijwilligers of stagiairs willen vaak best een handje toesteken om jouw bedrijf verder te helpen. Het hoeft niet zo veel te kosten om hen je waarde ring te laten voelen. Vooruitbetalen Probeer klanten zover te krijgen dat ze een bepaald percentage vooruitbetalen. Als je een leuk product of goede dienst aanbiedt, zijn consumenten verras send vaak bereid om het aanschafbedrag voor te schieten. Websites als kickstarter.com zijn daar voor een goed platform. Samenwerkingen In de zakelijke markt kun je soms strategische allianties aangaan met leveranciers die geloven dat zij uiteindelijk baat hebben bij jóuw succes. Als startende ondernemer kun je ook eens kijken welke ondernemers wedstrijden er zijn. Die kunnen aardig wat prijzen geld opleveren. Er zijn best veel van die wedstrijden; landelijk, regionaal of per sector bijvoorbeeld. Los van het prijzengeld ben je erbij gebaat dat je jouw verhaal kunt oefenen en de zichtbaarheid van je bedrijf verhoogt. O „We volgen niet het klassieke pad van Angels, serie A, serie B et cetera, maar hebben twee partijen uit ons netwerk die zijn ingestapt en financieren veel vanuit onze cashflow. We zijn nu met ongeveer 60 mensen. Dus wel start-up af, echt een scale-up. Het doel is dan ook om er een wereldmerk van te maken. Maar wel met behoud van de start-upcultuur." Lees het hele interview met Raymond Klompsma op deondernemer.nl. Naar het vliegveld zonder je bestemming te weten. Met srprs.me is mede-oprichter Raymond Klompsma op een missie om avontuur en spontaniteit terug te brengen in de reiswereld. En na stormachtige groei in eigen land volgt nu de rest van de wereld. „Ik had heel sterk het gevoel dat het concept gaaf is. Niet zozeer dat het meteen groot zou worden, meer dat het mensen zou raken", vertelt Klompsma. Inmiddels zijn zo'n 70.000 mensen in het diepe gesprongen met een reis bij Srprs.me, waarvan 30.000 in 2017 - goed voor een jaaromzet van bijna 9 miljoen euro. „In 2014 zijn we begonnen vanuit onze kennis over welke ervaring je mensen wilt geven. Dus geen marktonderzoek, maar direct de klantreis uittekenen vanuit de beleving van de reiziger. Daar kwam uit voort hoe we mensen willen bereiken en ons product willen aanbieden. Heel praktisch. Dat hebben we toen in enkele maanden neer gezet. Doordat we uren uit ons bestaande bedrijf konden halen, konden we klein starten." „Momenteel bedienen we een jonge doelgroep van gemiddeld 28 jaar. Ik denk dat we ook onder iets oudere mensen goed kunnen scoren. Verder gaan we nieuwe landen aansluiten. Vorig jaar zijn we in Engeland gestart, waar al ongeveer 10 procent van de omzet vandaan komt. In maart volgt Duits land. Belangrijk daarbij is dat we vorig jaar onze operatie flexibeler en schaalbaar hebben gemaakt. deondernemer.nl Start-up StuComm floreerde zonder externe financiering thema: geldzaken Martijn Lentz is adviseur voor ondernemers en expert op gebied van MKB Financiering bij de Kamer van Koophandel. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15