Onderzoek naar stress bij
zeilers Volvo Ocean race
3
Traject Rotterdam-Den Haag
Het politieke arsenaal lijkt er een wapen bij te
hebben, nu ook Thierry Baudet naar de politie is
gestapt om aangifte te doen. Na Wilders grijpt de
voorman van Forum voor Democratie naar het
middel om buiten het debat zijn punt te maken.
Aanleiding voor Baudet zijn uitla
tingen van vicepremier Kajsa Ol
longren, die vrijdag bij een lezing
hekelde dat Baudet 'ras' betrekt in
'het politieke debat'. Ook weigert
Baudet volgens Ollongren een
omstreden uitspraak van zijn
Amsterdamse partijgenoot Yernaz
Ramautarsing te veroordelen. Die
zou in 2016 hebben gezegd dat er
een verband bestaat tussen IQ_en
ras. „Ik had ook graag gezien dat
zwarte mensen hyperintelligent
waren. Maar het is niet zo", zei hij
destijds.
Baudet reageerde zaterdagoch
tend direct door met zijn politieke
rechterhand (en advocaat) Theo
Hiddema aangifte te gaan doen
wegens 'smaad en laster'. Ollon
gren maakt zich volgens hem
schuldig aan 'lasterlijke uitspra
ken' en 'demonisering van een
volksvertegenwoordiger'. Baudet
wilde bij een persconferentie ver
der geen vragen beantwoorden,
maar wijst alle beschuldigingen
van racisme van de hand.
Ollongren reageerde daarop
met: „Het staat Thierry Baudet ui
teraard vrij om aangifte te doen.
Maar logischer zou zijn dat hij het
politieke debat aangaat. Daar sta ik
voor open."
Dat Baudet toch liever naar een
aanklacht grijpt, noemt politico
loog Kees Aarts 'opmerkelijk'. „Ze
ker voor een partij die zegt de vrij
heid van meningsuiting hoog in
het vaandel te dragen."
Logischer zou
zijn dat hij het
politieke debat
aangaat. Daar sta
ikvooropen
Baudet is niet de eerste die naar
een aangifte grijpt. Geert Wilders
ging hem recent voor in een aan
klacht tegen premier Mark Rutte,
omdat die volgens de PVV-leider
Nederlanders achterstelt bij asiel
zoekers. Wilders zei daarover: „Ik
houd hem daarvoor in debatten
verantwoordelijk, maar grijp naar
ieder democratisch middel."
Handige zet, aldus Aarts. „Publi
citair is het gewoon kassa, zowel
voor Baudet als Wilders. Het wer
kelijke debat over wat Baudet van
die rassendiscussie vindt, raakt
hierdoor handig naar de achter
grond."
Nieuw is het niet helemaal. En
evenmin hebben rechtse partijen
er patent op. In de jaren 90 regende
het processen aan het adres van
Hans Janmaat voor zijn uitspraken
als 'vol is vol'. Die werden vooral
door linkse activisten én politici
aangespannen. Tegen Janmaat zijn
naar schatting wel 300 aangiften
gedaan, zo is becijferd. „Een aan
gifte van smaad en laster laat zich
alleen wat moeilijker rijmen met
een partij die debat zegt te willen
voeren."
'Kleinzerig'
Bovendien is de aangifte 'kans
loos', zegt Theo de Roos, hoogle
raar strafproces. „Beetje kleinzerig
is dit allemaal. Die mevrouw lijkt
me gewoon kritisch, het haalt de
drempel van een strafbaar feit al
lemaal niet. De maatstaf is dat het
onnodig grievend is en op de per
soon gericht. Nou, hoe ik de uit
spraken van Ollongren ook lees:
dat zie ik er niet aan af."
Zonder politieke averij bleef de
discussie over 'ras' in Amsterdam
niet. Omdat Baudet er geen af
stand van wilde nemen, zeiden
D66, GroenLinks en de PvdA in
Amsterdam al dat het niet met
FvD wil samenwerken na de ge
meenteraadsverkiezingen in
maart.
Bijval oogst Baudet overigens
ook. Geert Wilders twitterde dit
weekeinde een foto van Ollongren
met de tekst: „Zo ziet haat er dus
uit."
Het traject - een van de meest be
reden van Nederland - moet eerst
deels geschikt worden gemaakt
voor het rijden met acht intercity's
en zes sprinters per uur per rich
ting. De belangrijkste verandering
is de uitbreiding van twee naar vier
sporen tussen Rijswijk en Delft-
Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af
is, kan de capaciteit op dit stuk
spoor flink worden vergroot.
Staatssecretaris Van Veldhoven:
„Het aantal treinreizigers neemt
zeer snel toe. Zeker in de Randstad,
waar de bevolking de komende tien
jaar met een half miljoen mensen
groeit. Door nü te investeren, zor
gen we ervoor dat reizigers tussen
Den Haag en Rotterdam ook in de
toekomst comfortabel de trein kun
nen pakken."
Op deschop
Naast uitbreiding van het spoor,
worden ook stations op het traject
zo aangepast dat treinen sneller
kunnen aankomen en vertrekken.
De vraag is hoeveel last reizigers
ervan gaan krijgen dat zo'n druk
traject enkele jaren deels op de
schop gaat. Volgens Coen van Kra
nenburg, woordvoerder van spoor-
beheerder ProRail, is het de bedoe
ling 'de winkel zoveel mogelijk
open te houden'. „Er rijden dan wat
minder treinen dan normaal, maar
slechts op enkele momenten zal er
ROTTERDAM Het Erasmus
MC in Rotterdam gaat de Ne
derlandse deelnemers aan de
Volvo Ocean Race onderwerpen
aan een stresstest. De onderzoe
kers hopen zo betere manieren
te vinden om stress te behande
len van sporters en, in tweede
instantie, niet-sporters.
De Volvo Ocean Race is de
langste en zwaarste zeilrace ter
wereld. De bemanning is negen
maanden onderweg waarin ze
te maken krijgt met extreme
weersomstandigheden, zwaar
lichamelijk werk en een ver
stoord slaappatroon. Elke vier
totaal geen verkeer mogelijk zijn. Ik
verwacht geen jarenlange zware
overlast. We lossen dat goed op."
Volgens Van Kranenburg is de
klus best omvangrijk. „De tweede
tunnelbuis van Delft moet nog
worden opgetuigd en op dat station
komt er een perron bij." Daarnaast
moet er bij Delft-Zuid een over
steek worden gemaakt voor reizi
gers. Ook voor een onderdoorgang
bij Rijswijk moet veel gebeuren.
Floor Vermeulen (VVD), gede
puteerde van de provincie Zuid-
Holland, vindt de miljoeneninves
tering broodnodig. De ruim 300
Door te investeren,
zorgen we ook in de
toekomst voor een
comfortabele reis
miljoen euro gaat volgens hem
vooral naar grondaankopen, extra
rails, de vervanging en verhoging
van een belangrijke brug en de in
stallatie van nieuwe spoorbeveili-
ging, waardoor treinen straks nog
dichter op elkaar kunnen rijden.
De aanpak van het spoortraject is
onderdeel van het Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer, waar
mee het kabinet de drukste spoor
trajecten geschikt maakt om trei
nen vaker per uur te laten rijden.
uur wisselen ze elkaar af. Toch
moeten ze onder grote druk be
langrijke besluiten nemen.
De vier-uursdiensten zijn een
aanslag op de biologische klok.
Het leidt tot moeheid en slape
loosheid. Prestaties en alertheid
gaan achteruit. Chronische ver
storing kan op langere termijn
zelfs ziektes veroorzaken.
De deelnemers aan de Ocean
Race krijgen een horloge mee,
waarmee de onderzoekers het
slaapgedrag gaan meten. Ook
verzamelen ze voor, tijdens en
na de race bloed en plukjes haar
om stress te kunnen analyseren.
maandag 5 februari 2018
Miljoenen
voor extra
treinen
GO
Thierry Baudet en advocaat Theo Hiddema op de persconferentie nadat ze aangifte hebben ge
daan tegen minister Ollongren wegens 'smaad en laster', fotoanp
Lijdt nu politiek rechts
aan 'aangifteritis'?
Tobias den Hartog
Amsterdam
- Kajsa Ollongren, vicepremier
Reizigers kunnen vanaf 2025
elke 5 minuten een trein nemen
tussen Rotterdam en Den Haag.
Staatssecretaris Stientje van
Veldhoven trekt ruim 300 mil
joen euro uit om het spoor daar
voor geschikt te maken, maakt
ze vandaag bekend.
Edwin van der Aa
Den Haag
-Stientje van Veldhoven,
staatssecretaris