Onderzoek naar stress bij zeilers Volvo Ocean race 3 Traject Rotterdam-Den Haag Het politieke arsenaal lijkt er een wapen bij te hebben, nu ook Thierry Baudet naar de politie is gestapt om aangifte te doen. Na Wilders grijpt de voorman van Forum voor Democratie naar het middel om buiten het debat zijn punt te maken. Aanleiding voor Baudet zijn uitla tingen van vicepremier Kajsa Ol longren, die vrijdag bij een lezing hekelde dat Baudet 'ras' betrekt in 'het politieke debat'. Ook weigert Baudet volgens Ollongren een omstreden uitspraak van zijn Amsterdamse partijgenoot Yernaz Ramautarsing te veroordelen. Die zou in 2016 hebben gezegd dat er een verband bestaat tussen IQ_en ras. „Ik had ook graag gezien dat zwarte mensen hyperintelligent waren. Maar het is niet zo", zei hij destijds. Baudet reageerde zaterdagoch tend direct door met zijn politieke rechterhand (en advocaat) Theo Hiddema aangifte te gaan doen wegens 'smaad en laster'. Ollon gren maakt zich volgens hem schuldig aan 'lasterlijke uitspra ken' en 'demonisering van een volksvertegenwoordiger'. Baudet wilde bij een persconferentie ver der geen vragen beantwoorden, maar wijst alle beschuldigingen van racisme van de hand. Ollongren reageerde daarop met: „Het staat Thierry Baudet ui teraard vrij om aangifte te doen. Maar logischer zou zijn dat hij het politieke debat aangaat. Daar sta ik voor open." Dat Baudet toch liever naar een aanklacht grijpt, noemt politico loog Kees Aarts 'opmerkelijk'. „Ze ker voor een partij die zegt de vrij heid van meningsuiting hoog in het vaandel te dragen." Logischer zou zijn dat hij het politieke debat aangaat. Daar sta ikvooropen Baudet is niet de eerste die naar een aangifte grijpt. Geert Wilders ging hem recent voor in een aan klacht tegen premier Mark Rutte, omdat die volgens de PVV-leider Nederlanders achterstelt bij asiel zoekers. Wilders zei daarover: „Ik houd hem daarvoor in debatten verantwoordelijk, maar grijp naar ieder democratisch middel." Handige zet, aldus Aarts. „Publi citair is het gewoon kassa, zowel voor Baudet als Wilders. Het wer kelijke debat over wat Baudet van die rassendiscussie vindt, raakt hierdoor handig naar de achter grond." Nieuw is het niet helemaal. En evenmin hebben rechtse partijen er patent op. In de jaren 90 regende het processen aan het adres van Hans Janmaat voor zijn uitspraken als 'vol is vol'. Die werden vooral door linkse activisten én politici aangespannen. Tegen Janmaat zijn naar schatting wel 300 aangiften gedaan, zo is becijferd. „Een aan gifte van smaad en laster laat zich alleen wat moeilijker rijmen met een partij die debat zegt te willen voeren." 'Kleinzerig' Bovendien is de aangifte 'kans loos', zegt Theo de Roos, hoogle raar strafproces. „Beetje kleinzerig is dit allemaal. Die mevrouw lijkt me gewoon kritisch, het haalt de drempel van een strafbaar feit al lemaal niet. De maatstaf is dat het onnodig grievend is en op de per soon gericht. Nou, hoe ik de uit spraken van Ollongren ook lees: dat zie ik er niet aan af." Zonder politieke averij bleef de discussie over 'ras' in Amsterdam niet. Omdat Baudet er geen af stand van wilde nemen, zeiden D66, GroenLinks en de PvdA in Amsterdam al dat het niet met FvD wil samenwerken na de ge meenteraadsverkiezingen in maart. Bijval oogst Baudet overigens ook. Geert Wilders twitterde dit weekeinde een foto van Ollongren met de tekst: „Zo ziet haat er dus uit." Het traject - een van de meest be reden van Nederland - moet eerst deels geschikt worden gemaakt voor het rijden met acht intercity's en zes sprinters per uur per rich ting. De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft- Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op dit stuk spoor flink worden vergroot. Staatssecretaris Van Veldhoven: „Het aantal treinreizigers neemt zeer snel toe. Zeker in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit. Door nü te investeren, zor gen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kun nen pakken." Op deschop Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. De vraag is hoeveel last reizigers ervan gaan krijgen dat zo'n druk traject enkele jaren deels op de schop gaat. Volgens Coen van Kra nenburg, woordvoerder van spoor- beheerder ProRail, is het de bedoe ling 'de winkel zoveel mogelijk open te houden'. „Er rijden dan wat minder treinen dan normaal, maar slechts op enkele momenten zal er ROTTERDAM Het Erasmus MC in Rotterdam gaat de Ne derlandse deelnemers aan de Volvo Ocean Race onderwerpen aan een stresstest. De onderzoe kers hopen zo betere manieren te vinden om stress te behande len van sporters en, in tweede instantie, niet-sporters. De Volvo Ocean Race is de langste en zwaarste zeilrace ter wereld. De bemanning is negen maanden onderweg waarin ze te maken krijgt met extreme weersomstandigheden, zwaar lichamelijk werk en een ver stoord slaappatroon. Elke vier totaal geen verkeer mogelijk zijn. Ik verwacht geen jarenlange zware overlast. We lossen dat goed op." Volgens Van Kranenburg is de klus best omvangrijk. „De tweede tunnelbuis van Delft moet nog worden opgetuigd en op dat station komt er een perron bij." Daarnaast moet er bij Delft-Zuid een over steek worden gemaakt voor reizi gers. Ook voor een onderdoorgang bij Rijswijk moet veel gebeuren. Floor Vermeulen (VVD), gede puteerde van de provincie Zuid- Holland, vindt de miljoeneninves tering broodnodig. De ruim 300 Door te investeren, zorgen we ook in de toekomst voor een comfortabele reis miljoen euro gaat volgens hem vooral naar grondaankopen, extra rails, de vervanging en verhoging van een belangrijke brug en de in stallatie van nieuwe spoorbeveili- ging, waardoor treinen straks nog dichter op elkaar kunnen rijden. De aanpak van het spoortraject is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, waar mee het kabinet de drukste spoor trajecten geschikt maakt om trei nen vaker per uur te laten rijden. uur wisselen ze elkaar af. Toch moeten ze onder grote druk be langrijke besluiten nemen. De vier-uursdiensten zijn een aanslag op de biologische klok. Het leidt tot moeheid en slape loosheid. Prestaties en alertheid gaan achteruit. Chronische ver storing kan op langere termijn zelfs ziektes veroorzaken. De deelnemers aan de Ocean Race krijgen een horloge mee, waarmee de onderzoekers het slaapgedrag gaan meten. Ook verzamelen ze voor, tijdens en na de race bloed en plukjes haar om stress te kunnen analyseren. maandag 5 februari 2018 Miljoenen voor extra treinen GO Thierry Baudet en advocaat Theo Hiddema op de persconferentie nadat ze aangifte hebben ge daan tegen minister Ollongren wegens 'smaad en laster', fotoanp Lijdt nu politiek rechts aan 'aangifteritis'? Tobias den Hartog Amsterdam - Kajsa Ollongren, vicepremier Reizigers kunnen vanaf 2025 elke 5 minuten een trein nemen tussen Rotterdam en Den Haag. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven trekt ruim 300 mil joen euro uit om het spoor daar voor geschikt te maken, maakt ze vandaag bekend. Edwin van der Aa Den Haag -Stientje van Veldhoven, staatssecretaris

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3