Onbeschaamde kracht echt jammer! torendon» CiVcüs 23 fcia/ CABARET dien alle teksten. Die waren niet ge heel zonder engagement, zoals de re belse jaren 70 van de vaderlandse kleinkunst dat voorschreven. „Als ik daaraan terugdenk: vrese lijk. Het ging bijvoorbeeld over Viet namese bootvluchtelingen. Erg ge noeg hoor, maar ik zag mezelf preken en dacht steeds: 'Dit ben jij niet.' Nie mand hoeft van ene Bert Visscher uit Groningen te horen hoe de wereld in elkaar zit. „Youp van 't Hek, Pieter Derks, Theo Maassen zijn daar véél beter in. Ik voelde me alsof ik oud-Argentijnse gedichten over de Dwaze Moeders voordroeg. In een zwarte coltrui en met de moeilijke blik van een Scan dinavische actrice a la Liv Ullmann." Veeleer ontdekte hij, toen Filter in 1983 zichzelf ophief en Visscher voor een solobestaan koos, dat hij de man was van een geheel andere bood schap: die van de ongecompliceerde humor en de onbedaarlijke lach. Geen kip Maar voor het zover was - Visscher trekt sinds midden jaren 80 onafge broken volle zalen - moest de komiek nadrukkelijk zijn plek bevechten. „Man, dat was een lange lijdensweg. Van twee man in Goes tot vier keer nul in Amsterdam. Daar had ik thea ter De Suikerhof vier avonden afge huurd en de hele stad eigenhandig met A4'tjes volgeplakt. Er kwam geen kip. Elke avond zei de kroegei genaar naast het theater mismoedig: 'Laten we maar een biertje drinken, er komt niemand.'" Bert Visscher bleef doorgaan, dik wijls tegen de klippen op. „Jongeren centra, motorclubs, bezopen studen ten die blikjes naar je hoofd gooiden, Man, dat was een lange lijdensweg. Van twee man in Goes tot vier keer nul in Amsterdam biljartverenigingen.ik heb het alle maal overleefd. „Dan kwam je een kroeg binnen en informeerde je waar het podium was. Dat bleek een hoekje van het café te zijn. 'Zet het tafeltje maar opzij.' Je was blij dat ze de stekker uit de flip perkast haalden." Lesgeven 's Ochtends om half zeven, vertelt hij, arriveerde hij na een optreden in Zeeland of Limburg in zijn woon plaats Groningen. En er moest ook nog worden lesgegeven, want hij ver diende in die jaren de kost als onder wijzer. „Als je dat circuit kon veroveren, was je een heel eind. Veel jonge caba retiers doorlopen die 'school' niet meer, deels omdat dat circuit is ver dwenen. Nu worden ze vaak in één keer gelanceerd. Hup, een uur op tv. Cabaret is tenslotte razend populair. „Veel cabaretiers zie je nu alleen nog terug in spelletjes, panels en quizjes op dezelfde tv. Niet in het theater. Want: het is in dit vak de kunst je zalen vol te houden." Dat probeert hij naar eigen zeggen 'door te blijven verrassen'. Visscher: „Ik wil dat mensen zeggen: 'We we ten dat we naar Bert Visscher toe gaan, maar welke waanzin heeft hij deze keer verzonnen?' Ik werk er knetterhard aan om het telkens zo fris mogelijk te houden. „Op mijn leeftijd kan ik ook zeg gen: weet je wat, ik maak een best of. Maar - dat nóóit. Als je niks meer kunt bedenken, houdt het op." Corendon is een trotse sponsor van het veldrijden team van Mathieu kaïns maandag 5 februari 2018 Artiest: Eva Crutzen: Opslaan als Zou het - in dit technologische tijd vak - niet prachtig zijn als we onze mooiste herinneringen kunnen op slaan? En onze negatieve recollec ties met één druk op de knop wis sen? Waarom kan dat niet in een tijd waarin we zelfs met de hond sky- pen, vraagt Eva Crutzen zich af. In haar programma Opslaan als voert de cabaretière het publiek langs de donkerste diepten en hoogste toppen van haar herinnerin gen. Dankzij een ingenieuze beeld projectie verfrommelt Crutzen ze soms letterlijk tot een prop: weg ermee! Eva Crutzen geldt als een groot ta lent - in haar derde voorstelling zet ze die belofte om in een indrukwek kende gerijptheid die tot volle was dom komt. Ze zingt een lied over haar aversie tegen jazz, dan weer een moddervet hiphopnummer en een juweeltje over de veel te vroege dood van haar moeder. Haar observaties zijn scherp, snedig en humoristisch. Haar personificatie van de pseudo-spirituele cursusleid ster met Limburgse tongval Isabelle is ongemeen grappig - de dronken lellebel die volgt een verrukkelijke ty pering: rijk tot in het kleinste detail. De grote kracht van Crutzen is haar onbeschaamdheid ('Ik ga mezelf een supersoa tinderen...') en haar uitver groting van de alledaagse werkelijk heid. Haar gezever over ongelijke benen om sportbeoefening te ont duiken is heerlijk terloops, maar ze komt geheid terug met een rechtse directe. Zoals in haar oerschreeuw over de teloorgang van haar relatie, terwijl op de achtergrond een kan toorgebouw instort. Opslaan als is een voorstelling die simpelweg af is. —Arno Gelder Bert Visscher in de woonwagen van Tokko Pepetto, deel van het decor in zijn nieuwe voorstelling. FOTO HOLLANDSE HOOGTE 44 Bert Visscher: Hij wordt vanzelf moe. Tot en met 8 juni in verschil lende theaters door het hele land. Mathieu... Volgende is voor j corendon corendon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23