Onbeschaamde kracht
echt jammer!
torendon»
CiVcüs
23
fcia/
CABARET
dien alle teksten. Die waren niet ge
heel zonder engagement, zoals de re
belse jaren 70 van de vaderlandse
kleinkunst dat voorschreven.
„Als ik daaraan terugdenk: vrese
lijk. Het ging bijvoorbeeld over Viet
namese bootvluchtelingen. Erg ge
noeg hoor, maar ik zag mezelf preken
en dacht steeds: 'Dit ben jij niet.' Nie
mand hoeft van ene Bert Visscher uit
Groningen te horen hoe de wereld in
elkaar zit.
„Youp van 't Hek, Pieter Derks,
Theo Maassen zijn daar véél beter in.
Ik voelde me alsof ik oud-Argentijnse
gedichten over de Dwaze Moeders
voordroeg. In een zwarte coltrui en
met de moeilijke blik van een Scan
dinavische actrice a la Liv Ullmann."
Veeleer ontdekte hij, toen Filter in
1983 zichzelf ophief en Visscher voor
een solobestaan koos, dat hij de man
was van een geheel andere bood
schap: die van de ongecompliceerde
humor en de onbedaarlijke lach.
Geen kip
Maar voor het zover was - Visscher
trekt sinds midden jaren 80 onafge
broken volle zalen - moest de komiek
nadrukkelijk zijn plek bevechten.
„Man, dat was een lange lijdensweg.
Van twee man in Goes tot vier keer
nul in Amsterdam. Daar had ik thea
ter De Suikerhof vier avonden afge
huurd en de hele stad eigenhandig
met A4'tjes volgeplakt. Er kwam
geen kip. Elke avond zei de kroegei
genaar naast het theater mismoedig:
'Laten we maar een biertje drinken,
er komt niemand.'"
Bert Visscher bleef doorgaan, dik
wijls tegen de klippen op. „Jongeren
centra, motorclubs, bezopen studen
ten die blikjes naar je hoofd gooiden,
Man, dat was
een lange
lijdensweg.
Van twee man
in Goes tot
vier keer nul in
Amsterdam
biljartverenigingen.ik heb het alle
maal overleefd.
„Dan kwam je een kroeg binnen en
informeerde je waar het podium was.
Dat bleek een hoekje van het café te
zijn. 'Zet het tafeltje maar opzij.' Je
was blij dat ze de stekker uit de flip
perkast haalden."
Lesgeven
's Ochtends om half zeven, vertelt
hij, arriveerde hij na een optreden in
Zeeland of Limburg in zijn woon
plaats Groningen. En er moest ook
nog worden lesgegeven, want hij ver
diende in die jaren de kost als onder
wijzer.
„Als je dat circuit kon veroveren,
was je een heel eind. Veel jonge caba
retiers doorlopen die 'school' niet
meer, deels omdat dat circuit is ver
dwenen. Nu worden ze vaak in één
keer gelanceerd. Hup, een uur op tv.
Cabaret is tenslotte razend populair.
„Veel cabaretiers zie je nu alleen
nog terug in spelletjes, panels en
quizjes op dezelfde tv. Niet in het
theater. Want: het is in dit vak de
kunst je zalen vol te houden."
Dat probeert hij naar eigen zeggen
'door te blijven verrassen'. Visscher:
„Ik wil dat mensen zeggen: 'We we
ten dat we naar Bert Visscher toe
gaan, maar welke waanzin heeft hij
deze keer verzonnen?' Ik werk er
knetterhard aan om het telkens zo
fris mogelijk te houden.
„Op mijn leeftijd kan ik ook zeg
gen: weet je wat, ik maak een best of.
Maar - dat nóóit. Als je niks meer
kunt bedenken, houdt het op."
Corendon is een trotse sponsor van het veldrijden team van Mathieu
kaïns
maandag 5 februari 2018
Artiest: Eva Crutzen: Opslaan als
Zou het - in dit technologische tijd
vak - niet prachtig zijn als we onze
mooiste herinneringen kunnen op
slaan? En onze negatieve recollec
ties met één druk op de knop wis
sen? Waarom kan dat niet in een tijd
waarin we zelfs met de hond sky-
pen, vraagt Eva Crutzen zich af.
In haar programma Opslaan als
voert de cabaretière het publiek
langs de donkerste diepten en
hoogste toppen van haar herinnerin
gen. Dankzij een ingenieuze beeld
projectie verfrommelt Crutzen ze
soms letterlijk tot een prop: weg
ermee!
Eva Crutzen geldt als een groot ta
lent - in haar derde voorstelling zet
ze die belofte om in een indrukwek
kende gerijptheid die tot volle was
dom komt. Ze zingt een lied over
haar aversie tegen jazz, dan weer
een moddervet hiphopnummer en
een juweeltje over de veel te vroege
dood van haar moeder.
Haar observaties zijn scherp, snedig
en humoristisch. Haar personificatie
van de pseudo-spirituele cursusleid
ster met Limburgse tongval Isabelle
is ongemeen grappig - de dronken
lellebel die volgt een verrukkelijke ty
pering: rijk tot in het kleinste detail.
De grote kracht van Crutzen is haar
onbeschaamdheid ('Ik ga mezelf een
supersoa tinderen...') en haar uitver
groting van de alledaagse werkelijk
heid. Haar gezever over ongelijke
benen om sportbeoefening te ont
duiken is heerlijk terloops, maar ze
komt geheid terug met een rechtse
directe. Zoals in haar oerschreeuw
over de teloorgang van haar relatie,
terwijl op de achtergrond een kan
toorgebouw instort. Opslaan als is
een voorstelling die simpelweg af is.
—Arno Gelder
Bert Visscher in de
woonwagen van
Tokko Pepetto, deel
van het decor in zijn
nieuwe voorstelling.
FOTO HOLLANDSE HOOGTE
44
Bert Visscher: Hij wordt vanzelf
moe. Tot en met 8 juni in verschil
lende theaters door het hele land.
Mathieu...
Volgende is
voor j
corendon
corendon