ZEELAND GEBOEKT Lezingen vol spiritualiteit Van Hassel en Tonk vertellen in Goes De dam heeft nog een gat ZEELAND 21 Reynaert de Vos staat centraal in het fantasy-tijdschrift Wonder waan' De Zeeuwse auteurs Robbert Jan Swiers en Jan J.B. Kuipers zijn van de partij. Het Nederlands Contactcentrum voor Science Fiction (N.C.S.F.) geeft het kwartaaltijdschrift 'Wonderwaan' uit. Daarin worden Nederlandstalige, fantastische verhalen gepubliceerd. Eind vorig jaar werd met nummer 44 de elfde jaargang volgemaakt. De redactie bestaat uit gerenommeerde fan- tasy-schrijvers als Jaap Boekestein, Marcel Orie en Roelof Goudriaan. 'Wonderwaan 44' is een themanummer met verhalen over Reynaert de Vos. Twee van de productiefste auteurs in Zee land leveren een bijdrage: Robbert Jan Swiers en Jan J.B. Kuipers. Beide Zeeuwen hebben wel vaker in het blad gepubliceerd. En ook eigen bundels met fan- tasy-verhalen het licht doen zien. Van Swiers verscheen vorig jaar 'Belle Epoque', Kuipers presenteerde in 2013 de bundel 'Een ramp van 5000 tekens'. Swiers neemt de lezer in zijn verhaal 'Vos - vrouw en kinderen eerst' mee naar een fanta- sywereld vol met harnassen, stoompistolen en ophaalbruggen. We maken kennis met de 'om- gevormden': dieren met een menselijk lichaam die hun kop behouden hadden, en mensen die een dierenkop gekregen hadden op hun 'ge wone' lijf. Vos is de hoofdrolspeler: „Hij wist niet beter dan dat hij het lichaam van een kleine man had en de kop van een vos." Net als in het oorspronkelijke Reynaertver- haal is Beer zijn tegenspeler. In de versie van Swiers heeft Beer het gezin van Vos gegijzeld, omdat hij zijn bij een gokspel verloren buiten huis aan de weg tussen Hulst en Gent terug wil. In een koets die door stoom wordt aange dreven rijden ze naar het kasteel van koning Leo de Eenentwintigste. Daar wil Beer zijn ge lijk halen. Maar dat loopt anders. Vos heet dan wel geen Reynaert in dit verhaal, maar hij is even gewiekst. Beer eindigt uiteraard in de martelkamer en Vos mag terug naar zijn gezin. In het verhaal 'Een ware dienaar van de snoek' van Kuipers draait het om transfiguratie - gedaanteverwisseling. De ik-figuur is in het begin een teddybeer. Hij vertelt hoe zijn eige naresse Sylvie met een lucifer het pluche van zijn rug schroeit. En hoe diezelfde Sylvie een andere lucifer in zijn weke onderbuik drijft: „Helse pijnen! Aangezien ik stom ben, kan ik mijn ellende niet uiten." Ooit was de teddybeer een mens. Geen bijzonder aangenaam crea tuur, hij gooit de fiets van de oude Udde in de vaart. Het is juist die Udde, die over bijzondere krachten beschikt. Hij verandert de ik-figuur achtereenvolgens in een beer, een teddybeer, een gewonde en verslagen legeraanvoerder, een vis. En de ik-figuur wil eigenlijk graag in een vogel worden veranderd. Maar nee, dat plezier gunt Udde hem niet. Zijn snoekgedaante is meteen het einde: Udde slaat hem aan de haak. „Ik proef mijn ei gen bloed. 'Eindelijk', zegt Udde innig tevre den, en hij laat me in een emmertje glijden zo dat ik nog eventjes vers blijf." In de Middelburgse boekhan del De Drvkkery staan nog twee lezingen gepland in het kader van de Maand van de Spiri tualiteit. Mystiekkenner Kick Bras is donderdag 8 februari om 19.00 uur aan de beurt. Onlangs verscheen van zijn hand het boek 'Oog in oog, christelijke mystiek in beeld'. Bras presenteert en be commentarieert teksten en kunstvoorwerpen die op het goddelijke mysterie zijn gericht. Hij maakt via beeldpresentaties een pelgrimsroute langs beel dende kunstenaars en schrijvers: van Hadewijch tot Bonhoeffer, van Giotto tot Rothko en van Chagall tot Caravaggio. Donderdag 15 februari (19.00 uur) gaan cabaretier/columnist Arthur Umbgrove en beleidsme- dewerker An- thonie van den Buuse van de ge meente Mid delburg met elkaar in ge- -JglfcS sprek. Umb grove speelde bij de Come- dytrain en debuteerde in 2006 met de roman 'Midden op de weg zo hard mogelijk'. Vorig jaar september verscheen zijn vijfde roman 'Wat we weten', een por tret van drie broers uit Aleppo. Van den Buuse studeerde filoso fie, hij specialiseerde zich in het werk van de filosofen Karl Jas pers en Albert Camus. En hij is grondlegger van het Filosofisch Café in Middelburg. chrijfsters Sanneke van Hassel en Florence Tonk zijn vrijdag 9 februari om 19.30 uur te gast in boekhan del De Koperen Tuin in Goes. Ze vertellen over hun romans, waarin thema's aan bod komen als moederschap en het leven in de stad versus het platteland. Van Van Hassel verscheen eind 2017 de roman 'Stille grond', over een jonge moeder die ten strijde trekt tegen de daklozenopvang tegen over haar flat. In 'IJsheiligen' van Florence Tonk komen twee broers tegenover elkaar te staan wanneer zij na 43 jaar afwezigheid uit el- kaars leven samen voor hun zieke moeder moeten zorgen. In beide romans worstelen personages met hun afkomst, een verleden waar een streng geloof een flinke stem pel op drukte of een sterk veran derde omgeving. Van Hassel (1971) debuteerde in 2005 met de verhalenbundel 'IJs- regen'. Vier verhalenbundels en de roman 'Nest' volgden. Zij ont ving in 2005 de BNG Nieuwe Li teratuurprijs en de Anna Blaman- prijs (2013) voor haar oevre. Tonk (1970) publiceerde de dichtbun dels 'Anders komen de Wolven' (2006) en 'Rijgen' (2013). Haar eerste roman 'Blijf bij ons' (2010) werd genomineerd voor de Aca demica Literatuurprijs en de Vrouw Proza Debuutprijs. De toegang is gratis. Aanmel den via: info@koperentuin.nl. Zeeuwse schrijvers verdreven Democratie is een geweldig ding, roepen de politici. Vele partijen schermen met de term, en je had vroeger de Deutsche Demokratische Repu- blik. Tot de demos zich roert, tot het volk iets anders wil dan de volksvertegenwoordigers. Dan wordt resoluut de democratie ge smoord tot louter een mooi woord. Zo gaat het vandaag, zo ging het in het verleden. In ver schillende boeken van Gertie Evenhuis (1927-2005) richten in het nauw geraakte Zeeuwen zich tot Den Haag. Een burgemeester heeft als leus: 'Een dam zonder sluis voor Veere een kruis.' Maar zelfs voor hem wijken de plannen makers niet. Gertie Evenhuis behoort, ook als je haar boeken tegenwoordig leest, tot onze grootste jeugd- boeken- schrij- vers. Na tuurlijk, je beziet haar werk te gen woordig anders dan indertijd. Wat zij actu eel en educatief bedoelde, is nu vooral historische merkwaardig heid. Maar een boek als 'Verdreven vloot' (1962) leg je niet onverschil lig weg. Zij was een import- Zeeuw, meegekomen met haar man, ds. W.S. Evenhuis, tussen 1955 en 1965 predikant te Biervliet. Haar nieuwe omgeving werkte in spirerend. In 'Avontuur aan de grens' (1958) vertrekt, net als de schrijfster zelf, een jongen vanuit Groningen naar Zeeuws-Vlaande- ren: 'Daar hoor je dag en nacht het dreunen van de Schelde'. Er zijn ook smokkelaars, en dat betekent uiteraard avontuur. 'Boot zonder water' (1960) biedt onder meer een cursus oesterkweken voor be ginners: 'In mei en juni legden de oesters hun honderdduizenden ei tjes op de kieuw van de moeder oester.' Haar meesterwerk blijft 'Verdre ven vloot', over de vissers van Veere die hun toegang tot de zee verliezen. Als het boek begint, wordt vanaf twee kanten ge bouwd, vanaf Walcheren en vanaf Noord-Beveland, maar de dam heeft nog een gat. Daarin verschij nen elke middag de visserssche pen aan de horizon: 'Zie je de Ve 20 al?' De titels van de hoofdstuk ken vatten de verwikkelingen sa men: 'Van Deltaplan en Water staat', 'De vaders gaan naar Den Haag' en 'De laatste boten door het Veerse Gat'. De Ve 20 is nooit meer te zien, prachtig die democratie, of toch niet misschien? maandag 5 februari 2018 PC Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Reynaert prikkelt fantasy Jan van Damme Illustratie van de vos. fotowonderwaan Wonderwaan 44, winter 2017, themanummer 'Vos in den vreemde'. ARTHUR UMBGROVE s Mario Molegraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21