'Dieken' is een avondlijk ritueel. Ze houden de zee graag buiten maar kunnen die ook niet missen. En verliezen ze de vuurtoren uit het oog, dan krijgen ze de landziekte. Want van Wasschappel, zingt het volkslied: 'zö vinjed'rgintwêê'. 12 WEE 100% ZEEUW 'ECHT' ZEEUWS DORP 't Gae nie mi d'n staende waegen - Het hoeft niet zo vlug Een gesloten gemeenschap op het uiterste puntje van Walcheren. Met mensen zo nors als de Noorman nen die er ooit binnenvielen. Waar de kerk de dienst uitmaakt. Voor oordelen genoeg over Westka pelle. Vaak onterecht, maar daar hebben de Wasschappelaars zelf wel aan bijgedragen. Geen andere Walcherse ge meenschap is zo gehecht aan het eigen dorp, de eigen taal. Ook de jeugd spreekt nog het liefst Was- schappels. „Het is een automa tisme", zegt Rens Janisse (20). „Dan vind ik de woorden gemak kelijker", verklaart Julian Cop- poolse (18). Zoals de stoere dijk hen be schermt tegen de zee, wierpen de Wasschappelaars ook een onzicht bare drempel op tegen alles en ie dereen 'van achter de toren'. Daar begon de buitenwereld en die moest vooral daar blijven. „Jon gens die voor onze meisjes kwa men, werden weer naar buiten ge slagen", herinnert Jan van Beek huizen zich over zijn jeugd in de jaren 60. „Letterlijk ja, dat werd vechten." Kee de Witte weet het ook nog. „Nee, met een jongen van Domburg kon je beter niet thuis komen." En nu? Ze lacht. „Ach. D'r wordt nog wel geschimpt op Domburg, maar in de oorlog, toen Ze weten alles van je. Heeft iemand iets gedaan, dan weten we dat ook allemaal we voor het water moesten vluch ten, hebben ze daar wel goed voor ons gezorgd." De scherpte is er allang af, weet Kees Meijers uit ervaring. Hij komt uit Veere maar woont al zo'n dertig jaar op het dorp. „D'r wo nen hier ook veel mannen uit Ar- nemuiden. Want zo is het wel: een Wasschappelse gaat niet zomaar weg. Dus wil je met haar trouwen, dan moet je hierheen." Als je past, dan blijf je. Pas je niet, dan kun je beter weer ver trekken. Maar óf je past, ligt toch vooral aan jezelf. „We zijn hier be scheiden. Je moet dus niet denken dat je meer bent dan een ander", verklaart Van Beekhuizen. En wel netjes gedag zeggen op straat. Eén keer niks zeggen wordt je verge ven, een tweede keer niet, waar schuwt de Witte. „Me bluuve nie an'ouwe." Kee de Witte zit met acht dames te breien in het Polderhuis - het museum dat de geschiedenis van het dijkwerkersdorp belicht en de belangrijkste ontmoetingsplek is geworden, met tweehonderd vrij willigers. De Mutsenclub komt maandelijks bij elkaar. „Breien kan ik thuis ook, maar hier heb ik ge zelligheid", zegt Katrien Ale- wijnse. Ze is een echte Wasschap pelse. „Ik ben hier geboren ik zal hier ook wel doodgaan." De Witte knikt. „Ik ook, hoop ik." JelmerTheune heeft zijn leven nog voor zich. Maar ook de 19-ja- rige wil niet weg. „Mijn werk ligt op zee, ik studeer aan de HZ voor maritiem officier. Dus er moet wel een heel goede reden zijn om te verhuizen." Zijn sociale leven speelt zich afin Westkapelle. Fa milie, vrienden, discotheek De Hooizolder, café Het Kasteel van Batavia, het tweede elftal van voetbalvereniging De Noorman nen. Vanuit de dug-out ziet Jelmer hoe zijn ploeggenoten de grauw- nekken van Domburg verslaan. „Dit blijft een speciale wedstrijd." Domburg, dat is het dorp met stadsrechten dat de wereld ver welkomde. Waar toeristen met kunstenaars in hun kielzog nieuwe allure brachten. Intussen bleef Westkapelle dichter bij zich zelf. Toch trokken die tradities en karaktervolle koppen de aandacht van kunstenaars, Charley Toorop en Eva Besnyö voorop. Dat kunstenaars zich er lang ge leden al zo thuis voelden, onder streept dat het beeld van buiten staanders over het dorp niet klopt. Maar het is wel hardnekkig. Lan delijke media die in 2012 op de on- tuchtaffaire doken waarbij jaren lang tientallen jongens misbruikt werden door een dorpsgenoot, vervielen in stereotyperingen die U voortkwamen uit vooroordelen. Ze om schreven Westkapelle steevast als een gesloten en strenggelovig dorp. „Stugge mensen, ik kom ze overal tegen. Maar niet hier", re ageert Katrien Alewijnse. Wel is Een Wasschappelse gaat niet zomaar weg. Dus wil je met haar trouwen, dan moetje hierheen de sociale controle nog altijd groot, beaamt Van Beekhuizen. „Ze weten alles van je. Heeft ie mand iets gedaan, dan weten we dat ook allemaal. Komt-ie van bin nen, dan komt-ie ermee weg. Is het er één van buiten, dan wordt- ie gepakt." Dat heeft mede te ma ken met de complexe familieban den. Van broers tot achterachter neven in een dorp met nog geen 2600 inwoners. Om die uit elkaar te houden, zijn bijnamen onmis baar. „De mijne is Kletter", zegt Jelmer Theune. „Dat slaat terug op de oma van mijn vader geloof ik, een VanRooijen." Het grootste misverstand blijft de vermeende dominantie van het geloof. Gelovigen zijn er veel, streng ook. „Maar we horen niet in het rijtje met Aagtekerke en Melis- kerke", corrigeert Van Beekhui zen. Dat vertaalt zich ook politiek. Onder de rode dakpannen huizen veel sociaaldemocraten. „Was schappelaars zijn dan ook vooral ar- zaterdag 3 februari 2018 GO Westkapelle is hecht maar niet gesloten Maurits Sep - Jan van Beekhuizen - Kees Meijers ▲T Jelmer Theune kijkt vanuit de dug-out toe hoe zijn team, het tweede van Noormannen, thuis tegen Domburg speelt. Deze krant onderzoekt in de serie '100% Zeeuw' het Zeeland- gevoel, dat volop leeft en breed wordt uitgedragen. Vanwaar die trots? Wat onderscheidt ons van de rest? En vooral: wat maakt ie mand tot een 'echte' Zeeuw? Volgende week zaterdag in de serie 100% Zeeuw: Zeeuwse helden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 48