os! Ongemerkt, geruisloos, zonder
één schokkende beweging is de mand
opgestegen van de aarde. Acht passa
giers en een piloot beginnen aan een
ballonvaart door de Zwitserse bergen.
Vertrekpunt Chateau-d'Oex krimpt
langzaam tot modeltreintafelformaat.
De kerk op de heuvel, de klassieke
hotels, de eeuwenoude boerderijen.
De reis is de bestemming, plaats van
landing onbelangrijk.
Piloot Max heeft zijn hand aan een
van de drie gashendels. Met tussen
pozen laat hij de brander die de lucht
in de ballon verwarmt zijn werk doen.
Na de opwinding van het vertrek is het
stil geworden in de mand. De streek
Pays-d'Enhaut trekt langzaam onder de
ballon door. Nee, het is niet te vergelij
ken met het gevoel van vliegen in een
vliegtuig. Vliegen is je verplaatsen,
ballonvaren is zweven. Snelheid versus
alle tijd van de wereld.
Chateau-d'Oex is beroemd in de we
reld van de ballonvaart. Hier vertrok
ken op 1 maart 1999 Bertrand Piccard
en Brian Jones voor de eerste geslaag
de non-stopvlucht rond de wereld.
Het dorp was met zorg als startpunt
gekozen omdat de wind er doorgaans
gunstig is, minder sterk dan in het
omliggende hooggebergte.
Deze bijzondere ligging is ook voor
de vlucht met Max belangrijk. Het is
nagenoeg windstil, maar hier kan de
piloot, goed voor tweeduizend vluchten
in 37 landen, gebruikmaken van de
luchtstroming die door de vallei trekt.
„Misschien dat we verderop wat hoger
kunnen gaan, maar alles hangt af van
de wind, we zullen straks wel zien",
zegt hij vanuit het deel van de mand
waarin navigatieapparatuur en vijf
gasflessen staan.
Het is een droomvlucht. Beneden
glijdt een winterlandschap voorbij.
Besneeuwde weilanden, een eenzaam
kerkje, een boerderij met twee honden
die naar de ballon blaffen en hem
springend proberen te grijpen. Nou is
het Pays-d'Enhaut toch al een vredige
streek, maar vanuit de ballon lijkt alles
nog sprookjesachtiger. Kijk eens hoe
de rivier de Saane als een lint door
het winterkleed slingert!
Max zet de brander een paar keer
stevig aan het werk. Vlammen schieten
tot 15 meter omhoog de ballon in. We
klimmen, vliegen op ooghoogte met
tweeduizenders als Rocher du Midi,
Para en Tarent. Heel in de verte staat
de Mont Blanc met zijn 4810 meter als
een baken aan de horizon. De aarde
wordt kleiner.
Liftend op de luchtstroom gaat het
westwaarts in het spoor van de vallei.
Daar ligt het dorpje Moulins met zijn
oude watermolens, gevolgd door Rossi-
nière dat bekend is vanwege Le Grand
Chalet, in 1754 gebouwd door Jean-
David Henchoz die behalve boer ook
kaashandelaar, rechter, advocaat, gou
verneur en notaris was. Toen het een
hotel was, sliepen schrijver/staatsman
Victor Hugo en legeroffcier Alfred
Dreyfus er. In 1976 werd het gekocht
door de schilder Balthus.
Stilte. Slechts af en toe onderbroken
door het geluid van de brander. Rust.
Elke vorm van haast is hierboven lach
wekkend. De wind is de baas. Piloot
Max kan met stijgen en dalen proberen
in een andere stroming terecht te
komen, maar zijn invloed is beperkt.
Bovendien zijn er regels. Tot een
hoogte van 3000 meter heeft hij alle
vrijheid. Daarboven heeft hij toestem
ming nodig van de luchtverkeers
leiding in Genève. En die krijgt hij
soms wel en soms niet.
Tempo. Het doet er niet meer toe.
Alle tijd om te kijken en te bewonde
ren. Daar ligt het skigebied van Cha
teau-d'Oex, het bergstation van Leysin
en hé, zijn dat de toppen van Glacier
3000 met zijn sneeuwzekere pistes?
En daar, kijk daar! Daar gaat de
Montreux-Oberland-trein, met zijn
panoramawagon en klassieke belle-
époquerijtuig. Vanuit de lucht bekeken
is het een miniatuurtrein op een
Hoge instap
In het mandje onder
de ballon passen
acht passagiers en
de piloot.
Liever de lucht in
Het museum in het
dorp legt de historie
van de ballonvaart uit.
Op de foto rechts pi
loot Max.
WG
magazine 49