os! Ongemerkt, geruisloos, zonder één schokkende beweging is de mand opgestegen van de aarde. Acht passa giers en een piloot beginnen aan een ballonvaart door de Zwitserse bergen. Vertrekpunt Chateau-d'Oex krimpt langzaam tot modeltreintafelformaat. De kerk op de heuvel, de klassieke hotels, de eeuwenoude boerderijen. De reis is de bestemming, plaats van landing onbelangrijk. Piloot Max heeft zijn hand aan een van de drie gashendels. Met tussen pozen laat hij de brander die de lucht in de ballon verwarmt zijn werk doen. Na de opwinding van het vertrek is het stil geworden in de mand. De streek Pays-d'Enhaut trekt langzaam onder de ballon door. Nee, het is niet te vergelij ken met het gevoel van vliegen in een vliegtuig. Vliegen is je verplaatsen, ballonvaren is zweven. Snelheid versus alle tijd van de wereld. Chateau-d'Oex is beroemd in de we reld van de ballonvaart. Hier vertrok ken op 1 maart 1999 Bertrand Piccard en Brian Jones voor de eerste geslaag de non-stopvlucht rond de wereld. Het dorp was met zorg als startpunt gekozen omdat de wind er doorgaans gunstig is, minder sterk dan in het omliggende hooggebergte. Deze bijzondere ligging is ook voor de vlucht met Max belangrijk. Het is nagenoeg windstil, maar hier kan de piloot, goed voor tweeduizend vluchten in 37 landen, gebruikmaken van de luchtstroming die door de vallei trekt. „Misschien dat we verderop wat hoger kunnen gaan, maar alles hangt af van de wind, we zullen straks wel zien", zegt hij vanuit het deel van de mand waarin navigatieapparatuur en vijf gasflessen staan. Het is een droomvlucht. Beneden glijdt een winterlandschap voorbij. Besneeuwde weilanden, een eenzaam kerkje, een boerderij met twee honden die naar de ballon blaffen en hem springend proberen te grijpen. Nou is het Pays-d'Enhaut toch al een vredige streek, maar vanuit de ballon lijkt alles nog sprookjesachtiger. Kijk eens hoe de rivier de Saane als een lint door het winterkleed slingert! Max zet de brander een paar keer stevig aan het werk. Vlammen schieten tot 15 meter omhoog de ballon in. We klimmen, vliegen op ooghoogte met tweeduizenders als Rocher du Midi, Para en Tarent. Heel in de verte staat de Mont Blanc met zijn 4810 meter als een baken aan de horizon. De aarde wordt kleiner. Liftend op de luchtstroom gaat het westwaarts in het spoor van de vallei. Daar ligt het dorpje Moulins met zijn oude watermolens, gevolgd door Rossi- nière dat bekend is vanwege Le Grand Chalet, in 1754 gebouwd door Jean- David Henchoz die behalve boer ook kaashandelaar, rechter, advocaat, gou verneur en notaris was. Toen het een hotel was, sliepen schrijver/staatsman Victor Hugo en legeroffcier Alfred Dreyfus er. In 1976 werd het gekocht door de schilder Balthus. Stilte. Slechts af en toe onderbroken door het geluid van de brander. Rust. Elke vorm van haast is hierboven lach wekkend. De wind is de baas. Piloot Max kan met stijgen en dalen proberen in een andere stroming terecht te komen, maar zijn invloed is beperkt. Bovendien zijn er regels. Tot een hoogte van 3000 meter heeft hij alle vrijheid. Daarboven heeft hij toestem ming nodig van de luchtverkeers leiding in Genève. En die krijgt hij soms wel en soms niet. Tempo. Het doet er niet meer toe. Alle tijd om te kijken en te bewonde ren. Daar ligt het skigebied van Cha teau-d'Oex, het bergstation van Leysin en hé, zijn dat de toppen van Glacier 3000 met zijn sneeuwzekere pistes? En daar, kijk daar! Daar gaat de Montreux-Oberland-trein, met zijn panoramawagon en klassieke belle- époquerijtuig. Vanuit de lucht bekeken is het een miniatuurtrein op een Hoge instap In het mandje onder de ballon passen acht passagiers en de piloot. Liever de lucht in Het museum in het dorp legt de historie van de ballonvaart uit. Op de foto rechts pi loot Max. WG magazine 49

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 113