humoristische skills BUSREIZEN 2018 effeweg.nl BOEK NU! A 21 Simpele oplossing C 088 10 30 800 Op sf&pp toMJsesi bu (/y Cvi dvt bt/jArW at we ons mateloos ergeren aan die eeuwigdurende reclameblokken blijkt wel uit de hoeveelheid be richten op sociale media tijdens de RTL 4-talenten- jacht. Kijkers uiten zich op Twitter en Facebook bijna net zo vaak over de zangkwaliteiten van deelnemers aan The Voice als over de zoveelste com merciële onderbreking. En hoe gro ter de ergernis, hoe groter de be hoefte om de reclame door te spoe len. Een koud kunstje in het tijdperk van het digitaal kijken (zie kader). Dat is in de reclamewereld natuur lijk allang opgevallen, zegt Ruud de Langen van mediabureau Mindshare, dat zendtijd inkoopt voor adverteer ders. „Het is makkelijk spotjes te ont wijken. Daarom zie je steeds meer reclame in programma's. Netflix heeft geen reclameblokken, maar het merk Apple bijvoorbeeld komt gere geld voorbij in House of Cards." De Langen wijst ook op De Design- droom, een afvalrace tussen interieu rontwerpers op SBS 6. Een pro gramma vol met producten van Ikea. En ook in The Voice of Holland ont kom je niet aan het zogeheten pro duct placement. Voordat kandidaten een emotionele videoboodschap van een vriend of familielid zien, moeten ze eerst langs het Vodafone-logo op de iPad. In de wachtruimte eet ieder een New York Pizza. Niet de oplossing Je kunt als kijker reclameblokken doorspoelen, maar om deze uitingen kun je bijna niet heen. Toch, meent directeur Dick van der Lecq van re clamebureau Etcetera, is dit niet de vondst die alles oplost. „Te veel van dit soort reclame in programma's irriteert de kijker, maar OMZEILEN doe je het te subtiel, dan valt het niet op en heeft het geen effect." Hoewel hij beroepsmatig aan de kant van de adverteerders staat, er gert Van der Lecq zich soms ook groen en geel aan ellenlange recla meblokken: „Vooral bij een lange film als recent Django Unchained van Quentin Tarantino op RTL 7, is dat strontvervelend. Het is ook dubbel. Veel reclame op je zender, drijft kij kers naar een concurrent als Netflix, maar omdat de reclame-inkomsten tegenwoordig zo onder druk staan moet RTL 7 het tóch doen om vol doende te blijven verdienen. Zeker bij zo'n dure film. Op termijn snijden ze zichzelf in de vingers." Programma's op de publieke om roep worden niet onderbroken door spotjes en het drijven lang niet alleen op Ster-reclame (ook op belasting geld). Toch is er een probleem. De NPO zou volgend jaar 60 miljoen euro mislopen door dalende re clame-inkomsten. „Als iedereen de reclame doorspoelt, heeft dat ook een negatief effect", vertelt Ster-baas Frank Volmer. „Wij praten hierover met de NPO. Met de druk van bezui nigingen, kan het goed zijn om het anders in te richten." Voorbeeld. Wie om 20.15 uur thuiskomt, kan - met het juiste digi tale kastje van een provider als Ziggo of KPN - alsnog het NOS Achtuur journaal vanaf het begin zien. Het kastje brengt je dan wel naar het re clameblok voorafgaand aan het Jour naal, maar dat kun je doorspoelen. Volmer: „Dat zou je als NPO kunnen blokkeren, zoals veel commerciële zenders hebben gedaan." Mensen hebben geen hekel aan reclame. Wel aan slechte reclame Ook kun je op YouTube geplaatste filmpjes van de NPO voorzien van een commercial, luidt het advies van Vormer. Het zorgt voor meer inkom sten. Maar hij begrijpt de voorzich tigheid van de publieken. „Ze willen zo min mogelijk lijken op een com merciële omroep." Maak ze leuk De reclamewereld is zich van één ding bewust: het scheelt als spotjes leuk zijn om naar te kijken. Ook on- line. Google blokkeert in zijn zoek machine Chrome vanaf 15 februari 'vervelende' advertenties als pop-ups of video's die automatisch met geluid beginnen te spelen. „Iets wat wij on dersteunen", zegt Ruud de Langen van Mindshare. Het mediabureau is lid van de Coalitionfor Better Ads (re clame leuker maken) die dit initieert. „Mensen hebben geen hekel aan re clame", meent Ster-baas Volmer. „Wel aan slechte reclame en lange blokken. En mensen snappen ook dat reclame er nu eenmaal bij hoort." zich bezatten om achter het stuur plaats te nemen. Tja. Toch tonen Van der Laan Woe ook hun humoristische vaardigheden. De scène over een emotionele zanger die een transport tijdens de oorlog naar het Oosten bezingt ('Jouw zwij gen is mijn schreeuw') is rond uit hilarisch - de instructies die per megafoon worden gegeven aan festivalgangers een gave vondst. Het is echter te weinig om Pe- setas te redden. Het lef om de schaar erin te zetten heeft bij Van der Laan en Woe ontbroken. Lang is niet altijd lekker. Het lef om de schaar erin te zetten heeft bij Van der Laan en Woe ontbroken Boedapest, Balatonmeer en de Poesta Rondreis Schotse Hooglanden mmir Moezel ALL-INCLUSIVE aftorn VERTREKGARANTIE Rome, Napels en de Baai van Sorrento Meer van Geneve, Chatel ALL-INCLUSIVE 8 DAAGSE BUSREIS Vertrek o.a.: 18,25 mei, 1,8,15jun, 21 sep y Optioneel: treinrit Golden Pass UNESCO Wereld- cultuursteden Spanje vrijdag 2 februari 2018 GO Gudo Tienhooven In dit tijdperk van di gitaal tv-kijken is er een simpele oplos sing om reclames te omzeilen. We nemen het populair ste programma van de commerciële omroepen, The Voice of Hollandals uitgangspunt. The Voice begint vanavond om 20.30 uur. Het is mogelijk een opname in te stellen, of het pro gramma bij aanvang meteen te pauzeren (dat komt ongeveer op hetzelfde neer). Nu is het zaak even geduld te hebben. Wie rond 21.00 uur begint met kijken, kan de reclameblok ken op hoge snel heid (vaak met fac tor 30) doorspoe len. Daardoor haal je de live-uitzending langzaam maar zeker in. Als het programma afloopt, rond 22.30 uur, kijk je dankzij het door spoelen weer (vrij wel) live mee. Deze oplossing werkt alleen voor de passieve kijker. Wie wil meediscus- siëren op sociale media of wie per sms wil stemmen op kandidaten, heeft geen andere keuze dan de recla mes uit te zitten. 44 Ster-baas Frank Volmer Kijkers ergeren zich aan recla mes tijdens The Voice. fotoanpkippa e A Van der Laan Woe spelen Pesetas FOTO AMY VAN LEIDEN 7 DAAGSE BUSREIS Vertrek o.a.: 23 apr, 21 mei, 25jun, 16 juL y Natuurtocht Donauknie LZ Gratis gebruik zwembad en sauna 11 DAAGSE BUSREIS Vertrek o.a.: 13 apr, A,18 mei, ljun, 13 okt y Glen Shee en Loch Ness y Stadsrondrit Edinburgh o.l.v. gids 5 DAAGSE BUSREIS Vertrek o.a.: 16 apr, IA mei, 23jun, 9jul J GRATIS drankjes tussen 17 - 2A uur y Gezellig avondprogramma 10 DAAGSE BUSREIS Vertrek: 28 apr, IA mei, A, 25jun, 9jut y Optioneel: AmalFikust en Capri! 11 DAAGSE BUSREIS Vertrek: A mei, 1,15jun, IA sep, 13 okt y Beroemde Guggenheim museum! GEEN AANBETALING!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21