Van Bach
tot hits uit
de 80's
4
Poppentheater Ze hebben allemaal hun eigen verhaal, de
eenzame ouderen bij het relatiebemidddelingsbureau.
Theatermaker Fred Delfgaauw (58) brengt de oudjes tot
leven in 'Wachtkamer van de liefde'.
Jan Rot doet een boekje open met Sex Drugs Rot Roll
Sanne Wallis de Vries
deelt visie op't leven
Herman van Veen zei
ooit over het werk
van Fred Delf
gaauw: „Je bent van
zijn voorstelling zo
onder de indruk dat
je bij het thuisko
men tegen elkaar zegt: 'Verrek we
zijn onze jas vergeten'." Delfgaauw
speelt in Wachtkamer van de liefde
een relatiebemiddelaar op een rela
tiebemiddelingsbureau voor moei
lijk bemiddelbare mensen op leef
tijd. „Dat vraagt om hilarische ont
moetingen met kleurrijke persona
ges", vertelt hij over de productie,
die al sinds 2015 loopt. „Het publiek
geniet van de humor en ontroering
die op herkenbare wijze langs elkaar
heen schuren." Delfgaauw vroeg be
kende collega's als Paul van Vliet,
Hans Dorrestijn en Freek de Jonge
om mee te schrijven aan de produc
tie. Ze namen een personage voor
hun rekening, die hij tot leven laat
komen.
„Ik haal mijn inspiratie niet alleen
uit mijn eigen leven, maar ook uit de
wereld om me heen. Ik zit graag tus
sen de mensen en luister naar hun
verhalen", vertelt Delfgaauw over de
voorstelling. „Hoewel we leven in
een zeer bereikbare wereld met ge
weldige communicatiemiddelen is
de eenzaamheid en miscommunica
tie groter dan ooit. De personages in
de voorstelling danken hun herken
baarheid aan dat soort eenzaamheid
Je bent weer
een kind
dat zich
volledig laat
meeslepen in
een andere
wereld
en hun verlangen naar liefde. Maar
hun onschuld blijkt zo onschuldig
nog niet te zijn: zij vormen ook zelf
de wereld die ze veroordelen."
Voor de duidelijkheid: die perso
nages zijn poppen, gemaakt door Ka-
thelijne Monnens. Al noemt de thea
termaker ze liever niet zo. „Ik noem
ze personages of tegenspelers, omdat
ze levensgroot zijn en zoals ieder
mens een eigen karakter hebben. Ze
spreken het publiek meer en beter
aan dan een mens, juist omdat het
zelf geen mensen zijn, maar wel alle
menselijke trekken hebben. Ze wor
den zo levensecht gemanipuleerd
dat je in enkele seconden vergeet dat
er iemand naast zit die manipuleert.
Je bent weer een kind dat zich volle
dig laat meeslepen in een andere we
reld."
Afscheid
En daarin schuilt het geheim van het
succes. Delfgaauw speelde De wacht
kamervan de liefde twaalf keer in zijn
eigen theater Peeriscoop in Gorin-
chem. Op 8 mei volgt de laatste.
„Omdat de voorstelling na zoveel
keer spelen steeds lekkerder loopt, is
het altijd moeilijk om afscheid te ne
men. Liefst speel ik ze nog langer
door, wat op zich ook gebeurt zolang
men ernaar vraagt. Dat is het voor
deel van een solovoorstelling." Naast
De wachtkamer van de liefde speelt hij
momenteel ook Minder is Meer en Pa
radijsvogels. „Het is heerlijk om zo
veel te kunnen bieden en spelen. Zo
lang het mij en of het publiek niet
verveelt, speel ik ze door." De meest
bijzondere reacties na de voorstel
ling zijn voor Delfgaauw de reacties
die hij het vaakst hoort, zoals
'Waarom kende ik zijn werk niet?',
'Ik heb gelachen, maar was ook ont
roerd' en 'Hoe leg ik thuis uit wat ik
heb gezien?'. En zelfs na zo veel keer
Het is een levendig
proces van interactie
met het publiek
spelen, blijft ook voor Delfgaauw ie
dere show uniek. „De voorstellingen
ontstaan vanuit improvisaties en
blijven voortdurend aan verandering
onderhevig. Het is een levendig pro
ces van interactie met het publiek.
Daardoor is geen avond hetzelfde."
Peeriscoop
Fred Delfgaauw zit dit jaar 35 jaar in
het vak en zijn eigen theater Pee
riscoop bestaat in september twintig
jaar. Het theater is zonder enige
vorm van subsidie tot stand geko
men. „Ik heb het geluk dat ik naast
mijn optredens veel met mijn stem
kan. Jarenlang sprak ik commercials
in voor radio en televisie en voorzag
ik talloze personages in Disneyfilms
van een stem. Het geld dat ik daar
mee verdiende, is beschikbaar ge-
5 REDENEN OM UIT TE GAAN
Muziektheater
Cabaret
donderdag 1 februari 2018
Verlangen
naar liefde
Gertie De Boey
44
Fred Delfgaauw
Fred Delfgaauw
Twee roodharigen mixen muziek
en cabaret, Jan Rot verhaalt over
het begin van zijn carrière, Bach-
Plus verkeert in Italiaanse sferen,
Sanne Wallis de Vries beschouwt
het leven en Rik Mol laat samen
met soulzangeres Shirma Rouse
cultuurpodium Porgy en Bess op
zijn grondvesten trillen.
In de jaren 80 van de vorige
eeuw begon de carrière van
Jan Rot. Althans, met pop en
rock en bandjes waren er de
serieuze pogingen om in de
muziek een belegde boterham
te verdienen. Misschien wel de
zoektocht naar roem. Geen
tocht die geruisloos verliep.
Dat blijkt in zijn nieuwe theater
programma Sex Drugs Rot
Roll. Het ontbreken van wat
geluk zorgt ervoor dat er ge
noeg drama is tussen de stee
vast vindingrijke grappen. En
veel van die grappen zitten in
zijn hertalingen van jaren 80-
hits. Sex Drugs Rot Roll
vormt een mooi vervolg op zijn
vorige theatershow over de
jaren 70. Een chronologisch
tijdsbeeld, doorweven met zijn
eigen persoonlijke geschiede
nis. Jan Rot, niet bepaald een
zanger met een gouden strot.
Wel één die sinds eind jaren 80
het Nederlandse lied met veel
hertalingen heeft verrijkt, zon
der de lading en kracht van de
nummers te verliezen. En die
daarmee in 2016 zelfs de Annie
M.G Schmidt-prijs binnen
haalde.
Zaterdag 3 februari, De
Wegwijzer Nieuw en Sint Joos-
land, 20.30 uur
Het grote publiek zal Sanne Wallis
de Vries vooral kennen van haar
optredens in programma's als Kop
spijkers. Het is alweer twintig jaar
geleden dat ze op de planken stond
met haar eerste cabaretprogramma,
Sop. De cabaretière toert op dit mo
ment met haar nieuwe show, Gut,
langs de thea
ters. Hierin be
schouwt ze het
leven.
Morgen,
Scheldetheater
Terneuzen,
20.00 uur