Van Bach tot hits uit de 80's 4 Poppentheater Ze hebben allemaal hun eigen verhaal, de eenzame ouderen bij het relatiebemidddelingsbureau. Theatermaker Fred Delfgaauw (58) brengt de oudjes tot leven in 'Wachtkamer van de liefde'. Jan Rot doet een boekje open met Sex Drugs Rot Roll Sanne Wallis de Vries deelt visie op't leven Herman van Veen zei ooit over het werk van Fred Delf gaauw: „Je bent van zijn voorstelling zo onder de indruk dat je bij het thuisko men tegen elkaar zegt: 'Verrek we zijn onze jas vergeten'." Delfgaauw speelt in Wachtkamer van de liefde een relatiebemiddelaar op een rela tiebemiddelingsbureau voor moei lijk bemiddelbare mensen op leef tijd. „Dat vraagt om hilarische ont moetingen met kleurrijke persona ges", vertelt hij over de productie, die al sinds 2015 loopt. „Het publiek geniet van de humor en ontroering die op herkenbare wijze langs elkaar heen schuren." Delfgaauw vroeg be kende collega's als Paul van Vliet, Hans Dorrestijn en Freek de Jonge om mee te schrijven aan de produc tie. Ze namen een personage voor hun rekening, die hij tot leven laat komen. „Ik haal mijn inspiratie niet alleen uit mijn eigen leven, maar ook uit de wereld om me heen. Ik zit graag tus sen de mensen en luister naar hun verhalen", vertelt Delfgaauw over de voorstelling. „Hoewel we leven in een zeer bereikbare wereld met ge weldige communicatiemiddelen is de eenzaamheid en miscommunica tie groter dan ooit. De personages in de voorstelling danken hun herken baarheid aan dat soort eenzaamheid Je bent weer een kind dat zich volledig laat meeslepen in een andere wereld en hun verlangen naar liefde. Maar hun onschuld blijkt zo onschuldig nog niet te zijn: zij vormen ook zelf de wereld die ze veroordelen." Voor de duidelijkheid: die perso nages zijn poppen, gemaakt door Ka- thelijne Monnens. Al noemt de thea termaker ze liever niet zo. „Ik noem ze personages of tegenspelers, omdat ze levensgroot zijn en zoals ieder mens een eigen karakter hebben. Ze spreken het publiek meer en beter aan dan een mens, juist omdat het zelf geen mensen zijn, maar wel alle menselijke trekken hebben. Ze wor den zo levensecht gemanipuleerd dat je in enkele seconden vergeet dat er iemand naast zit die manipuleert. Je bent weer een kind dat zich volle dig laat meeslepen in een andere we reld." Afscheid En daarin schuilt het geheim van het succes. Delfgaauw speelde De wacht kamervan de liefde twaalf keer in zijn eigen theater Peeriscoop in Gorin- chem. Op 8 mei volgt de laatste. „Omdat de voorstelling na zoveel keer spelen steeds lekkerder loopt, is het altijd moeilijk om afscheid te ne men. Liefst speel ik ze nog langer door, wat op zich ook gebeurt zolang men ernaar vraagt. Dat is het voor deel van een solovoorstelling." Naast De wachtkamer van de liefde speelt hij momenteel ook Minder is Meer en Pa radijsvogels. „Het is heerlijk om zo veel te kunnen bieden en spelen. Zo lang het mij en of het publiek niet verveelt, speel ik ze door." De meest bijzondere reacties na de voorstel ling zijn voor Delfgaauw de reacties die hij het vaakst hoort, zoals 'Waarom kende ik zijn werk niet?', 'Ik heb gelachen, maar was ook ont roerd' en 'Hoe leg ik thuis uit wat ik heb gezien?'. En zelfs na zo veel keer Het is een levendig proces van interactie met het publiek spelen, blijft ook voor Delfgaauw ie dere show uniek. „De voorstellingen ontstaan vanuit improvisaties en blijven voortdurend aan verandering onderhevig. Het is een levendig pro ces van interactie met het publiek. Daardoor is geen avond hetzelfde." Peeriscoop Fred Delfgaauw zit dit jaar 35 jaar in het vak en zijn eigen theater Pee riscoop bestaat in september twintig jaar. Het theater is zonder enige vorm van subsidie tot stand geko men. „Ik heb het geluk dat ik naast mijn optredens veel met mijn stem kan. Jarenlang sprak ik commercials in voor radio en televisie en voorzag ik talloze personages in Disneyfilms van een stem. Het geld dat ik daar mee verdiende, is beschikbaar ge- 5 REDENEN OM UIT TE GAAN Muziektheater Cabaret donderdag 1 februari 2018 Verlangen naar liefde Gertie De Boey 44 Fred Delfgaauw Fred Delfgaauw Twee roodharigen mixen muziek en cabaret, Jan Rot verhaalt over het begin van zijn carrière, Bach- Plus verkeert in Italiaanse sferen, Sanne Wallis de Vries beschouwt het leven en Rik Mol laat samen met soulzangeres Shirma Rouse cultuurpodium Porgy en Bess op zijn grondvesten trillen. In de jaren 80 van de vorige eeuw begon de carrière van Jan Rot. Althans, met pop en rock en bandjes waren er de serieuze pogingen om in de muziek een belegde boterham te verdienen. Misschien wel de zoektocht naar roem. Geen tocht die geruisloos verliep. Dat blijkt in zijn nieuwe theater programma Sex Drugs Rot Roll. Het ontbreken van wat geluk zorgt ervoor dat er ge noeg drama is tussen de stee vast vindingrijke grappen. En veel van die grappen zitten in zijn hertalingen van jaren 80- hits. Sex Drugs Rot Roll vormt een mooi vervolg op zijn vorige theatershow over de jaren 70. Een chronologisch tijdsbeeld, doorweven met zijn eigen persoonlijke geschiede nis. Jan Rot, niet bepaald een zanger met een gouden strot. Wel één die sinds eind jaren 80 het Nederlandse lied met veel hertalingen heeft verrijkt, zon der de lading en kracht van de nummers te verliezen. En die daarmee in 2016 zelfs de Annie M.G Schmidt-prijs binnen haalde. Zaterdag 3 februari, De Wegwijzer Nieuw en Sint Joos- land, 20.30 uur Het grote publiek zal Sanne Wallis de Vries vooral kennen van haar optredens in programma's als Kop spijkers. Het is alweer twintig jaar geleden dat ze op de planken stond met haar eerste cabaretprogramma, Sop. De cabaretière toert op dit mo ment met haar nieuwe show, Gut, langs de thea ters. Hierin be schouwt ze het leven. Morgen, Scheldetheater Terneuzen, 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 56