8 Voor de jongeren van toen heeft 1968 een magische klank. Een jaar van revolutie tegen de gevestigde orde. Is 1968 een halve eeuw later nog steeds een kanteljaar of kan het in de boeken van de nostalgie? Amsterdam omgetoverd tot Magies Centrum het kanteljaar en dat leidt tot betogingen. Betogin gen die soms worden begeleid door tanks en de Nationale Garde. Beto gingen die met bruut geweld in bloed worden gesmoord. Een over heidsreactie die de onderdrukking en ongelijkheid alleen maar bevestigt en de jongere generatie nog opstandiger maakt. Tot op de Olympische Spelen in Mexico waar de sprinters Tommie Smith en John Carlos op het erepo dium staan met gebalde zwarte vuist. Er is ook de pijn van gruwelijk oor logsgeweld. De popmuziek predikt revolutie (van The Beatles, The Doors tot James Brown). De televisie brengt oorlogsgeweld voor het eerst tot in de huiskamer. In Vietnam sneuvelen Kings dood drukte ons met de neus op de feiten: dat we werden onderdrukt elke dag tientallen jonge Amerika nen. In Biafra hongert het Nigeri- aanse leger een heel volk uit. Biafra wordt een synoniem voor de doffe blik van kinderen met een opgebla zen hongerbuik. De revolte van jon- VOORLOPER geren kent geen grenzen, maakt geen politiek onderscheid. In Tsjecho-Slo- wakije leert de bevolking wat de communistische leiders in Moskou verstaan onder vrijheid. De Praagse Lente, de droom van een socialisme met een menselijk gezicht, wordt vertrapt door soldaten. Alleen de on vrijheid wordt gedoogd en als die ge vaar loopt, is er de Breznjev-doctrine, vernoemd naar de toenmalige presi dent in het Kremlin. Als het socia lisme in een 'broederland' gevaar loopt, krijgen de Sovjet-Unie en haar bondgenoten het recht in te grijpen. Volgens historici als Dillingham, verbonden aan het Spring Hill Col lege, wordt 1968 'geboren' na het einde van de WO II. De herwonnen vrijheid brengt hoop, zorgt voor een geboortegolf. Twintig jaar later wordt een nieuwe generatie volwassen, ver dringen jongeren zich voor de poor ten van universiteiten. Die zijn er niet op berekend. Italië heeft één pro fessor op ruim 200 studenten. Vastgeroest De jongeren voelen zich niet begre pen, de gevestigde orde staat ter dis cussie: de bestuurders die de weder opbouw na de oorlogsjaren koesteren maar inmiddels zijn vastgeroest in dogma's waar de sleet op zit. Het mantra 'maak je niet druk, wij zorgen voor jullie' roept bij jongeren alleen maar meer onrust op. In de ogen van de jongeren zijn presidenten als Charles de Gaulle en Lyndon B. at er in 1968 iets in het drinkwater? Wat is het toch met dat jaar?" Het is een vraag die de histori cus Alan Shane Dil lingham steevast voorlegt als hij met de studenten van nu de gebeurtenissen van 1968 be spreekt. Die tijdlijn staat bol van chaos en revolutie. Van bloedig on derdrukte protesten, oorlogsgeweld. Een jaar lang lopen jongeren te hoop tegen rassenscheiding, economische ongelijkheid, tegen het juk van een oudere generatie die nauwelijks luis tert, het altijd beter weet. Bovendien sneuvelen er twee ico nen waarop in het bijzonder jonge ren zo hun hoop hebben gevestigd: Martin Luther King Jr. en Robert F. Kennedy. Vermoord met kogels ter wijl zij pleiten voor gelijkheid en vrijheid voor iedereen. Weg is de Summer ofLove van 1967, toen hippies hun eigen droomwereld creëerden met San Francisco als hoofdstad. Be sure to wear someflowers in your hair zong Scott McKenzie. Die idealen worden een jaar later vertrapt, aan flarden geschoten. 1968 begint nog met Let de sunshine in van de specta culaire rockmusical Hair maar de stemming slaat al snel om. Kennedy Iedere jongere van toen heeft er beel den bij. Van Kennedy, badend in het bloed op de vloer van een hotelkeu ken. Van het ongelooflijke verdriet bij de begrafenis van King als zijn droom van rassengelijkheid is ver morzeld. De moord op Robert Ken nedy is een aanslag op de hoop, op optimisme, op beëindiging van de oorlog in Vietnam. Een aanslag ook op de nieuwe president, want de pei lingen beloven hem een monster zege. „Kings dood drukte ons met de neus op de feiten: dat we werden on derdrukt", zegt professor Sharlene Sinegal-DeCuir, verbonden aan de Xavier Universiteit in Louisiana. Maar die boodschap wordt genegeerd woensdag 31 januari 2018 GO Dit is de eerste aflevering van een serie verhalen over bijzondere momenten in 1968 Van de executie van een Vietcong- strijder tot de lancering van de Apollo 8. 1968 Chaos en revolutie na de Central Park, New York, 1967. Anti-oor- logsactivist Abbie Hoffman trouwt met Anita Kushner. Beide 'bloemenkinderen' zijn in het wit gekleed. FOTO GETTY IMAGES - Professor Sharlene Sinegal-DeCuiraam Roerig 1968 gaat aan Nederland voorbij. Niet omdat het achter de feiten aanloopt, zoals het eerste grote studentenprotest in het Maagdenhuis in 1969 doet vermoe den. Nee, Nederland liep er juist op vooruit. In 1968 schudt de nieuwe Politieke Partij Radikalen (PPR) de politiek in Den Haag flink op, maar de nieuwe generatie heeft zich al doen gelden. De anarchistisch geïn spireerde actiebewe ging Provo daagt het gezag al niet meer uit. Zij wordt in 1967 opge heven en heeft zich al doen gelden met de 'happenings' bij het Lieverdje op het Spui in Amsterdam. Zij speelden in 1966 een rol in het protest tegen het huwelijk van kroon prinses Beatrix en Claus. Protest dat uitdraait op flinke rellen en dikke wolken van rook en traangas. De tweede feministische golf be staat dan al een jaar. Maar 1968 laat ook in Nederland iets na: stu denten roepen Am sterdam uit tot Magies Centrum, een plek waar alles mag wat God verboden heeft. Dat bezorgt Amster dam een imago van ei genzinnigheid, van een grensverleggende stad met iets meer vrijheid dan elders. De hoofd stad heeft sindsdien die extra aantrekkings kracht voor jongeren, ook in 2018, een halve eeuw later. Hans van Zon San Francisco

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 8