II Zevene, da's nii m'n geluksgetal 9 De tentoonstelling Ecce Homo in Antwerpen is veelzijdig en populair. Een route langs en door musea. Zuiderburen Wandelen door binnenstad van kunst naar kunst Streektaal Verfrissend: de tentoon stelling Ecce Homo is niet enkel in musea te zien. Ook op andere, vaak originele plekken in de Antwerpse binnenstad la ten 63 Belgische kunstenaars zien wat het voor hen betekent om vandaag mens te zijn. De locaties zijn verbonden door middel van een wandelroute. Die start bij Museum Mayer van den Bergh en het Maagdenhuismu seum, en leidt daarna langs plek ken waar zonder tickets te genie ten valt van schilder- en beeld houwkunst, video, fotografie, col lage en installatie. Onder meer de Sint-Joriskerk, Plein Publiek en het ZNA Sint-Elisabeth liggen op de route. In de twee musea is het soms even zoeken naar de heden daagse kunstwerken, maar ze vor men een mooi contrast met de rest van de collecties. Zo hangen er in het Maagdenhuismuseum twee grote zwartwit-foto's van Marie-Jo Lafontaine pal tegenover het schil derij 'De wassing en zalving van Christus' van Jacob Jordaens. Het werk wordt zelfs weerspiegeld in het zwart en wit van de foto's. „Dat ze de moderne werken tus sen de anderen hebben gehangen, vind ik erg leuk", vertelt bezoek ster Kristien, terwijl ze kijkt naar het werk 'Heir of Nothing' van Ri cardo Brey in Museum Mayer van den Bergh. „Schitterend! Als onze voeten geen pijn doen, lopen we de route zeker uit." Gelukkig tipt Het is mooi dat ze moderne werken tussen de traditionele hebben gehangen de wandeling ook een aantal adresjes om even uit te blazen. Ecce Homo is een ideale uitstap om met vriendinnen en mede kunstminnaars te doen, vindt de Antwerpse Hilde Thibaut. „Het is de tweede keer dat ik deze wande- ling doe", vertelt ze, terwijl haar vriendinnen alvast de werken van fotograaf Filip Dujardin bekijken in Plantentuin Den Botaniek. „Ik vind het een boeiende kunstwan deling." Hilde is blij dat ze de kunstroute getipt kreeg, want ze had er nog niet van gehoord. „Een vriend vertelde me erover, en hij had het weer van iemand anders. Er zou wel wat meer reclame ge maakt mogen worden." Al loopt er tijdens het uitspreken van die zin net een grote groep met gids voor bij en worden deze groepswande- lingen niet meer aangeboden we gens grote populariteit. Het is dus duidelijk dat 'de mens' een geliefd onderwerp is voor een tentoon stelling. Wat binne hie noe an 't doen?' vraogt de buurman die zö noe en dan van over de stra- ote even binnen wipt. Zö maor even om een praotje te maoken. Dan doen me nog a makkelijk, ook over en 't weer. 't Was 'n paor weken geleejen. Net nao Nieuwjaor. Dan loop je mak kelijk even binnen en wudder 'aon al lange in de buurte tegen mekaore ge- zeid, dat me toch wel 's wat mêêr zou den meugen buurten. Zö maor even voor een praotje. In de zeumer in d'n 'of Maor in de winter is dat wat an ders. Mee al die nattigheid van de leste weken, kom je daor niet in. „Je bin de leste daogen ook nie in j'n uus gewist", begint ie, want "gisteren was 'k nog an je deure, mao die was op slot." Ik knikken en vertel 'em, dan 'k 'n dagje nao Bredao was. Jao, mee den trein, want mee de bus over 'Ulst is dat toch 'n 'êêle toer. „Kiek, da's raor ee", begin ik en ik wiezen op een klein koekoeksklokje dat al jaoren op mijn kaomer boven 'angt. En noe op taofel ligt. „Dat klokje loopt primao, mao 't slaot ieder uure zeven kêêr. Snappe hie da. Die is van slag. Altied mao ze- vene?"Nêê, van klokken 'ao tie glad gêên verstand, mao die maokende toch kleransie om 's in 't binnenste te kieken, 'n Kêêr draoien, 'n kêêr schud den. Mao mee spullen van 'n ander, dao gao toch wat anderser mee om, dan van j'n eigen, 'n Schroevedraoier- tje gepak, 'n 'aokepinne. Nog 's om- kêêren. „Messchiens moe je 's 'n an- dertje kööpen op de rommelmarkt", zegt ie berustend en legt alles op tao fel terug. Noe moen 'k zeggen, daor 'aon ook al 's angedocht. Een ander koekoeksklokje kööpen op de rom melmarkt. In Middeburg bievoor- beeld. Dao kocht ik 'n jaor of tiene ge leejen 's een schööne pedule zonder sleutel. Mao die liep gegarandeerd goed, zei de koopman. Allêêne gêên sleutel ee. Ik koop die pedule en in de Lange Delft kocht ik 'n sleutel. En jao 'öör die liep als een trein en die doet 't noe nog goed.Mao mee dit koekoeks klokje is dat toch 'n ander gezang. Die is 'êêl gevoelig voo schêêf'angen. Ik bedoel mao, as je de gewichten op trekt, dan gaot dat klokje dikkels ook 'n beetje scheef. En dan lööpt ie mao even. Noe docht ik dao wat op gevon- nen te 'èn. Een streepje zetten op 't behang. Mao dat kloppende toch ook nie altied en noe staon d'r al een streepje of tiene in verschillende kleu ren in de buurte van dat klokje. En weete hie noe wat 't goeje is? Ikke nie. Wegdoen? Bel nêên. As kind kwam ik vroeger bie familie, en vol bewoonde- rieng bleef'k kieken nao udder koe koeksklokje en vooral nao dat deurtje dat openen en dichte vloog. En ielke kêêr as 't open schoot, stak dien bruta- ole koekoek z'n kop nao buuten en be gon te roepen. En vanaf dat moment val 'k op zukke klokken. „Den dezen 'èn gekregen van 'n kennis", zeg 'k nog tegen de buurman, „en toen sloeg tie nog priemao." En misnoegd ruum 'k alles van de taofel op en schuuf't spul letje in 'n schoenendööze. Morgen wee vèder. Jao, zö komme kik de winter deur. Zevene, da's nii m'n ge luksgetal. Most ik nie altied om zeven uur nao bed als klein kind? dinsdag 30 januari 2018 Gertie De Boey Antwerpen In de rubriek Zuiderburen werpen we wekelijks een blik over de Belgische grens. Deze week: de ten toonstelling Ecce Homo in Antwerpen PC De mens blijft altijd boeien In Museum Mayer van der Bergh staat werk het van Ricardo Brey, Heir of Nothing. FOTO 'S CAMILE SCHELSTRAETE - Bezoekster Kristien Voor het Maagdenhuismuseum het parcours volgt. een groep met gids die 'Ecce Homo' loopt tot 25 februari en is open van woensdag tot en met zondag. Een deel van de op brengsten gaat naar 'Human Rights Watch'. Voor meer informa tie: eccehomoantwerpen.com In deze rubriek belichten we wekelijks een Zeeuws dialect. Deze keer een verhaal van Rinus Willemsen in het Zeeuws-Vlaams. Beluister de ge sproken rubriek op pzc.nl/streektaal. Rinus Willemsen Werk van Mark Manders in het Maagdenhuismuseum.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 41