Kleine reflectoren als proefverlichting Buren eisen streep door plan Fort in den Haak College kiest voor goedkopere optie voor Vlissings symbool 7 De Scheldekraan zal niet meer rijden. De torenkraan kan op zijn nieuwe stek aan het Dok wel hijsen, maar vanuit stand. m m -v Het is de op één na goedkoopste oplos sing waar het college van Vlissingen voor gekozen heeft. Wel kunnen hijsen, maar vanaf een vast fundament op de Willem Ruyskade kost de gemeente 120.000 euro voor het terugplaat sen van de kraan. De kraan wer kend houden kost de gemeente jaarlijks 25.000 euro onderhouds- geld. In de goedkoopste oplossing voor terugplaatsing zou de kraan niet meer werken en een soort standbeeld worden, met de giek als windvaan. Dan was een ton ge noeg geweest met jaarlijks vijf mille voor een lik verf. Maar dat strookt niet met de voorwaarden die gesteld zijn bij de restauratie, die gedaan is met geld van onder nemers en inwoners en een Euro pese subsidie. De kraan nu stilzet ten zou die investering deels teniet doen. Dat staat in de raadsinformatie- brief die het college aan de ge meenteraad stuurde om het besluit mee te delen. De kraan werd in het voorjaar van 2016 met haast van de kade aan de Dokhaven gehaald waar die vier jaar gestaan had, sinds de restauratie. De kade, met name de vijftien palen die de kade moesten steunen, bleken bij in spectie te zeer aangetast om het gevaarte nog te kunnen torsen. In die vier jaar stond de kraan nog wel op dertig meter rails en was rijden nog mogelijk. Die rails verdwenen bij de bouw van het appartemen- tenblok van Volker Wessels. De torenkraan staat sindsdien gehalveerd tussen Machinefabriek en het Scheepswerfmuseum in, met de giek ernaast. Het college beloofde zo spoedig mogelijk de kraan compleet een nieuwe vaste stek te geven. Dat wordt de west hoek van de Machinefabriek. De kraan zou daar nog kunnen rijden over de rails die daar nog liggen, tot tweehonderd meter ver, maar dat bleek in onderzoek veruit de duur ste optie. Een werkende kraan met die bewegingsruimte had volgens een onderzoeksrapport 3.870.000 Hijsen wordt lastiger. Vaartuigen moeten naarde kraantoe euro gekost. Een beperkte rail ruimte van dertig meter over de binnenrail, verder van de Dokkade, kwam op 350.000 euro. De be staande binnenste kraanbaan is ge schikt om de kraan over te laten rijden, blijkt uit het rapport. Maar een rijdende kraan legt de gemeente beperkingen op in wo ningbouw op die plek. De giek mag niet over huizen reiken. Er zijn nog geen bouwprojecten bekend voor de locatie bij het Scheepswerfmu seum, maar de grond is wel be stempeld als bouwgrond. De kraan werd gebruikt om schepen uit het water te tillen. Volgens projectlei der Hans van Houdt van de ge meente blijft hijsen vanuit een vaste standplaats mogelijk. „Het wordt wel wat lastiger. Vaartuigen moeten nu naar de kraan varen. De machinist is afhankelijk van welke positie een boot kiest." De kraan krijgt een nieuwe fun dering, los van de kadefundamen ten. Wethouder John de Jonge hoopte dat terugplaatsing al eind maart zou kunnen. De hausse op de bouwmarkt steekt daar een stokje voor, stelt De Jonge. „Het wordt moeilijk voor de aannemer om daar op tijd voldoende mensen voor te hebben. Het wordt waar schijnlijk een tijdje later." B en W willen in gesprek blijven met ondernemers over oriëntatie verlichting naar hun etablissemen ten. Proeven, nu en in de nabije toe komst, bij paviljoens buiten het donkerste gebied moeten duidelijk maken in hoeverre die verlichting storend is voor flora en fauna. Het college stelt de raad in een iets gewijzigd voorstel donderdag ook voor om een extra proef te hou den. Kleine reflectoren langs een (deel van een) pad van een strand- overgang naar een strandpaviljoen kunnen wandelaars misschien al genoeg bijlichten om de horeca- voorzieningen te bereiken. Reflec toren verstoren het avond- en nachtritme van planten en dieren minder, verwacht het college, dat met dat argument ook natuurbe schermers wil overtuigen. Drie projectontwikkelaars, Ka mille Holding, Breezand Bunga low en Outdoorpark Vrouwenpol der, willen zo snel mogelijk begin nen met de ontwikkeling van het gebied. Ze zijn er al vier jaar over bezig. Er komen negen recreatie woningen, golfterrein, visvijvers, een outdoorpark met trekkershut jes en een receptiegebouw voor het bestaande recreatiepark Breezand dat er naast ligt. In het receptiegebouw komt ook een ho tel. Vergunningen voor de aanleg en de bouw heeft de gemeente Veere nog niet verleend. Wel is al begonnen met het aanplanten van bomen. "Dat gebeurt illegaal, want er zijn nog geen vergunningen", constateerde voorzieningenrech- ter Lex Michiels. Hij maakt over ongeveer twee weken een uit spraak bekend op het schorsings- verzoek van de buren, het echtpaar Mesu. De voorzieningenrechter lijkt het niet onverstandig dat Mesu en de projectontwikkelaars nog eens aan de onderhandelingstafel gaan zitten. Wellicht zit er een financiële compensatie in, want Mesu is de enige bezwaarmaker tegen het plan, aldus Michiels. Wethouder René Molenaar was als toehoorder in de Haagse rechtszaal aanwezig. Hij vond het onderhandelingsvoorstel zinnig. Het echtpaar uit Vrouwenpolder heeft naast deze procedure ook nog civiele proce dures lopen tegen de plannen voor Fort in den Haak. dinsdag 30 januari 2018 WA Scheldekraan rijdt niet meer Claudia Sondervan Vlissingen I p ;S«*Ï b»:Wn'Vlti yrrr 1 BUI'*! I JT f BIT kb irttif W,'/r iKÜ jüi ',V\- SPW .i^ÜL De Scheldekraan verhuist naar een andere stek. foto dirk-jan gjeltema - Hans van Houdt, projectleider Scheldekwartier Het gemeentebestuur van Veere neemt nog geen definitief be sluit over verlichtingsvormen in de Manteling. Alle partijen zijn het er over eens dat het zo don ker mogelijk moet blijven in het Natura 2000-gebied, maar on dernemers willen wel dat hun strandpaviljoens te vinden blij ven. René Hoonhorst Domburg Twee omwonenden willen dat de Raad van State met spoed een streep zet door het be stemmingsplan Fort in den Haak van de gemeente Veere. Ze raken hun uitzicht over de weilanden en akkers kwijt, zo vrezen ze. Adri Klinkenberg Vrouwenpolder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39