Kleine reflectoren
als proefverlichting
Buren eisen streep door
plan Fort in den Haak
College kiest voor goedkopere optie voor Vlissings symbool
7
De Scheldekraan
zal niet meer
rijden. De
torenkraan kan op
zijn nieuwe stek aan
het Dok wel hijsen,
maar vanuit stand.
m m -v
Het is de op één na
goedkoopste oplos
sing waar het college
van Vlissingen voor
gekozen heeft. Wel
kunnen hijsen, maar vanaf een
vast fundament op de Willem
Ruyskade kost de gemeente
120.000 euro voor het terugplaat
sen van de kraan. De kraan wer
kend houden kost de gemeente
jaarlijks 25.000 euro onderhouds-
geld. In de goedkoopste oplossing
voor terugplaatsing zou de kraan
niet meer werken en een soort
standbeeld worden, met de giek
als windvaan. Dan was een ton ge
noeg geweest met jaarlijks vijf
mille voor een lik verf. Maar dat
strookt niet met de voorwaarden
die gesteld zijn bij de restauratie,
die gedaan is met geld van onder
nemers en inwoners en een Euro
pese subsidie. De kraan nu stilzet
ten zou die investering deels teniet
doen.
Dat staat in de raadsinformatie-
brief die het college aan de ge
meenteraad stuurde om het besluit
mee te delen. De kraan werd in het
voorjaar van 2016 met haast van de
kade aan de Dokhaven gehaald
waar die vier jaar gestaan had,
sinds de restauratie. De kade, met
name de vijftien palen die de kade
moesten steunen, bleken bij in
spectie te zeer aangetast om het
gevaarte nog te kunnen torsen. In
die vier jaar stond de kraan nog wel
op dertig meter rails en was rijden
nog mogelijk. Die rails verdwenen
bij de bouw van het appartemen-
tenblok van Volker Wessels.
De torenkraan staat sindsdien
gehalveerd tussen Machinefabriek
en het Scheepswerfmuseum in,
met de giek ernaast. Het college
beloofde zo spoedig mogelijk de
kraan compleet een nieuwe vaste
stek te geven. Dat wordt de west
hoek van de Machinefabriek. De
kraan zou daar nog kunnen rijden
over de rails die daar nog liggen, tot
tweehonderd meter ver, maar dat
bleek in onderzoek veruit de duur
ste optie. Een werkende kraan met
die bewegingsruimte had volgens
een onderzoeksrapport 3.870.000
Hijsen wordt lastiger.
Vaartuigen moeten
naarde kraantoe
euro gekost. Een beperkte rail
ruimte van dertig meter over de
binnenrail, verder van de Dokkade,
kwam op 350.000 euro. De be
staande binnenste kraanbaan is ge
schikt om de kraan over te laten
rijden, blijkt uit het rapport.
Maar een rijdende kraan legt de
gemeente beperkingen op in wo
ningbouw op die plek. De giek mag
niet over huizen reiken. Er zijn nog
geen bouwprojecten bekend voor
de locatie bij het Scheepswerfmu
seum, maar de grond is wel be
stempeld als bouwgrond. De kraan
werd gebruikt om schepen uit het
water te tillen. Volgens projectlei
der Hans van Houdt van de ge
meente blijft hijsen vanuit een
vaste standplaats mogelijk. „Het
wordt wel wat lastiger. Vaartuigen
moeten nu naar de kraan varen. De
machinist is afhankelijk van welke
positie een boot kiest."
De kraan krijgt een nieuwe fun
dering, los van de kadefundamen
ten. Wethouder John de Jonge
hoopte dat terugplaatsing al eind
maart zou kunnen. De hausse op
de bouwmarkt steekt daar een
stokje voor, stelt De Jonge. „Het
wordt moeilijk voor de aannemer
om daar op tijd voldoende mensen
voor te hebben. Het wordt waar
schijnlijk een tijdje later."
B en W willen in gesprek blijven
met ondernemers over oriëntatie
verlichting naar hun etablissemen
ten. Proeven, nu en in de nabije toe
komst, bij paviljoens buiten het
donkerste gebied moeten duidelijk
maken in hoeverre die verlichting
storend is voor flora en fauna.
Het college stelt de raad in een
iets gewijzigd voorstel donderdag
ook voor om een extra proef te hou
den. Kleine reflectoren langs een
(deel van een) pad van een strand-
overgang naar een strandpaviljoen
kunnen wandelaars misschien al
genoeg bijlichten om de horeca-
voorzieningen te bereiken. Reflec
toren verstoren het avond- en
nachtritme van planten en dieren
minder, verwacht het college, dat
met dat argument ook natuurbe
schermers wil overtuigen.
Drie projectontwikkelaars, Ka
mille Holding, Breezand Bunga
low en Outdoorpark Vrouwenpol
der, willen zo snel mogelijk begin
nen met de ontwikkeling van het
gebied. Ze zijn er al vier jaar over
bezig. Er komen negen recreatie
woningen, golfterrein, visvijvers,
een outdoorpark met trekkershut
jes en een receptiegebouw voor
het bestaande recreatiepark
Breezand dat er naast ligt. In het
receptiegebouw komt ook een ho
tel. Vergunningen voor de aanleg
en de bouw heeft de gemeente
Veere nog niet verleend. Wel is al
begonnen met het aanplanten van
bomen. "Dat gebeurt illegaal, want
er zijn nog geen vergunningen",
constateerde voorzieningenrech-
ter Lex Michiels. Hij maakt over
ongeveer twee weken een uit
spraak bekend op het schorsings-
verzoek van de buren, het echtpaar
Mesu.
De voorzieningenrechter lijkt
het niet onverstandig dat Mesu en
de projectontwikkelaars nog eens
aan de onderhandelingstafel gaan
zitten. Wellicht zit er een
financiële compensatie in, want
Mesu is de enige bezwaarmaker
tegen het plan, aldus Michiels.
Wethouder René Molenaar was
als toehoorder in de Haagse
rechtszaal aanwezig. Hij vond het
onderhandelingsvoorstel zinnig.
Het echtpaar uit
Vrouwenpolder heeft naast deze
procedure ook nog civiele proce
dures lopen tegen de plannen voor
Fort in den Haak.
dinsdag 30 januari 2018
WA
Scheldekraan rijdt niet meer
Claudia Sondervan
Vlissingen
I p ;S«*Ï b»:Wn'Vlti
yrrr 1 BUI'*! I JT f BIT kb irttif
W,'/r
iKÜ jüi
',V\- SPW
.i^ÜL
De Scheldekraan verhuist naar een andere stek. foto dirk-jan gjeltema
- Hans van Houdt, projectleider
Scheldekwartier
Het gemeentebestuur van Veere
neemt nog geen definitief be
sluit over verlichtingsvormen in
de Manteling. Alle partijen zijn
het er over eens dat het zo don
ker mogelijk moet blijven in het
Natura 2000-gebied, maar on
dernemers willen wel dat hun
strandpaviljoens te vinden blij
ven.
René Hoonhorst
Domburg
Twee omwonenden willen dat
de Raad van State met spoed
een streep zet door het be
stemmingsplan Fort in den
Haak van de gemeente Veere.
Ze raken hun uitzicht over de
weilanden en akkers kwijt, zo
vrezen ze.
Adri Klinkenberg
Vrouwenpolder