©NDERNEMER De must- reads van dit voorjaar VERTROUWEN IN DE SLIMME SAMENLEVING HET MODE-IMPERIUM VAN OLCAY GULSEN 'Sport opent deuren en legt duurzame verbindingen'' Miljoenenomzet Schoon, veilig en voldoende water; dat is waar de Dutch Wavemakers zich voor hardmaken in zowel binnen- als buitenland. Momenteel zijn de waterambassadeurs in Hong Kong waar ze de lokale jeugd en bezoekers van de zeilwedstrijd Volvo Ocean Race bewustmaken van het belang van water. Door Timo van de Kasteele De Dutch Wavemakers is een project van ZSL. Acht jaar geleden gestart als een verbinder tussen overheden, het bedrijfsleven en watersporters, met momenteel als doel het wereldwijd vergroten van het waterbewustzijn. Watersporters en studenten Water management en -techniek fungeren als ambassadeurs. Bewustmaken Tijdens de Volvo Ocean Race, een wereldwijde zeilrace, leidt de route van wereldhaven naar wereldhaven. Daar gaan de ambassadeurs in gesprek met de jeugd, het bedrijfsleven en uni versiteiten over het belang van water. De ambassadeurs maken zich sterk voor voldoende, kwalitatief goed en veilig water. „Sport opent deuren en legt duurzame verbindingen", zegt Tilly Stroo van ZSL. Dat bewustmaken gebeurt overal ter wereld. Afgelopen maand waren de waterambassadeurs op missie in Kaapstad, waar op scholen proeven met water zijn gedaan. Nu zijn de Dutch Wavemakers in Hong Kong, waar de Volvo Ocean Race net is aan- gekomen. Dat bewustmaken gebeurt ook in eigen land. Dijk en duinen Met het Watersportverbond, Ons Water en Wetsus zetten de Dutch Wavemakers, grotendeels afkomstig uit Zeeland, zich ook in op scholen. Met het programma Proef de Zee leren kinderen uit het basis- en voortgezet onderwijs dat het niet vanzelfsprekend is dat er altijd schoon drinkwater uit de kraan komt. En hoe belangrijk dijken en duinen voor de veiligheid van ons land zijn. ZSL bouwt met het programma Dutch Wavemakers aan een community van jonge waterambassadeurs. Dat zijn watersporttalenten en studenten die een water gerelateerde studie volgen. Van bruggenbouwers tot water onderzoekers. Die ambassadeurs reizen de wereld over, zoals nu tijdens de Volvo Ocean Race. Nederlandse expertise Op die manier wordt internationaal de Nederlandse expertise op het gebied van water in the picture gezet en maken de ambassadeurs jongeren van basis school tot wetenschappelijk onderwijs enthousiast over water. Zo ontstaan op spontane wijze internationale net werken. Samen bouwen ze bruggen. Ook werken de Dutch Wavemakers samen met Team NL toe naar water bewustzijn tijdens de Olympische Spelen in Tokyo in 2020. O www.businesscontact.nl Ze doet mee aan het achttiende seizoen van Wie is de Molen staat regelmatig aan de desk bij RTL Boulevard. Maar, bovenal is Olcay Gulsen ondernemer met haar modemerk SuperTrash. Ze is nog geen dertig als ze in 2009 het label volledig in handen krijgt. Tot dan toe leidt Gulsen de Europese en Aziatische afdeling van het van origine Amerikaanse modemerk. Maar als opricht ster Ava Riley ermee wil stoppen, neemt Gulsen SuperTrash over met als doel het te laten uitgroeien tot een wereldwijd bekend merk. In de prijzen Onder leiding van Gulsen maakt SuperTrash een snelle groei door en dat succes blijft niet onopge merkt. In 2010 valt ze flink in de prijzen. Ze ontvangt dat jaar de 'Marie Claire Prix de La Mode' voor beste mode-ondernemer én de Amsterdam Business Award. Al vroeg in haar carrière zoekt Gulsen regelmatig de publiciteit op. De stelligheid waarmee ze op die momenten haar merk uitdraagt, wordt als één van de verklaringen voor haar succes genoemd. Dat Olcay Gulsen en SuperTrash onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn weet ook vriendin Joyce Versloot, eigenaar van HairSquad. In een vraaggesprek met Quote zegt ze: „SuperTrash is Olcay, zij is het merk; de jonge, sterke, hard werkende vrouw die staat voor wat ze wil." Vandaag de dag is SuperTrash een mode-imperium te noemen, dat inmiddels uit vier labels bestaat: thema: de Dutch Wavemakers M I mm W A mm mm deondernemer.nl Meer informatie? Kijk op zsl.nu. ZSL bouwt aan community van waterambassadeurs SuperTrash, ST.Studio, Olcay Gulsen en beauty atelier Kemist. Toch kwam het modebedrijf in 2016 in financiële problemen terecht. Tegen Quote bevestigt Gulsen begin 2017 dat het bedrijf inderdaad een kapitaalinjectie heeft gehad van enkele miljoenen, maar dat het puur om een fundingprobleem ging. „SuperTrash als geheel draait miljoenen aan omzet, en behaalt een winstpercentage van 12 procent", aldus de zakenvrouw uit Waalwijk. Lees het hele interview met Olcay Gulsen op deondernemer.nl. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl PATRICK BEIJERSBERGEN PEG-RATIO WARREN BUFFET FUNDAMENTELE ANALYSE MODELPORTEFEUILLE WINST PER AANDEEL SHILLER'S P/E DIVIDEND VERIZON ERNE NESTLÉ APPLIED MATERIALS TRUMP TRANSACTIEKOSTEN W NSTMARGE ONROEREND GOED MEDIA ENTERTAINMENT Sander Klous 6c Nart Wielaard Mei een voorwoord van Cathy OTU, aureur van Weapons ofMath Destruction Wat het betekent als we alles UoiülM, gaan Inrichten business contact VAN DE AUTEUR VAN DE LEAN STARTUP Ondernemerschap als succesfactor in elke organisatie business contact

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15