over Ramp zoekt nieuw elan
Project
17
'Vaak in de Vleeshal te vinden'
'Voor Amsterdam is het ver weg'
'Hier kunst presenteren uitdaging'
Bijna zeven jaar geleden, bij het af
scheid van toenmalig directeur Jaap
Schoof van het Watersnoodmu
seum, werd het project Oral His-
tory aangekondigd: het verzamelen
van zoveel mogelijk getuigenissen
van de Watersnoodramp van 1953,
om die vervolgens voor het publiek
beschikbaar te maken. Zowel in het
museum als op een speciale web
site. Schoof was na zijn afzwaaien
als directeur jarenlang de drijvende
kracht achter het project en de in
spanningen leverden honderden
verhalen op. Niet alleen op beeld,
maar nog veel meer geschreven
herinneringen. Die blijven tot op
de dag van vandaag binnenkomen.
Financiële bijdragen voor het pro
ject kwamen onder meer vanuit de
Europese Unie, gemeente Schou-
wen-Duiveland en provincie.
Maar wie op de website i953het-
verhaal.nl kijkt, krijgt de indruk dat
het project niet echt van de grond is
gekomen. Er staan weliswaar en
kele tientallen filmpjes op, maar ge
schreven verhalen zijn op de vin
gers van een hand te tellen. Onder
de knoppen 'geluiden' en 'foto's' is
helemaal niets te vinden.
Jaap Schoof, nog altijd als vrijwil-
We moeten het bij het
museum met
vrijwilligers doen,
vaak oudere mensen
liger betrokken bij het museum, er
kent dat het ver- en bewerken van
de honderden verhalen op een laag
pitje staat. „We moeten het bij het
museum met vrijwilligers doen,
dat zijn over het algemeen oudere
mensen. Daarnaast is geld een pro
bleem, je zou eigenlijk een paar
miljoen moeten hebben."
Ook museumdirecteur Siemco
Louwerse is zich ervan bewust dat
de website wat 'gedateerd' is. Toch
zijn er volgens hem een heleboel
ontwikkelingen en is het project
min of meer geëvolueerd. „We zijn
er eigenlijk continu mee bezig. Zo
lanceren we op 1 februari een ver-
halenbibliotheek, met korte, kern
achtige filmpjes over water. Zo zijn
ze ook voor jongere generaties
makkelijker toegankelijk."
Schooltelevisie
Ook zijn volgens Louwerse onlangs
vijftien korte samenvattingen van
verhalen toegevoegd aan het kunst
werk 1835+1 en gaat NTR Schoolte
levisie die filmpjes ook deels bren
gen. „Scholen kunnen er educatie
projecten aan koppelen." Op korte
termijn komt er verder een nieuwe
website en is er een plan om foto's
te gaan verzamelen van mensen die
bij de Ramp omkwamen. „We heb
ben er inmiddels 100 ontvangen",
zegt Louwerse.
Volgens de museumdirecteur is
sprake van een doorlopend, maar
gefaseerd proces. „Want de midde
len in de begroting zijn bescheiden.
Toch willen we onze rol om te do
cumenteren en ontsluiten verder
vorm geven, de verhalen van 1953
zijn de basis van dit museum. We
krijgen elke dag spullen, elke dag
verhalen. Uiteindelijk willen we al
les inzichtelijk maken via de bibli
otheek van verhalen."
ZEELAND20
maandag 29 januari 2018
stamppot dient een doel
Bert Scholten.
Radna Rumping.
A Josse Pyl. fotos lex de meester
Josse Pyl uit Amsterdam: „Ik kom vaak naar Middelburg
voor tentoonstellingen, want ik vind de Vleeshal een interes
sante plek. Mijn vriendin werkte hier vroeger als vormgeef
ster. Het is een mooie ruimte waarin bijzondere dingen wor
den gepresenteerd. Ik zit zelf op de Rijksakademie van beel
dende kunsten in Amsterdam. Daar heb ik samengewerkt
met Nora Turato. Haar werk heeft een soort punk-attitude.
Dat zag je net ook in haar performance. Ik vond het een heel
intens moment.
Ik ken alle drie de kunstenaars. Dus ik hoefde niet lang na te
denken toen ik zag dat er vanuit Amsterdam een bus naar
de opening ging."
Radna Rumping uit Amsterdam: „De Vleeshal is een van de
mooiste expositieruimten voor hedendaagse kunst in Neder
land. Ik vind het knap zoals Roos Gortzak werk van verschil
lende kunstenaars weet te combineren. Voor mensen in Am
sterdam is het wel ver weg. Dit is niet de eerste keer dat ik
hier ben. Ik heb zelf een keer deelgenomen aan een ten
toonstelling. Ik ben curator en schrijver. Ik leverde een instal
latie met teksten. Meestal volg ik de Vleeshal op afstand, via
internet. Nu heb ik een vriendin overgehaald om met me mee
te gaan. Het kost me een halve dag, maar door de actie met
die bus is het voordelig, makkelijk en gezellig. Ik denk dat je
op deze manier een hoop nieuwe mensen kunt trekken."
Bert Scholten uit Rotterdam: „Dit is de eerste keer dat ik
hier ben. Ik wilde altijd al een keer naar de Vleeshal. Sinds
kort woon ik in Rotterdam, dat is niet zo heel ver weg, maar
daarvoor in Groningen. Dan is Middelburg niet te doen. Nu
kon ik zelfs in Rotterdam opstappen. Ideaal. De laatste keer
dat ik in Middelburg was, was als kind. Toen gingen we naar
het strand. Dat lijkt me trouwens een ideale combinatie, een
strandwandeling en een expositie in de Vleeshal.
Ik ken de ruimte van foto's. Ik vind het wel een dwingende
omgeving. Uitdagend om hier kunst te presenteren. En wat is
het druk. Ik had niet zoveel mensen bij de opening ver
wacht."
Aan de vooravond van de 65ste
herdenking van de Watersnood
ramp komen de verhalen op
nieuw los. Tegelijkertijd lijkt het
ambitieuze Oral History-project
van het Watersnoodmuseum stil
te liggen, maar volgens direc
teur Siemco Louwerse zijn er
ontwikkelingen.
Luc Oggel
Ouwerkerk
-Jaap Schoof, oud-directeur