over Ramp zoekt nieuw elan Project 17 'Vaak in de Vleeshal te vinden' 'Voor Amsterdam is het ver weg' 'Hier kunst presenteren uitdaging' Bijna zeven jaar geleden, bij het af scheid van toenmalig directeur Jaap Schoof van het Watersnoodmu seum, werd het project Oral His- tory aangekondigd: het verzamelen van zoveel mogelijk getuigenissen van de Watersnoodramp van 1953, om die vervolgens voor het publiek beschikbaar te maken. Zowel in het museum als op een speciale web site. Schoof was na zijn afzwaaien als directeur jarenlang de drijvende kracht achter het project en de in spanningen leverden honderden verhalen op. Niet alleen op beeld, maar nog veel meer geschreven herinneringen. Die blijven tot op de dag van vandaag binnenkomen. Financiële bijdragen voor het pro ject kwamen onder meer vanuit de Europese Unie, gemeente Schou- wen-Duiveland en provincie. Maar wie op de website i953het- verhaal.nl kijkt, krijgt de indruk dat het project niet echt van de grond is gekomen. Er staan weliswaar en kele tientallen filmpjes op, maar ge schreven verhalen zijn op de vin gers van een hand te tellen. Onder de knoppen 'geluiden' en 'foto's' is helemaal niets te vinden. Jaap Schoof, nog altijd als vrijwil- We moeten het bij het museum met vrijwilligers doen, vaak oudere mensen liger betrokken bij het museum, er kent dat het ver- en bewerken van de honderden verhalen op een laag pitje staat. „We moeten het bij het museum met vrijwilligers doen, dat zijn over het algemeen oudere mensen. Daarnaast is geld een pro bleem, je zou eigenlijk een paar miljoen moeten hebben." Ook museumdirecteur Siemco Louwerse is zich ervan bewust dat de website wat 'gedateerd' is. Toch zijn er volgens hem een heleboel ontwikkelingen en is het project min of meer geëvolueerd. „We zijn er eigenlijk continu mee bezig. Zo lanceren we op 1 februari een ver- halenbibliotheek, met korte, kern achtige filmpjes over water. Zo zijn ze ook voor jongere generaties makkelijker toegankelijk." Schooltelevisie Ook zijn volgens Louwerse onlangs vijftien korte samenvattingen van verhalen toegevoegd aan het kunst werk 1835+1 en gaat NTR Schoolte levisie die filmpjes ook deels bren gen. „Scholen kunnen er educatie projecten aan koppelen." Op korte termijn komt er verder een nieuwe website en is er een plan om foto's te gaan verzamelen van mensen die bij de Ramp omkwamen. „We heb ben er inmiddels 100 ontvangen", zegt Louwerse. Volgens de museumdirecteur is sprake van een doorlopend, maar gefaseerd proces. „Want de midde len in de begroting zijn bescheiden. Toch willen we onze rol om te do cumenteren en ontsluiten verder vorm geven, de verhalen van 1953 zijn de basis van dit museum. We krijgen elke dag spullen, elke dag verhalen. Uiteindelijk willen we al les inzichtelijk maken via de bibli otheek van verhalen." ZEELAND20 maandag 29 januari 2018 stamppot dient een doel Bert Scholten. Radna Rumping. A Josse Pyl. fotos lex de meester Josse Pyl uit Amsterdam: „Ik kom vaak naar Middelburg voor tentoonstellingen, want ik vind de Vleeshal een interes sante plek. Mijn vriendin werkte hier vroeger als vormgeef ster. Het is een mooie ruimte waarin bijzondere dingen wor den gepresenteerd. Ik zit zelf op de Rijksakademie van beel dende kunsten in Amsterdam. Daar heb ik samengewerkt met Nora Turato. Haar werk heeft een soort punk-attitude. Dat zag je net ook in haar performance. Ik vond het een heel intens moment. Ik ken alle drie de kunstenaars. Dus ik hoefde niet lang na te denken toen ik zag dat er vanuit Amsterdam een bus naar de opening ging." Radna Rumping uit Amsterdam: „De Vleeshal is een van de mooiste expositieruimten voor hedendaagse kunst in Neder land. Ik vind het knap zoals Roos Gortzak werk van verschil lende kunstenaars weet te combineren. Voor mensen in Am sterdam is het wel ver weg. Dit is niet de eerste keer dat ik hier ben. Ik heb zelf een keer deelgenomen aan een ten toonstelling. Ik ben curator en schrijver. Ik leverde een instal latie met teksten. Meestal volg ik de Vleeshal op afstand, via internet. Nu heb ik een vriendin overgehaald om met me mee te gaan. Het kost me een halve dag, maar door de actie met die bus is het voordelig, makkelijk en gezellig. Ik denk dat je op deze manier een hoop nieuwe mensen kunt trekken." Bert Scholten uit Rotterdam: „Dit is de eerste keer dat ik hier ben. Ik wilde altijd al een keer naar de Vleeshal. Sinds kort woon ik in Rotterdam, dat is niet zo heel ver weg, maar daarvoor in Groningen. Dan is Middelburg niet te doen. Nu kon ik zelfs in Rotterdam opstappen. Ideaal. De laatste keer dat ik in Middelburg was, was als kind. Toen gingen we naar het strand. Dat lijkt me trouwens een ideale combinatie, een strandwandeling en een expositie in de Vleeshal. Ik ken de ruimte van foto's. Ik vind het wel een dwingende omgeving. Uitdagend om hier kunst te presenteren. En wat is het druk. Ik had niet zoveel mensen bij de opening ver wacht." Aan de vooravond van de 65ste herdenking van de Watersnood ramp komen de verhalen op nieuw los. Tegelijkertijd lijkt het ambitieuze Oral History-project van het Watersnoodmuseum stil te liggen, maar volgens direc teur Siemco Louwerse zijn er ontwikkelingen. Luc Oggel Ouwerkerk -Jaap Schoof, oud-directeur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17